تیرآهن بلژیکی

06:0057420
تیرآهن بلژیکی

همه چیز درباره تیرآهن بلژیکی

مقدمه

تیرآهن ها در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. در صنایع و ساختمان سازی از انواع تیرآهن ها استفاده می کنند. روش ساخت هر نوع تیرآهن متفاوت است. یکی از تیرآهن های پرکاربرد تیرآهن بلژیکی است که در این مقاله قصد داریم به توضیح این تیرآهن و کاربرد های آن بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

تیرآهن بلژیکی چیست؟

کاربرد و انواع تیرآهن های بلژیکی

عوامل تاثیر گذار بر قیمت تیر آهن

خرید تیرآهن بلژیکی


تیرآهن بلژیکی چیست؟

یکی از انواع تیرآهن ها که از طریق نورد سرد ساخته می شود، تیرآهن بلژیکی است. اولین بار در قرن بیستم میلادی شرکت Bethlehem  به تولید این تیرآهن پرداخت. برای تولید تیرآهن های بلژیکی شمش های فولادی را تحت دمای زیاد قرار می دهند و سپس از طریق غلتک از آن عبور می کنند. پس از انجام این مراحل آن را در قالب های مشخص می ریزند و تحت فشار قرار می دهند.
وزن این نوع تیرآهن ها با توجه به جدول وزنی سازنده یا فرمول محاسبه وزن تیرآهن محاسبه می شود. محاسبه ی وزن تیرآهن ها اطلاعات مختلفی در رابطه با قیمت تمام شده ی آن ها و همچنین می توانید به ازای هر شاخه، تعداد شاخه های هر سایز از تیرآهن بلژیکی را در یک بندیل و بار تیرآهن اندازه گیری کنید. وزن تیرآهن ها معمولا با توجه به ضخامت جان و بال، با یکدیگر متفاوت است. در ادامه جدولی از سایز، نوع و وزن تیرآهن ها آورده شده است.

وزن تیرآهن بلژیکی

تفاوت تیرآهن بلژیکی و معمولی

این تیرآهن ها بسیار شبیه به یکدیگرند. از اصلی ترین تفاوت های آن ه می توان به میزان ارتفاع در قسمت جان تیر اشاره کرد. تیرآهن های بلژیکی دارای 80 تا 400 میلی متر ارتفاع جان هستند. تیرآهن های بلژیکی از فولادهای ST52، ST44، ST33 و ST37 به دست می‌آیند. حداقل دمایی که این فولاد ها تحمل می‌کنند، حدود 1100 درجه ی سانتی گراد است. ظاهر این تیرآهن ها، اندازه ی بال و… به گرید آن بستگی دارد. از جمله این استانداردها می‌توان به IPB ،IPE ،INP اشاره کرد.

کاربرد و انواع تیرآهن های بلژیکی

کاربرد تیرآهن ها

  1. می توان تیرآهن های بلژیکی را دوباره استفاده کرد. به این نوع تیرآهن ها، تیرآهن دست دوم می گویند.
  2. به دلیل تنوع تیرآهن های بلژیکی از آن در صنایع مختلف استفاده می کنند.
  3. تیرآهن های بلژیکی در اندازه های بزرگ و کوچک تولید می شوند به همین دلیل می توان از آن ها در قسمت های مختلف استفاده کرد.
  4. از این تیرآهن در اسکلت سازه، سقف پارکینگ، ستون، خرپا، بادگیر دیوار، نعل چهارچوب پنجره، پاسیو و… کاربرد دارد.

انواع تیرآهن ها

تیرآهن های بلژیکی با توجه به شکل، سایز، مقطع، طول،ارتفاع، ویژگی های مکانیکی و کاربردی که دارند در انواع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

تیرآهن H (هاش) یا بال پهن

این تیرآهن های بال پهن از نظر ظاهری شبیه به H هستند. مقاومت بسیار بالای این تیرآهن ها سبب شده که در قسمت های مختلفی مانند ساخت پاساژ، پل، اسکلت دریایی، سکوی استخراج نفتی و آسمان خراش های شهری مورد استفاده قرار گیرند.

تیرآهن بلژیکی نوع هاش h

تیرآهن لانه زنبوری

جان این سازه شبیه لانه زنبور است و علت نامگذاری آن هم به همین دلیل است. از این نوع تیرآهن ها در سازه هایی با ارتفاع زیاد استفاده می کنند. درگیری بیشتر(سوراخ های موجود) با بتن سبب استحکام و مقاومت بتن در برابر تغییرات جوی دارد. بهتر است در سازه های مرتفع برای افزایش مقاومت از این نوع تیرآهن های بلژیکی استفاده شود.

تیرآهن بلژیکی از نوع لانه زنبوری

تیرآهن بال نیم پهن

عرض بال ها در این نوع تیرآهن ها نسبت به ارتفاع جان کمتر است. از لحاظ ظاهری این تیرآهن ها شبیه به حرف انگلیسی I هستند. مقاومت این تیرآهن ها نسبت به دو نوع قبل کمتر است به همین علت در ساخت سازه های کوچک و کم ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد.

سایز تیرآهن ها

تیرآهن های بلژیکی در سایزهای مختلف از بزرگ تا کوچک تولید و به بازار عرضه می شود. از عوامل مهمی که در سایز تیرآهن ها تاثیر گذار است می توان به ارتفاع جان و طول محصول اشاره کرد. با توجه به سایز تیرآهن ها تحمل بار و مقاومت خمشی محصول نهایی مشخص می شود. معمولا پروفیل های دارای جان ضخیم و نسبتا بلند، قابلیت تولید در طول های متنوع را دارد و پروفیل دارای جان نازک و کم ارتفاع، به منظور تحمل بار بیشتر در  اندازه های کوتاه تر تولید می‌شود. تیرآهن های 14 ،16و 18 در سایزهای 6 الی 20 متر تولید می‌شوند و بسیار پرکاربرد هستند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت تیر آهن

قیمت این نوع تیرآهن ها نیز مانند دیگر مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است. عوامل مختلفی باعث به وجود آمدن این تغییرات می شوند. از مهمترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. قیمت ارز و نوسانات آن
  2. نوع کارخانه ی سازنده
  3. کیفیت متریال مورد استفاده در تولید تیرآهن ها
  4. نگهداری و حمل و نقل
  5. گرید های مختلف تیرآهن
  6. ابعاد، اندازه و سایز تیرآهن ها
  7. میزان عرضه و تقاضا
  8. تغییرات تیرآهن در بازار جهانی

عوامل تاثیر گذار بر قیمت تیر آهن

خرید تیرآهن بلژیکی

همان طور که به آن اشاره کردیم عوامل مختلفی در قیمت تیرآهن ها تاثیرگذار است. در هنگام خرید باید به کیفیت مصالح توجه داشته باشید. شرکت های مختلفی در سراسر کشور انواع مصالح ساختمانی را تولید و به بازار عرضه می کنند. یکی از شرکت های معتبر در پخش انواع مصالح ساختمانی، شرکت فیدار مبین آژند( آهن505) است که سابقه ای بالا در ارائه ی انواع مصالح ساختمانی دارد. شما می توانید با مراجعه به سایت آهن 505 از قیمت روز مصالح ساختمانی آگاه شوید و آن را به راحتی خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

تیرآهن ها در انواع مختلفی تولید می شوند. هر تیرآهن با توجه به شکل، سایز، مقطع، طول، ارتفاع، ویژگی های مکانیکی و کاربردی که دارد در ساختمان سازی و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به توضیح تیرآهن های بلژیکی و انواع آن اشاره کردیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در رابطه با این نوع تیرآهن و کاربرد آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2611

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند