تفاوت میلگرد سبک و سنگین

08:431850
تفاوت میلگرد سبک و سنگین

همه چیز در رابطه با میلگرد سبک و سنگین و تفاوت بین آن ها

مقدمه

یکی از انواع مقاطع فولادی که از آن برای افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای جانبی استفاده می کنند، میلگرد ها هستند. به طور کلی میلگرد ها در دو نوع سبک و سنگین تولید و به بازار عرضه می شوند. اگر قصد خرید میلگرد را دارید باید بدانید نوع سبک یا نوع سنگین برای ساخت و ساز شما مناسب است. همچنین باید تفاوت میلگرد سبک و سنگین را بدانید تا با اطمینان بیشتر میلگرد مورد نیاز خود را خریداری کنید. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با تفاوت میلگرد سبک و سنگین خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست

میلگرد سبک و سنگین

تفاوت میلگرد سبک و سنگین

نحوه ی تشخیص میلگرد سبک و سنگین

کارخانه ی تولید کننده میلگرد های سبک و سنگین

پارامتر های مهم در محاسبه ی میلگرد ها

خرید میلگرد های سبک و سنگین در ساختمان سازی


میلگرد سبک و سنگین

وقتی که هنگام ساخت میلگرد وزن آن از مقدار مشخص و استاندارد کمتر شود، به آن میلگرد سبک و زمانی که این عدد از حد معمول بیشتر شود به آن میلگرد سنگین می گویند. سبکی و سنگینی وزن هر میلگرد نباید از حد مشخص بیشتر شود. در صورت سبکی زیاد، میلگرد توانایی تحمل نیروهای جانبی را ندارد و مقاومت سازه کاهش پیدا می کند. طول و عرض میلگرد ها با هم رابطه مستقیم دارند. در نتیجه اگر وزن کم شود، میلگرد نیز با طول کمتر ساخته می شود. همچنین در صورتی که میلگرد با وزن بالا تولید شود، عرض آن بیشتر می شود. در پروژه هایی که سختی بالا دارند از میلگرد های سنگین استفاده می شود. قیمت میلگرد های سبک نسبت به میلگرد های سنگین بیشتر است. باید بدانید که میلگرد های سنگین به عنوان تقویت کننده ی آهن و برای حفاظ های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگرد سبک و سنگین

کاربرد میلگرد سبک

در صورتی که پارامتر و نکات در ساخت میلگرد های سبک به طور کامل رعایت شود، می توان از آن در همه ی بخش های سازه استفاده شود. اما اکثرا مهندسان بر این باورند که بهتر است از میلگرد های سبک به منظور تقویت و ایجاد حفاظ در سازه استفاده شود. اگر در هنگام ساخت وزن میلگرد های سبک از استاندارد مشخص شده کمتر در نظر گرفته شود، نباید از میلگرد در بتن استفاده کرد زیرا مقاومت آن کاهش پیدا می کند و ایمنی ساختمان دچار مشکل می شود.

کاربرد میلگرد سنگین

از میلگرد های سبک می توان در محل هایی که از میلگرد های آجدار استفاده می شود نیز استفاده کرد. با استفاده از این میلگرد ها مقاومت کششی در سازه افزایش پیدا می کند. در نتیجه در قسمت هایی که کشش در سازه زیاد است، میلگرد سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. باید توجه کنید که اگر در ساخت میلگرد های سنگین وزن میلگرد ها از حدی بالا تر رود، باعث شکننده شدن میلگرد می شود. به همین منظور در قسمت هایی از سازه که احتمال خم کاری وجود دارد از میلگرد سنگین استفاده می شود.

تفاوت میلگرد سبک و سنگین

میلگرد ها معمولا به صورت شاخه ای در بندیل های مشخص دسته بندی می شوند. معمولا میلگرد های سبک به دلیل ضخامت کمتری که دارند با تعداد بیشتر قرار می گیرند. به دلیل وزن سبک میلگرد ها امکان محاسبات و مدیریت میلگرد های لازم برای خریدار و فروشنده راحت تر است. از تفاوت های میلگرد سبک و سنگین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. وزن این دو میلگرد متفاوت است.
  2. استحکام و طول عمری که هر کدام دارند متفاورت است.
  3. میلگرد های سبک به دلیل قالب های کوچک، حساسیت بالایی در ساخت آن وجود دارد.
  4. استاندارد هایی که در تولید میلگرد های سبک و سنگین استفاده می شود با یکدیگر متفاوت است.
  5. میلگرد های سبک و سنگین در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و محل قرارگیری آن ها با یکدیگر متفاوت است.
  6. قیمت میلگرد های سبک از میلگرد های سنگین بیشتر است.

نمی توان گفت که کدام نوع میلگرد برای ساخت و ساز مناسب است زیرا هر کدام از انواع میلگرد های سبک و سنگین با توجه به کاربردی که در ساختمان سازی دارند باید انتخاب شوند. در نتیجه قبل از خرید میلگرد های سبک و سنگین باید بدانید قرار است کدام نوع آن در قسمت های مختلف ساخت و ساز استفاده شود. لازم است به این نکته توجه کنید که به دلیل هزینه های کمتری که میلگرد های سنگین نسبت به سبک دارند نباید در همه جا مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه ی تشخیص میلگرد سبک و سنگین

1. تشخیص میلگرد سبک

علاوه بر این که می توان از روی وزن میلگرد های سبک را شناسایی کرد، با بررسی سایز و نوع آج میلگرد نیز امکان تشخیص وجود دارد. میلگرد های سبک معمولا به دو صورت شاخه ای و کلاف های 5.5 تا 12 میلی متری تولید و به بازار عرضه می شود. اما در سایز های بالاتر به دلیل افزایش سایز و وزن امکان تولید آن به صورت کلاف وجود ندارد. به همین خاطر میلگرد های کلاف و میلگرد با سایز های 8، 10 و 1 متری در دسته ی میلگرد های سبک قرار می گیرند.

2. تشخیص میلگرد سنگین

با توجه به استاندارد روسی GOST 5781، میلگرد هایی که در گرید A3 و A4 تولید می شوند، جزء دسته ی میلگرد های سنگین قرار می گیرند. وزن یکی دیگر از عوامل مهم در تشخیص میلگرد سنگین از سبک است. میلگرد های سنگین معمولا در سایز های 14 تا 32 میلی متری تولید می شود.

خرید میلگرد های سبک و سنگین در ساختمان سازی

کارخانه ی تولید کننده میلگرد های سبک و سنگین

امروزه کارخانه های زیادی در ایران میلگرد ها را با استاندارد و اندازه های مختلف تولید و به بازار عرضه می کنند. برخی کارخانه ها میلگرد سبک و برخی دیگر میلگرد سنگین تولید می کنند که در ادامه آن به توضیح آن می پردازیم.

کارخانه های تولید کننده میلگرد سبک:

  1. ظفر بناب
  2. آناهیتا گیلان
  3. راد همدان

کارخانه تولید کننده میلگرد سنگین:

  1. کویر کاشان
  2. ذوب آهن اصفهان
  3. فولاد میانه
  4. فولاد خراسان
  5. سیادن ابهر

پارامتر های مهم در محاسبه ی میلگرد ها

سه پارامتر مهم در محاسبات میلگرد ها وجود دارد که عبارت اند از مقاومت تسلیم، اسپیسر و مقاومت کششی.
مقاومت تسلیم به این معناست که تسلیم میزان تنش اعمال شده بر میلگرد که با تغییر طول و بدون تغییر میزان نیروی وارده همراه است. اسپیس ها به عنوان قطعات کمکی هستند که با جنس های مختلفی مانند بتن، فلز، چوب یا پلاستیک تولید می شوند. از این قطعات بین میلگرد ها یا بین میلگرد و بتن استفاده می شود و وظیفه ی آن ها کنترل جابه جایی آرماتور و جلوگیری از تخریب آن است. در هنگام استفاده از این قطعات باید به جنس آن توجه کنید.
مقاومت کششی نیز از تقسیم حداکثری بار یا نیرو بر سطح مقطع میلگرد ها به دست می آید و در هنگام اجرای سازه و استفاده از میلگرد حتما باید به طور دقیق محاسبه شود.

خرید میلگرد های سبک و سنگین در ساختمان سازی

میلگرد ها در دو نوع سبک و سنگین در بازار وجود دارد. برای استفاده از میلگرد ها باید نوع و محل قرارگیری آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. شرکت های مختلفی به پخش انواع میلگرد مشغول اند. نوع کارخانه ی تولید کننده و شرکت پخش کننده در کیفیت میلگرد ها تاثیرگذار است. یکی از شرکت های معتبر در زمنیه ی پخش انواع مصالح ساختمانی به خصوص میلگرد شرکت فیدار مبین آژند است. شما می توانید برای خرید میلگرد در اصفهان به سایت آهن505 مراجعه کنید. در صورت نیاز به خرید حضوری می توانید به انبار شرکت واقع در پل تمدن اصفهان مراجعه کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


نکات مهم هنگام خرید میلگرد

  1. کیفیت اصلی بسیار مهم است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد زیرا مصالح بی کیفیت امنیت کل سازه را دچار مشکل می کند.
  2. کارخانه تولید کننده میلگرد بسیار مهم است. زیرا هر کارخانه میلگرد ها را با وزن و کیفیت مختلف تولید و به بازار عرضه می کند.
  3. اینکه چه وزنی برای ساخت و ساز شما مناسب است مسئله ای مهم است که در هنگام خرید میلگرد باید مورد توجه قرار گیرد.
  4. قیمت میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است و باید قبل از خرید از قیمت روز میلگرد اطلاع پیدا کنید.
  5. باید بدانید قرار است میلگرد در کدام قسمت ساختمان استفاد شود و سپس آن را خریداری کنید.

بررسی تفاوت میلگرد سبک و سنگین

سخن آخر

یکی از انواع مصالح ساختمانی میلگرد ها هستند که با توجه به وزنی که دارند در دو نوع سبک و سنگین تولید و به بازار عرضه می شوند. هر کدام از میلگرد های سبک و سنگین در قسمتی از سازه استفاده می شود و نمی توان گفت کدام نوع آن بهتر است. زیرا هر کدام کاربرد های مختلفی دارند. اگر قصد خرید میلگرد از شرکت های معتبر را دارید باید از نوع آن و محلی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد اطلاعاتی به دست آورید تا در هنگام استفاده دچار مشکل نشوید. در این مقاله به بررسی تفاوت میلگرد سبک و سنگین اشاره کردیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده و از خواندن آن لذت برده باشید. شما می توانید سوالات خود را در رابطه با تفاوت میلگرد سبک و سنگین را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3066

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند