تشخیص سایز میلگرد

05:482130
تشخیص سایز میلگرد

یکی از فاکتور های مهم در استحکام سازه، نوع میلگرد های به کار رفته در آن است. میلگرد ها نقش مهمی  را برای مقاومت سازه در برابر فشار ایفا می کنند. بنابراین تشخیص سایز انواع میلگرد و تفکیک آن ها از یکدیگر اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله به معرفی 5 روش ساده اما کاربردی، جهت تشخیص سایز این محصول به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

فهرست عناوین:

منظور از سایز میلگرد چیست؟

چرا تشخیص سایز میلگرد ها اهمیت دارد؟

معرفی انواع روش های تشخیص سایز میلگرد


نحوه تشخیص سایز میلگرد

منظور از سایز میلگرد چیست؟

سایز میلگرد در واقع همان قطر و اندازه محصول است. انواع ميلگرد در سايز هاي مختلفي طراحی مي شود اما همه ي آن ها پركاربرد نيستند. به طور كلي میلگرد ها در دو نوع آجدار و ساده از سایز های 12 الی 36 تولید و روانه بازار می شوند.

هر میلگرد با سایزهای مختلف، کاربردهای خاص خودش را دارد. اما از ميان انواع مختلف اين محصول با اندازه هاي متفاوت، سایزهاي ۱۲، ۱۴ و ۱۶ کاربرد بیشتری را در ساختمان سازي دارند.

مشخص است که هر چه سایز میلگرد بیشتر بشود مقاومت آن نيز بالا می رود. در نتيجه می تواند نیروی بیشتری را تحمل كند. به همین علت از سایزهای 16 و 14در فعاليت های عمرانی سنگین تر استفاده می شود.


شما می توانید برای خرید انواع میلگرد با سایز های مختلف به سایت آهن 505 مراجعه کنید. همچنین از قیمت لحظه ای انواع محصولات فولادی مطلع شوید.

برای دریافت مشاوره رایگان، همین حالا با ما تماس بگیرید.

تلفن ثابت: 31505-031  تلفن همراه: 09131184637


چرا تشخیص سایز میلگرد ها اهمیت دارد؟

محصولات فولادي انواع گسترده اي دارند که میلگرد جزء موارد پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی به ویژه در فرايند آرماتوربندي است. بنابراین تشخیص درست انواع سایز میلگرد بسیار مهم است. در واقع تشخیص اینکه از چه سایز میلگرد در کجای ساختمان استفاده بشود؟!

تعيين اين مورد به مشخصات طراحی شما و نظر طراح سازه بستگی دارد و از هر بنا به بنایي دیگر متفاوت است. اما به طورکلی میلگردهای نوع گرید A3 در سایز هاي ۱۲، ۱۴ و ۱۶ نسبت به ديگر انواع سايز میلگرد در عمران و ساختمان سازی کاربرد گسترده تري  دارند.

در مجموع مي توان گفت: با تشخیص سایز میلگرد، مشخص می کنیم که آن نوع در چه مکان هایی به کار برده می شود. با اينكه تشخيص سايز كار دشواري نيست اما خطا درآن، ممكن است ضرر هاي سنگيني را به بار بياورد. پس تشخيص درست آن بسيار حائز اهيمت است.

معرفی انواع روش های تشخیص سایز میلگرد

همانطور كه مطرح شد تشخيص ساز ميلگرد كار پيچيده اي نيست. حتي در برخي موارد مهندسين  با نگاه كردن به ميلگرد به راحتي سايز آن را تشخيص مي دهند. اما براي مثال، ميلگرد 18 و 20 تنها 2 ميلي متر با يكديگر تفاوت دارند. براي تشخيص دقيق و بدون خطا ابزار و روش هاي مختلفي به كار برده مي شود. مواردي مثل کولیس، آچار فرانسه، شابلون، ریسمان، گیج میلگرد و… از جمله این روش ها هستند. درادامه این روش های اندازه گیری را به طور مفصل مطرح می کنیم.

استفاده ازکولیس(caliper)

کولیس یک ابزار مهندسی بسیار دقیق است. با استفاده از این ابزار می توانیم سایز میلگرد ها را تعیین کنیم. در اندازه گیری به وسیله ابزار کولیس، باید سه قطر را با توجه به نوع آج مورد بررسی قرار دهیم:

قطر اسمی، قطر زمینه و قطر خارجی این سه مورد هستند. فرض کنید که یک میلگرد سایز 18 در اختیار دارید که نوع آج آن یکنواخت است. در نتیجه قطر اسمی آن برابر18، قطر زمینه برابر با 17 و قطر خارجی برابر 19 است.

تشخیص سایز میلگرد با استفاده ازکولیس

گیج جهت اندازه گیری سایز میلگرد

گیج، نوع خاصی از شابلون با جنس فولاد ضد زنگ است. این وسیله برای اندازه گیری سایز میلگرد ها استفاده می شود. قابلیت آن تشخیص انواع میلگرد آجدار با قطرهای 12 الی 28 میلی متر است. این محصول علاوه بر ایجاد کارکردی راحت تر و سریع تر، به مرور سبب افزایش دقت در تشخیص سایز میلگرد به روش چشمی می شود.

گیج جهت اندازه گیری سایز میلگرد

استفاده از آچار فرانسه در تعیین سایز میلگرد

استفاده از آچار فرانسه در تعیین سایز میلگرد تقریبا دقیق است، به شرطی که آچار فرانسه مدرج یا علامت گذاری شده باشد.

استفاده از آچار فرانسه در تشخیص سایز میلگرد

تشخیص سایز میلگرد با وزن کردن آن!

یکی دیگر از انواع روش های تعیین سایز میلگرد ها استفاده از وزن آن ها است. در این روش قطعات را وزن کرده، بعد ازآن به کمک وزن به دست‌آمده، قطرمیلگرد را محاسبه می‌ کنند. اما این روش در مواقعی که آرماتورها در سازه به کار برده می شود، کارائی مفیدی نخواهد داشت.

ریسمان بنایی

یکی دیگر از ابزارهای مفبد در تعیین سایز میلگرد، ریسمان بنایی است. برای انجام این روش، باید ریسمان را به دور قطعه پیچیده و اندازه محیط میلگرد را از این طریق به دست آورد. با استفاده از محیط می توان اندازه قطر و سایز میلگرد را نیز حساب کرد. این روش یکی از کم دردسر ترین روش ها محسوب می شود. حتی می توان ریسمانی معمولی را به اندازه محیط آرماتور های مورد نظر گره زد و به همراه داشت. در نهایت با استفاده از آن بررسی های لازم را انجام داد.

جمع بندی:

انواع میلگرد کاربرد های گسترده ای را در صنعت ساختمان سازی به خود اختصاص  می دهند. میلگرد ها از لحاظ سایز انواع مختلفی دارند که هر کدام مقاومت متفاوتی را در برار فشار از خود نشان می دهند. روش های مختلفی برای تشخیص سایز میلگرد به صورت دقیق وجود دارد. آنچه مطرح شد 5 مورد از روش های رایج برای تشخیص سایز این محصول پرکاربرد بود.

اگر شما روش بهتری را در این باره می شناسید؛ نظر خود را از طریق دیدگاه در انتهای مقاله با ما در میان بگذارید. علاوه برآن منتظر شنیدن دیگر نظرات و پیشنهادات ارزنده شما هستیم.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1899

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند