محاسبه ی مقدار میلگرد

11:011530
محاسبه ی مقدار میلگرد

محاسبه ی مقدار میلگرد مورد نیاز در ساختمان

مقدمه

برای ساختمان سازی باید مقدار مصالح مورد نیاز خود را بدانید. در صورتی که به بررسی میزان مورد نیاز مصالح دقت نکنید ممکن است مصالح را بیشتر و یا کمتر خریداری کنید. اگر بیشتر خریداری کنید مصالح باقی می ماند که غیر قابل استفاده است و فقط هزینه اضافی پرداخت کردید. اگر هم کمتر از مقدار مورد نیاز خریداری کنید مجبورید دوباره برای خرید و حمل و نقل آن به محل ساخت هزینه اضافی پرداخت کنید. در این مقاله قصد داریم با طور کامل به بررسی محاسبه ی مقدار میلگرد  در ساختمان سازی بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست

میلگرد و کاربرد آن در ساختمان سازی

محاسبه ی مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان سازی

عوامل موثر در میزان میلگرد مصرفی

اطلاعاتی در رابطه با میلگرد که باید بدانید!

خرید میلگرد در اصفهان


میلگرد و کاربرد آن در ساختمان سازی

یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد که کاربرد زیادی در قسمت های مختلف ساختمان سازی دارد، میلگرد ها هستند. میلگرد ها به صورت ساده، آجدار و میلگر های کلافی تولید و به بازار عرضه می شوند. با توجه به سایز میلگرد از آن در ساخت و ساز استفاده می شود و در نتیجه انتخاب نوع درست میلگرد با توجه به سایز و کاربرد از اهمیت بالایی برخوردار است. در ساختمان سازی بیشتر از میلگرد ساده و آجدار استفاده می شود زیرا قادر به تحمل فشار و نیروهای جانبی هستند. باید بدانید که میلگرد ها علاوه بر ستون در قسمت های مختلف ساختمان از فونداسیون گرفته تا سقف کاربرد دارند.

کاربرد میلگرد ها

  1. اسفاده از میلگرد برای تحمل بار و فشار های وارده به سازی
  2. ساخت انواع قطعات صنعتی
  3. استفاده در ساختمان سازی
  4. مناسب برای ساخت و استفاده در خودروسازی
  5. افزایش مقاومت کششی در سازه
  6. ساخت و اجرای ساختمان های بتنی
  7. طراحی و ساخت انواع پل به کمک میلگرد
  8. تقویت سازه و افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای جانبی
  9. در تولید بتن مسلح از میلگرد استفاده می شود.
  10. میلگرد اروپایی قابلیت خم شوندگی دارند و در نتیجه در مناطق لرزه خیز مناسب نیستند.
  11. میلگرد های پرکربن به دلیل وجود کربن فراوان از مقامت بالایی برخوردارند و برای مناطق مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند.
  12. از انواع میلگرد با پوشش اپوکسی برای قسمت هایی که میلگرد در برابر خوردگی قرار می گیرد استفاده می شود.
  13. شبکه بندی، تقویت کننده ها، نگه دارنده ها و حتی فرفوژه‌ کاری‌ از میلگرد های ضد زنگ استفاده می کنند.
  14. از میلگرد به عنوان ماده ی اولیه برای ساخت سیم خاردار، سیم بکسل، توری فلزی و… استفاده می شود.
  15. به دلیل مقاومت بالای میلگرد های استیل از آن در صنایع غذایی، داروسازی، پزشکی و… استفاده می کنند.

محاسبه ی مقدار میلگرد به صورت آنلاین

محاسبه ی مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان سازی

میلگرد مصرفی برای فونداسیون

برای محاسبه ی مقدار میلگرد باید به عوامل مختلفی مانند نوع خاک، تعداد طبقات، فاصله دهانه ها، نوع سقف و حتی نوع فوندانسیون توجه شود. در صورتی بی توجهی به این موارد سازه مقاومت لازم در برابر نیروهای جانبی را نخواهد داشت. هر چه وزن و تعداد طبقات سازه کمتر در نظر گرفته شود، پی سبک تر است. در ساخت و ساز های امروزی واقع در مناطق شهری معمولا حدود 9 کیلوگرم میلگرد به ازای هر متر زیر بنا مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب باید مقدار زیر بنا را بدانید. اما باید در هنگام استفاده از میلگرد برای پی به عمق و ضخامت آن توجه کنید. با توجه به تعداد طبقات ساختمان فرمول های مختلفی برای محاسبه ی میلگرد وجود دارد.

ساختمان یک طبقه

برای محاسبه ی ساختمان های یک طبقه باید مقدار میلگرد های مورد نیاز برای هر یک متر مربع در ساختمان یک طبقه را محاسبه کرده و در آخر در متراژ بنا ضرب شود.

محاسبه ی مقدار میلگرد

ساختمان چند طبقه

1. در ابتدا باید عمق پی را به دست آورید. برای این کار باید از فرمول زیر استفاده کنید.
توجه کنید که عمق پی نباید کمتر از 50 سانتی متر در نظر گرفته شود.

عمق فونداسیون= 20 سانتی متر + (10* تعداد طبقات)

2. سپس باید عرض نواری فونداسیون محاسبه شود.

عرض نوار های فونداسیون= 20 سانتی متر+ (20* تعداد طبقات)

3. از دو فرمول بیان شده مساحت میلگرد فونداسیون با توجه به فرمول های زیر محاسبه می شود.

مساحت سطح کل میلگرد های مورد نیاز برای پی= حداقل عرض نوار های فونداسیون* حداقل عمق فونداسیون* 0.0025

مقدار به دست آمده از فرمول بالا برابر است با تعداد میلگرد ها * 3.14* (شعاع به توان2) 

در نتیجه مقدار میلگرد مورد نیاز توسط فرمول بالا به دست می آید.

محاسبه میلگرد تقویتی

از میلگرد های تقویتی به منظور افزایش مقاومت در برابر نیروهای جانبی استفاده می شود. برای استفاده از این میلگرد باید وزن و طول میلگرد مورد نیاز را بدانید. شما می توانید از فرمول زیر به این منظور استفاده کنید.

وزن میلگرد تقویتی فونداسیون= طول میلگرد* تعداد میلگرد* وزن واحد طول میلگرد ها

محاسبه ی طول میلگرد طولی و عرضی

در محاسبه ی طول میلگرد طولی باید به کاور و خم آن توجه شود. طول میلگرد های طولی و عرضی کاملا به صورت مشابه مورد محاسبه قرار می گیرد.

طول میلگرد طولی = (2*طول کاور) – (2*طول خم) + طول مقطع

در قسمت های مختلف سازه از میلگرد استفاده می شود. مثلا در محاسبه ی ستون باید نوع سقف و اسکلت سازه مشخص شود و سپس محاسبات آن انجام شود.

محاسبه مقدار میلگرد به صورت آنلاین

امروزه با پیشرفت های صورت گرفته در فضای تکنولوژی یکی از روش های آسان برای تخمین میزان میلگرد مورد نیاز در ساختمان سازی استفاده از سایت های آنلاین است. با مراجعه به این سایت ها می توانید نوع خاک، سایز میلگرد، تعداد طبقات، نوع کاربری، مقدار زیر بنا، نوع سقف و تعداد ستون ها را مشخص کنید و به صورت آنلایت مقدار میلگرد مورد نیاز برای شما مشخص می شود. استفاده از محاسبه ی آنلاین دقت را افزایش می دهد و از میزان خطا در هنگام محاسبه کاسته می شود. به استفاده از محاسبه ی آنلاین برای به دست آوردن مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساخت و ساز های دو یا سه طبقه متره کردن گفته می شود.


نکته!

به کسی که عملیات متره کردن را انجام می دهد، مترور می گویند. این عملیات معمولا به صورت تقریبی انجام می شود و محاسبات آن صد در صد دقیق نیست. کار مترور ها بسیار حساس است زیرا در صورتی که در محاسبات اشتباهی هر چند کوچک رخ دهد امنیت و استحکام کل سازه دچار مشکل می شود. برای این که از میزان خطا کم شود و بهتر میلگرد محاسبه شود توصیه می شود از محاسبات آنلاین استفاده کرد.


عوامل موثر در میزان میلگرد مصرفی

در محاسبه ی میلگرد برای ساختمان سازی عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند. از نمونه این عوامل می توان به منظم یا غیر منظم بودن سازه، نوع و مقدار دهانه، ارتفاع سقف، نوع سقف، نوع خاک و نشست مجاور آن اشاره کرد. برای افزایش مقاومت و اجرای بهتر در ساخت و ساز باید این عوامل مورد بررسی قرار گیرند که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

نظم و تاثیر آن بر ساختمان سازی

هر چه سازه نا منظم تر طراحی شود مقاومت آن در برابر زلزله و پیچش کاهش پیدا می کند. برای این که از این اتفاق جلوگیری شود طراح باید از سازه را به صورت سنگین طراحی کند. سازه سنگین یعنی در ساخت آن باید از میلگرد های بیشتر استفاده شود و هزینه های ساخت و ساز تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. در ساختمان های مسکونی طراح تا حد امکان می تواند سازه را به صورت منظم طراحی کند ولی در سازه هایی مانند ویلا ها خود به خود سازه به دلیل حجم بالا نامنظم طراحی می شود.

طول دهانه و تاثیر آن بر ساختمان سازی

به فاصله ی میان ستون ها طول دهانه می گویند. به این ترتیب در اسکلت بتنی اگر دهانه بلند و در حدود 10 تا 12 متر در نظر گرفته شود، مصرف میلگرد به اندازه ی 2 تا 4 کیلوگرم افزایش پیدا می کند. در سازه های بتنی به دلیل ساخت و ساز با ستون های دهانه بند میزان استفاده از مصالح کاهش می یابد و در نتیجه سازه به صورت سبک طراحی می شود.

سقف و تاثیر آن بر ساختمان سازی

ارتفاع سازه تاثیر مستقیم بر میزان میلگرد مصرفی می گذارد به این ترتیب که هر چه ارتفاع بیشتر شود، نیاز به میلگرد هم افزایش پیدا می کند. یکی دیگر از موارد مهم در اجرای سقف، نوع سقف است. به این ترتیب سقف های تیرچه بلوک در برابر زلزه مقاومت کافی ندارند و نیرو توسط ستون و تیر تحمل می شود. اما سقف های دال بتنی مقاومت بالایی دارند و در برابر زلزله بسیار مقاوم هستند.

تیپ و نوع خاک و تاثیر آن بر ساختمان سازی

به طور کلی مقاومت خاک بر روی میزان بتن و میلگرد فونداسیون تاثیر دارد. قبل از ساخت و ساز باید اطلاعاتی در رابطه با تیپ و نوع خاک به دست آورید و تحمل آن در برابر نیروهای جانبی و زلزله را محاسبه کنید.

مهندسان عمران که مهارت و سابقه بالا در ساخت و ساز دارند، معمولا تا حدی می توانند مقدار میلگرد مورد نیاز را تخمین بزنند. اما برای اینکه در ساخت و ساز مشکل ایجاد نشود باید محاسبات لازم برای استفاده از میزان مناسب میلگرد مورد نیاز انجام شود.

اهمیت محاسبه ی مقدار میلگرد

اطلاعاتی در رابطه با میلگرد که باید بدانید!

  1. در سازه های بتنی به ازای هر متر زیر بنا حدود 43 کیلوگرم میلگرد و یا آرماتور مورد نیاز است.
  2. برای هر متر فونداسیون حدودا 82 کیلوگرم به ازای هر متر مربع میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. در سازه های بتنی با توجه به زیر بنا باید حدود 12 کیلوگرم میلگرد در ستون مصرف شود.
  4. هنگام استفاده از میلگرد در ساخت سقف باید به نوع سقف و ضخامت آن توجه شود.
  5. به ازای هر متر طول تیرچه حدود 7 تا 10 کیلوگرم میلگرد مورد نیاز است.
  6. در هر متر مربع از سقف های بتنی باید حدود 1.2 کیلوگرم یکطرفه و 2.5 کیلوگرم دوطرفه آرماتور حرارتی مورد استفاده قرار گیرد.
  7. اندازه ی میلگرد ها متفاوت است در نتیجه برای استفاده از میلگرد مناسب باید سایز مناسب آن را بشناسید.

خرید میلگرد در اصفهان

ایران از لحاظ تولید انواع میلگرد های مصرفی در ساختمان سازی و صنعت به سال هاست به خود کفایی رسیده است. در نتیجه شما می توانید میلگرد های مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از کارخانه خریداری کنید. خرید میلگرد از کارخانه به صورت عمده و در حجم بالا به فروش می رسد. در نتیجه اگر قصد ساخت و ساز در حجم کم را دارید خرید از کارخانه هزینه های بالایی برای شما به همراه دارد. توصیه می شود برای خرید در حجم مشخص از شرکت های پخش کننده میلگرد های مورد نیاز خود را خریداری کنید. یکی از شرکت های معتبر در زمینه ی فروش میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی شرکت معتبر فیدار مبین آژند است. شما می توانید با ورود به سایت آهن505 از قیمت روز میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی اطلاع پیدا کنید و سپس میلگرد های مورد نیاز خود را در سایز و کارخانه ی مختلف خریداری کنید. در صورت نیاز به مراجعه حضوری می توانید به انبار شرکت واقع در پل تمدن استفاده مراجعه کنید. این شرکت میلگرد ها را به صورت عمده نیز به فروش می رساند که برای کاهش هزینه ها بسیار مناسب است.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

میلگرد یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی محسوب می شود. برای خرید میلگرد باید از نوع، محل استفاده، شرایط ساخت، سایز مورد نیاز و… اطلاع پیدا کنید. قبل از سفارش میلگرد باید از مقدار مورد نیاز آن اطلاعاتی داشته باشید تا میلگرد ها را به میزان مناسب خریداری کنید. روش های مختلفی برای خرید انواع میلگرد وجود دارد. بهترین روش خرید از شرکت های معتبر است. یعنی شما می توانید با مراجعه ی حضوری و یا ورود به سایت میلگرد مورد نیاز خود را به راحتی سفارش دهید. میلگرد ها کاربرد فراوانی دارند در نتیجه نمی توان از اهمیت آن در ساختمان سازی چشم پوشی کرد. در این مقاله به طور کامل به بررسی محاسبه ی مقدار میلگرد  پرداختیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده و از خواندن آن لذت برده باشید. شما می توانید سوالات خود را در رابطه با محاسبه ی مقدار میلگرد  با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3029

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند