فرایند تولید ورق فلزی

05:341420
تولید ورق فلزی

امروزه در کشور ایران تولید ورق فلزی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که ورق‌ های فلزی از بخش‌ های مهم مهندسی هستند. ابزار فولادی بهترین انتخاب برای ساخت و ساز به حساب می‌ آیند. این محصولات در همه جا کاربرد دارند؛ از جمله خودرو ها آپارتمان‌ ها و…

ورق فلزی ابزاری است که می‌ توان با توجه به کاربرد آن به جهت منظور های مختلف تولید کرد. ورق‌ های فلزی در اکثر مواقع با ضخامت ۰/۵ الی ۶ میلی ‌متر تولید می‌ شوند؛ و همچنین قیمت ورق فلزی با توجه به پروژه مورد نظر اختلاف زیادی دارد.

معمولاً با قیمت‌ های مناسب برای اهداف ساخت و ساز به کار می‌ آیند. اگر بگوییم تقریباً تمام اجزای ساخت و ساز را ورق فلزی تشکیل می‌ دهد دروغ نگفته‌ ایم. ورق فلزی دارای انواع مختلفی از مس، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و کربن می‌ باشد. که انتخاب آن بستگی به نوع نیاز کاربردی شما دارد.

مراحل تولید ورق فلزی

با توجه به اینکه ورق فلزی با دو روش نورد گرم و سرد تولید می‌ شوند؛ اما مطلع شدن از صفر تا صد مراحل تولید ورق فلزی خالی از لطف نیست.

به طور کلی مراحل تولید ورق فلزی در کارخانه‌ ها با استفاده از آهن خام شروع شده و تا تولید ورق‌ های فولادی پیش می‌ رود که در ادامه این مطلب برایتان ذکر شد است:

  • تولید سنگ آهن استخراج شده
  • ساخت آهن اسفنجی
  • فرآیند شمش فولاد
  • تغییر شمش فولادی به کلاف‌ های نرم با استفاده از تولید نورد گرم
  • تولید کلاف‌ های نرم از تولید نورد سرد
  • انجام هدف پایانی تولید ورق فلزی و دستاوردهای نهایی کلاف
  • انجام مرحله آخر و پوشاندن ورقه‌ های فولادی

کاربرد انواع ورق فلزی

همانطور که گفته شد، ورق‌ های فلزی دارای کاربرد های زیادی هستند و برای اهداف مختلفی در بخش‌ های تجاری، صنعتی، مسکونی و… به استفاده می‌ آیند. از آنجایی که تولید ورق فلزی در ضخامت و درجه‌ های مختلف می‌ باشند؛ در بسیاری از اشیاء و ساختار ها قابل استفاده هستند.

با ما همراه باشید، در ادامه این مقاله شما را با انواع آن آشنا می‌ کنیم:

  •  ورق سیاه: یکی از کاربردی‌ ترین فرآورده‌ های فولادی به حساب می آید که در صنایع فراوانی از جمله تولید بدنه خودرو ها، ورق کف خودرو، لوله‌ های درز دار، کشتی ‌سازی، تانکر سازی و… قابل استفاده هستند.
  • ورق روغنی: این نوع فلز به روش نورد سرد انجام می شود و دارای سطحی براق است. کاربرد این ورق روغنی در زمینه ورق‌ های گالوانیزه، تولید لوله، ساخت قطعات انواع خودرو ها، ساخت لوازم خانگی، ساخت پانل های بدون انعطاف، ساخت لوازم خانگی و مبلمان و… است.
  • ورق رنگی: این نوع محصول نوع دیگری از تولید ورق فلزی است که در انواع سقف و نمای داخلی و خارجی ساختمان، ساخت لوازم خانگی، اتاقک خودرو، انواع ماشین سنگین و… از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • ورق آجدار:  بر روی سطح این نوع ورق، برآمدگی‌ های هندسی با نظم چشم‌ گیری وجود دارد و دارای سطحی صاف هستند که در پله‌ های اضطراری، کف پل عابر پیاده، کف اتاق کامیون یا وانت و… در بازار تولید ورق فلزی جایگاه خود را حفظ کرده است.
  • ورق آلیاژی: از ترکیب چند نوع فلز تولید می‌ شود که گران‌ ترین فولاد در بازار به شمار می‌ رود. کاربرد این محصول در بخش‌ های ساخت کشتی و وسایل دریایی، هواپیما سازی، مخزن‌ های حمل سوخت و صنایع پتروشیمی است.
  • ورق استیل: این دسته از ورق‌ ها خواص متفاوتی مانند: ضد زنگ، بالا بودن مقاومت و استحکام و همچنین نیز، قابل بازیافت هستند که در ساخت انواع لوازم خانگی مانند صنایع غذایی و قاشق چنگال، ساخت انواع بدنه خودرو ها، هواپیما ها و تانکر ها استفاده می شود.
  • ورق آلومینیوم:  یکی از پرمصرف‌ ترین ورق‌ های فولادی نیز ورق آلومینیوم به شمار می رود که از وزن و مقاومت پایین برخوردار می‌ باشد. صنایع داروسازی، تولید انواع لوازم خانگی، صنایع نظامی، حمل و نقل و… بخش عمده ای از ورقه‌ های آلومینیومی هستند.
  • ورق پانچ:  با استفاده از دستگاه ،CNC پانچ و حفره گذاری می‌ شوند. حفره‌ ها در سطح ورق با شکل‌ های مربع، دایره، لوزی، ستاره و… هستند. کاربرد این دسته در ساخت انواع سقف کاذب، ساخت انواع خودرو ها، تولید نیمکت‌ های پارک، ابزار مربوط به صنایع غذایی و… است.

فرآیند تولید ورق فلزی

قیمت خرید ورق فلزی

شرکت‌ های زیادی در ایران وجود دارند که به تولید ورق فلزی مشغول هستند از مهم‌ ترین قسمت‌ های خرید ورق فلزی می‌ توان به نوسانات ارزی، طریقه تولید در زمینه بازار بورس، وزن و ابعاد اشاره کرد.

تاثیر هر یک از این بخش ها بر قیمت خرید ورق آهنی با توجه به در نظر گرفتن نوع ورق؛ همچنین تولید داخلی یا کالای وارداتی اختلاف دارد.

از آنجایی که در بسیار مواقع قیمت ورق‌ ها امروز با فردا و یا روز های دیگر یکسان نیست؛ این وضعیت باعث شده خریدار قبل از خرید به استعلام قیمت روز دست یابد و بهترین زمان ممکن را برای تهیه ورق فلزی در نظر بگیرد؛ و همچنین در انواع اپلیکیشن های خرید سایت‌ های مختلف، می‌ توان به صورت لحظه‌ ای  قیمت ورقه‌ ها را بررسی نمود.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب گفته شد انواع مختلف ورق فلزی با انجام فرآیند نورد گرم و سرد انجام می‌ شود؛ تا ورق‌ های متفاوتی و با کاربرد های متنوع در بازار تولید ورق فلزی، در زمینه های مختلفی که ذکر شد، در اختیار شما قرار بگیرد.

بهتر است بدانید مطلع بودن از اندازه های مورد نیاز ورق فلزی به شما در بهینه‌ سازی کمک می‌ کند. اگر اندازه ورق بزرگ‌ تر باشد مورد نیاز شما قرار نمی‌ گیرد و موجب هزینه‌ های اضافی خواهد شد.

جالب است بدانید که شما می‌ توانید ابعاد مورد نظر خود را در بازار تولید ورق فلزی پیدا کنید؛ همچنین در صورت نیاز به ابعاد بسیار بزرگ که ممکن است در بازار موجود نباشد؛ می‌ توانید دو یا چند ورق فلزی کوچک را به هم متصل کرده تا به آنچه مد نظرتان است دست یابید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3679

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند