بهترین میلگرد در ایران

08:282540
بهترین میلگرد در ایران

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در ایران

مقدمه

امنيت نياز طبيعي انسان است. ساکنان هر سازه چه مسکونی و چه تجاری همواره نیاز به امنیت و آسودگی خاطر دارند. از جمله مواردي که استحکام سازه نهایی را تحت تاثير قرار مي دهد، كيفيت میلگرد است. این محصول فولادی به دلیل کاربرد فراوان در فرایند ساختمان سازی، اهميت بسیار بالايي دارد. افراد همواره تلاش می کنند تا بهترین نوع میلگرد را بشناسند و آن را در سازه خود به کار بگیرند. اما آیا واقعا این امر امکان پذیر است؟ در واقع آیا یک نوع از این محصول به عنوان بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در ایران وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا به این سوالت  به طور مفصل پاسخ دهیم.

فهرست مطالب:

بهترین میلگرد در ایران کدام نوع است؟

انواع مختلف میلگرد های پر طرفدار

معرفی بهترین روش های تولید میلگرد در ایران و جهان

بهترین کارخانه تولید میلگرد در ایران

قیمت و روش خرید انواع میلگرد


معرفی بهترین میلگرد در ایران

بهترین میلگرد در ایران کدام نوع است؟

خب سوالی که مطرح است انتخاب بهترین نوع میلگرد است. اما باید بگویم که این سوال جواب واحدی ندارد! اولین نکته برای انتخاب نوع این محصول، شناخت انواع آن است. در واقع پیمانكار بایستی با توجه به نیاز پروژه، تجربه کاری خود و ویژگی های انواع میلگرد در کارخانه ها ی مختلف بهترین نوع آن را انتخاب کند.

به طور کلی مسئله انتخاب بهترین نوع، به شرایط مختلفی وابسته است. شرایطی مثل آب و هوای منطقه، بودجه پروژه، نوع سازه، شرایط زمین شناسی منطقه و… .

به علاوه در کشور ما ایران که هر منطقه از شرایط جغرافیای خاصی برخوردار است نمی توان یک نوع مشخص از میلگرد را برای انواع ساختمان سازی مشخص کرد. پس از آن توقع داشت تمامی مهندسان از آن ميلگرد، برای پروژه های عمرانی خود استفاده كنند!

اما می توان انواعی از میلگرد را معرفی کردکه کاربرد گسترده تری را در کشور ما دارند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

انواع میلگرد های پر طرفدار در ایران

همانطور که احتمالا می دانید میلگرد ها انواع گسترده ای دارند. انواعی که با توجه به جنس،کیفیت، مقاومت و یا شکنندگی محصولات متفاوتی هستند. برای مثال میلگرد تولید شده به روش ترمکس در اروپا کاربرد بیشتری دارد. چرا که در اروپا احتمال وقوع زلزله کم تر است و استفاده از این نوع میلگرد صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

در کشور ایران به دلیل شرایط جغرافیای متفاوت در هر نقطه از خاک آن، میلگرد متفاوتی به کار برده می شود. برای مثال میلگرد گالوانیزه به علت مقاومت نسبی در برابر رطوبت، کاربرد بیشتری دارد. موراد فوق بهترین میلگردهای مورد استفاده برای شرایط مختلف کشور ایران است.

میلگرد فولاد کربنی

این نوع میلگرد همان میلگرد سیاه است که متداول ترین نوع این محصول در ایران شمرده می شود. فولاد کربنی نیز پرمصرف ترین ماده اولیه برای تولید میلگرد است. میلگرد سیاه یا همان میلگرد فولاد کربنی مقاومت کششی بالایی دارد. اما در برابر هوای مرطوب مقامت بالایی از خود نشان نمی دهد و دچار زنگ زدگی می شود. در نتیجه استفاده از این نوع میلگرد در مناطق شمالی کشور مناسب نیست!

میلگرد اپوکسی

اپوکسی نوعی روکش برای میلگرد است که مقاومت محصول را در برابر زنگ زدگی افزایش می دهد. لایه زیرين اپوکسی، در واقع همان نوع میلگرد سیاه است. لایه اپوکسی ضخامت چندانی ندارد و در صورت آسیب دیدگی امکان زنگ زدگی میلگرد در زیر آن وجود دارد. به همین علت کسانی که میلگرد کاملا ضد زنگ نیاز دارند بایستی از نوع میلگرد استیل با قیمت بالا استفاده کنند.

میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه نیز مانند اپوکسی دارای پوششی است که از مقطع فولادی میلگرد محافظت می کند. مقاومت نوع گالوانیزه از میلگرد اپوکسی بیشتر است. در نتیجه این محصول قیمت بالا تری را نسبت به میلگرد اپوکسی دارد. به علت مقاومت بیشتر و قیمت کم تر نسبت به میلگرد استیل  اکثر فعالان حوزه ساختمان سازی ترجیح می دهند. از نوع میلگرد گالوانیزه در مناطق مرطوب استفاده کنند.

میلگرد استیل

همانطور که از تجریبات خود می دانید استیل ماده ای ضد زنگ است. همچنین مقاطع فولادي استیل، جزو مقاوم ترین محصولات فولادی هستند. استیل به عنوان فولاد ضد زنگ نیز شناخته مي شود. اما به دلیل قیمت بالای این محصول، کاربرد آن جز در پروژه های بسیار بزرگ، صرفه اقتصادی ندارد!

بهترین میلگرد در ایران کدام است

میلگرد اروپایی

میلگرد کشور های اروپایی به روش ترمکس تولید می شود. در این روش مقاطع فولادی بعد از تولید، از میان  آب عبور می‌کنند تا کاهش ناگهانی دما  استحکام میلگرد را افزایش دهد. درصد فولاد به کار رفته در میلگرد اروپایی کم‌تر است و همچنین سطح بیرونی این محصول مقاومت بیشتری را نسبت به بخش داخلی آن دارد.

میلگرد فایبرگلاس

رزین و الیاف شیشه ماده اولیه تولید این محصول است. مقاطع فایبر گلاس مشکل زنگ‌زدگی و خوردگی را ندارند. این محصولات مقاومت بالایی داشته و سبک‌تر از نمونه‌های فولادی میلگرد است. از میلگرد فایبرگلاس می‌توانیم در پروژه ‌هایی که شرایط محیطی خوبی ندارند نیز استفاده کنیم. اما به طور کلی استفاده از این نوع میلگرد هنوز به میزان مقاطع فولادی محبوب و متداول نشده است.

معرفی بهترین روش های تولید میلگرد در ایران و جهان

تولید میلگرد به دو شکل نورد گرم و نورد سرد انجام می شود. اما محصولات تولید شده با نورد سرد، برای ساختمان سازی مناسب نیستند. به طور کلي سه روش نورد وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

روش نورد گرم

در فرایند تولید میلگرد به روش نورد گرم، دمای بخش های مختلف شمش فولادی به ‌شکل یکسان افزایش پیدا می‌کند تا به مقدار بالاتر از دمای تبلور برسد. پس از آن وارد غلطک های دستگاه نورد شده تا در نهایت به شکل میلگرد درآید. دمای بالای فولاد سبب انعطاف بیشتری در شکل گرفتن میلگرد می ‌شود. بعد از خروج این محصول از دستگاه نورد، بدنه آن به شکل یکنواختی سرد می‌شود تا به دمای مشخصی برسد.

آشنایی با بهترین میلگرد در ایران

نورد گرم اصلاح شده

این نوع محصولات نیز همان مراحل تولید در روش نورد گرم را طی می‌کنند. به علاوه عملیات خمش و اتصال میلگرد در این روش نیز با افزایش دما انجام می گیرد. در نتیجه میلگرد انعطاف پذیری بالاتری دارد، به سهولت خم می‌شود و در آخر مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهد.

نورد سرد اصلاح شده

تولید محصول به روش نورد سرد اصلاح شده به شکلی است، که میلگرد ها بدون افزایش دما تولید می شوند. در ادامه بایستی شمش فولادی چند بار از میان غلطک‌ های دستگاه نورد عبور کند. در این شرایط، فولاد هم ‌دما با محیط است و انعطاف پذیری کم‌تری دارد. به‌همین‌علت، فرایند نورد سرد پیچیده‌تر و طولانی‌تر است. در روش نورد سرد اصلاح شده، عملیات اتصال میلگردها، در دمای بالایی انجام می گیرد. در نتیجه میلگرد ویژگی خمش پیدا می‌کند و می‌تواند برای ساخت‌ و ساز نیز مناسب باشد. البته باید به این نکته توجه کنیم که میلگرد نورد سرد اصلاح شده، همچنان شکننده ‌تر از نوع تولید شده آن با روش نورد گرم است.

بهترین کارخانه تولید میلگرد در ایران

در کشور ایران کارخانه های بسیاری به تولید انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد می پردازند. همچنین همانطور که تا به اینجا به آن اشاره کردیم؛ انتخاب نوع مناسب میلگرد به شرایط شما بستگی دارد. در نتیجه معرفی تنها یک کارخانه خرید میلگرد کار شایسته ای نیست.

اما لازم است به این نکته اشاره کنیم که کارخانه ذوب آهن اصفهان محبوب ترین کارخانه تولید میلگرد در ایران است. علامت اختصاری برای میلگرد ذوب آهن اصفهان، ESCO است. که این نماد بر روی بدنه میلگرد های ذوب آهن حک می‌شود. این آرم مخفف عبارت ESFAHAN STEEL COMPANY است. شما می توانید برای خرید مستقیم میلگرد ذوب آهن اصفهان در انواع مختلف، به سایت آهن 505 مراجعه کنید.

انواع کارخانه های برتر تولید کننده میلگرد در یران:

  • ذوب آهن اصفهان
  • راد همدان
  • کوثر اهواز
  • فایکو
  • میانه
  • و…

انواع کارخانه های برتر تولید کننده میلگرد در یران

قیمت و روش خرید انواع میلگرد

انواع میلگرد آج دار و ساده با سایز های مختلفی تولیدمی شوند. آج میلگرد کمک می کند تا این محصول تماس و درگیری بیشتری را با بتن داشته و تحمل بار توسط بتن افزایش پیدا کند. انواع میلگرد قطر های متفاوتی داشته و همین امر سبب وجود قیمت های مختلف در نوع یکسان آن می گردد.

علاوه بر تفاوت قیمت، نوسان قیمت برای این محصول هموراه به چشم می خورد! علت این نوسانات قیمت می تواند افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش نرخ دلار و دیگر موارد اقتصادی باشد. همچنین در مواقع خاصی از سال که استفاده از این محصول با سیر صعودی همراه است؛ افزایش قیمت محصولات فولادی به شدت به چشم می خورد.

شما عزیران می توانید با مراجعه به سایت آهن 505 به مشاهده قیمت لحظه ای انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد بپردازید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی انواع میلگرد های پر کاربرد پرداخته شد. همانطور که اشاره کرديم نوع خاص و یکتایی به عنوان بهترین میلگرد در ایران برای تمامی سازه در محل های متفاوت وجود ندارد. برای هر پروژه ای با توجه به نوع سازه، بودجه در نظر گرفته شده و دیگر موارد محیطی، میلگرد متفاوتی مناسب است. نکته حائز اهمیت دانش پیمانکار در تشخیص بهترین نوع میلگرد برای پروژه  شماست. همچنین خرید مطمئن از شرکت های فروش از جمله آهن 505 خرید امن و با کیفیت و آسودگی خاطر را برای شما به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2225

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند