انواع ورق آهن

10:001200
انواع ورق آهن

انواع ورق آهن و کاربرد آن

مقدمه

در قسمت های مختلفی ساختمانی و صنعتی از ورق استفاده می کنند. ورق ها انواع مختلفی دارند و آلیاژ تشکیل دهنده ی هر کدام متفاوت است. یکی از انواع ورق ها، ورق آهنی است. در این مقاله قصد داریم به توضیح انواع ورق آهن و کاربرد آن بپردازیم. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

ورق آهن چیست؟

انواع ورق آهن و کاربرد آن

نحوه ی شکل دهی انواع ورق آهن

خرید انواع ورق آهن


ورق آهن چیست؟

یکی از انواع ورق ها، ورق آهن است. این ورق که بر پایه ی آلیاژ های آهن می باشد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ورق های آهنی معمولا به دو صورت نورد سرد و نورد گرم تولید و به بازار عرضه می شود. ورق آهن با عبور از دمای مشخص و با عبور غلتک از آن شکل مشخصی پیدا می کند. تشخیص اینکه در ساخت ورق آهن از چه رویشی استفاد می شود بسیار مشکل است.


نکته!

یکی از انواع ورق آهن که کاربرد زیادی در صنایع دارد، ورق آهنی نسوز است. ورق نسوز به این معناست که نقطه ی ذوب بالایی دارد. از این ورق به دلیل تحمل حرارت بالا در صنایع بزرگ و حساس استفاده می کنند.


انواع ورق آهن و کاربرد آن

جنس، ضخامت، نوع کاربرد، آلیاژ سازنده و… در نوع ورق آهن ساخته شده تاثیر گذار است. در ادامه به توضیح انواع ورق آهن و کاربرد آن می پردازیم.

1. ورق گالوانیزه

یکی از پر کاربرد ترین نوع ورق های آهنی، ورق گالوانیزه است. این ورق به کمک نورد سرد و با استفاده از ورق سیاه تولید می شود. به دلیل اینکه روی سطح ورق را روی اندود می کنند به آن ورق گالوانیزه می گویند. وجود روی باعث می شود که ورق در برابر خوردگی و اکسید شدن مقاومت لازم را داشته باشد. ورق های گالوانیزه معمولا دارای دو نوع گالوانیزه ی گرم و ذوزنقه ای هستند. ورق های گالوانیزه ی گرم پوششی روغنی دارند و باید از روش نورد گرم در ساخت آن ها استفاده شود. گالوانیزه ی گرم در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز بسیار مقاوم است. ورق گالوانیزه ی ذوزنقه ای نیز یکی دیگر از انواع ورق آهن از نوع گالوانیزه است که معمولا زمان تولید آن بین 2 تا 24 ساعت است.


ضخامت ورق گالوانیزه 6 تا 18 میلی متر، وزن آن حدودا 8 تا 30 کیلوگرم و طول آن بین 2 تا 6 متر می باشد.
یکی از انواع ورق های گالوانیزه ورق رنگی است. پس از پخت این ورق ها در کوره پوششی از زینک اکساید روی سطح آن ها قرار می گیرد که باعث ایجاد مقاومت آن در برابر عوامل مختلف می شود. در صنعت ساختمان، صنایع فلزی، لوازم خانگی و همچنین حمل و نقل از این نوع از ورق استفاده می شود.


معرفی انواع ورق آهن

2. ورق شادولاین

این ورق ها مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارند. علاوه بر مقاومت به دلیل ظاهر زیبایی که دارند در قسمت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. می توان بر روی این ورق ها رنگ آمیزی نیز انجام داد.

3. ورق روغنی

برای تولید ورق های روغنی از دو روش نورد سرد و نورد گرم استفاده می شود. اگر در ساخت این ورق ها روش نورد گرم به کار رود معمولا به آن ورق سیاه و اگر از نورد سرد استفاده شود به آن ورق روغنی می گویند. توجه داشته باشید که ورق های روغنی در بازار معمولا با نام ورق فولادی سرد شناخته می شوند. پایه ی ساخت ورق های روغنی از ورق گالوانیزه با ضخامت 0.3 تا 4 میلی متر است.

4. ورق سرد

با استفاده از نورد سرد انواع ورق های سرد را با ضخامتی بین 0.3 تا 3 میلی متر تولید و به بازار عرضه می کنند.

5. ورق قلع اندود

این نوع ورق ها معمولا با استفاده از نورد سرد تولید می شوند. آلیاژ سازنده ی این ورق ها قلع است که پس از تولید حتما بر روی آن پوششی از کروم قرار می گیرد. کروم باعث افزایش مقاومت در ورق ها می شود. در صنایعی مانند صنایع بسته بندی مواد غذایی و بسته بندی دارو ها از ورق های قلع اندود استفاده می کنند.

6. ورق آجدار

در ساخت ورق های آجدار از نورد گرم استفاده می کنند و پایه ی آن ها ورق سیاه است. برای بر قراری اصطکاک در انواع سطوح از ورق های آجدار استفاده می شود. از موارد کاربرد ورق های آجدار می توان به استفاده از آن برای ایجاد اصطکاک در کف اتوبوس ها، پله، آسانسور و انواع پل ها اشاره کرد.

آشنایی با انواع ورق آهن

7. ورق استنلس استیل

برای تولید این ورق از آلیاژ های مختلفی استفاده می کنند که اصلی ترین آن ها کربن نام دارد. مقدار کربن موجود در این ورق ها تعیین کننده ی نوع و کاربرد آن ها است. اگر در تولید این ورق ها کربن موجود کمتر از 2 درصد کل آن باشد به آن ورق استیل می گویند. ورق های استنلس استیل کاربرد های مختلفی دارد و در ساخت مخزن استیل، میخ، پرچ، لوله درزدار و تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد.


ورق A516 نوعی ورق کربنی به شمار می رود که برای رسیدن به نوع مرغوب آن باید از آلیاژ های  گوگرد، فسفر، منگنز و سیلیکون در هنگام ساخت استفاده شود.


8. ورق آلیاژی

برای ساخت ورق های آلیاژی هر دو روش نورد سرد و نورد گرم کاربردی است. معمولا در ساخت کشتی و تجهیزات دریایی، هواپیما سازی، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و مخازن حمل سوخت و… این نوع ورق ها مورد استفاده قرار می گیرد.


ورق مخزنی یا A283 نوعی از ورق های آلیاژی هستند که می توان به راحتی آن را به شکل های مختلف در آورد. همچنین این ورق ها از خاصیت ماشین کاری و جوش کاری بالایی هم برخوردارند. این ورق معمولا با ضخامتی بین 4 تا 120 میلی متر تولید و به بازار عرضه می شود.


9. ورق ضد سایش

هاردوکس یا ورق ضد سایش یکی دیگر از انواع ورق آهن به شمار می رود که در ساخت آن از کربن با درصد بالا استفاده می کنند. وجود درصد بالایی از کربن باعث افزایش مقاومت و سختی در ورق ها می شود. این ورق ها را معمولا به کمک روش نورد سرد تولید می کنند.

10. ورق آلوزینک

این ورق با انواع دیگر ورق های آهنی بسیار متفاوت است. از نام های دیگر ورق های آلوزینک می توان به ورق گالوانوم و زینکالوم اشاره کرد. ورق های آلوزینک معمولا بر پایه ی ورق های گالوانیزه تولید می شود اما پوشش روی سطح آن ها متفاوت است. در تولید انواع تابلوهای برقی، ساخت انواع آبگرم کن، ساخت انواع پروفیل های درب و پنجره بسیار کاربرد دارد.

11. ورق مشبک

به ورق های آهنی که روی سطح آن ها سوراخ وجود دارد ورق های مشبک می گویند. جنس این ورق ها معمولا استیل یا آلمینیومی است. با توجه به جنس، طول و ضخامتی هر کدام از آن ها کاربرد های متفاوتی دارند.

خرید انواع ورق آهن

12. ورق اسید شویی

در تولید ورق های اسید شویی از ورق سیاه استفاده می کنند. در هنگام ساخت، معمولا لکه هایی بر روی ورق ها ایجاد می شود و برای رفع آن با اسید ورق ها را می شویند. از موارد کاربرد این ورق ها می توان به  اتومبیل‌ سازی، لوله ‌سازی و صنایع پتروشیمی اشاره کرد.

13. ورق طرح سفال

به دلیل ظاهری زیبا و تنوع رنگی بالایی که این نوع ورق ها دارند در ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا از این ورق ها در ساخت انواع سقف های شیروانی استفاده می کنند.

14. ورق سینوسی

سطح این ورق ها به صورت سینوسی است و دارای نیم دایره های برآمده می باشد. این ورق ها را می توانید با رنگ دلخواه خود سفارش دهید. رنگ روی ورق های سینوسی علاوه بر زیبایی تاثیر بسیار زیادی در افزایش دوام و جلوگیری از خوردگی دارد.

15. ورق آتشخوار

به دلیل مقاومت بسیار بالایی که این ورق ها در برابر حرارت دارند به آن ها آتشخوار می گویند. با توجه به مقدار و نوع آلیاژی که در ساخت این ورق ها استفاده می شود دارای انواع مختلفی می باشند.

16. ورق دریایی

علت نامگذاری این ورق ها به این دلیل است که در برابر مواد شیمیایی و آب شور دریا مقاومت بسیار بالایی دارد و خورده نمی شود. برای ساخت بدنه ی انواع کشتی ها و قایق های بزرگ و همچنین برای ساخت عرشه از این ورق استفاده می کنند.

17. ورق لاتون

برای پر کردن درز و شکاف ها از ورق های لاتون استفاده می کنند. ضخامت این ورق ها متفاوت است و از دارای انواع مختلفی مانند ورق های لاتون فولادی، بابیت، استیل، مونل، آلومینیوم، آهنی، برنجی، طلا، نقره، فسفر، برنز، مسی و… می باشند.


در این قسمت به توضیح پرکاربرد ترین نوع ورق آهن اشاره کردیم. علاوه بر موارد بالا ورق های دیگری مانند ورق برشی، کرکره، صنعتی، سیاه، برنجی و… وجود دارد.


نحوه ی شکل دهی انواع ورق آهن

یکی از قسمت های مهم پس از ساخت ورق های آهنی شکل دهی آن ها است. شکل دهی باید به خوبی انجام شود تا ورق نشکند یا نازک نشود. در صورتی که نکات مربوط به فرم دهی ورق ها رعایت نشود، نمی توان در قسمت های مختلف صنعتی و ساختمانی از آن ها استفاده کرد. این کار به دو روش خم کاری و رول فرمینگ انجام می شود. خم کاری روشی رایج برای این کار است و ناودانی و سپری نیز با همین روش ساخته می شوند. رول فرمینگ روشی مدرن تر است که در آن ضخامت ورق دچار تغییر نمی شود. معمولا در ساخت قوطی، پروفیل و لوله ها از رول فرمینگ استفاده می کنند.

نحوه ی شکل دهی انواع ورق آهن

خرید انواع ورق آهن

شما می توانید ورق های مورد نیاز خود را به طور مستقیم از شرکت های پخش کننده خریداری کنید. معمولا این شرکت ها برای رفاه حال مشتریان و سرعت بخشیدن به کار خود از سایت برای فروش استفاده می کنند. یکی از شرکت های معتبر در زمینه ی فروش انواع مصالح ساختمانی مانند تیرآهن، میلگرد، انواع ورق، نبشی و… شرکت فیدار مبین آژند است. با مراجعه به سایت آهن 505 می توانید انواع ورق و دیگر مصالح مورد نیاز خود را خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

از انواع ورق آهن در قسمت های مختلف ساختمانی و صنعتی استفاده می کنند. هر کدام از این ورق ها با توجه به کاربردی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از نکات مهم که باید در پس از تولید به آن توجه شود، فرم دهی است. فرم دهی ورق ها به دو صورت رول فرمینگ و یا با خم کاری انجام می شود. برای اینکه این کار به خوبی انجام شود باید نکات مربوطه رعایت شود. در این مقاله قصد داشتیم به توضیح انواع ورق آهن و کاربرد آن بپردازیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با ورق آهنی و کاربرد آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2444

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند