قلاب میلگرد بستر | قیمت و نکات مهم خرید

08:0057770
نکات قلاب میلگرد بستر

برای ساخت دیوار ها در ساختمان سازی با استفاده از مصالح مختلف آن را در برابر نیروهای خارجی مقاوم می کنند. یکی از این مصالح میلگرد بستر است. در اجرای میلگرد بستر باید از قلاب بستر استفاده کرد که در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی نکات قلاب میلگرد بستر و روش های اجرای آن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

خرید انواع قلاب میلگرد با بهترین قیمت

031-31505

 

مهمترین نکات قلاب میلگرد بستر

آشنایی با میلگرد بستر 

برای افزایش مقاومت دیوار ها در ساختمان سازی از مصالح مختلف استفاده می کنند. یکی از این مصالح میلگرد بستر است که با استفاده از قلاب بستر به قسمت های مختلف مانند ستون ها متصل می شود. حداقل قطر قلاب برای اجرا باید 4 میلی متر و طول آن باید 75 برابر قطر در نظر گیرد. استفاده از میلگرد بستر هزینه های اجرایی عملیات را کاهش می دهد و در نتیجه می تواند روش مناسبی برای کاهش هزینه های ساخت و ساز باشد. میلگرد بستر از دو آرماتور ضد زنگ یا استنلس استیل به طول سه متر تشکیل می شود. این میلگرد ها باید موازی با هم قرار بگیرند. دو آرماتور می توانند به صورت نردبانی و یا به صورت خرپایی به هم متصل شوند. توجه داشته باشید که عرض این میلگرد ها باید با عرض میلگرد بستر به اندازه ی 5/5، 11 یا 15 سانتی متر باشد. همچنین عرض میلگرد بستر باید حداقل 3 سانتی متر از عرض دیواری که روی آن قرار می گیرد کمتر باشد.

مزایای میلگرد های بستر

  1. افزایش استحکام دیوار ها در برابر تنش های برشی و خمشی
  2. تقویت دیوار و مسلح کردن آن
  3. افزایش شکل پذیری در برابر زلزله
  4. برای ساخت دیوار نیازی به ایجاد تغییر شکل نیست.
  5. در اجرای آن نیازی به استفاده از دوغاب نیست.
  6. امکان اتصال دیوارهای دو لایه به یکدیگر
  7. امکان ایجاد دیوار به صورت قائم وجود دارد.
  8. بدون نیاز به استفاده از واحدهای بنایی
  9. ایجاد اتصال مکانیکی برای نما های سنگی یا آجری
  10. امکان برقراری اتصال در دیوارهای متقاطع با استفاده از آرماتور بستر
  11. امکان کنترل عرض و فاصله ترک های ناشی از تغییر شکل های حرارتی

کاربرد میلگرد های بستر

  1. افزایش مقاومت در دیوار و سقف سازه در برابر نیروهای خارجی
  2. برای اجرای دیوار های آجری و سفالی
  3. جلوگیری از ریزش دیوار ها هنگام زلزله
  4. مناسب برای اجرا در دیوار های باربر و غیر باربر
  5. افزایش مقاوم برش صفحات دیوار

نکات قلاب میلگرد بستر

در هنگام اجرای میلگرد بستر با استفاده از قلاب باید به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  1. بیشترین خسارت های ناشی از زلزله مربوط به خرابی در سقف و دیوار ها است. برای جلوگیری از آن باید از قلاب و میلگرد بستر استفاده شود.
  2. برای دیوار هایی که طول زیادی ندارند نباید ارتفاع زیادی هم هنگام اجرا برایشان در نظر گرفته شود.
  3. کاهش فاصله ی افقی در بین اتصالات کنترل‌کننده ی عمودی یعنی تا حدی که فضای بین بلوک‌ها یا آجرها کم در نظر گرفته شود.
  4. قراردادن اتصالات کنترل کننده‌ در نقاطی که امکان ایجاد تنش بیشتر وجود دارد.
  5. قطر میلگرد بستر باید حداقل 4 میلی متر و حداکثر نصف ضخامت ملات باشد.
  6. حداکثر ضخامت ملاتی که برای پوشاندن میلگرد بستر می‌توان استفاده کرد 16 میلی متر است.
  7. فاصله ردیف های میلگرد بستر از ردیف بعدی خود باید حداکثر 40 سانتی متر باشد.
  8. برای اتصال قلاب و گیره به ستون از طریق جوشکاری استفاده می شود. از هر طرف باید حداقل به اندازه ی 1 سانتی متر عملیات جوشکاری انجام شود.
  9. میلگرد ها باید از فولادی با حداقل تنش تسلیمی 450 مگاپاسکال، حداقل تنش نهایی 550 مگاپاسکال ساخته شوند.
  10. نسبت تنش نهایی به تسلیم باید حداقل نصف در نظر گرفته شود.
  11. میلگرد بستر و دیگر فلزات به کار رفته برای اتصال آن باید ضد زنگ باشند.
  12. به منظور انسجام بیشتر باید از میلگردهای آجدار استفاده شود.

مراحل اجرای میلگرد بستر

حال که با نکات قلاب میلگرد بستر آشنا شدید خوب است اطلاعاتی در رابطه با انواع میلگرد بستر نحوه ی اجرا نیز به دست آورید که در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم.

انواع میلگرد های بستر

میلگرد های بستر را در دو نوع میلگرد بستر خرپایی و میلگرد بستر نردبانی تولید می کنند. درصورتی‌که مفتول وسطی به شکل ۷ و ۸ باشد، از نوع خرپایی و زمانی که به شکل عمود بر مفتول‌های طولی باشد، از نوع نردبانی است.

اجرای میلگرد بستر

برای اجرای میلگرد بستر باید به محلی که از میلگرد ها استفاده می شود توجه کرد. این میلگرد ها باید با فاصله های 40 سانتی متری از هم اجرا شوند. در صورتی که محل‌ قرارگیری میلگرد بستر اسکلت بتنی باشد، باید ستون ها را سوراخ و در آن ها رول پلاک گذاشته شود. اگر اسکلت ساختمان فلزی باشد باید بست را با جوشکاری یا میخ به ستون متصل کرد. در شرایطی که عرض میلگرد ها بیشتر از 4 متر باشد باید به جای میلگرد از وال پست استفاده شود. به نکات و قوانینی که در آیین نامه ی 2800 به آن اشاره شده است باید توجه کنید. هنگام اجرای میلگرد افقی لازم است دیوار چینی انجام شود. بعد از قرار دادن میلگرد ها باید روی آن با ملات پوشیده شود. پس از انجام این مراحل در مرحله ی آخر باید دیوار به وسیله یونولیت یا پشم سنگ ضد رطوبت از تیر جدا شود.

 

محل استفاده میلگرد بستر

برای افزایش مقاومت در برابر نیروهای کششی و فشاری از میلگرد بستر استفاده می شود. استفاده از میلگرد های بستر در دیوار های باربر و غیر باربر به دو صورت افقی و عمودی به کار می رود. علاوه بر این موارد در اجرای دیوار آجری، آجر سفالی، بلوک بتنی توخالی و سیمانی، بلوک ACC، لیکا، بلوک هبلکس و… نیز از میلگرد های بستر استفاده می شود.

روش های محاسبه وزن میلگرد بستر

دو روش برای محاسبه ی میلگرد های بستر وجود دارد. روش اول قدیمی تر است و خطای محاسباتی آن زیاد است. بر خلاف آن روش دوم از دقت بالاتری برخوردار است و طبق استاندارد به راحتی می توانید آن را محاسبه کنید. معمولا برای محاسبه به صورت قدیمی شعاع میلگرد در خودش و 3.14 ضرب می شود. عدد به دست آمده، مجددا در طول و سپس در 7.8 ضرب و سپس عدد نهایی بر 1000 تقسیم می شود. در ادامه به توضیح این دو روش می پردازیم.

روش اول( قدیمی)

در محاسبه ی روش اول باید در فرمول ابعاد میلگرد برحسب میلی متر وارد شود و نهایتا وزن میلگرد به کیلوگرم به دست می آید.

 

7.8* 3.14 * طول * شعاع * شعاع = وزن میلگرد / 1000

روش دوم( جدید)

طبق استاندارد ISO 3132 سازمان استاندارد ایران باید با یک تفاوت ناچیز وزن میلگرد با استفاده از فرمول زیر محاسبه شود.

   162/ سایز میلگرد * سایز میلگرد = وزن میلگرد

به عنوان نمونه وزن یک متر میلگرد سایز 16 به طور تقریبی ( (16*16) ÷ 162~= 1.5802) است که به این ترتیب وزن یک شاخه از آن (12*1.5802 ~= 18.95 ~ 19 ) خواهد بود.

آشنایی با نکات قلاب میلگرد بستر

قیمت و خرید میلگرد

در اجرای میلگرد بستر از قلاب و گیره استفاده می شود. برای انجام بهتر عملیات باید نکات قلاب میلگرد بستر مورد توجه قرار گیرد. قیمت میلگرد های بستر نیز مانند دیگر مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است. قبل از خرید باید از قیمت این میلگرد ها اطلاعات داشته باشید. طبق ضوابط برای اتصال دیوار به ستون باید از میلگرد بستر استفاده کرد و برای اتصال میلگرد بستر نیز لازم است تا قلاب میلگرد بستر و گیره تهیه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت انواع میلگرد و خرید آسان می توانید به سایت آهن 505 مراجعه فرمایید. شرکت فیدار مبین آژند (آهن505) یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در ارائه ی انواع مصالح ساختمانی است که می توانید به راحتی محصولات مورد نیاز خود را با ورود به سایت خریداری کنید.

در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.
تلفن ثابت: 31505-031 

 

سخن آخر

برای افزایش مقاومت دیوار ها در برابر نیروهای خارجی مانند نیروهای کششی و فشاری از میلگرد بستر استفاده می شود. این میلگرد ها را با استفاده از قلاب و گیره به ستون متصل می کنند. در هنگام اجرای میلگرد های بستر باید به نکات قلاب میلگرد بستر نیز توجه کنید. برای اجرای دیوار آجری، آجر سفالی، بلوک بتنی توخالی و سیمانی، بلوک ACC، لیکا و… از میلگرد های بستر استفاده می شود. در هنگام اجرای عملیات باید به نکات اجرایی که در این مقاله و آیین نامه ی 2800 آورده شده است توجه داشته باشید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2619

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند