وصله میلگرد چیست؟

08:552370
وصله میلگرد

میلگرد ها پر کاربرد ترین محصول فلزی در ساختمان سازی هستند. برای استفاده از انواع مختلف میلگرد لازم است که آن ها را بشناسیم و از تفاوت های هریک آگاهی داشته باشیم. وقتی نوع میلگرد مورد نیاز خود را انتخاب کردیم موضوع دیگری مطرح است؛ وصله کردن میلگرد! این محصول طول محدودی دارد و برای استفاده در ابعاد بزرگ تر لازم است که اصطلاحا آن را وصله کنیم. البته وصله کردن میلگرد علت های دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

فهرست مطالب:

وصله میلگرد چیست؟

معرفی 4 روش رایج وصله میلگرد

خرید انواع میلگرد

قیمت میلگرد


وصله میلگرد چیست؟

وصله میلگرد یا همان اتصال دو میلگرد به یکدیگر عموما به علت افزایش طول میلگرد و همچنین دلایل اجرایی انجام می شود. دلایل اجرای  مانند: ایجاد عملکرد کششی و یا فشاری، که به طور پیوسته در امتداد دو میلگرد ایجاد می شود.

اتصال دو میلگرد به 4 روش انجام می شود که هر یک شرایط و ضوابط مخصوص به خود را دارد. علاوه بر آن ممکن است که اتصال دو میلگرد به ترکیبی از روش های فوق انجام بگیرد.

معرفی 4 روش وصله میلگرد:
  • پوششی(اورلپ)
  • مکانیکی(کوپلینگ)
  • اتکایی
  • وصله جوشی

اگر بخواهیم به طور اختصار این چهار روش را شرح بدهیم می توان بگوییم که:

1: وصله پوششی بـا کنار هم قرار گیری دو میلگرد در بخشی از طول میلگرد ها انجام می گیرد.

2: وصله مکانیکی با استفاده از ابزار و وسایل مکانیکی مخصوص  انجام می شود.

3: وصله اتکایی با روی هم قرار دادن دو انتهای میلگردهای فشاری صورت می گیرد.

4: وصله جوشی با جوش دادن دو میلگرد به یکدیگر انجام می شود.

وصله میلگرد به روش پوششی(اورلپ):

پرکاربرد ترین نوع اتصال دو میلگرد استفاده از وصله پوششی است. این روش پر کاربرد در سازه های بتنی و به خصوص در اجرای آرماتور بندی فونداسیون انجام می گیرد.

در این روش اتصال قرار گیری دو میلگرد در مجاورت هم، در یک طول مشخص  انجام می شود. به میزان طولی که دو میلگرد باید در مجاورت هم قرار بگیرند “طول پوشش” گفته می شود.

وصله پوششی تنها برای میلگرد هایی مجاز است که قطر آن ها از 36 میلی متر کم تر است. طول پوششی، میزان همپوشانی یا اورلب میلگرد ها اهمیت بسیار زیادی دارد. این میزان باید مطابق با اصول و ضوابط آیین نامه انجام بگیرد تا اتصالی صحیح و محکم برقرار بشود.

به عنوان مثال، میزان همپوشانی میلگرد ستون، طبق محاسبات مهندسین در نقشه های عمرانی و یا مطابق با آیین نامه بتن انتخاب می شود. اما این فاکتور در کارگاه های عمرانی 40 الی 50 برابر قطر آرماتور در نظر گرفته می شود.

انواع روش های وصله پوششی:

وصله پوششی انواع میلگرد به دو شکل تماسی و غیر تماسی انجام می شود.

وصله پوششی تماسی:  همانطور که از نام گذاری این روش مشخص است، در این نوع اتصال میلگرد ها با یکدیگر در تماس هستند. در این نوع وصله، دو میلگرد ها با همپوشانی استاندارد در کنار یکدیگر قرار می گیرند و توسط مفتول آهنی به هم بسته می شوند.

وصله پوششی غیر تماسی:در روش غیر تماسی برای جلوگیری از به وجود آمدن حفره در وصله میلگرد، از بتن استفاده می شود.

در این روش، طول پوشش میلگرد با توجه به مکان قرارگیری آن ها متفاوت است. علت این تفاوت، نوع مختلف میلگرد ها و عملکردشان است که به صورت کششی یا فشاری متغیر است. محل وصله میلگرد غیر تماسی بایستی با میلگرد های عرضی عمود بر میلگرد های وصله شونده محصور شود.

وصله میلگرد چیست

وصله مکانیکی میلگرد ها(کوپلینگ):

هنگامی که وصله میلگرد به روش پوششی امکان پذیر نباشد، از وصله مکانیکی استفاد می شود.

مواردی مثل: فصول خاصی از سال که امکان استفاده از روش پوششی وجود ندارد. یا در مواردی که سایز میلگرد از36 میلی متر بیشتر باشد. برای مثال، در برخی از ستون های بتنی، تعداد زیادی میلگرد با سایز بیشتر از ۳۶ میلی متر استفاده می شود. که در واقع امکان اجرای وصله پوششی برای این نوع میلگرد ها وجود ندارد؛ در این حالت بایستی از وصله مکانیکی استفاده بشود.

انواع روش های وصله مکانیکی به سه دسه تقسیم می شوند. این سه دسته از منظر الزامات و پیکربندی و رویه اجرا قابل بررسی هستند. در ادامه به این امر می پردازیم.

انواع اتصالات(وصله) مکانیکی:

فقط کششی: فرایند اتصال در نوع کششی باید به شکلی انجام بگیرد که محصول نهایی توانایی مقاومت در برابر بار کششی را داشته باشد.

فقط فشاری: در اتصال به روش فشاری تنش فشاری وارده از میلگردی به میلگرد دیگر در یک راستا به دیگری منتقل می شود.

وصله مکانیکی کششی و فشاری: علت این نام گذاری به شکلی است که بایستی توانایی مقاومت اتصال در برابر هر دو نوع بار(فشاری و کششی) وجود داشته باشد.

نکات کاربردی برای وصله بندی مکانیکی:

به طور معمول در وصله گذاری مکانیکی میلگرد، از کوپلرهای اتصال دهنده استفاده می شود. به این محصولات، کوپلر میلگرد نیز می گویند. در واقع کوپلر میلگرد (Coupler ) کمک می کند تا در ساخت انواع سازه ‌های بتنی، از سنگین شدن آرماتوربندی جلوگیری بشود. علت محبوبیت این قطعات مکانیکی این است که: آن ها در راستای هم و بدون خروج از مرکز به یکدیگر متصل شده اند و همچنین سبک‌ تر از وصله‌ های دیگر هستند.

کاربرد وصله میلگرد

وصله میلگرد به روش اتکایی:

در اتصال آرماتورها به روش اتکایی، فرایند وصله، با روی هم قرار گیری دو انتهای میلگرد های فشاری انجام می شود. در این روش بایستی سطوح انتهایی میلگرد ها بریده شود و در تماس کامل با یکدیگر قرار بگیرد. همچنین در این روش میزان انحراف میلگرد ها نسبت به سطح عمود، می  بایست کم تر از 1.5 درجه باشد.

از این نوع وصله‌ در مواقعی که میلگرد ها با قطر ۲۵ میلی متر و یا بیشتر از آن استفاده می‌ شود. به عنوان مثال در دور پیچ‌ ها یا اعضایی که در آن خاموت ها به کار برده می شوند.

وصله میلگرد به روش اتکایی

اتصال میلگرد به روش جوشی

روش دیگر برای اتصال دو میلگرد به یکدیگر وصله جوشی است. این نوع اتصال به شیوه های مختلفی انجام می شود. که در این جا به بررسی دو مورد از متداول ترین آن ها می پردازیم.

 وصله جوشی سر به سر مستقیم:
در این روش جوش شیاری به شکل V انجام می شود. مهم ترین مزایای استفاده از این روش صرفه جویی 10 تا 30 درصدی در مصرف انواع میلگرد است.
از دیگر مزایای این روش می توان به:
کاهش وزن کلی سازه
افزایش سرعت اجرای کار
و امکان تعیین میزان مقاومت اتصال، طبق نظر سازنده
اشاره کرد.

این روش نیز به شیوه‌های مختلفی انجام می‌ شود که شامل:
  • اتصال میلگرد در جهت افقی با جوش شیاری به شکل V  در حالت یک‌ طرفه و دو طرفه
  • میلگرد ها در جهت افقی با قطر‌هایی یکسان و با جوش شیاری V شکل یک‌ طرفه همراه با قطعه ی لوله پشت‌ بند به هم متصل می شوند.
  • اتصال در جهت قائم با جوش شیاری به شکل اریب، یک‌طرفه و دوطرفه
  • میلگرد ها به شکل قائم با قطر‌هایی یکسان با جوش اریب V و یک‌ طرفه همراه با قطعه ی لوله پشت‌ بند به یکدیگر متصل می شوند.

وصل جوشی سر به سر و غیر مستقیم:
همانطور که از نام گذاری این روش مشخص است، اتصال به شکل غیر مستقیم انجام می گیرد. برای اتصال دو میلگرد از یک سطح مقطح فولادی استفاده می شود.
این سطح مقطح مانند یک وصله، نبشی و یا میلگرد واسط بین دو میلگرد قرار داده می شود. این واسط ها سبب می شوند تا اتصال به روش دلخواه ایجاد شود.
علاوه بر این روش وصله جوشی، در بتن فولاد های عرضی به جهت جلوگیری از ترک خوردن بتن و تقویت آن به کار برده می‌شود.
در این روش هم می‌توانیم به کمک جوش شیاری در جهت اریب ذوبی و  از صفحه یا نبشی ها استفاده کنیم.

خرید وصله میلگرد

خرید انواع میلگرد

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم میلگرد ها انواع مختلفی دارند. از جمله رایج‌ترین دسته بندی میلگرد ها دو نوع آجدار و ساده آن ها هستند. خرید انواع میلگرد در اصفهان و دیگر شهر های کشور راه های مختلفی دارد. امروزه خرید انواع محصولات فولادی به صورت آنلاین رواج پیدا کرده است. شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت رسمی آهن 505، اقدام به ثبت سفارشات خود کنید.


جهت دریافت مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


قیمت خرید میلگرد

قیمت انواع محصولات فولادی با توجه به نوع طراحی، سایز و ابعاد نهایی، متفاوت است. علاوه بر آن در کشور ما قیمت این محصولات روز به روز در حال تغییر و نوسان است. این تغییرات علت های مختلفی دارد.از جمله علت های آن، تغییر قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، نرخ جهانی ارز و… است. شما می توانید با مراجعه به سایت آهن 505 قیمت انواع میلگرد و دیگر محصولات فولادی را به صورت لحظه ای مشاهده کنید.

جمع بندی

میلگرد ها جزوه محصولات مهم و پرکاربرد در ساختمان سازی هستند. ما در این مقاله به بررسی 4 روش کاربردی اتصال یا همان وصله میلگرد ها اشاره کردیم. امیدوارم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشند. اگر سوال و یا دیدگاهی درباره این مطالب برای شما وجود دارد خوشحال می شویم که در بخش دیدگاه ها آن را با ما مطرح کنید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2172

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند