تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

08:192030
تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

همه چیز در رابطه با میلگرد صنعتی و ساختمانی و تفاوت آن ها

مقدمه

یکی از انواع مصالح که در ساختمان و صنایع مختلف برای ساخت و اجرای تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، میلگرد است. میلگرد ها انواع مختلفی دارند. در نتیجه در هنگام خرید باید به نوع میلگرد مورد نیاز خود توجه کنید. میلگردی که در صنعت استفاده می شود با میلگرد های ساختمانی تفاوت هایی دارد. عمده کاربرد میلگرد برای افزایش مقاومت در کارخانه جات صنعتی و ساختمان سازی است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی بپردازیم. پیشنهاد می کنیم ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

فهرست

میلگرد و کاربرد آن

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

خرید میلگرد در اصفهان


میلگرد و کاربرد آن

یکی از انواع مقاطع توپر فولادی میلگرد ها هستند. میلگرد ها انواع مختلفی دارند اما از نوع ساده و آجدار آن ها در قسمت های مختلف صنعتی و ساختمانی استفاده می شود. بر روی میلگرد ساده هیچ آجی وجود ندارد و صاف است. اما میلگرد های آجدار دارای برجستگی های مختلف هستند. در قسمت های مختلف صنعتی و ساختمانی از میلگرد ها استفاده می شود و هر کدام کاربرد های متفاوتی در این قسمت ها دارند. در ادامه به بررسی میلگرد های ساختمانی و صنعتی می پردازیم.

کاربرد میلگرد

قبل از هر چیز باید بدانید که میلگرد ها دقیقا چه کاربرد هایی در صنعت و ساختمان سازی دارند که از کاربرد های آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای جانبی مانند سیل و زلزله
  2. مناسب برای ساخت ایستگاه اتوبوس
  3. ساخت انواع پل
  4. تولید بتن مسلح
  5. جلوگیری از تخریب ساختمان
  6. استفاده در خودرو سازی
  7. استفاده در اتصالات جاده ها
  8. مناسب برای ساخت انواع اتصالات صنعتی و ساختمانی

بررسی تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

میلگرد ساختمانی

در ساختمان سازی از انواع میلگرد استفاده می شود. اما در بیشتر موارد برای اینکه میلگرد بهتر در بتن قرار گیرد در ساختمان سازی از نوع آجدار آن استفاده می شود. میلگرد های آجدار باعث افزایش مقاومت در سازه می شوند و به همین دلیل نمی توان از اهمیت آن ها در ساختمان سازی چشم پوشی کرد. به دلیل سختی کم و نداشتن آج بر روی میلگرد ساده در ساختمان سازی از آن استفاده نمی شود. A4 یکی از مستحکم ترین نوع میلگرد ها است اما به دلیل هزینه ی بالایی که دارد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه بهتر است در ساختمان های حساس و مرتفع بیشتر از این میلگرد ها استفاده کرد.

میلگرد صنعتی

از میلگرد های ساده در قسمت های مختلف صنعت استفاده می شود و در برخی موارد به آن میلگرد صنعتی هم می گویند. بر خلاف ساختمان سازی از میلگرد های آجدار بسیار کم در صنعت استفاده می شود. از انواع میلگرد های ساده کم کربن برای ساخت توری و سیم خاردار استفاده می کنند. خوب است بدانید که از کلاف های میلگرد نیز برای ساخت مخازن پتروشیمی استفاده می شود. در صورتی که میلگرد ها با قطر بسیار کم ساخته شوند به آن ها مفتول می گویند که در صنایع بسیار کاربردی هستند.

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

به طور کلی میلگرد های ساختمانی و صنعتی از لحاظ شکل ظاهری، کاربرد، سایز، ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی، قابلیت و توان جوش پذیری و قیمت با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه به بررسی هر کدام این موارد می پردازیم.

1. تفاوت از لحاظ شکل ظاهری

در ساختمان سازی از میلگرد برای افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای جانبی استفاده می شود. در نتیجه میلگرد های آجدار برای این کار مناسب اند تا بهتر با بتن در گیر شوند. اما میلگرد های ساده که بر روی سطح آن ها هیچ برآمدگی وجود ندارد و صاف هستند در قسمت های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه از انواع میلگرد های صنعتی می توان به میلگرد ساده و از انواع میلگرد های ساختمانی می توان به دوکی مارپیچ، جناغی و هفت-هشتی اشاره کرد.

2. تفاوت از لحاظ کاربرد

در ساختمان سازی بیشتر از میلگرد ها برای افزایش مقاومت آن ها استفاده می کنند. بتنی که در ساختمان سازی به کار می رود مقاومت فشاری زیادی دارد اما در برابر نیرو کششی و پیچشی ضعیف عمل می کند. به همین دلیل باید از میلگرد در آن استفاده شود. برای خاموت زنی، افزایش مقاومت کششی و پیچشی، مسلح سازی بتن، افزایش مقاومت در برابر حرارت و آتش سوزی، تقویت فونداسیون و… از انواع میلگرد های ساختمانی استفاده می شود. در صنعت به دلیل خاصیت جوش پذیری بالایی که میلگرد ها دارند در قسمت های مختلف به کار می روند. همچنین در ساخت پیچ و مهره، قطعات خودرو سازی، ساخت ماشی آلات مخصوص کشاورزی و… از میلگرد استفاده می کنند.

3. تفاوت از لحاظ سایز

میلگرد ها با سایز های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. باید بدانید که سایز و وزن میلگرد ها با هم رابطه مستقیم دارند. به این معنا که هر چه سایز افزایش پیدا کند وزن نیز زیاد می شود. میلگرد ها در سایز های 5.5 تا 40 میلی متر تولید می شوند. در ساختمان سازی از میلگرد با اندازه ی 8 تا 32 استفاده می کنند. قطر میلگردهایی که در صنعت استفاده می شود نسبت به میلگرد های ساختمانی بیشتر است.

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی چیست

4. تفاوت از لحاظ ترکیبات شیمیایی

درصد کربن و آلیاژ هایی که در میلگرد های صنعتی و ساختمانی به کار می رود با هم متفاوت است. کربن موجود در میلگرد نشان می دهد که چقدر مقاومت دارد و میزان سختی آن به چه صورت است. درصد وجود کربن در میلگرد های صنعتی کم است. به همین دلیل انعطاف پذیری بالایی دارند و برای جوشکاری بسیار مناسب هستند. همان طور که گفتیم میلگرد های ساختمانی انواع مختلفی دارند و در نتیجه با توجه به نوع هر کدام درصد کربن آن ها نیز متفاوت است.در تولید میلگرد های ساختمانی از فولاد ST37 استفاده می کنند. از ترکیبات شیمیایی میلگرد های ساده می توان به کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر و گوگرد اشاره کرد. ترکیباتی که در ساخت میلگرد های صنعتی به کار می رود کمی متفاوت است و معمولا در آن ها آلیاژ های کروم، مولیبدن، وانادیوم و نیکل به کار می رود.

5. تفاوت از لحاظ خواص مکانیکی

کشش، خمش، انعطاف پذیری و جوش پذیری از نمونه ی خواص مکانیکی در میلگرد ها است که به نوع آلیاژ به کار رفته در آن وابسته است. میلگرد هایی که در صنعت و ساختمان سازی به کار می روند باید استحکام بالا داشته و در صنعت باید میلگرد ها قابلیت خم و برش پذیری داشته باشند. در هنگام خرید برای استفاده ی درست باید به تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی توجه شود.

6. تفاوت از لحاظ جوش پذیری

در صنایع برای استفاده و اتصال میلگرد ها در قسمت های مختلف از جوشکاری استفاده می شود و در نتیجه میلگرد ها باید دارای جوش پذیری بالایی باشند. صاف بودن سطح میلگرد ها جوش پذیری را راحت تر می کند به همین دلیل هم در صنایع بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل در ساختمان سازی که از میلگرد های آجدار استفاده می شود عملیات جوشکاری باید با حساسبت بالاتری انجام شود.

7. تفاوت از لحاظ قیمت

هر چه کیفیت میلگرد مصرفی که در صنعت و ساختمان سازی بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می شود. معمولا قیمت میلگرد هایی که در صنعت به کار می رود بیشتر از میلگرد هایی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قصد استفاده از میلگرد در قسمت های مختلف صنعتی و ساختمانی با قالیت های خاص را دارید باید آن را سفارش دهید. تولید میلگرد به صورت سفارشی هزینه ی بالاتری نسبت به نوع آماده ی آن ها دارد.

خرید میلگرد در اصفهان

حال که با تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی آشنا شدید باید در هنگام خرید نیز دقت کنید. میلگرد ها در انواع و سایز های مختلف در کارخانه ها تولید و به بازار عرضه می شود. با توجه به نوع صنعتی یا ساختمانی بودن از میلگرد ها استفاده می کنند. معمولا سایز میلگرد هایی که در صنعت به کار می رود بیشتر از میلگرد های ساختمانی است. از میلگرد های صنعتی به دلیل اینکه سطح صافی دارد نمی تواند در ساختمان سازی استفاده کرد. زیرا استحکام کل سازه به خطر می افتد. اگر قصد خرید میلگرد ها را دارید بهتر است آن را از شرکت های معتبر پخش کننده خریداری کنید. یکی از این شرکت ها، شرکت فیدار مبین آژند است. شما می توانید با ورود به سایت آهن505 از قیمت روز میلگرد ها اطلاعاتی به دست آورده و سپس میلگرد مورد نیاز خود را سفارش دهید. خرید از کارخانه فقط در صورتی به صرفه است که بخواهید میلگرد ها را در حجم بسیار بالا خریداری کنید. در غیر این صورت از لحاظ اقتصادی برای شما به صرفه نیست.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

در این مقاله به طور کامل به بررسی تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی پرداختیم. دانستن تفاوت این میلگرد ها بسیار مهم است زیرا از هر کدام در قسمت های مختلف استفاده می شود. حتما در هنگام خرید به نکاتی که در رابطه با تفاوت های میلگرد در این مقاله اشاره شد توجه کنید. شما عزیزان می توانید میلگرد های مورد نیاز خود را به راحتی از شرکت معتبر فیدار مبین آژند خریداری کنید. همچنین اگر در رابطه با خرید میلگرد و تفاوت های آن سوالی دارید می توانید با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3106

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند