انواع سقف و ویژگی های آن

08:002480
انواع سقف و ویژگی های آن

یکی از اجزای مهم و اصلی ساختمان سقف است که در قسمت بالای سازه و همچنین برای جدا کردن طبقات از آن استفاده می شود. سقف ها در انواع مختلف با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی ساخته می شوند. سقف ها جز جدایی ناپذیر در ساختمان سازی به شمار می روند و نمی شود آن ها را حذف کرد و یا اجزایی دیگر به جای آن جایگزین کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم به توضیحی درباره ی انواع سقف و ویژگی های آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست

سقف چیست؟

انواع سقف و ویژگی های آن

خرید انواع سقف


معرفی انواع سقف و ویژگی های آن

سقف چیست؟

یکی از قسمت های اصلی ساختمان سقف ها هستند که باید مقاومت لازم در برابر نیروهای جانبی را داشته باشند. سقف ها با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای هر محل در شکل های مختلف و با ویژگی های خاصی ساخته می شوند. مثلا در مناطق شمالی سقف ها به صورت شیروانی هستند. انتخاب سقف مناسب در ساختمان سازی اهمیت زیادی دارد و بهتر است به آن توجه شود. در ادامه این مقاله به توضیح انواع سقف و ویژگی های آن می پردازیم.

انواع سقف و ویژگی های آن

سقف ها با توجه به نوع ساخت و کارایی که ایجاد می کنند دارای انواع مختلفی هستند.

سقف طاق ضربی:

این نوع سقف در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه دیگر به هیچ وجه از آن استفاده نمی شود. زیرا به دلیل داشتن وزن بالا هنگام وقوع خطرات احتمالی مانند زلزله به دیوار کنار خود فشار می آورد و باعث ریزش آن و وارد کردن خسارت های جانی و مالی می شد. این نوع سقف هیچ مقاومتی نداشتند و فقط به دلیل کم هزینه بودن، سرعت بالا و نیازمند نبودن به نیروهای متخصص هنگام اجرا، از آن استفاده می شد.

سقف دال بتنی:

از این سقف بیشتر در سازه های بتنی استفاده می شود. این نوع سقف در ساختمان سازی های معمولی کاربرد چندانی ندارد. به این دلیل که وزن آن سنگین است و اجرای آن بسیار زمان بر است. بیشترین کاربرد این سقف ها در نیروگاه ها و کارخانه های بزرگ می باشد. همچنین استفاده از این سقف ها به دلیل بالا بودن هزینه ها در ساختمان سازی صرفه اقتصادی ندارد. طول عمر این نوع سقف ها بالاست و عایق صوتی و حرارتی خوبی به شمار می روند.

سقف کامپوزیت:

در سازه هایی با اسکلت فلزی معمولا از این سقف ها استفاده می شود که خود به دو دسته ی کلی سقف های کامپوزیتی ساده و کامپوزیت عرشه فولادی تقسیم بندی می شوند. سقف های کامپوزیتی یکی از پرکاربرد ترین سقف ها در ساخت و ساز های عمرانی به شمار می روند. یکی از دلایل اهمیت آن ها نیازمند نبودن به شمع بندی هنگام اجرای آن هاست.

سقف تیرچه بلوک:

استفاده از این نوع سقف به دلیل اجرای آسان نسبت به سقف های کامپوزیتی و دال بتنی بسیار رایج است. همچنین این سقف ها به گونه ای ساخته شده که سبک بوده و مقاومت بالایی را در برابر زلزله ایجاد می کنند. به دلیل استفاده از بتن در این روش از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

سقف عرشه فولادی:

اجزای اصلی تشکیل دهنده ی این سقف ها ورق های گالوانیزه هستند. این نوع سقف ها سبک بوده و این قابلیت را دارند که به صورت همزمان در همه ی طبقات اجرا شوند. این سقف ها در انواع مختلف به بازار عرضه می شوند. از ایرادات این نوع سقف می توان به لرزه پذیری بالا و مشکلات در اجرای آن اشاره کرد.

سقف وافل:

سقف مشبک یا وافل یکی از انواع سقف های پر کاربرد در فرودگاه ها، پارکینگ، بیمارستان و… هستند. هزینه های ساخت و اجرای این سقف ها نسبت به عرشه فولادی کمتر است. سرعت اجرای این نوع سقف به دلیل نیازمند نبودن به میلگرد تقویتی بالا هستند.

سقف متحرک:

این نوع سقف ها دارای طراحی جدیدی هستند به طوری که امکان باز و بسته شدن آن ها وجود دارد. در مکان های خاصی مانند رستوران، کافی شاپ و بعضی از استخرهای روباز از این سقف ها استفاده می شود. برای باز و بسته کردن این سقف ها از موتور های مخصوصی استفاده می شود.

سقف تیرچه کرمیت:

یکی از انواع سقف های تیرچه بلوک، سقف های تیرچه کرومیت هستند و به دلیل نیازمند نبودن به شمع بندی هنگام اجرای آن سرعت بالایی دارند. وزن این سقف ها کمتر از تیرچه بلوک است و به راحتی قابل اجرا است.

سقف یوبوت:

این سقف ها با ظاهر مشبکی به جای بتن و ایجاد حفرات در دال مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل باعث سبک شدن دال سقف می شوند و از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

سقف کاذب:

سقف های کاذب دارای انواع مختلفی بوده و در هنگام اجرا به سقف اصلی متصل می شوند. این سقف ها از اجزای مختلفی ساخته شده و در برابر حرارت و رطوبت ایمنی بالایی دارند. از این نوع سقف ها برای تزئین قسمت هایی از سقفاصلی نیز استفاده می شود.

سقف تیردال:

در ساختمان هایی با اسکلت فلزی از این سقف ها استفاده می شود. این نوع سقف شباهت زیادی به سقف های کامپوزیتی دارد و تفاوت آن در نحوه اجرا و قرار گیری آن در ساختمان است.

سقف سیاک:

این سقف ها یکی از روش های اجرایی تیر دال به شمار می روند. هنگام اجرای این نوع سقف نیاز به شمع بندی است. نصب و اجرای این سقف راحت بوده و حمل و نقل آن به سرعت انجام می شود. وزن این سقف ها سبک است و در وزن نهایی سازه نیز تاثیر می گذارد.

سقف روفیکس:

هنگام استفاده از این سقف نیاز به دال بتنی نمی باشد و در این نوع سقف امکان بتن ریزی همزمان در سازه وجود دارد. این سقف ها سبک هستند و بار زیادی را به سازه اصلی وارد نمی کنند.

سقف پیش تنیده:

از این سقف هنگامی که دهانه های زیاد در سازه وجود دارد استفاده می شود. تعداد ستون های لازم هنگام اجرای آن کم است و در بعضی موارد بدون ستون اجرا می شود. وزن این سقف ها کم است و اجرای آن بیشتر در پل ها یا مقاوم سازی تونل ها استفاده می شود.

سقف کوبیاکس:

از این سقف ها به ندرت در ساختمان سازی استفاده می شود. به دلیل سرعت پایین هنگام اجرا و بالا بودن هزینه های ساخت و عملیاتی آن زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

ویژگی سقف ها:

  1. سقف ها در سازه وظیفه ی ایجاد استحکام و پایداری سازه را در برابر خطرات و نیروهای جانبی به همراه دارند.
  2. با توجه به نوع منطقه ای که قرار است سازه ساخته شود باید سقف مخصوص انتخاب شود تا در برابر رطوبت مقاوم باشند.
  3. سقف ها باید از موادی تشکیل شوند تا به سرعت خراب نشوند و دوام داشته باشند.
  4. سقف ها باید در برابر سرما و حرارت مانند آتش سوزی مقاومت لازم را داشته باشند تا جان ساکنین به خطر نیفتد.
  5. علاوه بر قرار دادن سقف ها در قسمت بالایی ساختمان، برای جداسازی طبقات نیز استفاده می شود.

آشنایی با انواع سقف و ویژگی های آن

خرید انواع سقف

کارخانه و کارگاه های مختلفی در ایران سقف های مورد نیاز در ساخت و ساز را تولید و به بازار عرضه می کنند. قیمت سقف ها با توجه به عوامل مختلف مانند دیگر اجزای ساختمانی مدام در حال تغییر است. شما می توانید سقف مورد نیاز در ساخت و ساز خود را به صورت مستقیم از کارخانه ها یا با سفارش از طریق سایت خریداری کنید.
سایت آهن505 یکی از سایت های با سابقه و معتبر در فروش انواع اجزای ساختمانی می باشد.
سقف ها باید در محلی مناسب و به دور از آلودگی نگهداری شوند. در کارگاه باید برای نگهداری از سقف ها روی آن پارچه ای قرار داده شود. تا آلودگی به سطح آن برخورد نکند. به هنگام استفاده از سقف باید سطح آن با دستمال تمیز پاک شود تا اگر گرد و غباری روی آن است از بین برود. و سقف در هنگام اجرا مقاومت لازم را داشته باشد.


برای اطلاع از قیمت و سفارش انواع اجزای ساختمانی می توانید همین حالا به سایت ahan505 مراجعه کرده یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

سقف ها یکی از اجزای مهم و اصلی در ساختمان ها می باشند. که باید مقاومت لازم در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله را داشته باشند. سقف ها در انواع مختلفی ساخته شده و هر کدام ار آن ها مزایا و معایب و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. به هنگام استفاده از آن در ساختمان سازی باید به نوع سقف مورد نیاز خود توجه کرد. سقف ها در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. به هنگام خرید و یا سفارش انواع سقف باید از نوع و برند آن اطمینان حاصل شود. در صورت معتبر نبودن برند، سقف ها ممکن است مقاومت لازم را نداشته باشند و با وارد شدن کوچکترین نیرویی از بین بروند. در این مقاله قصد داشتیم توضیحی در رابطه با انواع سقف و ویژگی های آن خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1766

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند