برشکاری ورق های فلزی

07:192420
برشکاری ورق های فلزی

امروزه یکی از محصولات پرکاربردی که در ساخت وسایل فولادی از آن ها استفاده می شود، ورق های فلزی هستند. این ورق ها انواع مختلفی دارند و باتوجه به نوع و ضخامتشان در قسمت های مختلف ساختمان سازی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی انواع روش های برشکاری ورق های فلزی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست

ورق فلزی چیست؟

کاربرد ورق های فلزی

روش های برشکاری ورق های فلزی

کارخانه های تولید کننده ی ورق فلزی

نحوه ی قیمت گذاری ورق های فلزی

خرید انواع ورق فلزی


نحوه برشکاری ورق های فلزی

ورق فلزی چیست؟

ورق های فلزی یکی از محصولات پر کاربرد در ساخت وسایل فولادی مانند سقف شیروانی، کف سازی، ماشین سازی، ساخت کانال و… هستند. این ورق ها با توجه به نوع آلیاژی که در ساخت آن ها به کار می رود، انواع مختلفی دارند. از آلیاژ های پرکاربرد در ساخت ورق های فلزی می توان به فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه، مس، قلع، برنج، تیتانیوم و… اشاره کرد. برای ساخت ورق های فلزی از نورد گرم و سرد استفاده می شود. این ورق ها با توجه به نوع ساخت و آلیاژهایی که در این آن ها استفاده می شود، کاربرد متفاوتی در ساختمان سازی ارائه می دهند.

کاربرد ورق های فلزی

ورق های فلزی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها نقش خاصی در صنعت و ساختمان سازی ایفا می کنند.

ورق سیاه:

این ورق ها توسط نورد گرم ساخته می شوند و در ساختمان سازی و ماشین سازی به کار می روند.

ورق فلزی گالوانیزه:

به ورق هایی که سطح آن ها را لایه ای فلز می پوشاند، گالوانیزه گفته می شود و همین امر موجب ضد زنگ شدن آن ها می شود.

ورق روغنی:

در ساخت این ورق ها از نورد سرد استفاده می شود. این ورق ها دارای سطحی صاف با ضخامت کم هستند.

ورق فلزی رنگی:

نوعی از ورق های گالوانیزه که سطح آن ها رنگ شده باشد را ورق های فلزی رنگی می گویند.

ورق فلزی اسیدشویی:

این ورق ها، از انواع ورق سیاه به شمار می روند با این تفاوت که سطح آن ها با اسید شسته می شود.

از کاربرد این ورق ها می توان به: نمای ساختمان، کشتی سازی، یخچال و لوازم خانگی، کانتینر، مخازن گاز، بدنه کامپیوتر، ساخت لوله انتقال آب، ساخت پروفیل و… اشاره کرد.

برشکاری ورق های فلزی به روش سرد و گرم

روش های برشکاری ورق های فلزی

روش های مختلفی برای برشکاری ورق وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

برشکاری گرم و سرد

هنگامی که دمای محیط و فلزی که می خواهیم روی آن برشکاری انجام دهیم یکسان باشد به آن برشکاری سرد گفته می شود. از اره، گیوتین و قیچی برای برشکاری استفاده می شود زیرا این وسایل باعث بالا رفتن دما در فلزات نمی شوند. بر عکس در برشکاری گرم از وسایلی استفاده می شود که باعث افزایش دمای فلز شود. در برشکاری سرد خاصیت فلزات حفظ شده و سرعت برشکاری زیاد است. همچنین با استفاده از این روش می توان فلزات را به شکل های مختلفی در آورد بدون اینکه ماهیت آن از بین برود یا از آن گازهای سمی تولید شود.
در برشکاری گرم از ابزار های پیشرفته استفاده می شود و هر نوع ورق فلزی با هر سطحی از پیچیدگی به وسیله این روش قابل تولید است. سرعت در این روش بالا است و ضایعاتی که باقی می ماند از نوع غیر فلزی است. از معایب این روش می توان به تولید گازهای سمی، ایمنی پایین و ایجاد تغییرات در قسمت هایی از فلز که روی آن برشکاری صورت می گیرد اشاره کرد.

برشکاری با لیزر، پلاسما و شعله

در این نوع برشکاری ها، مبنا حرارت است.

لیزری: در این نوع برشکاری، یک پرتوی لیزری با انرژی بالا به سطح ورق فلزی مورد نظر برخورد می کند و طی این عمل بخاری که از فلز خارج می شود با مذاب فلز واکنش می دهد. در قطعات فلزی با ضخامت کم این عمل به سرعت انجام می شود و هر چقدر ضخامت ورق بیشتر شود، برشکاری لیزری کند تر عمل می کند.

مزایای این روش: سرعت بالا، استفاده از تجهیزات به روز و پیشرفته، انعطاف پذیری بالا، آلودگی صوتی کم
معایب این روش: هزینه ی بالای دستگاه، نبود نیروی متخصص برای استفاده از آن

پلاسما: در این روش از یک جت گازی یونیزه شده با حرارت بسار بالا استفاده می شود. در این روش آلیاژهای مختلف را می توان به آسانی برش داد. از این روش می توان به عنوان روش جایگزین برای برش لیزری استفاده کرد زیرا هزینه های آن کمتر است.

مزایای این روش: برش کاری مواد رسانا، نسبتا ارزان، ایمن، آلودگی صوتی کم هنگامی برشکاری زیر آب.
معایب این روش: محدودیت برش برای زیر آب و محیط خشک، سر و صدا، مصرف برق با ولتاژ بالا

شعله: این روش کمی خطرناک تر از دو روش قبل است. برای حرارت دادن باید از تجهیزات و لوله های مناسب استفاده کرد. زیرا وقتی خلوص اکسیژن بالا می رود، موجب آتش سوزی و تولید گازهای شیمیایی سمی می کند.

مزایای این روش: سرعت برشکاری، برش و جدا کردن مواد مختلف با مقاومت بالا
معایب این روش: تولید گازهای سمی، نیاز به مصرف انرژی گرمایی بسیار بالا

از دیگر روش های برشکاری می توان به برشکاری با ویجت، گیوتین، هوا گاز، سیمی، قالب برش، فرزکاری، مکانیکی و… اشاره کرد.

کارخانه های تولید کننده ی ورق فلزی:

کارخانه های زیادی در ایران روق های فلزی با روش های مخصوص به خود تولید و به بازار عرضه می کنند. از مهمترین کارخانه های تولید کننده ی ورق فلزی می توان به: ذوب آهن اصفهان، اکسین خوزستان، غرب آسیا، هفت الماس، امیرکبیر کاشان، کاویان اهواز، فولاد گیلان و… اشاره کرد.
برای نگهداری ورق ها در کارخانه یا انبار باید نکاتی رعایت شود تا ورق ها دچار مشکل نشوند. ورق های فلزی باید به دور از رطوبت هوا و تابش مستقیم نور خورشید باشند. در غیر این صورت ممکن است ورق ها زنگ بزنند و خاصیت اولیه خود را از دست بدهند. بهتر است ورق ها بالاتر از سطح زمین روی قطعه ای چوب قرار داده شوند تا با زمین به طور مستقیم برخورد نکنند.
قبل از استفاده این ورق ها باید سطح آن تمیز کرد. برای نگهداری ورق ها در فضای باز باید روی سطح آن پوشانده شود یا از سقف هایی برای جلوگیری از برخورد نور مستقیم استفاده شود.

قیمت ورق فلزی

نحوه قیمت گذاری ورق های فلزی

ورق های فلزی با توجه به نوع آن و اینکه چه آلیاژی در ساخت آن استفاده شود، قیمت های مختلفی پیدا می کند. از عوامل دیگری که در قیمت گذاری ورق های فلزی موثر است می توان به: کارخانه ی سازنده آن، نوسانات بازار ارز، هزینه های حمل و نقل، روش استفاده شده در ساخت ورق و… اشاره کرد.
بهتر است قبل از خریداری ورق ها، از مرغوب بودن جنس آن اطمینان داشته باشید. در صورتی که جنس ورق فولادی مرغوب نباشد و دارای زنگ زدگی یا خرابی باشد، کیفیت آن پایین می آید و به هنگام استفاده از آن در صنعت و ساختمان سازی باعث بروز مشکل می شود.
قیمت ورق های فلزی نیز مانند دیگر اجزای ساختمانی مدام در حال تغییر است. برای خرید ورق های فلزی بهتر است از قیمت های روز آن مطلع باشید. با مراجعه به سایت ahan505 می توانید از آخرین نوسانات قیمت انواع ورق های فولادی مطلع شوید.

خرید انواع ورق های فلزی

روش های مختلفی برای خرید انواع ورق های فلزی وجود دارد. شما می توانید ورق فلزی مورد نیاز خود را به طور مستقیم از کارخانه یا شرکت های پخش تجهیزات و وسایل ساختمانی تهیه کنید. اگر می خواهید محصول خود را از کارخانه تهیه کنید باید آن را در مقدار زیاد سفارش دهید. امروزه استفاده از سایت های فروشگاهی مختلف به جهت خرید آسان انواع قطعات ساختمانی را به راحتی در اختیار خریداران قرار می دهند. برای خرید ورق های فلزی باید از معتبر بودن کارخانه تولید کننده آن و سایتی که می خواهید از آن خریداری کنید مطمئن باشید. شرکت ahan505 با سابقه بالا در ارائه ی انواع تجهیزات ساختمانی گزینه ی مناسبی برای سفارش قطعات مورد نظر شما است.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1705

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند