انواع قاب ساختمانی و کاربرد آن

05:592990
انواع قاب ساختمانی و کاربرد آن

امروزه ساختمان ها بیشتر با استفاده از انواع مصالح بتنی یا فولادی ساخته می شوند. برای ساخت سازه و بالا بردن استحکام آن نیاز است اقداماتی هنگام ساخت صورت گیرد و از مصالح مناسب استفاده شود. یکی از اجزای مهم در ساختمان سازی قاب ها هستند. در این مقاله انواع قاب ساختمانی و کاربرد هر کدام را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست

قاب ساختمانی چیست؟

انواع قاب ساختمانی و کاربرد آن

مزایا و معایب استفاده از قاب های ساختمانی

قیمت انواع قاب های ساختمانی

مقایسه ی قاب خمشی و قاب ساده


آشنایی با انواع قاب ساختمانی و کاربرد آن

قاب ساختمانی چیست؟

برای ایجاد مقاومت در ساختمان و انتقال بارهای وارد بر آن به زمین، اجزایی مانند تیر، ستون، اسکلت و… در ساخت آن به کار می رود. مکان و نحوه ی ساخت و قرارگیری این اجزا را قاب ساختمانی می نامند. قاب ها وظیفه ی اتصال تیر به ستون را بر عهده دارند . وجود قاب در ساختمان باعث کنترل سازه در برابر نیروی باد و زلزله است. قاب ها جز سیستم های سازه ای به حساب می آیند.

انواع قاب ساختمانی و کاربرد آن

انواع قاب های ساختمانی

به طور کلی قاب های ساختمانی در دو نوع قاب ساختمانی مهار بندی شده و قاب های سخت مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از آن و محل قرار گیری هر کدام در ساختمان متفاوت است که در ادامه بیشتر به توضیح آن می پردازیم.

قاب ساختمانی سخت:

در این نوع قاب های ساختمانی، قاب های صلب ثابت هستند و اتصالات طبقات یه وسیله پین انجام می شود. این قاب همانطور که از اسمش مشخص است، بسیار سفت و محکم است.

قاب های مهاربندی شده:

این قاب ها معمولا برای ساخت شیروانی و پرتال مورد استفاده قرار می گیرند. برای مراقبت از سازه در برابر نیروی زلزله این نوع قاب به کار برده می شود که دارای اعضای افقی به همراه تیر، اعضای قائم به همراه ستون و اعضای قطری به همراه مهاربند است.

قاب ساده ساختمانی

اتصالات تیر و ستون در این روش به صورت مفصلی است. همچنین در این نوع قاب، بار های مرده و زنده ابتدا به فونداسیون و سپس به زمین انتقال می یابند.

قاب خمشی

برای محافظت از سازه در برابر خطرات احتمالی مانند زلزله و افزایش استحکام سازه از قاب های خمشی استفاده می شود. همچنین از نظر معماری این نوع قاب ها بسیار کاربردی هستند زیرا فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

قاب های خمشی دارای انواع مختلفی هستند. قاب خمشی معمولی، فولادی، قاب خمشی متوسط و ویژه از انواع قاب های خمشی هستند.
معمولی: در ساخت این قاب ها از قطعات حساسی استفاده شده و نمی تواند به هنگام زلزله از سازه محافظت کند. بهتر است از این قاب در مناطقه لرزه خیز استفاده نشود.
فولادی: در ساختمان های پر تردد که بار زنده ی زیادی به سازه وارد می شود از قاب های خمشی فولادی استفاده می کنند.
خمشی متوسط: برای مناطقی که امکان زلزله در آن ها متوسط است در انتهای اتصال تیر استفاده می شود.
خمشی ویژه: قاب های خمشی ویژه مقاوم ترین نوع قاب های خمشی به شمار می روند. از این قاب ها می توان در محلی که زلزله زیاد اتفاق می افتد استفاده کرد. طول عمر این قاب ها نیز بیشتر از انواع دیگر آن است.

کاربرد انواع قاب ساختمانی

  1. ایجاد استحکام سازه در برابر زلزله
  2. تحمل بار وارد شده مرده و زنده به سازه و انتقال آن به پی و سطح زمین
  3. برای منعطف کردن قسمت هایی از سازه از آن استفاده می شود.
  4. جلوگیری از خم شدن و تغییر شکل دادن اسکلت ساختمانی

همه چیز درباره انواع قاب ساختمانی و کاربرد آن

مزایا و معایب استفاده از قاب های ساختمانی

مزایا:

  1. بالا بردن مقاومت سازه
  2. انعطاف پذیری بالا
  3. قابلیت تقویت سازه به هنگام افزایش بار در قاب خمشی
  4. قابلیت ایجاد تغییرات در سازه و معماری آن
  5. سرعت اجرای بالا

معایب:

  1. خراب شدن المان های غیر سازه ای به علت سختی جانبی در قاب ها
  2. امکان تغییر شکل در ساختمان های مرتفع در هنگام وقوع زلزله
  3. استفاده از پوشش دهی در اجزای صلب که تا حدی هزینه های اضافی به همراه دارد.
  4. نیاز به افراد ماهر به هنگام اجرای آن

قیمت انواع قاب های ساختمانی

عوامل مختلفی در قیمت گذاری نهایی قاب های ساختمانی تاثیرگذار هستند. قیمت قاب های ساختمانی معمولا با توجه به مواد اولیه ی تشکیل دهنده ی آن، کارخانه ی سازنده، توانایی در کنترل بار های جانبی، وزن سازه و میزان شکل پذیری آن است.
برای خرید انواع قاب های ساختمانی می توانید آن را از سایت های معتبر سفارش دهید. یکی از این سایت های معتبر در زمینه ی فروش انواع اجزای ساختمانی، آهن505 است. با مراجعه به سایت آهن 505 می توانید تمام اجزای مورد استفاده در ساختمان سازی را با قیمت و کیفیتی مناسب خریداری کنید.


برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


مقایسه ی قاب خمشی و قاب ساده

نحوه ی اتصال در قاب های خمشی با قاب های ساده متفاوت است. در قاب های خمشی از تکیه گاه گیرداری برای اتصال استفاده می شود ولی در قاب های ساده بیشتر مفصل مورد استفاده قرار می گیرد. قاب خمشی بار های جانبی وارد شده به سازه را کنترل می کنند در صورتی که وظیفه ی قاب های ساده بالا بردن مقاومت سازه در برابر بارهای عمودی است.

سخن آخر

یکی از اجزا پر مصرف در ساختمان سازی قاب های ساختمانی هستند. قاب های ساختمانی به طور کلی به دو نوع قاب های مهاربندی شده و قاب های سخت تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این قاب ها خود دارای انواع مختلفی بوده و کاربرد خاصی را در ساختمان سازی بر عهده دارند. از انواع قاب های ساختمانی می توان به قاب های ساختمانی ساده و قاب های خمشی اشاره کرد که خود قاب های خمشی چند نوع مختلف دارد. برای خرید انواع قاب های ساختمانی باید اطلاعات دقیقی درباره ی محل اجرای آن و نوع اتصال در سازه داشته باشید. قیمت قاب های ساختمانی با توجه به مواد اولیه تشکیل دهنده آن، کارخانه سازنده، میزان توانایی در کنترل بار های جانبی و… متغییر است. هدف ما در این مقاله معرفی انواع قاب ساختمانی و کاربرد هر کدام بود. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1878

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند