نکات اجرایی داربست

09:002220
نکات اجرایی داربست

نکات مربوط به اجرای داربست

مقدمه

در ساخت و ساز های مرتفع برای دسترسی کارگران به قسمت های بالایی و اجرای موارد لازم از داربست استفاده می کنند. به دلیل خطراتی که داربست به همراه دارد امروزه توصیه می شود از کفراژ برای این کار استفاده شود. استفاده از کلایمر ممکن است هزینه های زیادی در ساختمان های کم حجم ایجاد کند که کارفرما ترجیح می دهد به سراغ داربست برود. در این مقاله قصد داریم نکات اجرایی داربست را برای شما مطرح کنیم که در هنگام ساخت و ساز با مشکل و خطر مواجه نشوید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

داربست چیست؟

انواع داربست کدام اند؟

نکات اجرایی داربست

پله ی داربستی چیست و چه کاربردی دارد؟

عوامل موثر در قیمت داربست ها

خرید انواع داربست


مهمترین نکات اجرایی داربست

داربست چیست؟

در ساختمان سازی بیش از ارتفاع 2 متر برای دسترسی آسان کارگران به قسمت های مختلف برای ساخت از داربست استفاده می کنند. داربست ها معمولا به صورت موقتی برای ساخت نما، تعمیرات، رنگ آمیزی و… در دو جنس فلزی و چوبی مورد استفاده قرار می گیرند.

اجزای تشکیل دهنده ی داربست

  1. ستون داربست
  2. لوله های افقی و لوله های زیر تخته ای
  3. شمع مایل
  4. لوله های مهار
  5. قید و قید دیوار درگاهی
  6. دیسک های افقی داربست
  7. میله شکاف دار اتصال
  8. پایه مهار
  9. اتصالات پل زیر سقف
  10. بست پله ای داربست و صفحه پله

انواع داربست کدام اند؟

1. داربست فلزی

یکی از انواع داربست ها، داربست فلزی است. معمولا این نوع داربست ها را با لوله های فولادی با قطر 3/48 میلی متری می سازند. اصطلاحا به این نوع لوله 5 سانتی متری می گویند. ضخامت در نظر گرفته شده برای این لوله ها با توجه به کاربردشان حدودا 4 میلی متر است. برای اتصال از بست های مخصوص فلزی استفاده می کنند. داربست های فلزی، موقتی هستند و می توان آن ها را از هم جدا کرد و در جای دیگر مورد استفاده قرار داد.

2. داربست چوبی

این نوع داربست، از انواع داربست های دائم به شمار می روند. از نردبان در ساخت داربست های چوبی استفاده می کنند و از اجزای پرکاربرد در آن ها می توان به تخته، خرک و پل موقت اشاره کرد.

آشنایی با نکات اجرایی داربست

3. داربست معلق

در ساخت و ساز هایی که امکان قرارگیری داربست بر روی زمین وجود ندارد از داربست های معلق استفاده می کنند. برای قرارگیری بهتر داربست ها را به دیوار متصل می کنند.

4. داربست مثلثی

ظاهر فریم های استفاده شده در ساخت داربست های مثلثی شبیه به مثلث است. از مزیت های این نوع داربست ها می توان به آسان بودن در هنگام باز و بسته کردن و سرعت در اجرای آن، امکان باربری بسیار بالا به علت داشتن اجزای مورب ثابت و عدم نیاز به فرد ماهر در داربست بندی اشاره کرد.

5. داربست چکشی ستاره

در اجرای این نوع داربست از پایه های قائم و مهارهای افقی استفاده می کنند. اتصال پایه های داربست به یکدیگر با مغزی و پین انجام می شود. از مزایای این داربست می توان به آسان بودن در باز و بسته کردن آن، قابلیت اجرا در ارتفاع های مختلف، مناسب برای استفاده در داربست بندی نمای شاختمان و تاسیساتی مانند تاسیسات پالایشگاهی، سهولت در انتقال آن و سرعت بالا در مونتاژ اشاره کرد.

6. داربست چکشی کاسه ای

در ساختمان سازی می توان از این نوع داربست ها استفاده کرد. این نوع داربست ها مانند داربست های چکشی ستاره ای، در مونتاژ آن ها از پایه های قائم و مهارهای افقی استفاده می کنند.


نکته!

در اتصال و اجرای داربست ها از بست هایی با انواع بست چهار پیچ، بست دو پیچ، بست تک پیچ یا قائم و بست گردون استفاده می کنند.


نکات اجرایی داربست

در اجرای داربست باید نکات فنی و ایمنی در آن را جدی بگیرید. در ادامه به چند مورد از مهمترین نکات توجه می کنیم.

نکات فنی در اجرای داربست

  1. داربست باید بتواند علاوه بر تحمل وزن خود، 4 برابر بیشتر از آن را نیز تحمل کند.
  2. ضخامت الوار های استفاده شده نباید کمتر از 5 سانتی متر باشد.
  3. الوار های باید سالم و بدون هیچ ترک و خرابی باشند.
  4. برای هر سکو حداقل 2 تخته الوار لازم است.
  5. پهنای جایگاهی که برای کار و قرارگیری کارگران استفاده می شود، نباید کمتر از 0.5 متر باشد.
  6. تیرهای افقی داربست باید حداقل به 3 پایه عمودی متصل بوده و محکم شده باشند.
  7. توجه داشته باشید که مقدار فاصله عمودی موجود بین تیر های افقی نباید بیشتر از 2 در نظر گرفته شود.
  8. بین پایه های عمودی برای کارهای سنگین نباید بیشتر از 1.8 متر فاصله وجود داشته باشد. این میزان برای کار های سبک 2.3 متر در نظر گرفته می شود.
  9. الوار هایی که برای جایگاه استفاده می شوند، باید دارای عرض 25 سانتی متر و بیشتر باشند.
  10. فاصله ی الوار با تکیه گاه 30 سانتی متر باشد و از سیم های مناسب برای بستن آن ها استفاده شود.

نکات ایمنی در اجرای داربست

نکات ایمنی در اجرای داربست

علاوه بر رعایت نکات فنی در اجرای داربست باید به نکات ایمنی در آن توجه داشته باشید تا امنیت کارگران به خطر نیفتد. از نمونه این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. در صورتی که شرایط آب و هوایی برای انجام کار مساعد نباشد برای حفظ ایمنی باید کار با داربست را متوقف کرد.
  2. ضخامت تخته های الوار باید یکسان باشد.
  3. تکیه دادن بر نرده و تخته ها ممنوع است.
  4. به هیچ عنوان نمی توان به جای گاردریل از نوار خطر استفاده کرد.
  5. تقسیم بار بر روی سکو ها باید به صورت یکسان انجام شود.
  6. برای اجرای داربست ها مجوز لازم است و نمی توان بدون مجوز از آن استفاده کرد.
  7. زاویه ی بین سطح افقی و نردبان باید 75 درجه باشد.
  8. فاصله ی بین پایه های نردبان حداکثر باید 30 سانتی متر در نظر گرفته شود.
  9. به هیچ عنوان نباید برای بالا رفتن از داربست از نردبان های دست ساز استفاده شود.
  10. از بالای داربست نباید اجزایی را به پایین انداخت. زیرا ممکن است به عابرین یا کارگران دیگر صدمه وارد شود.

نکات مهم در نصب داربست

در هنگام نصب داربست باید به نکات مربوط به آن توجه داشته باشید تا در هنگام اجرای آن با مشکل مواجه نشوید. از موارد مهم در نصب داربست می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. لوله هایی که برای نصب داربست در قسمت های مختلف استفاده می شود باید بدون پوسیدگی و زنگ زدگی باشد.
  2. برای سکو ها باید از نرده های حفاظتی یا گردریل استفاده شود.
  3. طول ضخامت لوله نباید کمتر از 5 سانتی متر و همچنین عرض آن نباید از 25 سانتی متر کمتر باشد.
  4. در زمان اجرا باید به تمامی دستور العمل‌های ایمنی مربوط به خطوط برق توجه داشته باشید زیرا برق‌گرفتگی در کمتر از چند ثانیه رخ می‌دهد و لازم است از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل شود.
  5. باید به ظرفیت تحمل داربست توجه کنید زیرا هر داربست فقط توان و تحمل وزن و فشار خاصی را خواهد داشت.

پله ی داربستی چیست و چه کاربردی دارد؟

در هنگام ساخت و ساز برای دسترسی آسان به نقاط مختلف در ارتفاع های بالا معمولا از پله های داربستی استفاده می کنند. با توجه به محلی که قرار است از این پله ها استفاده شود معمولا با پایه های 4، 6 و یا 8 تایی ساخته می شوند. در اجرای داربست ها به روش سنتی معمولا برای باز و بسته کردن راحت تر آن از پله ی داربستی استفاده می کنند تا سرعت کار افزایش یابد. پله های داربستی فضای کمی را اشغال می کنند و نحوه ی استفاده از آن برای کارگران آسان است.

عوامل موثر در قیمت داربست ها

قیمت داربست ها به عواملی مانند قیمت لوله داربست با توجه به طول و ضخامت لوله ها و در نتیجه وزن لوله های داربستی بستگی دارد. نکته مهم در استفاده از لوله های داربستی مونتاژ درست و مناسب آن ها است. علاوه بر این موارد هزینه های مربوط به نگهداری و حمل و نقل، ساخت و اجرای آن، دستمزد کارگران و… می تواند در قیمت نهایی داربست ها تاثیر گذار باشد.

خرید انواع داربست

بست ها در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به نوع و محل استفاده و همچنین موارد مطرح شده در قسمت قبل قیمت هایی برای آن ها در نظر گرفته می شود. قیمت داربست نیز مانند دیگر مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است. برای خرید انواع داربست و دیگر مصالح ساختمانی توصیه می شود از شرکت های معتبر آن را خریداری کنید. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در ارائه انواع مصالح ساختمانی، شرکت فیدار مبین آژند(آهن505) است. برای اطلاع از قیمت و نحوه ی خرید کافی است به سایت آهن505 مراجعه فرمایید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

داربست از انواع اجزایی است که برای دسترسی به ارتفاعات بالا در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. نکات اجرایی داربست ها بسیار مهم است و حتما باید در هنگام ساخت و ساز به آن توجه شود. داربست ها در انواع مختلفی تولید می شوند. جنس داربست با توجه به نوع شرایط آب و هوایی و روش ساخت انتخاب می شود. در اجرای داربست باید به نکات ایمنی و فنی توجه شود در غیر این صورت ممکن است به سازه یا کارگران صدمه ببرسد. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی نکات اجرایی داربست بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با نکات اجرایی داربست و انتخاب بهترین نوع آن با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2524

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند