آلیاژ های تیرآهن

07:272410
آلیاژ های تیرآهن

در ساختمان سازی از مصالح مختلفی استفاده می کنند. یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی تیرآهن ها هستند که از آنها برای جلوگیری از تنش های وارد شده به سازه استفاده می کنند. در ساخت تیرآهن ها از آلیاژهای مختلفی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی آلیاژ های تیرآهن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

تیرآهن چیست؟

آلیاژ های تیرآهن

خرید تیرآهن

انواع مختلف تیر آهن بر اساس آلیاژ آن


معرفی آلیاژ های تیرآهن

تیرآهن چیست؟

در ساختمان سازی پروفیل و مصالح مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این مصالح تیرآهن ها هستند که در کارخانه ها توسط نورد گرم تولید می شوند. وظیفه ی اصلی آن ها تحمل تنش هایی است که از جهات مختلف به سازه وارد می شود. از انواع تیرآهن ها می توان به تیرآهن IPE ‌،INP ،IPB و لانه زنبوری اشاره کرد. آلیاژهایی که در ساخت هر کدام از انواع این مصالح به کار می رود متفاوت است و برای استفاده از هر کدام آن ها باید به محل قرار گیری و کاربردی که ارائه می کنند توجه شود.

آلیاژ های تیرآهن

به طور کلی به ترکیب یک فلز با عناصر دیگر آلیاژ می گویند. در ساخت تیرآهن از آلیاژ های مختلفی استفاده می کنند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

آلیاژ های تیرآهن کربن

کربن

یکی از اصلی ترین آلیاژ هایی که در ساخت این نوع از مصالح مورد استفاده قرار می گیرد کربن ها هستند. وجود کربن در تیر ها باعث افزایش سختی، کشش ، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، سایش و ساییدگی و تنظیم آن در فولاد می شود. مقدار و درصد استفاده از کربن با توجه به محل استفاده از آن متفاوت می باشد. مثلا اگر نیاز باشد از جوشکاری برای تیرآهن ضد زنگ استفاده کنند باید درصد آلیاژ کربن کم باشد.

آلیاژ های تیرآهن کروم

کروم

کروم یکی از آلیاژهایی است که برای ضد زنگ کردن کربن مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین مقداری مجاز برای استفاده کروم 27 و کمترین آن 10.5 است. هنگامی که کروم در تیرآهن استفاده می شود، لایه ای بر روی تیرآهن قرار می گیرد که سبب ضد زنگ شدن آن می شود. توجه داشته باشید زمانی که کروم با آهن مخلوط شود باعث ایجاد ناخالصی بر روی سطح آن می شده و به دلیل مقاومت در برابر خوردگی از اهمیت زیادی برخوردار است. به تیرآهن هایی که در ساخت آن ها کروم به کار می رود اصطلاحا تیرآهن ضد زنگ می گویند.

آلیاژ های تیرآهن منگنز

منگنز

در ساخت تیرآهن به روش سنتی به جای نیکل از عنصری به نام منگنز استفاده می کنند. استفاده از منگنز باعث بهبود خواص مکانیکی، افزایش سختی و مقاومت در این نوع مصالح می شود.

آلیاژ های تیرآهن نیکل

نیکل

اگر درصد نیکل افزایش یابد تیرآهنی تولید می شود که بسیار ضد زنگ و مقاوم است. این آلیاژ سبب مقاوم سازی تیرها در برابر حرارت و گرما می شود.

مولبیدن و نیتروژن

گوگرد و عناصری که دارای یون های کلرید هستند اگر در کنار آلیاژ های تیر آهن و میلگرد ها قرار بگیرند سبب خوردگی آن ها می شوند. به همین علت از هیدروژن استفاده می کنند که مقاومت را افزایش دهد.

آلیاژ های تیرآهن مس

مس

آب دریا دارای اسید سولفوریک و عناصری است که سبب خوردگی تیرآهن می شود. برای بر طرف کردن این مشکل از آلیاژ مس استفاده می کنند. مس سبب افزایش مقاومت شده و کاربردی زیادی در ساخت سازه در دریا ها دارد.

تیتانیوم

در قسمت هایی که نیاز به جوشکاری تیرآهن است از تیتانیوم در آن محل استفاده می کنند. برای تثبیت کاربید تیتانیوم از عنصر تیتانیوم کمک می گیرند. کاربید تیتانیوم ترکیب کربن و تیتانیوم است که باعث افزایش عمر سازه و مقاومت آن در برابر خوردگی می شود. به اندازه ی 0.25 تا 0.6 درصد در ساخت تیر آهن ها از تیتانیوم استفاده می کنند.

نیوبیوم و سیلیکون

از نیوبیوم برای بالا بردن مقاومت در برابر حرارت استفاده می کنند و عناصر سیلیکونی معمولا نقش اساسی در ذوب فولاد و تشکیل تیرآهن ها دارند.

فسفر و گوگرد

وجود فسفر گوگرد به انجام عملیات ماشین کاری در سطح تیر آهن کمک زیادی می کنند. وجود این دو عنصر باعث افزایش مقاومت و جوشکاری بهتر در تیرآهن می شوند.

خرید تیرآهن

یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی تیرآهن ها هستند. تیرآهن از ساختمان در برابر نیروهای تنشی محافظت می کند و لازم است حتما مورد استفاده قرار بگیرد. آلیاژ هایی که در تیر آهن وجود دارد سبب می شود تا در قسمت های مختلف ساختمان کاربردی باشد. قیمت تیرآهن ها بسته به نوع آلیاژی که در ساخت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است. از عوامل دیگری که می تواند باعث تغییرات قیمت تیر آهن ها شود می توان به قیمت آهن، استاندارد و کیفیت تولید و همچنین نرخ ارز و طلا، تورم و… اشاره کرد. راه های زیادی برای خرید انواع تیرآهن ها وجود دارد. یکی از این راه ها خرید از طریق سایت های اینترنتی است. یکی از سایت های معتبر در فروش انواع مصالح ساختمانی سایت آهن505 است. با مراجعه به این سایت می توانید مصالح مورد نیاز خود را به راحتی خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


انواع مختلف تیر آهن بر اساس آلیاژ آن

1. تیرآهن فولاد کربنی

آلیاژ اصلی استفاده شده در ساخت این نوع تیر آهن ها کربن است. درصد کربن از عناصر دیگر به کار رفته در آن بیشتر است. آلیاژهای دیگری که در ساخت فولاد کربنی به کار می روند باید به میزان مشخص مورد استفاده قرار گیرند. منگنز ۱٫۶۵ درصد، سیلیکن ۰٫۶ درصد و مس ۰٫۶ درصد در ساخت تیرآهن فولاد کربنی استفاده می شود و بهتر است مقدار آن ها بیشتر نشود. به دلیل وجود کربن در این عناصر سختی و مقاومت آن ها بیشتر می شود. همچنین وجود کربن قابلیت جوشکاری، ماشین کاری و شکل پذیری را نیز بیشتر می کند.

2. تیرآهن آلیاژی

برای افزایش و بهبود خواص مکانیکی در تیرآهن ها می توان به مقدار 1 تا 50 درصد آن را فولاد آلیاژی در نظر گرفت. آلیاژ های مطرح شده هر کدام به طور مشخص می توانند در تیرآهن آلیاژی به کار روند ولی در اکثر مواقع از آلیاژهایی استفاده می کنند که سبب ضد زنگ شدن تیرآهن ها شود.

3. تیرآهن استنلس استیل

برای ساخت این نوع از تیرآهن ها از نورد گرم استفاده می کنند. آلیاژ کربن در این تیرآهن ها وجود دارد و پوشش روی سطح آن معمولا به صورت گالوانیزه است. در نتیجه سبب افزایش مقاومت آن ها و ضد زنگ بودنشان می شود. از آلیاژ های دیگر به کار رفته در این تیرآهن ها می توان به  کروم، منگنز، سیلیسیوم، مولیبدن و نیکل اشاره کرد. به دلیل اینکه مقدار کربن نسبت به آلیاژ های دیگر کمتر است، از این رو خاصیت کششی و انعطاف پذیری این نوع تیرآهن ها بیشتر می باشد.

سخن آخر

مصالح مختلفی در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از انواع مصالح پرکاربرد تیرآهن ها هستند که در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. تیرآهن ها سازه را در برابر نیرو ها و تنش های وارد شده به سازه محافظت می کنند. از آلیاژ های مختلفی در ساخت انواع تیرآهن ها استفاده می شود که نوع آلیاژ در خواصی که پیدا می کنند بسیار تاثیر گذار است. از آلیاژ های پرکاربرد در تیرآهن ها می توان به کربن، نیکل، کروم، مس، فسفر و گوگرد و… اشاره کرد. در این مقاله قصد داشتیم به توضیح آلیاژ های تیرآهن بپردازیم. امید وارم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در خصوص آلیاژ های تیر آهن با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2211

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند