محاسبه تحمل بار تیرآهن

06:003190
محاسبه تحمل بار تیرآهن

تیرآهن ها یکی از انواع مقاطع فولادی به حساب می آیند. به دلیل تحمل نیروی برشی و تنش های کششی در صنعت و ساختمان سازی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا تیرآهن ها به صورت H و I شکل در کارخانه های ایران تولید و به بازار عرضه می شوند. برای استفاده از تیرآهن باید میزان تحمل بار توسط آن در سنجیده شود. در این مقاله قصد داریم توضیحی در رابطه با محاسبه تحمل بار تیرآهن خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

فهرست

تیرآهن چیست؟

کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی

نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن

چرا محاسبه وزن تیرآهن اهمیت دارد؟

عوامل موثر در قیمت تیرآهن

اهمیت مقاومت تیرآهن در تحمل بار


نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن

تیرآهن چیست؟

یکی از مقاطعی که به طور گسترده در صنعت و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، مقاطع فولادی هستند. این نوع مقاطع کاربرد مختلفی دارند که یکی از آن ها استفاده از مقاطع فولادی در تهیه و تولید تیرآهن است. تیرآهن ها به صورت H و I شکل توسط کارخانه ها ساخته شده و در قسمت های مختلف ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند.
تیرآهن ها بر اساس سایز، کارخانه تولید کننده ی آن، نوع استاندارد و… انواع مختلفی دارند. برای به کارگیری بهترین نوع تیرآهن باید از محلی که قرار است تیرآهن در آن استفاده شود اطلاعاتی بدست آورد.

کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی

  1. معمولا در اسکلت های فلزی ساختمانی در قسمت ستون آن تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. به دلیل وجود تیرآهن در سایز های مختلف می توان از آن در کفی ستون با ضخامت های مختلف استفاده کرد.
  3. تیرآهن ها به صورت یکپاچه در ساخت ستون و قسمت های مختلف آن کاربرد دارند.
  4. در ساخت سوله از تیرآهن در قسمت خرپا برای افزایش مقاومت استفاده می شود.
  5. در پل هایی که به صورت لانه زنبوری هستند و همچنین سقف سوله و ساختمان به طور گسترده تیرآهن ها به کار می رود.

نحوه محاسبه تحمل بار تیرآهن

کارخانه هایی که تیرآهن تولید می کنند معمولا در جدولی مخصوص باید تمام اطلاعات تیرآهن را درج کنند.
تحمل بار تیرآهن با استفاده از جدول هایی که کارخانه ی سازنده آن در دسترس قرار می دهند قابل محاسبه است. عوامل مختلفی مانند مقاومت تیرآهن، نحوه ی قرار گیری تیرآهن روی تکیه گاه، نوع تیرآهن و بارگذاری وارد شده به آن بر تحمل بار تیر تاثیرگذار هستند.
یکی دیگر از روش های محاسبه ی تحمل بار تیرآهن استفاده از فرمول های مربوط به آن است. در استاندارد مقرارت ملی ساختمان جدولی به نام میزان تحمل بار برای تیرها با سایز های مختلف آورده شده است. با توجه به اینکه تیرآهن شما چه سایزی دارد و چه شکلی است می توانید از اعداد موجود در این جدول برای یافتن تحمل بار تیرآهن استفاده کنید.

محاسبه بار تیرآهن

1.محاسبه ی مساحت مقطع تیرآهن با توجه به شکل آن

عوامل موثر بر تحمل بار تیرآهن

سطح مقطع تیرآهن I شکل

A=2Bh+Hb

سطح مقطع مستطیلی تو خالی

A=BH-bh

سطح مقطع Tشکل

A=Bh+Hb

2.محاسبه ی وزن تیر با توجه به نوع آن

تیرآهن IPE

طول تیرآهن به متر × وزن یک متر از جدول اشتال = وزن نهایی تیرآهن  IPE

تیرآهن IPB

(IPB x 2)طول تیرآهن × وزن یک متر از جدول اشتال = وزن نهایی تیرآهن دوبل

تیرآهن CNP

طول تیر لانه زنبوری به متر× وزن یک متر از جدول اشتال = وزن نهایی تیر لانه زنبوری

3.شناخت نوع تیر

4.نحوه ی بار وارد شده به تیرآهن ها

عوامل موثر بر تحمل بار تیرآهن

  1. انتخاب نوع تیرآهن با توجه به سازه
  2. مقاوم بودن در برابر زنگ زدگی
  3. کیفیت و کارخانه ی تولید کننده ی آن
  4. نوع مواد اولیه ی موجود در تیرآهن
  5. سایز و ابعاد تیرآهن مصرفی
  6. تعداد تیرآهن های مصرفی و نحوه ی قرارگیری آن

اهمیت محاسبه تحمل بار تیرآهن

چرا محاسبه وزن تیرآهن اهمیت دارد؟

تیرآهن ها را در وزن های مختلف می سازند. وزن تیرآهن ها تاثیر مستقیمی بر قیمت آن ها دارد. وزن تیرآهن به عوامل مختلفی مانند کارخانه ی سازنده ی آن و همچنین استاندارد استفاده شده در ساخت آن بستگی دارد. برای خرید تیرآهن بهتر است آن را از شرکت های معتبر به صورت اینترنتی و یا از کارخانه های تولیدکننده ی آن خریداری کنید. یکی از شرکت های معتبر در فروش انواع مصالح ساختمانی به خصوص تیرآهن ها سایت آهن505 است. با مراجعه به سایت می توانید اطلاعات مختلفی از قیمت تیرآهن های موجود به طور روزانه مطلع شوید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


عوامل موثر در قیمت تیرآهن

عوامل موثر در قیمت تیرآهن

عوامل مختلفی مانند: نوسانات بازار ارز، هزینه های مربوط به حمل و نقل، هزینه های نگهداری در کارخانه یا انبار، وزن تیرآهن، کارخانه تولید کننده آن و… در تعیین قیمت تیرآهن تاثیرگذار هستند. بهتر است قبل از خرید تیرآهن از قیمت روز آن مطلع شوید. یکی از راه های آسان برای مشاهده ی روزانه قیمت تیرآهن مراجعه به سایت آهن505 است.

اهمیت مقاومت تیرآهن در تحمل بار

یکی از فاکتورهایی که باید هنگام خرید تیرآهن به آن توجه شود این است که تیرآهن دارای زنگ زدگی و خوردگی نباشند. تیرآهن زنگ زده مقاومت پایینی دارد و استفاده از آن باعث آسیب رسیدن به سازه می شود. بهتر است در هنگام استفاده از تیرآهن سالم و بدون نقص استفاده کرده تا به هنگام وارد شدن بار به آن بتواند آن را تحمل کند. برای افزایش مقاومت تیرآهن ها از جوشکاری در قسمت های مختلف استفاده می کنند.

سخن آخر

یکی از اجزای پر مصرف در صنعت و ساختمان سازی تیرآهن ها هستند. وظیفه ی تیرآهن ها افزایش مقاومت در سازه و تحمل نیروی های برشی و تنش کششی است. کارخانه های مختلفی در ایران انواع تیرآهن ها را تولید و به بازار عرضه می کنند. یکی از فاکتورهایی که هنگام استفاده از تیرآهن باید در نظر گرفته شود، میزان تحمل بار تیرآهن است. فرمول ها و روش های مختلفی برای محاسبه وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل به آن اشاره شد. تیرآهن ها دارای سایز و انواع مختلفی هستند. از انواع تیرآهن ها با توجه به کاربردی که ارائه می دهند در صنعت و ساختمان سازی استفاده می شود. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1994

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند