لیستوفر آرماتور چیست؟

09:003872
لیستوفر آرماتور چیست

در هر پروژه عمرانی داشتن اطلاعات کافی درباره ی میزان و نوع نیاز بسیار مهم و حیاتی است. استفاده از میلگرد در سازه های بتنی نیز شرایط مشابهی را می طلبد. همواره قبل از شروع بهتر است که اطلاعاتی مانند تعداد و سایز میلگرد در اختیار پیمانکار قرار داده بشود. تهیه لیتسوفر آرماتور این شرایط را به خوبی فراهم می کند. اگر می خواهید بدانید که لیستوفر آرماتور چیست و چطور در فرایند های عمرانی به یاری ما می آید؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست:

لیستوفر یعنی چه؟

کاربرد های لیستو فر آرماتور چیست؟

موارد تشکیل دهنده جدول لیستوفر آرماتور

چرا تهیه لیستوفر آرماتور مهم است؟

چگونه لیستوفر میلگرد را تهیه کنیم؟

برای تهیه لیستوفر میلگرد از چه نرم افزار هایی استفاده می شود؟

در صورت عدم وجود لیستوفر در نقشه ها تکلیف چیست؟

نحوه محاسبه میلگرد ساختمان


لیستوفر آرماتور چیست و چه کاربردی دارد

لیستوفر آرماتور چیست؟

لیستوفر آرماتور یکی از اصطلاحات رایج در بین پیمانکاران ساختمانی و دیگر مشاغل حوزه عمران است.

معنی این واژه راهنمای کارگاه آرماتور بندی در خم و برش آرماتور ها است. به بیانی دیگر می توان گفت:

لیستوفر جدولی است که به جهت تامین و برآورد میزان میلگرد(آرماتور) ودیگر سازه های فولادی مورد نیاز در پروژه تهیه می شود. برای مثال، می توان لیستوفری از آرماتورها برای نقشه های اجرایی مربوط به سازه های بتنی تهیه کرد.

کاربرد های لیستوفر آرماتور چیست؟

لیستوفر در تعریف کلی، روشی برای تخمین اطلاعات مورد نیاز در تهیه میلگرد و استفاده از آن در سازه است. در صنایع مختلف ازجمله ساختمان سازی برنامه ریزی از اصول اولیه کار است. زمانی که برنامه ای اصولی در کار نباشد فرایند ها به درستی پیش نخواهند رفت. پس قبل از شروع کار به برنامه ریزی دقیق و کامل و همچنین برآورد دقیق مصالح ساختمانی نیاز داریم. این امر کمک می کند تا بهترین نتیجه را پیدا کنیم.

به همین دلیل است که لیستوفر فهرستی از انواع میلگرد های مورد نیاز برای قسمت های مختلف بتن مسلح را تعیین می کند. این فهرست به صورت جدول خلاصه شده ای ارائه می شود. اطلاعاتی که در این جدول قرار دارد کمک بزرگی به تخمین مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان سازی به ارمغان می آورد.

موارد تشکیل دهنده جدول لیستوفر آرماتور چیست؟

همانطور که مطرح شد موارد مهمی در جدول لیستوفر مطرح می شود. این موارد شامل تعداد هر نوع میلگرد، قطر، طول هر قسمت خم شده، شکل خمش، طول مستقیم، طول کلی هر میلگرد و زوایای خمش است.

در شکل زیر نمونه ای از جدول لیستوفر آرماتور را مشاهده می کنید. که به ترتیب به توضیح ستون های مربوطه می پردازیم.

جدول لیستوفر آرماتور

1)ستون اول جدول لیستوفر (pos) : این ستون شماره ‌گذاری موقعیت برای هر میلگرد را نشان می دهد. موقیعت میلگرد می‌ تواند در موارد مورد نیاز آدرس‌ دهی بشود.
2)ستون دوم جدول (Ø) : علامت فی همان سایز میلگرد است. این بخش از جدول لیستوفر، سایز میلگرد ها را نشان می دهد.

3)سومین ستون جدول (Shape) : معنای این لغت در زبان فارسی شکل است. در این ستون شکل آرماتورها از لحاظ وضعیت خم نشان داده می شود. وضعیت خم می تواند یک سر خم، بدون خم، دو سر خم، اوتکا و… باشد. در این قسمت طول خم‌ ها و ابعاد آن  نوشته می شود.
4)ستون چهارم(Length)  : معنای این لغت طول است. این قسمت در واقع طول آرماتور را نشان می دهد. اعداد در این ستون از جمع طول‌ های درج ‌شده در ستون قبلی(ستون 3) جدول حاصل می ‌شود.
5)پنجمین ستون(Number)  :تعداد آرماتور مورد نیاز در این ستون درج شده است.
6)ستون نهایی جدول لیستوفر (Weight) :در این ستون وزن نهایی میلگرد نوشته شده است.

وزن نهایی = وزن واحد * طول * تعداد

این وزن نهایی از حاصل‌ ضرب سه پارامتر: وزن واحد طول میلگرد، در طول میلگرد (ستون 4) در تعداد میلگرد (ستون 5) مربوط به همان ردیف حاصل می ‌شود.

امیدواریم تابه اینجا برای شما شفاف شده باشد که لیستوفر آرماتور دقیقا چیست؟! در ادامه به اهمیت تهیه آن در پروژه های عمرانی می پردازیم.

نحوه تهیه، مزایا و کاربرد لیستوفر میلگرد

چرا تهیه لیستوفر آرماتور مهم است؟

استفاده از لیستوفر آرماتور در یک پروژه ساختمانی، می‌تواند کمک ویژه ای به مهندسان و سرمایه گذاران بکند. از مهم ترین مزایای این جدول اطلاعاتی، می‌توان به مواردی همچون افزایش سرعت اجرای کار و در نتیجه کاهش هزینه‌ ها اشاره کرد. علت کم شدن هزینه ها کاهش زمان فعالیت نیروی کار، مدیریت سرمایه، جلوگیری از سرقت میلگرد و کاهش حداکثری ضایعات است. همچنین این جدول کاربردی، سبب بهبود مدیریت کیفیت پروژه وتخمین میزان فولاد مورد نیاز در فرایند پروژه می شود.

برای دستیابی به وزن واحد طول میلگرد (وزن مخصوص میلگرد) می‌توانید به جدول اشتال مراجعه کنید.

همچنین می توانید با استفاده از فرمول زیر آن را بدست آورید:

وزن واحد طول میلگرد (Kg) = 162 / (قطر میلگرد * قطر میلگرد)

با وجود امکان تهیه لیستوفر میلگرد از طریق فرمول فوق، برای جلوگیری از خطاهای احتمالی، به خصوص در سازه ‌های عظیم، توصیه می‌شود از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. فروشگاه اینترنتی آهن 505 و کارشناسان مربوطه، جهت خدمات مشاوره رایگان در زمینه های مختلف در خدمت شما هستند.


برای دریافت مشاوره رایگان، همین حالا با ما تماس بگیرید.

تلفن ثابت: 31505-031  تلفن همراه: 09131184637


چگونه لیستوفر میلگرد  را تهیه کنیم؟

در تهیه و در نهایت استفاده از لیستوفر، سه موضوع مطرح است و باید به آن توجه بشود.

موارد فنی، اولویت اجرایی و آنالیز پرت این سه مورد هستند. توجه به این موارد در فرایند تصمیم گیری به ما کمک می کند. تا بدانیم کدام بخش لیستوفر آرماتور، در چه زمانی باید در اختیار آرماتور بند قرار بگیرد.

بدون در نظر گرفتن موارد گفته شده، در صورت قرار دادن یکباره جدول لیستوفر در اختیار آرماتور بند مزایای استفاده از این نوع برنامه ریزی به میزان زیادی از بین می رود. احتمال وقوع اتفاقاتی نظیر پرت شدن آرماتورها افزایش پیدا کرده و این امر، منجر به افزایش هزینه و اتلاف وقت می شود.

چراکه در این وضعیت، گاها آرماتورهایی که مربوط به اواخر کار در یک سازه هستند و در ابتدا نیازی به آنها نیست، خم و برش زده می شود و آرماتورهایی که برای اوایل کار مورد نیاز است خم و برش نمی شود. در نهایت مقدار زیادی از آرماتور خم و برش خورده بدون استفاده باقی می ماند! بنابراین باید دو نکته مهم را مدنظر قرار داد:

  • لیستوفر آرماتورها بر اساس میزان نیاز و زمان بندی در اختیار تیم اجرایی آرماتوربند قرار بگیرد.
  • خم و برش میلگرد، به تناسب پیشرفت کار انجام بشود.

برای تهیه لیستوفر میلگرد از چه نرم افزار هایی استفاده می شود؟

برای تهیه لیستوفر آرماتور از نرم افزارهای مختلفی مانند اکسل، اتوکد و مترورپلاس استفاده می‌کنند.

نرم افزار برای تهیه لیستوفر میلگر

در صورت عدم وجود لیستوفر در نقشه ها تکلیف چیست؟

تهیه جدول لیستوفر در عین سادگی خود، می تواند زمان بر و حتی کسل کننده باشد. برای انجام این کار شما باید برای هر قسمت، تعداد، قطر و طول آرماتور را به دست بیاورید. همچنین باید شکل و خم آرماتور و در نهایت وزن آن را محاسبه کنید و در جداول وارد کنید. به دلیل این فرایند طولانی ممکن است تهیه این جدول کاربردی به راحتی نادیده گرفته بشود!

در صورت عدم وجود جدول لیستوفر میلگرد در نقشه ها، این مورد بایستی توسط دفتر فنی تهیه بشود. یکی از مهم ترین وظیفه های دفاتر فنی در پروژه های ساخت و ساز، تهیه جدول لیستوفر است.

حتی اگر نقشه ساختمان دارای لیستوفر هم باشد.  مجددا در هنگام استفاده از لیستوفر موجود در نقشه ها دقت و حساسیت بالایی نیاز است. زیرا نمی توانیم به صورت قطعی به لیستوفرهای نقشه اعتماد کنیم. به همین علت، لازم است که در زمان خرید آرماتور، لیستوفر آن توسط دفاتر فنی کنترل و در صورت نیاز اصلاح بشود. یا اینکه از ابتدا پیش از شروع کار لیستوفر توسط دفتر فنی و مهندسین مربوطه تهیه بشود.تا از مشکلات احتمالی از همان ابتدای کار جلوگیری بشود.

نحوه محاسبه میلگرد ساختمان

نحوه محاسبه میلگرد ساختمان

برای محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز در یک ساختمان ابتدا باید تعداد طبقه و مساحت ساختمان را مشخص کرد.

به طور میانگین می توان گفت به ازای هر متر مربع از یک سازه حدودا 60 الی 67 کیلوگرم میلگرد مورد نیاز است. با توجه به سطح مقطع ساختمان و تعداد طبقات و فرضیه فوق به راحتی می توانیم، مقدار میلگرد مورد نیاز را تخمین بزنیم.

البته باید توجه کنیم که هر سازه داری یک فونداسیون نیز هست. فونداسیون یا همان پی در زیر ساختمان وجود دارد و بار کلی سازه را بر دوش می کشد. برای محاسبه میزان مورد نیاز از  میلگرد آجدار برای فونداسیون بایستی مقدار میلگرد در3 مقطع طولی، عرضی و تقویتی را محاسبه و برآورد کرد.

جمع بندی

لیستوفر آرماتور جدولی است که برای آرماتور و سازه های فولادی تهیه می شود. در واقع می توان گفت تهیه جدول لیستوفر نوعی برنامه ریزی است که بسیار رواج دارد. این برنامه ریزی مزایای بسیاری دارد که از جمله آن ها جلوگیری از هدر رفت محصول، کاهش هزینه ها، افزایش سرعت اجرای کار، بهبود مدیریت پروژه، جلوگیری از سرقت میلگرد و… است. آموزش های ساده ای وجود دارد که با وقت گذاشتن می توانید این جداول را برای پروژه عمرانی خود تهیه کنید. اما با وجود محاسبات زیاد و دیگر موارد تخصصی امکان خطا وجود دارد. خطایی که ممکن است برای شما خسارت آفرین باشد. پس پیشنهاد می شود با متخصصین این فرایند ها در ارتباط باشید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1931

224 نوشته

2 Comments

  1. محمد

    سلام
    مطالب خوب و روان بود ممنون

      1. فاطمه عبدالهی

        سلام. ممنونم از توجهتون

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند