انواع ورق فولادی

10:002570
انواع ورق فولادی

امروزه برای ساخت بسیاری از وسایل مورد نیاز زندگی از ورق های فولادی استفاده می شود. جنس ورق های فولادی از فلز است و از طریق نورد مسطح ساخته می شود. از این ورق ها در بخش های مختلف ساختمان سازی و صنعتی استفاده می کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم به توضیحی درباره ی انواع ورق فولادی و کاربرد هر کدام بپردازیم.پس با ما همراه باشید.

فهرست:

ورق چیست؟

ورق فولادی چیست؟

انواع ورق فولادی و کاربرد هر کدام آن ها

ضخامت ورق های فولادی

ورق فولادی ضد سایش چیست؟

رول فرمینگ چیست؟

عوامل موثر بر قیمت ورق فولادی چیست؟

کارخانه های تولید کننده ی ورق فولادی

چه نکاتی را باید در هنگام خرید ورق فولادی در نظر گرفت؟

خرید انواع ورق فولادی

خرید ورق فولادی در اصفهان

ورق کاری چیست؟


ورق چیست؟

قبل از وارد شدن به بحث اصلی بهتر است اطلاعاتی درباره ورق بدست آورید. ورق ها که در صنعت و ساختمان سازی زیاد از آن ها استفاده می شود، دارای سطح صافی هستند که از طریق نورد اسلب ساخته می شوند. با توجه به مواد مورد استفاده در ساخت هر نوع از آن ها، کاربرد آن ها نیز متفاوت خواهد بود. ورق ها بیشتر از نوع آهنی، استیل، فولادی و آلمینیومی هستند که در حال حاضر بیشتر از ورق های فولادی در صنعت و ساختمان سازی استفاده می شود.

ورق فولادی چیست؟

بسیاری از وسایل فلزی که روزانه از آن ها استفاده می کنید، از ورق های فولادی در ساخت آن ها استفاده شده است. هر نوع از ورق های فولادی با توجه به کاربردشان در قسمت های مخلتف ساختمان سازی و صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. ورق های فولادی از طریق نورد گرم ساخته شده و توسط غلتک ها صاف و مسطح می شوند. این مراحل باید چند بار تکرار شود تا ورق مرغوب بدست آید. این ورق ها را پس از آماده شدن به صورت سیم پیچ می پیچانند تا حمل و نقل آن ها آسان تر شود و فضای کمتری را اشغال کنند. حال که با ورق فولادی آشنا شدید پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع ورق فولادی و کاربرد هر کدام از آن ها بیشتر آشنا شوید.

انواع ورق فولادی و کاربرد هر کدام

انواع ورق فولادی و کاربرد هر کدام آن ها

ورق های فولادی با توجه به کاربرد هر کدام، انواع مختلفی دارند. از انواع ورق های فولادی می توان به : ورق سیاه، روغنی، رنگی، آلمینیومی، اسید شویی، گالوانیزه، آجدار، استنلس استیل و… اشاره کرد.

ورق سیاه:

یکی از مهمترین و کاربردی ترین ورق های فولادی ورق سیاه است. این ورق از طریق نورد گرم ساخته می شود و هم به صورت مستقیم و هم با تبدیل آن به اجزایی دیگر، مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق ها سطح صافی ندارند و بهتر است در جاهایی مورد استفاده قرار بگیرند که نیاز به داشتن شکل ظاهری مناسب نباشد.

کاربرد: از این نوع ورق ها در ساخت انواع لوله ها، صنایع کشتی سازی، ایجاد استحکام بدنه داخلی خودروها، سوله سازی و… استفاده می شود.

ورق روغنی:

این ورق ها از طریق نورد سرد ساخته می شوند. در نتیجه سطح آن ها صاف است و می توانند در جاهایی که شکل ظاهری ورق باید مناسب باشد مورد استفاده قرار گیرند. مقاومت بالای این ورق در برابر شکنندگی باعث شده که استفاده از آن در ساخت بسیاری از وسایل بسیار مناسب و کاربردی باشد.

کاربرد: از ورق های روغنی در ساخت انواع لوازم خانگی، تولید لوله و ورق های گالوانیزه، قسمت هایی از بدنه خودروها و… استفاده می شود.

ورق رنگی:

می توان گفت ورق های رنگی نوعی از ورق های روغنی و گالوانیزه هستند که توسط نورد سرد ساخته می شوند و بعد از ساخت آن ها را رنگ زده و ورق های رنگی را تشکیل می دهند. استفاده از ورق ها در مکان هایی که امکان رطوبت و خوردگی وجود دارد بسیار توصیه می شود.

کاربرد: در بدنه کامپیوتر، پارتیشن، بدنه خارجی یخچال، آبگرمکن، سقف و بدنه انبارها، سقف های کاذب، نمای خارجی ساختمان، کانتینر و سردخانه و… از این نوع ورق ها استفاده می شود.

ورق استنلس استیل:

ورق استنلس استیل با ورق های گفته شده از نظر نوع ساخت تفاوت هایی دارد. در ساخت این نوع ورق از کربن استفاده می شود.

کاربرد: از این ورق در ساخت مخزن استیل، تیرآهن، میخ و پرچ، محفظه برق، تجهیزات و قطعات دریایی و… استفاده می شود.

ورق آلمینیوم:

وزن ورق آلمینیومی بسیار کمتر از ورق فولادی است به همین دلیل سبک بوده و مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی دارد. این ورق ها رسانای خوبی برای برق و گرما بوده و در ساخت انواع وسایل مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد: برای ساخت ظروف مخصوص پخت و پز، محفظه های برق، نمای ساختمان، بدنه هواپیما و خودرو و… از ورق های آلمینیومی استفاده می شود.

ورق گالوانیزه:

این ورق ها به دو روش ساخته می شوند. روش اول استفاده از ورق سیاه است که به وسیله ی نورد سرد تولید شده و سپس روی اندود می شود. و روش دوم از ورق های روغنی استفاده شده و توسط نورد گرم ساخته می شوند. این نوع ورق ها بسیار ضد زنگ هستند.

کاربرد: از آنها در ساخت کابینت، سقف سوله، لوله انتقال آب، تجهیزات گلخانه ای، کولر، بیلبرد تبلیغاتی و… استفاده می شود.

ورق اسید شویی:

این نوع ورق ها از ورق های سیاه تشکیل شده و سپس با اسید شسته می شوند. با شست و شوی ورق سیاه توسط اسید ، ناخالصی های سطح آن از بین می رود. این ورق ها دارای سختی بالا و ضد سایش هستند.

کاربرد: از این نوع ورق ها در رینگ و شاسی خودرو، ساخت لوله های نفت و گاز، ساخت مخازن گاز و… استفاده می شود.

ورق آجدار:

ورق آجدار توسط فرایند نورد گرم تولید شده و در ساخت آن از ورق سیاه استفاده می شود.

کاربرد: این ورق ها بیشتر برای ایجاد اصطکاک سطح در کف آسانسورها، پل ها، پله و… مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق قلع اندود:

ورق های قلع اندود جز ورق های روغنی هستند. در اصطلاح عامیانه به این نوع ورق ها، حلب گفته می شود که احتمالا زیاد آن را شنیده اید. ورق قلع اندود تا حدی مانند ورق گالوانیزه است و در برابر خوردگی مقاوم است.

کاربرد:

برای ساخت ظروف غذایی، ظروف نوشیدنی، روغن ها،محافظ الکترونیکی و… از این ورق استفاده می شود.

ورق های گفته شده در بالا از انواع ورق های پرطرفدار و پر کاربرد در صنعت و ساختمان سازی هستند  و با توجه به ویژگی هایی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

ضخامت ورق های فولادی

ورق های فولادی بر اساس ضخامتی که دارند به سه دسته تقسیم می شوند.

1. ورق های فولادی نازک با ضخامت 1.7 تا 2.75 میلی متر. این ورق ها توسط نورد سرد تولید می شوند.

کاربرد: از این ورق ها لوله های تاسیساتی و صنایع استفاده می شود.

2.ورق های فولادی متوسط با ضخامت 3 تا 4.7 میلی متر

کاربرد: در ساخت لوله های جدار ضخیم استفاده می شود.

3. ورق های فولادی ضخیم با ضخامت 5تا 200 میلی متر

کاربرد: در ساخت مخازن ذخیره استفاده می شود.

ورق فولادی ضد سایش چیست؟

هاردوکس یا ورق های فولادی ضد سایش یکی از انواع ورق های فولادی به شمار می روند به دلیل سختی بالایی که دارند سایش پیدا نمی کنند. در ساخت این نوع ورق ها کربن به کار رفته که هرچقدر مقدار آن بیشتر باشد، ورق بهتر در برابر سایش مقاومت می کند.
از این نوع ورق ها در ساختمان سازی، معادن به خصوص معادن سنگ، نوار نقاله استفاده می شود.

رول فرمینگ چیست؟

ورق های فولادی از شمش های فولاد تشکیل می شوند که طبق فرایند نورد سرد یا گرم به حالت های مختلفی در می آیند و از آن ها در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود. ورق های فولادی خود انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها به کمک روش رول فرمینگ به شکل های دیگر در آمده و از آن در صنعت و ساختمان سازی استفاده می شود.

عوامل موثر بر قیمت ورق فولادی چیست؟

ورق های فولادی یکی از اجزای کاربردی در ساختمان سازی و صنعت به حساب می آید. در نتیجه تغییر قیمت این ورق ها تاثیر مستقیمی بر هزینه های نهایی ساخت و ساز دارد. عوامل مختلفی بر تغییر قیمت ورق های فولادی تاثیر می گذارد. که می توان به موارد زیر اشاره کرد.
کیفیت ورقی که کارخانه تولید می کند، نوع فرایند ساخت و تولید و مواد اولیه ی مصرفی در هر نوع از ورق ها، ضخامت ورق ها، نوسانات قیمت فولاد و فلزات مورد استفاده، میزان صادرات و واردات ورق ها، اینکه ورق هنگام خرید رنگی باشد یا نه، هزینه های نگهداری در انبار و حمل و نقل و… از عوامل مهم در نحوه ی قیمت گذاری و تغییرات قیمت ورق های فولادی به شمار می روند.


با توجه به نوسانات قیمت ورق های فولادی می توانید با مراجعه به سایت آهن 505 از قیمت های روز انواع ورق های فولادی اطلاع پیدا کنید.


کارخانه های تولید کننده ی ورق های فولادی

کارخانه های زیادی در ایران انواع  ورق های فولادی را تولید می کنند اما تعدادی از آن ها هستند که از مواد اولیه مناسب و مرغوب استفاده می کنند.
از انواع این کارخانه ها می توان به کارخانه ی ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه ی اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد اکسین اهواز اشاره کرد.
کارخانه ی فولاد مبارکه ی اصفهان تولید کننده ی انواع ورق های سیاه، گالوانیزه، آجدار، رنگی و روغنی است.
کارخانه اکسین اهواز ورق های سیاه و آلیاژی برای صنایع مختلف تولید می کند.

خرید انواع ورق فولادی

چه نکاتی را باید در هنگام خرید ورق فولادی در نظر گرفت؟

  1. محل و موقعیت قرارگیری آن را در ساختمان سازی و یا صنعت مشخص کنید.
  2. انتخاب محصولات با کیفیت بالا
  3. وزن ورق مورد استفاده
  4. بودجه ای که می خواهید به خرید ورق فولادی اختصاص دهید.
  5. انتخاب شرکت و یا کارخانه های معتبر فروش ورق های فولادی (برای خریدی آسان و مطمئن همین حالا به سایت آهن505 مراجعه کنید.)

خرید انواع ورق فولادی

به هنگام خرید ورق های فولادی لازم است از نوع و مکانی که می خواهید ورق را در آن به کار ببرید، اطلاع داشته باشید. همچنین باید در هنگام خرید ورق های فولادی به معتبر بودن شرکت و برند آن توجه کنید. شرکت آهن 505 با سابقه ی بالا در فروش ورق های فولادی و انواع اجزای ساختمانی، منبعی مطمئن برای خرید ورق های فولادی و دیگر اجزای ساختمانی است. پس با خیال راحت ورق فولادی مورد نیاز خود را سفارش دهید.

خرید ورق فولادی در اصفهان

با توجه به نکات گفته شده در بالا، اگر قصد خرید انواع ورق های فولادی در اصفهان را دارید همین حالا با مراجعه به سایت ahan505 ورق مورد نظرتان را خریداری کنید.


برای اطلاع از آخرین نوسانات قیمت ورق های فولادی می توانید با مشاوران ما در شرکت ahan505 در ارتباط باشید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


ورق کاری چیست؟

وقتی ورق ها را طی مراحل مختلف فرم می دهند و آن را به شکل های مختلف در می آورند که اصطلاحا به آن ورق کاری می گویند. ورق های فولادی را می توان به شکل های مختلف خم کرد یا برش داد. ضخامت ورق ها متفاوت است به همین دلیل هر کدام از آن ها در قسمت های خاصی از ساختمان و صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1628

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند