برش میلگرد با هوابرش

08:512130
برش میلگرد با هوابرش

آیا برش میلگرد با هوابرش مجاز است؟

مقدمه

برای افزایش مقاومت سازه در برابر نیرو های جانبی مانند سیل و زلزله از مصالح مختلفی استفاده می کنند که یکی از پرکاربرد ترین آن ها میلگرد است. میلگرد در سایز های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. قسمت هایی در سازه وجود دارد که نیاز است از میلگرد در آن محل استفاده شود ولی ممکن است سایز مورد نیاز ما وجود نداشته باشد. برای این کار با استفاده از روش های مختلف میلگرد ها را برش می دهند. یکی از این روش ها برش میلگرد با هوابرش است. در ادامه ی این مقاله قصد داریم توضیحی در رابطه با برش میلگرد با هوابرش و نحوه ی انجام آن را خدمت شما عزیزان قرار دهیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فهرست

میلگرد چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

روش های مختلف برای برش میلگرد

آیا برش میلگرد با هوابرش مجاز است؟

خرید میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی


میلگرد چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

معمولا در هر نوع سازه ای برای افزایش مقاومت در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله از اجزای مختلفی استفاده می کنند که یکی از پرکاربرد ترین آن ها میلگرد ها هستند. محل قرارگیری میلگرد ها در نوع کاربرد و عملکرد آن ها بسیار موثر است. میلگرد ها معمولا به صورت استوانه ای و با مقطع دایره ای توپر در اندازه های مختلف ساخته می شوند. از انواع میلگرد ها می توان به ساده، آجدار، آجدار جناقی و آجدار مارپیچ اشاره کرد. البته باید بدانید تقسیم بندی میلگرد ها به انواع مختلف با توجه به کارخانه ی سازنده، شکل، سایز، نوع استاندارد و جنس آن صورت می گیرد.

کاربرد انواع میلگرد ها

1. میلگرد ساده

معمولا از میلگرد های ساده ی نوع A1 برای ساخت انواع سیم بکسل، سیم های خاردار و به عنوان الکترود در جوشکاری استفاده می کنند و فروش آن ها به صورت کلاف است. کربن موجود در این نوع میلگرد ها کم است در نتیجه وقتی عامل اصلی سختی کم باشد، شکل پذیری راحت تر صورت می گیرد.

2. میلگرد آجدار

وجود آج بر روی این میلگرد ها باعث می شود که به راحتی در بتن قرار بگیرند. در نتیجه در ساختمان سازی و به خصوص در ساخت خاموت ها بسیار کاربرد دارند.

3. میلگرد A3

در این نوع میلگرد میزان کربن بیشتر از انواع دیگری است که در قبل مطرح شد. در نتیجه سختی این میلگرد بیشتر است و معمولا برای آرماتور بندی از آن استفاده می شود.

4. میلگرد آجدار جناقی A4

سختی این میلگرد بسیار زیاد است. علاوه بر درصد بالای کربن در این میلگرد پس از ساخت به کمک پاشش آب فشار قوی آن را خنک می کنند. توجه داشته باشید که سختی زیاد نیز می توان در برخی موارد مضر باشد و باعث شکسته شدن میلگرد شود. در نتیجه بهتر است در نقاط حساس مانند دیوار های برشی و یا قاب های خمشی از این میلگرد استفاده نشود.

روش های مختلف برای برش میلگرد

روش های مختلف برای برش میلگرد

کارخانه های تولیدکننده ی میلگرد معمولا آن را در اندازه های 6 تا 12 متر تولید و به بازار عرضه می کنند. در هنگام ساخت و ساز در قسمت هایی نیاز است که از میلگرد با سایز های کوچک تر از 6 متر استفاده شود در نتیجه نیاز است با روش های مختلف برش داده شوند. روش های مختلفی برای برش میلگرد وجود دارد. به طور کلی دو روش گرم و سر برای این کار وجود دارد. در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

برش سرد میلگرد

از مزایای این روش این است که به دلیل حرارت ندادن هنگام برش خواص آن از بین نمی رود و تغییر نمی کند. با توجه به این موضوع کیفیت میلگرد بهتر از روش برش گرم است. از مزایای دیگر این روش برش می توان به کیفیت سطحی میلگرد‌ها، توانایی تبدیل شاخه‌های میلگرد به قطعات یکسان، جلوگیری از تولید گازهای خطرناک و کاهش ضایعات در هنگام برش و… اشاره کرد. در کنار مزایایی که مطرح شد این روش معایبی هم دارد آن هم هزینه بردار بودن آن است.

ابزار های برش سرد میلگرد

  1. برش به صورت دستی: این روش بسیار ساده است و همه می توانند از آن استفاده کنند. ابزار این کار آهن بر دستی است.
  2. برش با سنگ فرز یا اره دیسکی: برای قسمت هایی که برش به صورت گسترده اتفاق می افتد می توان از این دو ایزار استفاده کرد. البته در نظر داشته باشید که اره دیسکی عملکرد بهتری نسبت به سنگ فرز از خود نشان می دهد. اره دیسکی کیفیت در برش را بالا می برد و همچنین ایمنی بالایی دارد.
  3. برش به وسیله ی قیچی: قیچی برای برش میلگرد در دو نوع قیچی دستی و هیدرولیکی وجود دارد. در مکان های مختلف و بدون برق می توان از قیچی های دستی استفاده کرد اما فقط برای میلگر با سایز های کم.
  4. برش با گیوتین: یکی از دستگاه های حساس که هنگام استفاده از آن باید از اوپراتور های ماهر کمک گرفته شود گیوتین است. گیوتین دستگاهی نیمه اتوماتیک به حساب می آید و برای میلگرد با ضخامت های بالا کاربردی است.
  5. برش با اره نواری: کار به کمک این ابزار با دقت و کیفیت بالاتری انجام می شود و روشی نوین در برش سرد و گرم به حساب می آید. این دستگاه به صورت تمام اتوماتیک است و نیازی به نیروی کار ندارد. همچنین امکان برش زاویه‌دار میلگرد با آن امکان پذیر است.

برش گرم میلگرد

همان طور که از نام این روش مشخص است از حرارت مستقیم برای این کار استفاده می شود. از نقطه ای که حرارت مستقیم به آن وارد می شود میلگرد ذوب و بریده می شود. مزایای این روش سرعت انجام و تولید کمتر ضایعات است. توجه داشته باشید که معایب این روش نسبت به روش قبل بیشتر است. به عنوان مثال احتمال تولید گاز های سمی زیاد است و خواص میلگرد تا حدی در هنگام برش دچار تغییر می شود.

ابزار های برش گرم میلگرد

  1. برش میلگرد با هوابرش: این دستگاه با استفاده از فشرده سازی هوا باعث برش میلگرد می شود. در این روش از یک مشعل مخصوص استفاده می‌شود که گاز خاص و فشرده را با سرعت بسیار بالا به سمت میلگرد می فرستد. در نتیجه ی این کار نقطه ی مورد نظر ذوب و میلگرد از همان جا قطع می شود.
  2. برش با اره دیسکی آتشین: این روش همانند روش اره دیسکی در روش سرد است و تنها تفاوت آن در این است که این کار در روش گرم با حرارت بالا انجام می شود. سرعت و دقت در این روش بالا است اما برای استفاده از آن به افراد ماهر نیاز است. یکی از خطرات اساسی این روش شکسته شدن اره و برخورد آن با اوپراتور است. این کار باعث شد که استفاده از این روش ممنوع شود.
  3. برش با لیزر: این روش از حرارات و قدرتی که لیزر دارد برای بریده شدن استفاده می شود. دقت این روش بسیار بالا است در نتیجه بهتر است از این روش برای برش میلگرد استفاده کنید.

نحوه برش میلگرد با هوابرش

آیا برش میلگرد با هوا برش مجاز است؟

همان طور که در قسمت قبل به این مسئله اشاره کردیم. در روش هوابرش این دستگاه به کمک فشرده سازی هوا باعث برش در میلگرد می شود. به دلیل اینکه این دستگاه در بین ابزارهای برش میلگرد با روش گرم کم ترین دقت و  پایین ترین سرعت را دارد، توصیه می شود تا حد امکان از این روش استفاده نشود. اگر مجبور به برش میلگرد با استفاده از روش گرم هستید بهتر است از برش با لیزر استفاده کنید. در غیر این صورت توصیه می شود اگر توانایی پرداخت هزینه ها و خرید دستگاه را دارید بهتر است از روش سرد برای این کار استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای پروژه های بزرگ و گسترده نمی توانید از دستگاه های نیمه اتوماتیک یا دستی استفاده کنید و حتما باید از دستگاه های تمام اتوماتیک بهره مند شوید.

خرید میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی

روش های مختلفی برای خرید میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی وجود دارد. قبل از اقدام به خرید نیاز است از محل قرارگیری مصالح و کاربرد آن اطلاع داشته باشید. شما می توانید مصالح مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از کارخانه های سازنده ی آن خریداری کنید. این کار باعث کاهش هزینه ها می شود اما باید بدانید خرید از کارخانه فقط در مقدار بسیار زیاد قابل انجام است. روش دیگر برای خرید مصالح، خرید و سفارش آن از شرکت های پخش کننده است. یکی از شرکت های با سابقه و معتبر در این زمینه شرکت فیدار مبین آژند(آهن505) است. برای رفاه حال مشتریان و افزایش سرعت در خدمت رسانی این شرکت از طراحی سایت برای فروش محصولات خود استفاده کرده است. کافی است به سایت آهن505 بروید و تمامی مصالح مورد نیاز خود را خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

میلگرد یکی از اجزای پرکاربرد برای افزایش مقاومت در سازه به شمار می رود. برای اینکه بتوان از میلگرد با اندازه ی کمتر از 6 متر استفاده کرد نیاز است از روش های مختلفی برای برش میلگرد استفاده شود که یکی از آن ها برش میلگرد با هوابرش است. این روش به دلیل سرعت و کیفیت پایینی که دارد به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بهتر است از انجام آن خودداری کنید. در این مقاله قصد داشتیم به بررسی مجاز بودن استفاده از برش میلگرد با هوابرش بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با برش میلگرد با هوابرش و دیگر روش های آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2408

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند