فلنج گلودار جوشی

06:311570
فلنج گلودار جوشی چیست

فلنج گلودار جوشی، که با نام Welding Neck نیز شناخته می شود و به اختصار با WN نمایش داده می شود، شکلی مخروطی دارد. این نوع فلنج یکی از محبوب‌ترین انواع فلنج ‌ها است و در خطوط پایپینگ برای اتصال لوله ‌ها و اتصالات مختلف به یکدیگر و همچنین اتصال تجهیزات مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

فلنج گلودار در مواردی مانند: پمپ ‌ها، شیرها و واحدهای پالایشگاهی مانند: برج‌ های تقطیر، مخازن، جداکننده ‌ها، فیلترها و سایر نیازهای صنعتی استفاده می ‌شود.

فلنج جوشی به انواع مختلفی مانند: گلودار، اسلیپون، کور و غیره تولید می‌ شود. Face یا پیشانی همه این انواع فلنج‌ های جوشی که واشر روی فلنج قرار می‌گیرد، اشکال مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

آشنایی با فلنج گلودار جوشی

فلنج‌ ها ابزاری کاربردی هستند که برای اتصال لوله ‌ها، شیرآلات و تغییر قطر لوله‌ها استفاده می ‌شوند. یکی از مزایای اصلی فلنج ‌ها، آسان بودن در باز و بسته شدن و عدم نیاز به برش لوله است. این فلنج‌ ها با استفاده از پیچ و مهره به همدیگر وصل می ‌شوند و برای سیلانت و جلوگیری از نشتی از گسکت استفاده می ‌کنند.

فلنج گلودار جوشی یکی از پرتقاضاترین فلنج‌ ها است. این فلنج دارای یک رابط مخروطی شکل در انتهای آن است و مستقیماً به لوله جوش داده می‌ شود. از فلنج گلودار به خصوص در اندازه‌ ها و فشار‌های بزرگ استفاده می ‌شود.

قسمت جوش توسط یک اتصال V شکل به انتهای لوله متصل می ‌شود و علاوه بر این که جوش دایره‌ای یکنواخت را ایجاد می ‌کند، عبور گاز و مایع را از طریق فلنج به طور موثری انجام می ‌دهد. فلنج گلودار دارای گردن مخروطی است که فشار را به طور متناسب توزیع می ‌کند و در برابر شوک ‌های ناشی از فشار و دما مقاومت دارد.

با توجه به استفاده از فلنج گلودار در فشارهای بیشتر، اغلب این فلنج ‌ها از روکش ‌های حلقه ‌ای تهیه می‌ شوند. برای سیلانت کردن بهتر، یک گسکت فلزی بین دو فلنج قرار داده می ‌شود. فلنج گلودار با اتصال گسکت فلزی اولین روش برای کاربردهای مهم است.

مشخصات فنی فلنج گلودار جوشی

فلنج گلودار جوشی به شکل مخروطی ساخته می‌ شود و قطر آن در قسمت انتهایی با قطر لوله برابر است. لبه انتهایی این فلنج‌ ها به صورت پخ به هم پیوسته‌اند بدلیل نوع اتصال لب به لب (BW) آن‌ها.

فلنج‌های گردندار جوشی به دلیل طراحی مخروطی‌شکل آن‌ها در محل اتصال، نیروهای فشاری را به طور تدریجی از لوله به قسمت پایینی فلنج منتقل می ‌کنند. همچنین، این فلنج ‌ها قادر به تحمل فشار، دما و تنش بالا هستند؛ بنابراین می‌ توانند در خطوط مختلف با فشار بالا یا پایین استفاده شوند.

فلنج‌ های RF، FF و RTJ با کلاس‌ های ۱۵۰، ۳۰۰، ۶۰۰، ۹۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ طبق استاندارد ASME-B16.5 و در سایزهای ۱۲ تا ۲۴ اینچ و با استاندارد ASME-B16.47 برای سایزهای ۲۶ اینچ و بالاتر به دو نوع سری A و سری B تولید می‌ شوند.

تفاوت این دو نوع در ضخامت و مقاومت آن‌ها است، به طوری که فلنج ‌های سری A دارای ضخامت و مقاومت بیشتری هستند و فلنج‌ های سری B با استاندارد معادل API605 دارای وزن، ضخامت و مقاومت کمتری هستند.

تفاوت فلنج گلودار جوشی با فلنج اسلیپون

استفاده از فلنج های گلودار جوشی در برنامه های با فشار بالا توصیه می شود، در حالی که فلنج های اسلیپون مناسب برای فشار های کمتر است. برای جوش دادن فلنج گلودار جوشی، یک قسمت مخروطی شکل در داخل لوله قرار می دهیم و با استفاده از جوش لب به لب، آن را به لوله جوش می دهیم.

اما فلنج اسلیپون، با دو جوش، یکی در پشت فلنج و یکی در داخل آن، به لوله متصل می شود. استحکام فلنج اسلیپون تحت فشار داخلی حدود دو سوم فلنج گلودار محاسبه می شود و عمر آن در شرایط خستگی حدود یک سوم فلنج گلودار است.

طراحی فلنج اسلیپون به گونه ای است که ابتدا باید به لوله جوش داده شود و سپس به اتصالات لوله، زیرا طراحی اتصالات به نحوی است که تنها از طریق جوش لب به لب امکان پذیر است.

متریال و جنس فلنج گلودار جوشی

فلنج ‌های گلودار از انواع مواد مختلف ساخته می‌شوند و این مواد باید با استانداردهای تعیین شده ارزیابی شوند. کیفیت مواد نیز باید با استانداردهای ASTM یا ASME سازگار باشد.

هر چند، ضخامت و قطر داخلی فلنج با لوله ‌ای که فلنج برای آن ساخته شده است، مطابقت دارند.

هنگام صحبت از جنس فلنج، آلیاژ کربن مهم ترین جنس مورد استفاده در ساخت فلنج‌ها است؛ زیرا در برابر حرارت بالا نیز مقاوم هستند. این فلنج‌ها در مواد ASTM A 181 و ASTM A 105 موجود هستند. همچنین، فلنج‌ها با درجه‌ها و سری‌های مختلفی برای نیازهای مشتریان و صنعت موجود است.

علاوه بر مواد فوق، فلنج‌ های گلودار از فولاد ضد زنگ نیز ساخته می‌ شوند. علاوه بر استفاده از فولاد ضد زنگ، فلنج گلودار با مواد دیگری مانند: آلیاژ کربن و نیکل نیز قابل تهیه است.

فلنج ‌های گلودار ساخته شده از آلیاژ نیکل مانند: Inconel 600 و 625، Hastelloy C22، C276 و سایر مواد مشابه نیز در دسترس هستند.

آشنایی با فلنج گلودار جوشی

کاربرد و مزایای فلنج گلودار جوشی

محصول حاضر دارای هاب مخروطی بلند است و بیشتر در شرایط با فشار قوی استفاده می‌شود. در هنگام سفارش فلنج گلودار جوشی، دقت در اندازه قطر آن ضروری است؛ زیرا قطر داخلی فلنج باید با قطر لوله مطابقت داشته باشد.

طراحی با قسمت پایین فلنج و هاب مخروطی آن باعث می‌شود که در شرایط سخت و قوی مقاومت زیادی داشته باشد. به صورت خلاصه، فلنج گلودار در شرایط آب و هوایی بحرانی مانند: فشار بالا، نوسانات دما و فشار، درجه حرارت بالا، مایعات فرار و دمای پایین استفاده می‌شود.

برخی از کاربردهای فلنج گلودار عبارتند از اتصال لوله‌ها به یکدیگر، اتصال لوله به شیرآلات، اتصال لوله به حوضچه‌ها یا تانکرها، تقسیم لوله‌کشی و استفاده در سیستم های تهویه هوا می باشد.

فلنج گلودار دارای مزایای زیر است: این محصول به راحتی تغییر شکل نمی ‌دهد و دارای سیلانت بسیار خوبی است؛ همچنین، کاربردهای گسترده ‌ای دارد. استفاده از فلنج گلودار برای خطوط لوله با نوسانات دما و فشار زیاد، خطوط لوله با درجه حرارت و فشار بالا و پایین مناسب است.

علاوه بر این، این فلنج برای لوله ‌های قابل انفجار، مواد آتش‌ زا و گازهای سمی ایمن است. هزینه نصب آن ها نیز به مراتب بسیار کم تر از سایر فلنج ها است.

کلام پایانی

به دلیل مزایا و کاربرد های فراوان، فلنج گلودار از محبوب ‌ترین انواع فلنج‌ ها به شمار می ‌رود. این فلنج دارای یک اتصال خرطومی است که به وجود آمدن اتصال طبیعی در کارهای بزرگ تر و با فشار بالا باعث می ‌شود.

اندازه فلنج به قطر لوله‌ ای که قرار است روی آن نصب شود وابسته است، و استاندارد ها ASTM و ASME معیار ارزیابی فلنج ‌ها هستند و دو سری A و B را در بر می‌ گیرند.

همچنین، فلنج‌های گلودار، به دلیل استفاده فراوان در شرایط فشار بالاتر، اکثراً از روکش‌ های حلقه ‌ای ساخته می‌ شوند. این نوع فلنج‌ ها به آن ها فلنج RTJ نیز معروف هستند.

برای بهبود سیلانت، یک گسکت فلزی بین شیار های دو فلنج قرار داده می‌ شود تا محصولی با مقاومت بالا حاصل شده و عملکرد لوله تحت فشار را بهبود بخشد. فلنج RTJ با استفاده از گسکت فلزی، انتخاب اول برای کاربرد های حیاتی است.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3816

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند