کاربرد خاموت در تیر و ستون

09:002000
کاربرد خاموت در تیر و ستون

خاموت چیست و چه کاربردی در تیر و ستون دارد؟

مقدمه

هنگامی که قصد ساخت سازه ای را دارید برای افزایش مقاومت آن نیاز است اقداماتی انجام دهید. یکی از این اقدامات استفاده از خاموت در قسمت های مختلف ساختمان مانند تیر و ستون می باشد. در صورتی که خاموت در کنار بتن قرار گیرد طی فرایندی سبب افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای جانبی مانند سیل و زلزله می شود. در این مقاله قصد داریم توضیحی در رابطه با خاموت و کاربرد خاموت در تیر و ستون را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

خاموت چیست؟

کاربرد خاموت در تیر و ستون

مزایای استفاده از خاموت

مقررات ملی در رابطه با خاموت چه می گوید؟

انواع خاموت در ساختمان سازی

خاموت مهندسی و ساده چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

4 نکته مهم در رابطه با خاموت که باید بدانید

خرید انواع میلگرد و خاموت


خاموت چیست؟

می توان گفت که خاموت نوعی از میلگرد است که سازه را در برابر نیرو های برشی و خمشی مقاوم می کند. معمولا در ساخت سازه در طول و عرض آن از میلگرد استفاده می کنند. به میلگردی که در جهت عرض سازه قرار گیرد خاموت می گویند. استفاده از خاموت در عرض سازه باعث محکم قرار گرفتن میلگرد های طولی می شود. معمولا از خاموت در ساختمان های بتن آرمه استفاده می کنند. میلگرد های طولی به تنهایی توانایی مقاوم سازی سازه را ندارند.
خوب است بدانید که خاموت در ستون نقش تکیه گاهی را برای میلگرد های طولی ایفا کرده و از ایجاد پیچش در آن جلوگیری می کنند. وجود خاموت در تیر باعث افزایش مقاومت سازه در برابر نیرو های برشی نیز می شود.

کاربرد خاموت در تیر و ستون چیست

کاربرد خاموت در تیر و ستون

حال که با مفهوم خاموت و وظایف آن تا حدی آشنا شدید در ادامه قصد داریم به توضیح کاربرد خاموت در تیر و ستون بپردازیم.

  1. همان طور که در قسمت قبل نیز به آن اشاره شد خاموت وظیفه ی مستحکم کردن سازه و میلگرد ها را دارد. استفاده از این مصالح در ستون باعث افزایش مقاومت فشاری آن می شود.
  2. خاموت کمک زیادی به افزایش مقاومت میلگرد های طولی می کند و در نتیجه باعث جلوگیری از وارد شدن نیروی برشی به سازه می شود.
  3. استفاده از خاموت باعث افزایش انعطاف پذیری ستون و کمتر شدن احتمال شکست آن می شود.
  4. میلگرد ها در هنگام بتن ریزی ممکن است جابه جا شوند. این جابه جایی تاثیر منفی در بتن ریزی می گذارد. به کمک خاموت می توان جلوی این مشکل را گرفت تا میلگرد در هنگام بتن ریزی ثابت باقی بماند.
  5. خاموت در سازه مانع از ایجاد برش و شکست مورب در تیر و ستون می شود.
  6. عملکرد لنگر خمشی آغازین را بهبود می بخشد.

مزایای استفاده از خاموت

  1. جلوگیری از ایجاد ترک و شکستن در قسمت هایی از ستون یا تیر در سازه های بتنی.
  2. کمک به افزایش استحکام سازه در برابر تنش های مورب، پیچشی، برشی و کشش سطحی.
  3. افزایش مقاومت فشاری و انعطاف پذیری در ستون
  4. جلوگیری از ایجاد خم در میلگرد های طولی
  5. جلوگیری از ایجاد برش جانبی

مقررات ملی در رابطه با خاموت چه می گوید؟

حال که با کاربرد خاموت در تیر و ستون آشنا شدید لازم است نکاتی را که مقررات ملی ساختمان به آن اشاره کرده است، هنگام طراحی و اجرای سازه مد نظر قرار دهید که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  1. قطر خاموت ها دارای مقداری مشخص هستند و نباید از آن مقدار کمتر شود.
  2. تعداد خاموت ها بر اساس نوع میلگرد و در گوشه یک خاموت با زاویه داخلی حداکثر 135 درجه قرار می گیرد.
  3. در مناطقی که امکان زلزله زیاد است مقدار آرماتور نباید از یک ششم ارتفاع آزاد ستون، ضلع بزرگتر مقطع مستطیلی شکل ستون یا قطر مقطع دایره ای شکل ستون و 450 میلی متر کمتر باشد.
  4. فاصله های خاموت در قسمت عرضی سازه در تیر و ستون و فونداسیون دارای مقداری مشخص است و نباید از آن کمتر باشد.
  5. فاصله ی خاموت ها به اندازه ی 20 سانتی متر می باشد.
  6. توجه داشته باشید که خاموت ها را باید به کمک سیم های آرماتور بندی به میلگرد طولی ببندید.
  7. خاموت نباید در دمای کمتر از 5 درجه خم شود. در صورتی که خم کردن در این شرایط واجب است باید از دستگاه های مکانیکی مناسب استفاده شود.

انواع خاموت در ساختمان سازی

خاموت های سنتی

معمولا در این روش به کمک دست و اهرم ساخته می شوند. این نوع خاموت ها به صورت مربعی هستند و از آن ها برای ساختمان سازی و سازه های دیگر در ایران بسیار استفاده می شود.

خاموت معمولی

این نوع از خاموت ها شبیه به خاموت سنتی هستند و اندازه ی قالب در این نوع میلگرد قابلیت تغییر دارد.

خاموت مارپیچ

برای ساخت این خاموت از دستگاه CNC استفاده می شود و اندازه ی قالب آن با توجه به نیاز و محل قرارگیری آن قابل تغییر است.

خاموت ربات

این خاموت نیز با دستگاه CNC ساخته می شود و باید بدانید که شکل آن کمی متفاوت تر از خاموت مارپیچ است و تفاوت آن در این است که دارای یک گوشه ی مربعی شکل می باشد.

خاموت سلولار

می توان گفت این نوع خاموت جدید است و استفاده از آن در سازه مقاومت را تا حد بالایی افزایش می دهد. شکل آن به صورت حلقه ای بسته است و از تکنولوژی Pi-Systems در تولید آن استفاده می شود.

کاربرد خاموت در تیر و ستون و مزایای آن

خاموت مهندسی و ساده چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

معمولا خاموت های سنتی یا ساده به کمک اهرم و با دست ساخته می شوند و زاویه ی آن ها 90 درجه است. خاموت های ساده به دلیل خم 90 درجه ای که دارند تا حدی نمی توانند به خوبی از میلگرد های طولی در سازه محافظت کنند. بر خلاف خاموت های ساده، خاموت های مهندسی وجود دارد که دارای زاویه ی 45 یا 135 درجه می باشند. تنها تفاوت خاموت های مهندسی و ساده در زاویه ی آن ها می باشد. در پروژه های ساختمانی مخصوصا در ایران بیشتر از خاموت های سنتی استفاده می کنند. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که خاموت های ساده در برابر نیروهای جانبی مقاومت کمی دارند و امکان باز شدن آن ها زیاد است. بهتر است در مناطق لرزه خیز از خاموت های مهندسی استفاده شود که مقاومت بیشتری دارد. امروزه پیمانکار ها به اهمیت این موضوع توجه نمی کنند و با استفاده از خاموت های 90 درجه استحکام سازه را کاهش می دهند.


زلزله خوی!

یکی از زلزله هایی که به تازگی در کشور ما رخ داده است زلزله ی خوی می باشد. این زلزله خسارت های جانی و مالی به دنبال داشته و با گذشت چند ماه هنوز عده ای از افراد با وجود سرمای شدید در چادر ها زندگی می کنند زیرا ساختمان های آن ها به طور کامل تخریب شده است. یکی از علت های خرابی شدید ساختمان ها در این منطقه استفاده از خاموت ساده با زاویه ی 90 درجه می باشد. البته این تنها عامل ماجرا نیست.


4 نکته مهم در رابطه با خاموت که باید بدانید

  1. همان طور که گفته شد برای ساخت خاموت میلگرد ها را خم می کنند. در نتیجه به هیچ عنوان نباید از میلگرد های دست دوم در این روش استفاده شود زیرا باعث کاهش شدید مقاومت در سازه می شود.
  2. استفاده از خاموت دست دوم خسارت های جانی و مالی را به دنبال دارد.
  3. حتما باید برای اتصال خاموت به میلگرد از سیم آرماتور بندی استفاده شود.
  4. در دمای کمتر از 5 درجه ی سانتی گراد نباید خاموت تولید شود.
  5. معمولا فاصله ی خاموت ها 8 تا 12 برابر قطر میلگرد طولی در نظر گرفته می شود.

خرید انواع میلگرد و خاموت

یکی از اجزای مهم در ساختمان سازی میلگرد و خاموت ها می باشند. برای اینکه مقاومت سازه افزایش یابد نیاز است تا مصالح مختلفی مانند خاموت به کار برود. خاموت ها دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به کاربرد و محل قرارگیری آن ها در سازه انتخاب می شوند. روش های زیادی برای خرید انواع خاموت ها وجود دارد. شما می توانید میلگرد و خاموت مورد نیاز خود را از کارخانه به طور مستقیم خریداری کنید اما باید به این نکته توجه داشته باشید که کارخانه ها فقط در حجم خیلی بالا میلگرد و خاموت را می فروشند. در نتیجه بهترین راه خرید از شرکت های پخش کننده آن ها است. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه شرکت فیدار مبین آژند (آهن505) است. این شرکت برای خرید آسان و رفاه حال مشتریان خود از طراحی سایت برای این کار استفاده کرده است. شما می توانید با مراجعه به سایت آهن505 مصالح مورد نیاز خود را به راحتی خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

یکی از اجزایی که باعث ایجاد مقاومت سازه در برابر نیروی برشی و لنگر خمشی می شود، خاموت ها هستند. خاموت در واقع همان میلگردی است که در عرض سازه قرار می گیرد و استحکام میلگرد های طولی را افزایش می دهد. یکی از نکات مهم برای استفاده از آن کاربرد خاموت در تیر و ستون است. در هنگام استفاده از خاموت ها می بایست به نکاتی توجه کنید تا سازه دچار مشکل نشود. در این مقاله قصد داشتیم توضیحی در رابطه با کاربرد خاموت در تیر و ستون را خدمت شما عزیزان قرار دهیم. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در خصوص کاربرد خاموت در تیر و ستون با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2386

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند