مواد تشکیل دهنده ی بتن

09:002390
مواد تشکیل دهنده ی بتن

برای ساختن بتن از چه موادی باید استفاده کرد؟

مقدمه

یکی از موادی که به طور گسترده در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد بتن می باشد. بتن ها از مواد مختلفی تشکیل شده اند. کاهش یا افزایش درصد هر یک از این مواد در متفاوت بودن بتن و عملکرد آن تاثیر گذار است. در این مقاله به طور کامل به توضیح مواد تشکیل دهنده ی بتن و ویژگی های آن می پردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

مواد تشکیل دهنده ی بتن و ویژگی هر کدام

چرا در ساخت و ساز از بتن استفاده می کنند؟

خرید تجهیزات و مصالح ساختمانی


بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مصالح اصلی در ساختمان سازی که بسیار کاربردی است، بتن می باشد. در گذشته برای ساختمان سازی از خاک رس استفاده می کردند که مقاومت چندانی ایجاد نمی کرد. پس از آن استفاده از مخلوط آهک و گچ مورد استفاده قرار گرفت که تا حدی شبیه به بتن امروزی است. پس از گذشت چند سال ترکیبی از آهک و خاک رس برای استفاده در ساخت انواع سازه ها مطرح شد که امروزه به این ترکیب سیمان پرتلند می گویند. برای انتخاب بهترین نوع سیمان باید به دوام، مقاومت گرمایی و شیمیایی، چگالی و کاربرد آن توجه شود. امروزه از بتن ها استفاده های زیادی می شود. علاوه بر سفت کاری در قسمت های مختلف ساختمان به وسیل دال بتنی، بلوک بتنی و… برای ایجاد استحکام در کف و دیوار ها مورد استفاده قرار می گیرد. به بتنی که برای مقاوم سازی دیوار ها از آن استفاده می کنند، بتن اکسپوز می گویند.

مواد تشکیل دهنده ی بتن و ویژگی هر کدام

مواد تشکیل دهنده ی بتن و ویژگی هر کدام

بتن معمولا از مواد مختلفی تشکیل شده که هر کدام باعث ایجاد خاصیتی در آن می شوند. در ادامه به توضیح انواع مواد تشکیل دهنده ی بتن می پردازیم.

سیمان

هنگامی که مخلوط آهک و خاک رس با یکدیگر به نسبت 3 به 1 ترکیب می شوند، سیمان به وجود می آید. سیمان ها دارای انواع مختلفی هستند. یکی از پرکاربرد ترین آن ها که از آن بسیار استفاده می شود سیمان پرتلند نام دارد. خود سیمان از لحاظ ظاهری پودری شکل است و برای استفاده از آن معمولا با کمی آب مخلوط می کنند که اصطلاحا به مواد تشکیل شده ملات می گویند. با قرار گرفتن ملات سیمان در کنار سنگدانه و پر کردن شیار های موجود مواد چسبیده می شوند. پس از خشک شدن قسمت مورد نظر سخت و مستحکم می شود.

آب

برای سفت شدن سیمان از آب استفاده می کنند. ترکیب آب و سیمان باعث عمل هیدراتاسیون می شود. این فرایند که به صورت شیمیایی است موجب سخت و سفت شدن سیمان در بتن می شود. در شرایطی که میزان مصرف آب نسبت به سیمان کمتر باشد، بتن پایدار تر بوده و اگر برعکس این عمل رخ دهد موجب افزایش اسلامپ بتن می شود. توصیه می شود برای افزایش کیفیت بتن از آب آشامیدنی استفاده شود. در صورتی که آب آشامیدنی در دسترس نبود می توان از آبی که شور نباشد نیز استفاده کرد. مقداری آبی که باید در بتن استفاده شود بستگی به نسبت آب به سیمان دارد. این نسبت برای هر نوع بتنی متفاوت است. مثلا برای سیمان پرتلند نسبت آب به سیمان حدود 25 درصد آن را تشکیل می دهد.


نکته طلایی!

آب یکی از اصلی ترین مراحل تشکیل بتن است. هر چه قدر که سنگدانه و سیمان با هم مخلوط شوند بدون آب بتنی تشکیل نخواهد شد. به طور کلی می توان گفت که کیفیت بتن به میزان و نوع آبی که در آن مصرف می کنید بستگی دارد. شاید به این موضوع توجه نداشته باشید اما سرد یا گرم بودن آب نیز بر واکنش آن و تشکیل بتن تاثیرگذار است. هر یک از مواد تشکیل دهنده ی بتن باید دارای مقدار معینی باشند. استفاده ی بیش از اندازه از آب سبب رقیق شدن و گیرایی پایین بتن می شود. همچنین اگر کم استفاده شود فضای خالی به خوبی پر نمی شود و به طور کلی می توان گفت که مقاومت آن کاهش پیدا می کند.


سنگدانه

سنگدانه ها معمولا از نوع ماسه، شن درشت و سنگ های خرد شده نظیر خرده سنگ های گرانیت و یا آهک هستند. درصد زیادی از بتن (حدودا 70 درصد) را سنگدانه ها تشکیل می دهند. نسبت آب به سیمان با توجه به نوع و مقدار سنگ دانه های مصرفی مشخص می شوند. هنگامی که از سنگدانه های بزرگ در بتن استفاده شود برای پرکردن فضای خالی در آن باید از مقداری سنگدانه ریز استفاده کرد. سنگدانه ها توسط ملاتی به ترکیبات می چسبند. با استفاده از سنگدانه در سایز های مختلف استفاده از ملات کاهش پیدا می کند. در نتیجه در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد. یکی از مزیت های استفاده از سنگدانه علاوه بر کاهش هزینه ها این است که قابلیت بازیافت دارند و می توان از آن ها در ساخت بتن های دیگر استفاده کرد. این امر موجب کاهش هزینه های مربوط به خرید بتن می شود. استفاده از نوع مناسب سنگ دانه باعث افزایش استحکام بتن، مصرف بهینه ی ملات سیمان و کاهش خرابی در بتن می شود.

مواد تشکیل دهنده ی بتن چیست

مواد افزودنی شیمیایی و معدنی

یکی دیگر از موادی که به بتن اضافه می شود مواد افزودنی شیمیایی و الیاف و افزودنی های معدنی هستند.

مواد افزودنی شیمیایی

  1. موادی که حباب ایجاد می کنند: پس از سخت شدن بتن این حباب ها در قسمت های مختلف آن باقی می مانند. از مزیت های این نوع از مواد افزودنی می توان به افزایش کارایی بتن و امکان بتن ریزی در حجم بالا و همچنین جلوگیری از جدا شدن دانه ها و آب افتادن بتن اشاره کرد.
  2. مواد کاهش دهنده ی آب در طرح اختلاط: کاهش نسبت آب به سیمان باعث افزایش مقاومت و کارایی در بتن می شود.
  3. موادی که گیرش بتن را کم می کنند: این مواد دما را در هنگام گیرش بتن کم می کنند و در بتن ریزی های حجیم مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگامی که هوا خشک و بادی باشد می توان از آن ها استفاده کرد.
  4. مواد تسریع کننده ی گیرش: به علت گیرش سریع در مناطق سرد بسیار قابل استفاده می باشد. کلرید کلسیم یکی از موادی است که در این روش استفاده می شود. دقت کنید که وجود این ماده برای بتن بدون آرماتور مجاز است.

الیاف و مواد معدنی

  1. رنگ دانه ها: برای ایجاد رنگ در بتن از این مواد استفاده می کنند. از اکسید آهن برای ایجاد رنگ قرمز، قهوه ای، سیاه ، زرد و از اکسید کروم برای سبز شدن آن استفاده می کنند.
  2. پوزولان: خاکستر بادی از انواع مواد پوزولانی است که برای کاهش میزان سیمان، کاهش حرارت تولید شده، جلوگیری از آب انداختن بتن و… مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا در ساخت و ساز از بتن استفاده می کنند؟

1. طول عمر و پایداری بالا

اگر در هنگام استفاده از بتن نوع آن با توجه به محل قرارگیری و شرایط آب و هوایی به طور مناسب انتخاب شود افزایش طول عمر سازه را به همراه دارد. مقاومت این نوع از مصالح بسیار بالا است. دال بتنی که در سقف یا کف سازی از آن استفاده می شود به دلیل وجود بتن در آن از مقاومت بالایی برخوردار است.

2. دسترسی آسان

مواد تشکیل دهنده ی سنگدانه معمولا شن و ماسه است که برای ساخت بتن مورد استفاده قرار می گیرد. شن و ماسه در دسترس افراد است و هزینه ی استفاده از آن پایین است.

3. شکل پذیری مناسب

یکی از قابلیت هایی که بتن دارد این است که در هر قالبی ریخته شود شکل آن را به خود می گیرد. در نتیجه برای قسمت های مختلف می توان از آن استفاده کرد.

4. استحکام بالا در برابر حرارت

بتن در برابر حرارت و گرما بسیار مقاوم است. در نتیجه در هنگام آتش سوزی اگر ساختمان بتن مسلح و روکش محافظتی ساعت ها در برابر آتش بدون خرابی باقی می ماند.

5. مقاومت فشاری بالا

بتن تحمل فشار زیاد را دارد و می توان از آن در قسمت هایی که احتمال فشار به سازه زیاد است مورد استفاده قرار بگیرد.

آشنایی با مواد تشکیل دهنده ی بتن

خرید تجهیزات و مصالح ساختمانی

امروزه یکی از راحت ترین روش های روفع نیاز و خرید محصولات سفارش از طریق سایت های اینترنتی است. یکی از سایت های معتبر و با سابقه ی بالا در ارائه ی انواع تجهیزات و محصولات ساختمانی شرکت فیدار مبین آژند (آهن 505) است. قیمت مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است. شما می توانید با ورود به سایت آهن505 از آخرین قیمت روز مصالح مختلف اطلاع کسب کنید و به راحتی آن را سفارش دهید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

یکی از انواع مصالحی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، بتن می باشد. میزان مواد تشکیل دهنده ی بتن بر عملکرد آن تاثیر می گذارد. از انواع مواد موجود در بتن می توان به آب، سیمان، سنگدانه و مواد افزودنی اشاره کرد. تغییر در مقدار هر یک از مواد مطرح شده باعث تولید بتنی متفاوت می شود. به دلیل شکل پذیری بالا می توان از بتن در قسمت های مختلف استفاده کرد. در این مقاله قصد داشتیم توضیحی در رابطه با مواد تشکیل دهنده ی بتن خدمت شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما دوستان می توانید سوالات خود را در رابطه با مواد تشکیل دهنده ی بتن با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2296

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند