بتن لیسه ای چیست؟

08:002200
بتن لیسه ای چیست؟

هر بخش از یک سازه با توجه به اهداف گوناگون آن بخش طراحی می شود. اما علاوه بر نوع طراحی ویژگی مشترک میان هر بخش، مقاومت و پایداری در آن ها است. دیوار و سقف و ستون با تمام زیبایی بدون استحکام کافی هیچ ارزشی ندارد. از جمله بخش های مهم هر ساختمان، کف پوش آن است. برای مثال بتن لیسه ای از خانواده ی کفپوش های بتنی است. اجرای این نوع از بتن در کف پوش سازه با اهداف مختلفی صورت می گیرد. اگر دوست دارید بدانید که اجزای بتن لیسه ای چیست و چگونه در ساختمان سازی اجرا می شود تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

بتن لیسه ای چیست؟

مواد تشکیل دهنده ی بتن لیسه ای

ویژگی مهم کف پوش های بتنی

مراحل اجرای بتن لیسه ای چیست؟

هدف از بتن ریزی کف با ماله پروانه چیست؟

قیمت کف پوش بتن لیسه ای


بتن لیسه ای چیست؟

این نوع از کفپوش با نام های بتن صیقلی و بتن ماله پروانه ای نیز شناخته می شود. علت این نامگذاری این هست که پس از بتن ریزی کف، به کمک ماله پروانه ای سطح آن صیقلی و صاف می گردد.

مواد تشکیل دهنده ی بتن لیسه ای چیست؟

مواد تشکیل دهنده ی بتن لیسه ای چیست؟

بتن های لیسه ای را می توان در انواع متفاوتی تولید کرد. اما خصوصیت اصلی این بتن عیار ۳۵۰ است. در نتیجه برای رسیدن به اسلامپ های بالا در این کف پوش، معمولا از فوق روان کننده ها و انواع آن استفاده می کنند. بتن ماله پروانه ای نیاز به یک عامل مسلح ساز دارد. اجرای بتن ماله پروانه ای بدون به کار گیری مواد مسلح ساز در بیشتر موارد توصیه نمی گردد. برای مسلح کردن بتن از سه روش استفاده می شود. در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

1) اجرای بتن ماله پروانه ای به همراه آرماتور

آرماتور بندی بتن در کف به شکل شبکه های مربعی با چشمه ی۱۰ ، ۱۵ و ۲۰ سانتی و با میلگرد های نوع آجدار با قطر ۱۰ یا ۱۲ سانتی متر صورت می گیرد. این شبکه ها می توانند در یک یا دو سفره و دوبل اجرا بشوند.

میلگرد گذاری در یک سفره، اغلب به جهت جلوگیری از ترک های حرارتی استفاده می شود. به همین جهت بایستی بالای تار خنثی و همچنین با رعایت کاور بتن، به میزان حداقل ۵ سانتی متر قرار بگیرد. اجرای شبکه آرماتور دو سفره ای برای بتن ها با ضخامت بالای ۲۰سانتی متر و در کاربرد هایی فوق سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

2) استفاده از مش آماده

مش ها معمولا مفتول های ۶ یا ۸ میلی متری هستند. این شبکه نیز به صورت حرارتی عمل می کند و بایستی بالای تار خنثی اجرا بشود. در بتن ریزی کف های ماله پروانه ای مربوط به پروژه های نسبتا سبک تر، از مش آماده به عنوان جایگزینی برای آرماتور استفاده می شود. هزینه ی مسلح سازی بتن های لیسه ای همراه با مش آماده، در مقایسه با بتن های ماله پروانه ای که به وسیله یک سفره ی آرماتور مسلح شده اند یکسان است. اما بتن های لیسه ای با مش آماده به لحاظ اجرا سرعت بالاتری  دارند.

مراحل اجرای بتن لیسه ای چیست؟

3) اجرای بتن ماله پروانه ای (لیسه ای) با مسلح کننده های سه بعدی

محاسبات علمی و همچنین برایند های تجربی در سال های اخیرنشان می دهد که مسلح سازی سه بعدی نتایج بهتری را در بتن ریزی کف حاصل می کند. در این روش مواد مسلح ساز تمام حجم بتن را پوشش می دهند و تنها در یک سفره اجرا نمی شوند.

این مواد مسلح ساز که به الیاف معروف هستند در سه نوع پ پ، فلزی و فورتا استفاده می گردند.

بتن ریزی لیسه ای یا ماله پروانه ای مسلح شده با این الیاف عملکرد بسیار بالاتری در مقایسه با آرماتور بندی یا مش گذاری دربرابر ترک ها دارند. در اغلب موارد این الیاف در کارگاه به دستگاه میکسر بتن اضافه می شوند .

از مزایای دیگر استفاده از این الیاف حین اجرای بتن ماله پروانه ای، افزایش سرعت کاراست. همچنین این نوع بتن ریزی هزینه ی کمتری را نسبت به آرماتور و مش دارا است. تمامی موارد فوق نشان می دهد که استفاده از این الیاف از تمامی منظر به صرفه و اقتصادی است.

در این بخش سه روش مسلح سازی بتن  را شرح کردیم در ادامه به بررسی ویژگی های مهم کفپوش بتنی خواهیم پرداخت.

ویژگی مهم کف پوش های بتنی

مهم ترین نکته در بتن ریزی کف این است که بتن ها نباید ضخامتی کمتر از ۶ سانتی متر را داشته باشند. کاهش ضخامت سبب افزایش احتمال تخریب و طبله بتن می گردد. متداول ترین ضخامت در اجرای بتن ماله پروانه ای عددی بین ۸ الی ۱۲ سانتی متر است. اما در مواردی ممکن است این میزان ضخامت تا ۳۰ سانتی متر نیز افزایش پیدا کند.(این شرایط بسیار خاص و محدود است.) تعیین ضخامت بتن نقش و سهم اساسی در عملکرد، دوام و بهای تمام شده ی کار را به خود اختصاص می دهد. از این رو این میزان حتما  بایستی توسط کارشناس مربوطه که محاسب و مشرف به بتن ریزی کف می باشد صورت بگیرد.

مراحل اجرای بتن لیسه ای چیست؟

بتن های ماله پروانه ای معمولا به دو روش قالبی و لیزری یا ترکیبی از هر دو مورد انجام می شود. در روش قالب بندی بتن، قالب ها به شکل نواری بر روی زمین نصب و به واسطه ی دوربین در تراز مورد انتظار، تنظیم می شوند. روش لیزری به این شکل است پس از تخلیه بتن در کف، سطح آن با خط لیزر همتراز شده و بعد از آن عملیات ماله زنی انجام می گیرد.

در صورتی که بتن لیسه ای در محلی بدون نیاز به شیب در نظر باشد، روش لیزری سریع تر و کم هزینه تر خواهد بود. اما زمانی که شیب بندی های مختلف در کف سازه وجود داشته باشد، بایستی از روش قالب بندی استفاده بشود. قالب ها اغلب پروفیل های 80*40 هستند.

در صورت استفاده از روش قالب بندی، نصب قالب ها باید با دقت بسیاری انجام بگیرد. همچنین بایتسی پس از نصب قالب روغن کاری انجام بشود. همچنین لازم است اجرای قالب ها به صورت کاملا ریسمانی انجام گیرد. اگر قالب گذاری پس و پیش اتفاق بیفتد، بتن لیسه ای دچار ترک های نا منظمی خواهد شد.

هدف از بتن ریزی کف با ماله پروانه

هدف از بتن ریزی کف با ماله پروانه چیست؟

بتن ماله پروانه ای ظاهر زیبایی داشته و برای اهداف دکوراتیو و معماری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. هدف اصلی رسیدن به سطحی صاف و صیقلی، همچنین افزایش مقاومت سایشی در کفپوش است. از دیگر علت های اجرای بتن به روش ماله پروانه ای، ایجاد بستری جهت اجرای کف پوش های اپوکسی است. کفپوش های اپوکسی نوعی ازکفپوش هستند که برای رسیدن به یک نتیجه ی مطلوب و ایده آل  به بستری مسطح و مناسب نیاز دارند. در واقع مب توان گفت که بتن های ماله پروانه ای یکی از مناسب ترین بستر ها برای کف پوش های اپوکسی هستند. از این نوع بتن اغلب برای محوطه ها، کفسازی کارخانه ها و سطح پارکینگ های عمومی استفاده می شود.

قیمت کف پوش بتن لیسه ای

هزینه نهایی این نوع از انواع کف پوش موارد زیر را شامل می شود:

۱- خرید بتن آماده و هزینه پمپ (در صورت تمایل)

۲- هزینه ی خرید قالب (در صورت نیاز)

۳- خرید مواد مصلح کننده و افزودنی ها

۴- هزینه های اجرایی (نیروی کار)

با توجه به نوسانات قیمت سیمان و سایر مواد بهای تمام شده نیز دچار کاهش یا افزایش قیمت می شود. اما به طور کلی در بتن لیسه ای روش اجرا و ضخامت بتن بیشترین تاثیر را در بهای تمام شده ی بتن ماله پروانه ای دارند.

قیمت کف پوش بتن لیسه ای
جمع بندی

در این مقاله به بررسی بتن لیسه ای یا بتن ماله پروانه ای پرداختیم. همانطور که اشاره شد علت این نوع نام گذاری سطح صاف و صیقلی و استفاده از ماله پروانه در این بتن ریزی است. بتن ماله پروانه ای نیاز به یک عامل مسلح ساز دارد. اجرای بتن ماله پروانه ای بدون به کارگیری مواد مسلح ساز در بیشتر موارد توصیه نمی شود.  بتن مسلح به سه روش تولید می شود که به بررسی آن ها پرداخته شد. لازم به ذکر است که بتن های کف با اهداف زیبایی سازه به صورت نقش دار نیز پیاده سازی می شوند. همچنین بتن های کف به سبب افزایش مقاومت سایشی به شکل بتن سخت نیز اجرا می شوند. این نوع طراحی با بتن لیسه ای کاملا متفاوت است.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2235

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند