کاربرد ورق در خودروسازی

06:002482
کاربرد ورق در خودروسازی

ورق ها یکی از اجزای پر مصرف در صنعت و ساختمان سازی به حساب می آیند که انواع آن با توجه به کاربردی که ارائه می دهند در قسمت های مختلف استفاده می شوند. یکی از کاربرد ورق ها استفاده از آن ها در صنعت خودرو سازی است. در ادامه این مقاله به توضیحی در رابطه با کاربرد ورق در خودروسازی و انواع آن خدمت شما عزیزان ارائه می کنیم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

فهرست

ورق فلزی چیست؟

کاربرد ورق در خودروسازی

مزایای استفاده از انواع ورق در خودروسازی

ضخامت لازم در ساخت ورق خودرو

کارخانه های سازنده ورق خودرو

خرید انواع ورق


کاربرد ورق در خودروسازی و مزیت آن

ورق فلزی چیست؟

در ساخت قطعات فولادی از مواد اولیه ی مختلفی استفاده می کنند. یکی از اصلی ترین مصالح در ساخت مقاطع مختلف ورق ها هستند. ورق ها از آلیاژهای مختلفی تهیه می شوند و هر کدام کاربرد خاصی دارند. ورق های فولادی و گالوانیزه از انواع ورق های فلزی هستند که در خودرو سازی، کشتی سازی، سقف شیروانی، کانال کولر و… مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل نازک بودن و قابلیت شکل پذیری مناسب از ورق های فولادی به طور گسترده استفاده می کنند. حال که با مفهوم ورق فلزی تا حدی آشنا شدید در ادامه به توضیح کاربرد ورق در خودرو سازی می پردازیم.

کاربرد ورق در خودروسازی

از انواع ورق های فلزی به دلیل شکل پذیری بالا و قابلیت جوش مناسب در ساخت خودرو های سبک و سنگین استفاده می کنند.

انواع ورق و کاربرد آن در خودروسازی

ورق سیاه:

در ساخت بدنه ی خودرو ها و همچنین زیر خودرو و شاسی آن از ورق سیاه استفاده می کنند.

 ورق گالوانیزه:

این ورق در بدنه خودرو، اگزوز، موتور و سقف قابل استفاده است. ورق های گالوانیزه به خاطر قرار گرفتن پوشش بر روی آن بسیار مقاوم هستند و رنگ آن ها نیز با گذشت زمان تغییری نمی کند. از این رو می توان از آن به عنوان قطعه ای مناسب در بدنه ی خودرو استفاده کرد.

ورق ضد زنگ:

در ساخت فویل، سیم و تسمه از ورق های ضد زنگ استفاده شده که بسیار کاربردی هستند. این نوع ورق ها به دلیل وجود آلیاژ کروم در ساختار آن در برابر اکسید شدن مقاوم اند و وزن سبک آن ها باعث افزایش قابلیت های آن می شود.

ورق روغنی:

از ورق های روغنی بیشتر در بدنه و ساخت انواع چهارگوش در خودروسازی استفاده می کنند. این ورق قابلیت جوش پذیری بالایی دارد و رنگ آن ثابت است. برای خودرو سازی استفاده از این ورق ها توصیه می شود.

ورق کربن متوسط:

از این نوع ورق در ساخت خودرو های سنگین مانند بولدزر استفاده می کنند.

ورق فولادی DP و TRIP:

از انواع ورق های فولادی که توسط نورد سرد و گرم تهیه می شوند، به دلیل مقاومت بالا، قابلیت شکل پذیری، جوشکاری آسان و… در ساخت انواع قطعات صنعتی و ساختمانی استفاده می کنند.

آشنایی با کاربرد ورق در خودروسازی

مزایای استفاده از انواع ورق در خودروسازی

  1. افزایش مقاومت
  2. طول عمر بالا
  3. این نوع ورق ها قابلیت بازیافت دارند و برای حفظ محیط زیست مناسب اند.
  4. به دلیل داشتن سختی و مقاومت بالا باعث ایجاد امنیت در خودرو می شوند.
  5. شکل و فرم پذیری این ورق ها بالا است و به دلیل انعطاف آن در ساخت بدنه ی خودرو بسیار مناسب هستند.
  6. این نوع ورق ها قابلیت تعمیر دارند و یکی از نکات مثبت به حساب می آیند.

ضخامت لازم در ساخت ورق خودرو

ورق های مورد استفاده در خودروسازی معمولا به روش نورد تخت تولیده شده و ضخامت ورق های مختلف تاثیر زیادی بر شکل و فرم پذیری آن ها دارد. هر چه این ضخامت بیشتر باشد، شکل دهی به آن ها سخت تر است. در ساخت انواع بدنه ی خودرو از ورق هایی با ضخامت 0.4 تا 2 میلی متر در نظر گرفته می شود. در نظر داشته باشید که عواملی دیگری مانند نوع خودرو و وزن آن تاثیر مستقیمی بر مقدار ضخامت ورق ها دارد.

کارخانه های سازنده ورق خودرو

در ایران کارخانه های مختلفی انواع ورق مورد استفاده در خودروسازی را تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان: در این کارخانه انواع ورق های گالوانیزه، روغنی ورق سیاه تولید می شود.
کارخانه تاراز چهارمحال: در این کارخانه به تولید انواع ورق های پوشش دار و گالوانیزه مشغول است.
شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری: یکی از معتبرترین کارخانه جات تولید کننده ی ورق فولادی و گالوانیزه در ساخت قسمت های مختلف خودرو شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری است. که به نوعی می توان گفت در رده ی اول تولیدات ورق برای خودرو قرار دارد.

از دیگر کارخانه جات تولید کننده ی ورق برای خودروسازی می توان به کارخانه ی فولاد گیلان، کاویان اهواز، امیرکبیر کاشان، غرب آسیا و… اشاره کرد.

کارخانه های سازنده ورق خودرو

خرید انواع ورق

همان طور که در قسمت قبل گفته شد کارخانه های مختلفی در ایران انواع ورق های مورد استفاده در خودروسازی را تولید و به بازار عرضه می کنند. از دیگر روش های آسان برای خرید انواع مصالح صنعتی و ساختمانی سفارش از طریق سایت های معتبر در این زمینه است.
شرکت آهن505 یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در ارائه ی انواع تجهیزات ساختمانی است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی خرید انواع مصالح ساختمانی به سایت آهن 505 مراجعه کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

ورق های یکی از پرکاربرد ترین مصالح به حساب می آیند که از آن ها در ساخت انواع قطعات مختلف استفاده می کنند. یکی از مواردی که از ورق ها به طور گسترده ای استفاده می شود، ساخت انواع قطعات و اجزای مختلف در خودرو سازی است. کاربرد ورق در خودروسازی از اهمیت بالایی بر خوردار است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. در این مقاله سعی داشتیم توضیح کاملی در رابطه با کاربرد ورق در خودروسازی و مزایای استفاده از آن خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. شما می توانید در صورت داشتن سوال آن را با ما در میان بگذارید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2090

224 نوشته

2 Comments

  1. Souren

    خیلی مفید بود
    ممنون

      1. مریم نبوی

        خواهش می کنم
        موفق باشید.

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند