میلگرد همبندی چیست

08:592070
میلگرد همبندی چیست

میلگرد همبندی چیست و چه نقشی در ساختمان سازی دارد؟

مقدمه

علاوه بر اینکه در هنگام ساختمان سازی باید به ایجاد مقاومت سازه در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله توجه کرد باید از جنبه های دیگر نیز سازه را ارزیابی کرد. یکی از مسائل مهم که می تواند خسارت های بسیار زیادی به همراه داشته باشد رعایت نکردن نکات ایمنی برای جلوگیری از برق گرفتگی در هنگام آتش سوزی است. با استفاده از همبندی میلگرد ها می توان جلوی این مشکل را گرفت. در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل در رابطه با اینکه میلگرد همبندی چیست و چه نقشی در سازه دارد، بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

میلگرد همبندی چیست ؟

انواع میلگرد های همبندی

نحوه ی اجرای میلگرد همبندی

مزایا و معایب استفاده از میلگرد همبندی چیست ؟

نکاتی در رابطه با هادی همبندی

خرید انواع میلگرد


میلگرد همبندی چیست ؟

در هنگام رعد و برق و صاعقه اگر نکات ایمنی در سازه رعایت نشود امکان برق گرفتگی افزایش پیدا می کند. برای جلوگیری از به خطر افتادن جان انسان ها بهتر است از میلگرد همبندی استفاده شود. این کار باعث می شود که بتوان اختلاف پتانسیل بین سازه، بدنه و تأسیسات الکتریکی و غیر الکتریکی فلزی را در ساختمان ها از بین برد. با این کار احتمان خطر کاهش بسیار زیادی پیدا می کند. علاوه بر جلوگیری از خطرات ناشی از برق گرفتگی استفاده از شبکه ی همبندی تاثیر زیادی در جلوگیری از خراب شدن دستگاه ها و سایر تجهیزات الکتریکی و مخابراتی ایجاد می کند. به کمک میلگرد های همبندی با انجام اتصال الکتریکی بین سازه های فلزی به یکدیگر، از ایجاد اختلاف پتانسیل خطرناک و عبور جریان الکتریکی در بین آن ها جلوگیری خواهد شد.

سایز میلگرد های همبندی

استاندارد و اصولی در انتخاب سایز میلگرد همبندی وجود دارد. توجه داشته باشید که سایز میلگرد همبندی باید 8 میلی متر باشد و کمتر از این سایز قابل استفاده نخواهد بود. سطح مقطع هادی ساختمان تاثیر بسیار زیادی در قطر میلگرد ها دارد. معمولا این اندازه را 10 میلی متر در نظر می گیرند. برای قرارگیری بهتر میلگرد های همبندی در ساختمان باید از جوشکاری استفاده شود. در جوشکاری میلگرد همبندی طولی امتداد دو میلگرد بر روی هم باید به 10 سانتی متر برسد. از میلگرد های ساده و آجدار در اجرای میلگرد های همبندی با توجه به موقعیت مکانی میلگرد استفاده می شود.

میلگرد همبندی چیست و چه کاربردی دارد

انواع میلگرد های همبندی

نوع قرارگیری این میلگرد ها و تاسیساتی که در اجرای آن استفاده می شود، باعث می شود که این میلگرد به دو نوع میلگرد همبندی اصلی و تکمیلی دسته بندی شود. در ادامه ی مقاله به توضیح انواع میلگرد های همبندی می پردازیم.

میلگرد همبندی اصلی

در این نوع از همبندی تجهیزات و تمام اجزای سازه به سمت زمین قرار می گیرند. از اجزای تشکیل دهنده ی این نوع از میلگرد های همبندی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. لوله های آب و فاضلاب
  2. لوله های گازی
  3. کابل برق و تلفن
  4. اجزای به کار رفته در تیر و ستون سازه های فولادی
  5. میلگرد های به کار رفته در اسکلت بتنی

میلگرد همبندی تکمیلی

در مناطق مرطوب که احتمال باراش باران هم زیاد است برای جلوگیری از خطر ترجیحا از میلگرد های همبندی تکمیلی یا اضافی استفاده می کنند. موارد کاربرد این نوع میلگرد های همبندی به شرح زیر است.

  1. استفاده در وان حمام
  2. قرار دادن آن در بدنه ی یخچال، ماشین ظرف‌شویی، ماشین لباسشویی
  3. استفاده در تمام وسایل رسانای الکتریکی در آشپزخانه
  4. کاربردی برای انوع پریز
  5. استفاده در تجهیزات فلزی در قسمت های بیمارستانی و سونا و استخر

انواع میلگرد های همبندی

نحوه ی اجرای میلگرد همبندی

برای اجرای میلگرد های همبندی این کار را در دو مرحله به صورت قبل و بعد از بتن ریزی انجام می دهند.

روش اجرای میلگرد همبندی قبل از بتن ریزی

  1. قسمت فونداسیون: در این قسمت باید تمام ستون ها به یکدیگر همبند شوند.
  2. ستون ها: تمامی ستون ها در قسمت های مختلف ساختمان مانند خرپشته، موتور خانه، راه پله و… باید به یکدیگر متصل شوند.
  3. قسمت سقف سازه ها: در سقف ساختمان، ستون‌ها و تیر‌های فلزی اطراف سقف، دور تا دور آسانسور، یکی از ستون‌ها یا تیر‌های فلزی در حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، آبدارخانه و تمامی فضا‌هایی که کف آن‌ها آبریزی می‌شود، میلگرد همبندی به کار می رود. بهتر است در این روش فاصله ی میلگرد های همبندی از هم 20 متر باشد.
  4. قسمت بام سازه: تمامی ستون ها و اجزای به کاررفته در بام باید به اجزای فونداسیون به یک هادی الکتریکی متصل شوند تا انرژی به زمین وارد شود.

روش اجرای میلگرد همبندی بعد از بتن ریزی

  1. قسمت های مربوط به فونداسیون و سقف: اگر قبل از بتن ریزی این کار انجام نشود پس از آن باید با استفاده از یک سیم مسی بدون روکش با مقدار سطح مقطع مناسب بر روی سطح بتن در فونداسیون و سقف‌ها اجرا شود و به نزدیک‌ترین شبکه همبند متصل شود.
  2. قسمت ستون: اگر در قسمت های ستون‌ طبقات سازه، خرپشته و سقف موتورخانه آسانسور قبل از بتن ریزی از میلگرد همبندی استفاده نشود پس از آن باید این کار انجام شود. در غیر این صورت اتصال مناسب بین قسمت های بالایی و پایینی سازه اتفاق نمی افتد.

نکته ی مهم!

خوب است بدانید که اجرای میلگرد همبندی در سازه های بتنی و فولادی با یکدیگر متفاوت است. مثلا در سازه هایی با اسکلت فلزی نیازی نیست در تمامی طبقات همبندی اجرا شود. توجه داشته باشید که در قسمت فونداسیون به دلیل انتقال انرژی حتما نیاز است از میلگرد همبندی استفاده شود. اینکه در کدام قسمت سازه های بتنی و فولادی باید میلگرد همبندی قرار بگیرد، اصولی دارد که در آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان آورده شده است. قبل از طراحی و مشخص کردن محل قرارگیری میلگرد های همبندی باید ضوابط مربوط به آن را مد نظر قرار دهید تا سازه به خطر نیفتد.


مزایا و معایب استفاده از میلگرد همبندی چیست ؟

مزایا

  1. ایجاد ایمنی در سازه و حفظ سلامت ساکنین در هنگام برق گرفتگی و آتش سوزی در ساختمان
  2. کاهش خطرات مربوط به آتش سوزی در هنگام برق گرفتگی در قسمت های مختلف سازه
  3. حفظ وسایل برقی و الکتریکی در ساختمان
  4. جلوگیری از وارد شدن صدمه به سازه در هنگام صاعقه و انتقال آن به زمین
  5. بهبود عملکرد انواع وسایل حفاظتی
  6. کاهش اثرات ناشی از انرژی الکتریسیته ی ساکن

معایب

  1. میلگرد ها معمولا در سایز های مشخص تولید می شوند. کوچک تر کردن آن ها برای استفاده از برخی قسمت های سازه تا حدی دشوار است. در نتیجه می تواند باعث کاهش کیفیت اتصال شود.
  2. با توجه به اینکه روی سطح میلگرد پوششی وجود ندارد در اثر عوامل مختلف ممکن است دچار خوردگی شود. این امر باعث کاهش مقاومت می شود. خوردگی در میلگرد کاهش اتصالات میلگرد های همبندی را دارد و عملکرد این سیستم را به خطر می اندازد.
  3. مقاومت مکانیکی میلگرد بالا است اما امکان دارد مقاومت الکتریکی مناسبی نداشته باشد.

نحوه ی اجرای میلگرد همبندی

نکاتی در رابطه با هادی همبندی

به اجزایی مانند سیم مسی، تیرفلزی، میلگرد تسمه و ستون هادی همبندی گفته می شود. از سیم مسی در شرایطی استفاده می کنند که سطح هادی بین 6 الی 35 میلی متر و سطح مقطع هادی از نصف بزرگترین تجهیزات حفاظتی، بیشتر باشد. در سقف موتورخانه و بام خانه ها نیز از این نوع هادی استفاده می کنند.

خرید انواع میلگرد

میلگرد انواع مختلفی دارد و در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از خرید میلگرد باید از محلی که قرار است از آن استفاده کنید اطلاع داشته باشید در غیر این صورت ممکن است با انتخاب میلگرد اشتباهی استحکام کل سازه را به خطر بیندازید. توجه داشته باشید که نوع منطقه ی جغرافیایی نیز می تواند در انتخاب میلگرد موثر باشد. به عنوان مثال در مناطق مرطوب باید از میلگرد های ضد زنگ استفاده کنید. یکی از روش های آسان خرید میلگرد سفارش از  طریق سایت های اینترنتی معتبر می باشد. شرکت فیدار مبین آژند ( آهن505) یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در زمینه ی فروش انواع میلگرد و دیگر اجزای ساختمانی در اصفهان به شمار می رود. با مراجعه به سایت آهن 505 می توانید میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


مزایا و معایب استفاده از میلگرد همبندی

سخن آخر

در هنگام رعد و برق و صاعقه اگر نکات ایمنی در سازه رعایت نشود امکان برق گرفتگی افزایش پیدا می کند. برای جلوگیری از به خطر افتادن جان انسان ها بهتر است از میلگرد همبندی استفاده شود. این کار باعث می شود که اختلاف پتانسیل بین سازه، بدنه و تأسیسات الکتریکی و غیرالکتریکی فلزی را در ساختمان ها از بین برد. با این کار احتمال خطر کاهش بسیار زیادی پیدا می کند. میلگرد های همبندی انواع مختلفی دارند و هر کدام آن در قسمتی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. قبل و بعد از بتن ریزی باید حتما از میلگرد های همبندی در قسمت هایی مانند سقف، ستون، تیر، بام، فونداسیون و… استفاده شود. در این مقاله قصد داشتیم به توضیح اینکه میلگرد همبندی چیست و چه کاربردی دارد بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با میلگرد همبندی با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2435

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند