بتن ریزی در هوای گرم

09:002380
بتن ریزی در هوای گرم

بتن ریزی در هوای گرم و چالش های مربوط به آن

بتن یکی از انواع مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی به شمار می رود. بتن ریزی عملیاتی است که در قسمت های مختلف ساختمان برای افزایش مقاومت مورد استفاده قرار می گیرد. در هوای سرد و گرم بتن ریزی انجام می شود ولی باید به نکاتی هنگام این عملیات توجه کرد. در این مقاله به طور کامل به بتن ریزی در هوای گرم و چالش های مربوط به آن اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست

بتن ریزی در هوای گرم

قوانین و نکات هنگام بتن ریزی هوای گرم

معایب بتن ریزی در هوای گرم

ترک خوردگی بتن به هنگام بتن ریزی

ساخت بتن برای بتن ریزی در هوای گرم

اثرات گرما بر مواد اولیه در بتن


چالش های بتن ریزی در هوای گرم

بتن ریزی در هوای گرم

گرم بودن هوا باعث می شود که گیرش در سیمان به سختی اتفاق بیفتد. در نتیجه ممکن است هنگام عملیات بتن ریزی کیفیت آن کاهش پیدا کند. هنگامی که هوا گرم باشد، آبی که درون سیمان است با سرعت بیشتری تبخیر می شود. در نتیجه گیرش در بتن به سختی صورت می گیرد. مشکلاتی که هنگام بتن ریزی در هوای گرم اتفاق می افتد باعث کاهش مقاومت در سازه می شود. گرما موجب ایجاد ترک در بتن تازه و پایین آمدن مقاومت آن خواهد شد. در نتیجه برای جلوگیری از خرابی هایی که ممکن است به دلیل گرم بودن هوا در بتن ریزی رخ دهد باید نکاتی را رعایت کرد. این نکات و قوانین در آیین نامه ی آبا ( آیین نامه بتن ایران) آورده شده است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

قوانین و نکات هنگام بتن ریزی هوای گرم

  1. در هنگام بتن ریزی دمای بتن نباید بیشتر از 30 درجه ی سانتی گراد و دمای هوا 38 درجه ی سانتی گراد باشد.
  2. بتن باید با دمای 32 درجه ای برای بتن معمولی و 15 درجه ای برای بتن حجیم برای بتن ریزی استفاده شود.
  3. قبل از بتن ریزی باید با مهندسین عمران در این زمینه مشورت کرد و در هنگام بتن ریزی مهندس ناظر باید حضور داشته باشد.
  4. قبل از شروع عملیات ساختمانی باید برای ریزی درست انجام داد که تا حد امکان عملیات بتن ریزی در فصل های گرم قرار نگیرد.
  5. بهتر است از سیمان با حرارت زایی کم به این منظور استفاده کرد یا اینکه مواد پزولانی به آن افزود.
  6. استفاده از سیمان با دمای بیش از 75 درجه هنگام انجام عملیات ممنوع است.
  7. دمای سیمان هایی که رنگ شده یا به صورت سفید هستند باید پایین آورده شود و از افزایش حرارت در آن ها جلوگیری کرد.
  8. در هنگام نگهداری باید به آب ها آب پاشید یا از دمیدن هوای سرد استفاده کرد.
  9. آبی که برای این کار استفاده می شود باید خنک باشد و در صورتی که امکان آن وجود داشتن از یخ های خورد شده به این منظور استفاده شود.
  10. منبع و لوله هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد حتما باید عایق کاری شود و یا از رنگ سفید برای آن استفاده کرد.
  11. تجهیزات و ماشین هایی که برای بتن ریزی استفاده می شود باید در زیر سایه قرار بگیرند.
  12. بهتر است برای این کار از مصالحی استفاده شود که آب کمتری جذب کنند.
  13. برای سریع تر انجام شدن عملیات باید از تجهیزات و نیروی انسانی بیشتر استفاده شود.

معایب بتن ریزی در هوای گرم

  1. به دلیل گرما آب موجود در سیمان به سرعت تبخیر می شود و عمل گیرش و سخت شدن بتن سریع تر صورت می گیرد. با سخت شدن بتن به طور سریع کارایی آن کاهش پیدا می کند.
  2. عملیات هیدراتاسیون در سیمان با سرعت بالا انجام می شود و همین امر باعث بالا رفتن حرارت می شود.
  3. ترک هایی به صورت خمیری در بتن ایجاد می شود و جمع شدگی خمیری را به دنبال دارد.
  4. عمل آوری بتن به سرعت انجام می شود.
  5. در صورتی که نکات مربوط به عملیات بتن ریزی در هوای گرم رعایت نشود پایداری و طول عمر آن کاهش پیدا می کند.
  6. بیرون ریختن شیره از بتن
  7. منبسط شدن گاز درون بتن بر اثر دمای بالا
  8. اگر بین مراحل آن فاطله ایجاد شود دیگر گیرش صورت نمی گیرد.
  9. اسلامپ کاهش می یابد.

مراحل بتن ریزی در هوای گرم

ترک خوردگی بتن به هنگام بتن ریزی

اگر در هنگام بتن ریزی در هوای گرم به نکات مطرح شده توجه کافی نداشته باشید، بتن ترک می خورد. این ترک خوردگی به دو صورت اتفاق می افتد.

1. قبل از زمان گیرش اولیه بتن: این نوع ترک به دلیل افت سریع آب در قسمت بالایی بتن که به علت دمای بالای بتن ، رطوبت محیطی پایین ، وزش باد به وجود می آید. در این موارد سرعت تبخیر سطحی بتن بیشتر از سرعت بالا آمدن آب بتن به سطح بتن است. در نتیجه جمع شدگی خمیری در سطح بتن ایجاد می شود و ترک هایی بر روی آن ظاهر خواهد شد. همچنین تبخیر زیاد آب بتن در هیدراتاسیون سیمان تاثیر مستقیمی می گذارد و افزایش نفوذ پذیری و کاهش مقاومت و طول عمر بتن را به دنبال دارد.

2. بعد از  گیرش بتن: در این قسمت بتن هایی که در اطراف میلگرد ها قرار گرفته اند جدا می شود. در نتیجه پایداری و مقاومت سازه به خطر می افتد.


راه حل این مشکل: برای برطرف کردن این مشکل می توان روی بتن مه پاشید یا آب را به حالت پودر شده روی سطح آن ریخت در صورتی که آب روی سطح جمع نشود.


عوامل موثر در کاهش ترک خوردگی بتن در هوای گرم

  1. قالبی که از آن استفاده می شود بهتر است مرطوب باشد.
  2. با انجام عملیاتی مانند آب پاشی سطحی، کف زمین را مرطوب کرد.
  3. برای کاهش دما و جلوگیری از نور خورشید و آب باید سرپوش یا سایبانی روی بتن و تجهیزات مربوط به آن قرار داد.
  4. بهتر است برای کم کردن تبخیر سطح بتن آب پاشی شود.
  5. بتن نباید به اندازه ی زیاد خنک شود در این صورت به دلیل اختلاف دما ترک می خورد.

ساخت بتن برای بتن ریزی در هوای گرم

در ابتدای کار برای ساخت بتن در هوای گرم باید دما و گرمای بتن را کم کرد. برای این کار باید از مواد اولیه و مصالحی استفاده کرد که گرما زا نباشند. همچنین باید سرعت انجام کار در هوای سرد افزایش پیدا کنید. در نتیجه باید از نیروی انسانی، ماشین و تجهیزات بیشتر برای سرعت بخشیدن به آن کمک گرفت. در صورتی که برنامه ریزی عملیات بتن ریزی در فصل گرم باشد بهتر است در انتهای شب و صبح خیلی زود که هوا خنک تر از ساعت های دیگر است عملیات بتن ریزی انجام شود.
برای انتقال بتن به وسیله ی ماشین های مخصوص بتن ریزی باید رنگ آن ها سفید و روشن باشد و درون آن عایق کاری شود تا اگر در معرض گرما قرار گرفت آن را جذب نکند.
اگر بتن در حجم بالا برای بتن ریز استفاده شود دیرتر گرم می شود.

معایب بتن ریزی در هوای گرم

اثرات گرما بر مواد اولیه در بتن

آب

یکی از اصلی ترین موادی که برای عمل آوری و تشکیل بتن مورد استفاده قرار می گیرد، آب است. آبی که به این منظور استفاده می شود نباید گرم باشد. گرمای آب تاثیر زیادی در بالا رفتن حرارت مخلوط بتن ایجاد می کند و این گرما کاهش مقاومت بتن را به همراه خواهد داشت. در نتیجه بهتر است آبی که برای استفاده می کنید بسیار خنک باشد یا از قطعات یخ به این منظور استفاده کنید.

سیمان

افزایش دمای سیمان، دمای بتن را تا حد زیادی بالا می برد. این امر موجب تسریع عمل آبگیری، سخت شدن بتن، نیاز به افزایش آب و در نتیجه ی آن ایجاد اثرات منفی بر روی مقاومت و جمع شدگی خمیری بتن خواهد شد. در نتیجه تحت هیچ شرایطی نباید درجه حرارت سیمان هنگام اختلاط از 77 درجه بیشتر شود. به هر حال زمان گیرش سیمان مصرفی باید بر اساس روشهای ارائه شده کنترل شود. در هوای گرم باید از مصرف سیمان های گرم، نوع 3 و مشابه آن جلوگیری شود.

مواد افزودنی

موادی که برای افزودن به بتن استفاده می شود باید تحت نظارت ناظرین و پیروی از قوانین کارخانه های سازنده ی آن انجام شود. در نتیجه استفاده از مواد افزودنی کند گیر یا کاهش دهنده ی حرارت فقط در صورتی که تایید شده باشد مانعی ندارد.

شرکت فیدار مبین آژند

روش های مختلفی برای خرید انواع مصالح ساختمانی وجود دارد. یکی از راحت ترین و سریع ترین این روش ها خرید و سفارش از سایت های اینترنتی است. یکی از سایت های معتبر در فروش مصالح و تجهیزات ساختمانی  سایت آهن 505( شرکت فیدار مبین آژند) است. شما می توانید با خیال راحت بهترین تجهیزات را خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

بتن یکی از مصالح مهم در ساختمان سازی به شمار می رود. بتن ریزی یکی از عملیات هایی است که برای افزایش مقاومت مورد استفاده قرار می گیرد. این عملیات در هوای سرد و گرم انجام می شود. بهتر است در هوای معتدل بتن ریزی صورت بگیرد. اگر مجبور به بتن ریزی در هوای گرم شدید باید به نکاتی که در آیین نامه و مقررات ملی ساختمان آورده شده است توجه کنید که در این مقاله به این نکات اشاره کردیم. در این مقاله قصد داشتیم مطالبی درباره ی بتن ریزی در هوای گرم و چالش هایی که برای آن وجود دارد خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با بتن ریزی در هوای گرم با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2204

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند