نقش میلگرد رامکا در فونداسیون و استحکام سازه

06:073130
نقش میلگرد رامکا

یکی از اجزای مورد استفاده در ساختمان به جهت بالابردن استحکام، استفاده از میلگرد است. میلگرد با قرار گرفتن در کنار بتن سبب افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای جانبی و خطرات احتمالی مانند زلزله می شود. یکی از انواع میلگردها، میلگرد رامکا است. معمولا میلگرد رامکا فاصله ی قالب و میلگرد ستون را تعیین می کند. در ادامه ی این مقاله قصد داریم توضیحی درباره ی نقش میلگرد رامکا در استحکام سازه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

میلگرد رامکا چیست؟

پاشنه بتن یا همان میلگرد رامکا یکی از انواع میلگرد از جنس فولاد است. این میلگرد به نوعی بریده شده ی میلگرد سایز 10 و 12 محسوب می شود. برای تعیین فاصله ی قالب و میلگرد ستون از میلگرد رامکا استفاده می شود. میلگرد رامکا انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن ها با توجه به کاربردی که ارائه می دهند مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا طول میلگرد رامکا با طول ستون یکسان است. استفاده از میلگرد رامکای بتنی در هوای مرطوب توصیه نمی شود و برای به کارگیری آن در مناطق لرزه خیز باید اقداماتی در هنگام اجرا صورت گیرد.

نقش میلگرد رامکا در فونداسیون

یکی از نقش های مهم این میلگرد در ساختمان سازی تعیین فاصله ی بین قالب و میلگرد ستون است. میلگرد رامکا نقش های دیگری نیز در ساختمان سازی ارائه می کند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  1. جلوگیری از خم شدن میلگرد و ثابت نگه داشتن که باعث افزایش استحکام سازه می شود.
  2. استفاده از این میلگرد در دیوار های برشی
  3. قرارگیری آن در چاه آسانسور برای کنترل اندازه ی ابعاد آن
  4. کنترل یک راستا بودن ستون، دیوار و طبقات ساختمان
  5. تقویت سازه در برابر تنش های کششی که توسط بارهای داخلی به سازه ایجاد می شود.
  6. جلوگیری از ترک و شکستگی در بتن
  7. به عنوان آرماتور ثانویه به جهت جلوگیری از منبسط شدن در برابر حرارت

مزایای استفاده از میلگرد رامکا در فونداسیون

  1. بالا بردن مقاومت سازه در برابر حرارت و جلوگیری از انبساط آن
  2. ایجاد استحکام سازه به دلیل بالا رفتن مقاومت بتن
  3. کم شدن ضخامت در قسمت فونداسیون
  4. هم راستا شدن ستون و تیر با طبقات

انواع میلگرد رامکا

1.رامکا با تقویت کننده ورق فلز

ورق های فلزی موج دار که از مصالح فولادی در ساخت آن ها استفاده می شود برای تقویت سقف و راه پله مورد استفاده قرار می گیرند.

2. رامکا با فولاد ضد زنگ

مقاوم در برابر خوردگی و با صرفه بودن از نظر اقتصادی

3. رامکا با پوشش اپوکسی

آب و نمک باعث خوردگی در بتن می شود. میلگرد رامکا با پوشش اپوکسی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

4. رامکا با فولاد کربنی

از این نوع میلگرد در مناطق شمالی و دیگر مناطقی که رطوبت در آن ها بالا است استفاده می شود. به رامکا با فولاد کربنی میلگرد سیاه نیز می گویند و یکی از متداول ترین نوع میلگرد های رامکا به شمار می رود.

نقش میلگرد رامکا در استحکام سازه

اجرای میلگرد رامکا در فونداسیون

بر خلاف تصور، اجرای میلگرد رامکا بسیار حساس بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. به هنگام اجرای این نوع میلگرد مهندس ناظر و مجری طرح باید آن را بررسی کنند زیرا در صورت کوچکترین خطا و اشتباهی استحکام سازه به خطر می افتد.
برای نصب این نوع میلگرد، 4 میلگرد هم اندازه را در فاصله های مشخص 10سانتی متری از پایین ستون قرار می دهند. این میلگرد ها طوری دور تا دور ستون قرار می گیرد که بر هم عمود بوده و توسط سیم آرماتوربندی بسته می شوند. بهتر است در انجام این کار از جوشکاری استفاده نشود. زیرا جوشکاری موجب پایین آمدن استحکام سازه می شود. برای اجرای میلگرد رامکا باید از ریسمان کشی و شاقول استفاده شود که طی آن ستون ها در یک راستا بوده و محل قرار گیری ستون میانی مشخص می شود.

نکات طلایی در اجرا

  1. به هنگام بتن ریزی باید موارد لازم را رعایت کرد زیرا رامکا بخشی از ستون است و اگر نکات اجرایی آن رعایت نشود استحکام سازه به خطر می افتد.
  2. باید به صورت یکپارچه اجرا شود تا هیچ درزی در آن به وجود نیاید.
  3. برای استفاده از انواع میلگرد رامکا باید به کاربرد و ویژگی های هرکدام توجه کرد. مثلا رامکای فلزی برای محیط های مرطوب به دلیل خوردگی مناسب نیست.
  4. قالب باید به طور کامل پر شود و اگر بتن به صورت دستی استفاده می شود حتما باید رقیق باشد.
  5. برای ستون های سه متری، رامکا فقط در یک ردیف قابل اجرا است.

همه چیز درباره ی اسپیسر رامکا

ممکن است پس از بتن ریزی و باز کردن قالب، میلگرد ها بیرون زده باشند. هنگامی که میلگرد بیرون زده باشد و جلوی آن گرفته نشود، پوسیده شده و به دیگر اجزای ساختمان آسیب می رساند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از فاصله انداز رامکا یا همان اسپیسر استفاده کرد. اسپیسر معمولا از جنس پلاستیک است و سایزهای مختلفی دارد. همچنین به دلیل پلاستیکی بودن آن هیچ وقت زنگ نمی زند.
به هیچ عنوان اسپیسر جایگزین رامکا نمی شود. زیرا اسپیسر در هنگام بتن ریزی مقاومت لازم را ندارد و تکان می خورد. همین امر سبب می شود تا ستون و میلگرد دیگر در یک راستا نباشند.

مقایسه ی رامکای فولادی و بتنی

یکی از اصلی ترین تفاوت رامکای فولادی و بتنی در محیط قرارگیری و اجرای آن است. در محیط های مرطوب حتما باید از رامکای بتنی استفاده شود.
در مواردی که اختلاط در بتن به صورت کامل انجام نمی گیرد رامکای فولادی مورد استفاده است.
رامکای فولادی مقاومتی کمتر از رامکای بتنی دارد و امکان فرسایش آن زیاد است.
در رامکای بتنی به دلیل دانه بندی بتن ممکن است بتن ریزی به طور دقیق انجام نشود و بتن در پای ستون شکسته شود.
قیمت رامکای فولادی بیشتر از رامکای بتنی است. به دلیل اینکه در تولید رامکای فولادی از ورق های گالوانیزه و ورق های فولادی آجدار استفاده می شود که ورق های گالوانیزه گران هستند.

اهمیت نقش میلگرد رامکا

نکات نگهداری

  1. بهتر است برای جلوگیری از خرابی و زنگ زدگی میلگرد آن ها در محیطی به دور از رطوبت و گرما قرار داد.
  2. میلگردها باید حدود 15سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار گرفته شود.
  3. دور میلگردها باید با تسمه های پلاستیکی بسته شود.
  4. هنگام انبار کردن میلگردها باید روی آن پوشیده شود.
  5. قبل از استفاده باید میلگردها را تمیز کرد تا به هنگام قرارگیری در کنار بتن مقاومت لازم را ایجاد کنند.

روش خرید

میلگرد رامکا را می توان از مراکز معتبر خریداری کرد. یکی از سایت های معروف و معتبر در فروش انواع اجزای ساختمانی و همچنین انواع میلگردهای مناسب ساختمانی سایت آهن 505 است. برای خرید می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید و از خدمات کارشناسان و مشاوران ما بهره مند گردید.


برای اطلاع از قیمت روز میلگرد و سفارش آن می توانید با مشاوران ما در ahan505 تماس بگیرید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

یکی از میلگردهایی که در ساختمان سازی تعیین فاصله بین قالب و میلگرد ستون را بر عهده دارد، میلگرد رامکا است. میلگرد رامکا سبب افزایش استحکام بتن می شود. این میلگرد در دو نوع میلگرد رامکای بتنی و فولادی موجود است. برای استفاده از میلگرد رامکا ابتدا باید از کاربرد و محل استفاده ی آن اطلاعاتی بدست آورد تا بهترین نوع میلگرد رامکا انتخاب شود. میلگرد رامکا ویژگی و مزایایی دارد که به طور کامل به آن اشاره شد. در این مقاله قصد داشتیم توضیحی درباره ی نقش میلگرد رامکا در استحکام سازه را برای شما دوستان عزیز ارائه دهیم. امیدواریم مطالب این مقاله مفید بوده باشد.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1884

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند