آیا میلگرد در بتن زنگ میزند

08:452410
آیا میلگرد در بتن زنگ میزند

اگر در نزدیکی محل زندگی شما ساختمان سازی در حال انجام باشد، احتمالا چشمتان به میلگرد خورده است. یکی از اجزای پرکاربرد در ساختمان سازی میلگردها هستند. با قرار گیری میلگرد در بتن مقاومت ایجاد می شود. علاوه بر آن میلگردها کاربردهای دیگری نیز به همراه دارند که در ادامه ی مقاله به آن اشاره می کنیم. میلگرد ها ممکن است در بعضی از شرایط آب و هوایی دچار مشکل و زنگ زدگی شوند. سوالی که پیش می آید این است که آیا میلگرد در بتن زنگ میزند ؟ در این مقاله به طور کامل به این سوال پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

فهرست

میلگرد چیست و چه وظیفه ای دارد؟

آیا میلگرد در بتن زنگ میزند

روش های جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد در بتن

استفاده از میلگرد زنگ زده درست است؟

راه های رفع زنگ زدگی میلگرد

انواع خوردگی در میلگرد

آیین نامه زنگ زدگی میلگرد در بتن

خرید انواع میلگرد در اصفهان

روش تشخیص خوردگی میلگرد در بتن

کدام یک از میلگردها زودتر زنگ می زند؟


آیا میلگرد در بتن زنگ میزند؛ خطرات آن

میلگرد چیست و چه وظیفه ای دارد؟

یکی از اجزای ساختمانی که به طور گستره از آن استفاده می کنند، میلگرد ها هستند. میلگرد ها مقطع دایره ای و توپر دارند. بر اساس سایز، شکل، استاندارد ساخت، کارخانه ی سازنده و… انواع مختلفی پیدا می کنند. از انواع میلگردهای پرکاربرد می توان به آجدار، ساده، آجدار جناقی، آجدار پیچیده اشاره کرد. مقاومت بتن در فشار زیاد است ولی در کشش و پیچش مقاومت مناسبی از خود نشان نمی دهد. با استفاده از میلگرد در بتن این مشکل برطرف می شود.

وظایف میلگرد در بتن

  1. تحمل و ایجاد مقاومت در برابر نیروی کششی و پیچشی
  2. استفاده از آن در ستون و فونداسیون
  3. شکل دهی به قسمت های مختلف ساختمان
  4. اتصالات در ساختمان و زیر بنای جاده و اتوبان ها

آیا میلگرد در بتن زنگ میزند ؟

هنگامی که میلگرد در کارخانه ها ساخته می شود تا به دست مصرف کننده برسد، باید مدتی را در کارخانه و انبار آن نگهداری شود. اگر نحوه ی نگهداری به درستی انجام نشود، و میلگرد ها در معرض رطوبت و نور شدید آفتاب قرار بگیرند زنگ می زنند و دیگر مقاومت اولیه را نخواهند داشت. اما در جواب اینکه آیا میلگرد در بتن زنگ میزند باید بگوییم خیر! ممکن است پس از گذشت سال های طولانی کمی دچار زندگی شود اما باعث ایجاد خرابی در سازه نخواهد شد.
وقتی میلگرد در بتن قرار می گیرد دیگر زنگ نمی زند به دلیل اینکه اکسیژن و رطوبت به آن برخورد نمی کند. در گذشته میلگردها سریع زنگ می زدند اما امروزه روش های مختلفی برای کاهش این مشکل وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

زنگ زدن میلگرد در بتن

روش های جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد در بتن

با استفاده از میلگرد مقاومت در بتن مسلح افزایش پیدا کرده و طول عمر سازه بیشتر می شود. محیط بتن به دلیل وجود هیدروکسید کلسیم قلیایی است. به همین علت باعث ایجاد لایه ای از اکسید روی میلگرد می شود. در نتیجه میلگرد مقاومت لازم را در برابر خوردگی پیدا می کند. قبل از استفاده از میلگرد در بتن برای جلوگیری از زنگ میلگرد می توان از کربن و منگنز به مقدار بیشتری استفاده کرد. همچنین می توان از گالوانیزه گرم، ایجاد پوشش اپوکسی و روکش فولاد ضد زنگ استفاده کرد. در هنگام بتن ریزی و قرار گیری میلگرد در آن اگر این کار طبق مقررات انجام شود، هیچ راهی برای ورود آب و واکنش آن با میلگرد نیست. به همین دلیل میلگرد دچار زنگ زدگی نمی شود. علاوه بر آب، نمک نیز باعث زنگ زدگی می شود.

استفاده از میلگرد زنگ زده درست است؟

بر خلاف تصور میلگردهایی که زنگ می زنند، میزان چسبندگی آن ها در بتن کاهش پیدا نمی کند. اگر مقدار زنگ زدگی بیش از حد مجاز باشد، سطح مقطع عرضی ممکن است دچار مشکل شود و مقاومت لازم را ایجاد نکند. در صورتی که این مشکل با تمیز کردن برطرف شود می توان از آن استفاده کرد در غیر این صورت بهتر است استفاده نشود. در ادامه به مواردی که می توان از بتن زنگ زده استفاده کرد اشاره می کنیم.

  1. بتن با 8.12= PH که قلیایی بوده و از زنگ زدگی کلی بتن جلوگیری می کند.
  2. در میلگردها اگر خوردگی 1 درصد از حجم فولاد رخ داده باشد، استحکام افزایش می یابد. خوردگی در مقیاس بزرگتر، زنگ به سختی استحکام پیوند را کاهش می دهد، در صورتی که زنگ شل باشد.

برای خرید میلگرد و دیگر اجزای ساختمانی همین حالا با ما تماس بگیرید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


راه های رفع زنگ زدگی میلگرد

حال که پاسخ سوال آیا میلگرد در بتن زنگ میزند را دریافتید، خوب است راه هایی برای از بین بردن زنگ روی میلگردها قبل از استفاده در بتن را بدانید. از راه های رفع زنگ میلگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. استفاده از برس های سیمی مخصوص برای پاک کردن زنگ ها
  2. به کارگیری وات جت ها با فشار بالا برای رفع آن
  3. استفاده از مواد پاک کننده با ترکیبات شیمیایی
  4. استفاده از روش سندبلاست

راه های رفع زنگ زدگی میلگرد

انواع خوردگی در میلگرد

میلگرد به دو صورت شکافی و حفره ای ممکن است زنگ بزند.

خوردگی شکافی

در برخی موارد شکافی در میلگرد وجود می آید. این شکاف به دلیل ریز محیط های راکد درون بتن است. این کار باعث قرار گیری اکسیژن با بتن می شود. در نتیجه خوردگی به صورت شکافی بر میلگرد ایجاد می شود.

خوردگی حفره ای

در این روش یون کلرید با هوا واکنش مش دهند. به همین دلیل باعث ایجاد خوردگی به صورت حفره می شوند.

آیین نامه زنگ زدگی میلگرد در بتن

به دلیل اهمیت بالایی که استفاده از میلگرد در بتن دارد، مقرراتی برای به کارگیری میلگرد زنگ زده در کتاب مقررات ملی ساختمان آورده شده است.

1. به هنگام نگهداری آن بهتر است به طور مستقیم روی سطح زمین نباشند.

2. در بین شاخه های میلگرد باید روکشی قرار گیرد که از رسیدن رطوبت به آن جلوگیری کند.

3. بتن هایی که زنگ زدگی در آن ها زیاد باشد و پوسته پوسته شده باشند، بدون انجام آزمایش های مخصوص نباید در بتن استفاده شوند.

4. استفاده از میلگرد با زنگ سطحی اشکالی ندارد.

5. از کثیف شدن میلگرد باید جلوگیری شود. هنگام استفاده باید برای چسبندگی بهتر با بتن سطح آن ها را تمیز کرد.

خرید انواع میلگرد در اصفهان

راه های مختلفی برای خرید انواع میلگرد وجود دارد. قبل از خرید میلگرد باید از نوع و محلی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد اطلاعاتی داشته باشید. معتبر بودن برند و شرکت توضیع کننده ی آن در کیفیت بتن به طور گسترده ای اثر گذار است. یکی از راه های آسان برای خرید انواع میلگرد و دیگر اجزای ساختمانی سفارش از طریق سایت است. یکی از شرکت های معتبر در این زمینه شرکت فیدار مبید آژند( آهن505) است. با سفارش از طریق سایت آهن505 می توانید به راحتی مصالح مورد نیاز خود خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


روش تشخیص خوردگی میلگرد در بتن

وجود ترک در بعضی قسمت ها و همچنین تغییر رنگ ممکن است به علت خوردگی میلگرد در بتن ایجاد شود. خوردگی به دو صورت سطحی و عمقی صورت می گیرد. خوردگی سطحی قابل تشخیص بوده و می توان آن را به راحتی تشخیص داد. خرابی عمقی باید توسط دستگاه های مخصوص بررسی شود. از دستگاه هایی که به این منظور از آن ها استفاده می کنند می توان به رادار زمینی یا ترموگرافی مادون قرمز اشاره کرد. در قسمت های بزرگ بیشتر از این نوع دستگاه ها استفاده می کنند.

عوامل دیگری نیز برای تشخیص خوردگی میلگرد وجود دارد

  1. وجود لکه های سفید در سازه
  2. لکه های قهوه ای در ابتدا و انتهای میلگرد
  3. پوسته شدن بتن
  4. ایجاد برآمدگی در میلگرد
  5. ایجاد ترک در سطح بتن

کدام یک از میلگردها زودتر زنگ می زند؟

در ساخت میلگردها از کربن استفاده می کنند. کربن مقاومت لازم را در برابر زنگ زدگی نداشته به همین دلیل از کروم برای افزایش مقاومت آن استفاده می کنند. میلگرد هایی که با 5.1 درصد کروم ساخته شده باشند، در برابر زنگ زدگی مقاوم بوده و می توان از آن ها با خیال راحت استفاده کرد. با خرید از کارخانه ها و شرکت های معتبر میلگردها در برابر زنگ زدگی مقاوم خواهند بود.

سخن آخر

میلگرد از انواع مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی است که با قرار گرفتن در بتن باعث افزایش مقاومت کششی و پیچشی در آن می شود. میلگرد ها در برابر عوامل مختلفی مانند نمک، رطوبت، آب و اکسیژن ممکن است زنگ بزنند. برای کاهش ایجاد زنگ میلگرد روش هایی وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره شد. در پاسخ به اینکه آیا میلگرد در بتن زنگ میزند باید گفت که این اتفاق پیش نمی آید و حتی اگر بتن زنگ بزند با انجام آزمایش هایی بر روی آن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در رابطه با سوال مطرح شده در این مقاله به طور کامل توضیحاتی در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. شما می توانید سوالات خود را در رابطه با اینکه آیا میلگرد در بتن زنگ میزند با ما در میان بگذارید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2194

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند