مقایسه کابل افشان و مفتولی

11:002330
مقایسه کابل افشان و مفتولی

امروزه زندگی بدون برق بسیار سخت و یا غیر ممکن است. انرژی الکتریکی پس از تولید در نیروگاه ها باید به سمت شهر منتقل شود که این انتقال برق توسط سیم و کابل فشار ضعیف صورت می‌گیرد. این سیم و کابل ها از دو نوع افشان و مفتولی تشکیل شده اند که هر یک قابلیت ها، ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه ی این مقاله به توضیح کاملی در رابطه با مقایسه کابل افشان و مفتولی می پردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست

کابل مفتولی چیست؟

انواع کابل‌های مفتولی

کاربرد کابل های مفتول چیست؟

مزایای استفاده از کابل مفتولی

سیم افشان چیست؟

انواع کابل های افشان

کاربرد کابل افشان

مزایای کابل افشان

مقایسه کابل افشان و مفتولی


مقایسه کابل افشان و مفتولی و تفاوت های آن

کابل مفتولی چیست؟

کابل مفتولی یک سیم تک‌ هسته‌ای رساناست که با هادی آلومینیومی یا مسی ساخته می‌شود. این کابل در بازار به نام‌های کابل تک‌هسته‌ای یا کابل تک‌رشته‌ای هم شناخته می‌شود. با وجود اینکه این کابل یک هسته دارد اما ضخامت (قطر) و اندازه آن متفاوت است.
کابل مفتولی می‌تواند دارای ساختار جامد یا رشته‌ای باشد. ساختار جامد یعنی که کابل از یک سیم با یک هسته تشکیل می شود. اما کابل رشته‌ای از چند رشته در یک سیم تهیه می‌شود. تفاوت این کابل با نوع افشان این است که کابل افشان از چند سیم تولید می‌شود که هر سیم به‌تنهایی دارای چندین رشته هادی است.
کابل تک‌هسته‌ای استحکام خوبی دارد اما نسبت به کابل‌های افشان انعطاف‌پذیری کمی دارند. هرچه قطر کابل تک‌رشته‌ای بیشتر شود، انعطاف‌پذیری کمتر می شود. همچنین کابل‌های مفتولی را می‌توان برای کاربردهای متفاوتی به کار برد زیرا هزینه کمتری دارند. این مدل کابل برق بخصوص در امور مربوط به ساختمان مقاومت بالایی دارد.
کابل‌های مفتولی برای انتقال جریان برق بسیار مناسب هستند.

انواع کابل‌های مفتولی

  • مفتول NYY
  • مفتول تک‌رشته‌ای
  • چند مفتولی آلومینیومی زمینی
  • چند مفتولی مسی
  • مفتولی 6*2
  • خشک NYRY
  • مفتولی سبک
  • تک مفتولی مسی
  • مفتولی زمینی
  • مقطع گرد
  • مقطع مثلثی

کاربرد کابل های مفتولی چیست؟

کابل مفتول به کابل خشک و کابل سخت نیز معروف است. این کابل چون از یک مفتول مسی به جای رشته های افشان ساخته شده است، انعطاف پذیری بالایی ندارد. این کابل ها در مواردی استفاده می شوند که نیاز به ایستایی کابل باشد. کابل های مفتولی ایستایی و فرم دهی بالاتری نسبت به کابل های افشان دارند. از این رو کابل های مفتول به عنوان کابل های نصب ثابت نیز شناخته می شوند.
کاربرد اصلی کابل مفتول در سیم کشی تابلوهای برق و یا سیم کشی ایستگاه های توزیع برق است. این کابل ها را می توان، در مصارف ساختمانی نیز به کار برد. استفاده از آن ها در داخل لوله های برق و یا مدفون در گچ بلامانع است. با این حال اکثر افراد کابل های افشان را در سیم کشی های ساختمانی استفاده می کنند، زیرا کابل افشان برای عبور از مسیرهای انحنا دار و پر پیچ و خم بسیار مناسب هستند.
کابل های مفتولی از نظر هادی های استفاده شده داخل آن به دو نوع مسی و آلومینیومی تقسیم بندی می شوند. مشخص است که کابل های مسی دارای کیفیت انتقال جریان بهتری هستند، اما قیمت بالاتری دارند. همچنین به علت بالا بودن قیمت جهانی مس، برخی افراد از کابل های مفتولی آلومینیومی استفاده می کنند. از نظر جنس غلاف بیرونی نیز کابل های مفتولی به دو نوع با روکش PVC و با روکش پلی اتیلن تقسیم می شوند.

مقایسه کابل افشان و مفتولی و کاربردهای آن

مزایای استفاده از کابل مفتولی

  1. قیمت مقرون به صرفه تر
  2. مقاوم در برابر زنگ زدگی
  3. عمر مفید زیاد
  4. رسانایی بالا و عملکرد مناسب
  5. مقاوم در برابر پیچش و ساییدگی
  6. سازگار با تمامی شرایط آب و هوایی

سیم افشان چیست؟

به کابل هایی که مقطع آن ها بیشتر از ۶ میلی متر است، سیم افشان می گویند. این کابل ها مقاومت بالایی داشته و پارگی در آن ها به وجود نمی آید. یک نوع دیگر از کابل افشان، کابل نیمه افشان است که هادی بوده، اما تک رشته ای نیست و از مجموعه مفتول های در هم پیچیده شده ایجاد می شود. مشخص است که انعطاف پذیری سیم افشان باعث می شود، این سیم کاربردهای متفاوتی داشته باشد و در مکان هایی که نیاز به کابل متحرک یا پیچیده دارند، مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال برای سیم پیچی پریز برق از کابل افشان استفاده می شود. کابل افشان سبک در اتصالات لوازم برقی ( ماشین آلاتی که دارای دو شاخه هستند و به صورت ثابت به آن ها وصل می شوند) به کار برده می شود.

کاربرد کابل افشان و مفتولی

انواع کابل های افشان

کابل‌های افشان را می‌توان از لحاظ نوع کاربرد، جنس سیم و قدرت ولتاژ به سه دسته مختلف تقسیم کرد:

کابل افشان سبک

این کابل وزن بسیار سبکی دارد و هادی آن از جنس مس آنیل شده است. از کابل افشان سبک معمولا می‌توان جهت اتصال لوازم خانگی، وسایل برقی محل کار و ماشین‌ آلاتی که به طور ثابت به جریان برق متصل هستند استفاده کرد.

کابل افشان قدرت

این نوع کابل به دلیل داشتن هادی از جنس مس آنیل شده از قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. همانطور که از نام آن پیدا است بهترین کابل جهت تأمین انرژی الکتریکی کانال‌ها، نیروگاه‌ها و مصارف صنعتی مختلف به‌حساب می‌آید.

کابل افشان آلومینیومی

با اینکه اکثر کابل‌های افشان از مس مرغوب تهیه می‌شوند، اما بعضی شرکت‌ها به دلایل مختلف از آلومینیوم به عنوان جایگزینی برای آن استفاده می کنند. کابل‌های آلومینیومی افشان نسبت به نوع مسی کاربردهای کمتری دارند و در دو دسته ولتاژ نامی 300/300 و 300/500 طبقه‌بندی می‌شوند.

کاربرد کابل افشان

سیم‌های افشان کاربردهای بسیار زیادی دارند. کابل افشان محصولی همه کاره و مناسب برای پروژه‌های موقت و دائمی است. از این کابل برای کارهای زیادی استفاده می‌شود که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

در ساختمان

مهم‌ترین کاربرد کابل افشان در ساختمان سازی است. این کابل در سیم‌کشی داخلی ساختمان برای اجرای تأسیسات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب کابل مناسب می‌تواند هم برای موارد ایمنی و هم عملکرد مناسب مورد آن استفاده قرار گیرد. کابل افشان انتخاب مناسبی برای سیستم توزیع و انتقال برق ساختمان است.

در پمپ آب

کابل افشان به دلیل نرم بودن و کاربرد آن در فواصل کوتاه، گزینه مناسبی برای استفاده در پمپ آب است. به این دلیل که پمپ آب فشار هیدرو استاتیکی دارد و این فشار منجر به نفوذ آب، به داخل کابل پمپ شناور در سطح روکش می‌شود. نشت آب دارای املاح معدنی در اطراف کابل، باعث آسیب شدید و بروز اتصالات در تجهیزات متصل به آن می‌شود. به همین دلیل مقاومت کابل کاهش می یابد و از کار می افتد. در نتیجه استفاده از یک کابل مناسب مانند کابل افشان در پمپ‌های آب به معنای مقاومت در برابر شرایط مخرب است.

در صنایع

کابل افشان در صنایع و نیروگاه‌ها اهمیت بالایی دارد. در صنایع که انتقال برق نیاز به جریان‌های فشار قوی دارد، استفاده از کابل افشان باعث کاهش تداخل سیگنالی می شود.
با استفاده از کابل افشان در نیروگاه‌ها و صنایع مربوط به برق، احتمال برق گرفتگی و حریق کاهش می یابد.

مزایای کابل افشان

مزایای کابل افشان

کابل های افشان عملکرد بسیار خوب و طراحی آسانی دارند و  با سفارشی سازی می‌توانید هر کابل معمولی را به کابل افشان تبدیل کنید. مزایای کابل‌های افشان عبارتند از:

1- صرفه جویی در فضا

کابل‌های افشان باعث اشغال فضای کمتری می شوند. سیم افشان برای مکان‌هایی که نیاز به ذخیره سازی و استفاده از مقدار زیادی سیم وجود دارد، مفید است. هرچه این سیم‌ها کارآمدتر باشند، نتایج بهتری خواهید گرفت. تصور کنید سه سیم جداگانه را برای انتقال برق، داده‌ها و سیگنال‌های صوتی نصب کنید. اکنون می‌توانید کابلی داشته باشید که تمام سیم‌ها را در یک کابل نگه دارد.

2- بهبود عملکرد کابل

کابل‌های افشان در برابر آسیب‌های شدید مقاوم هستند. همچنین آن ها می‌توانند در فضاهای کوچکی قرار بگیرند. از این رو، هیچ تداخل الکتریکی را ایجاد نمی‌کنند و در نتیجه عملکرد کابل افزایش می یابد. می‌توانید بهترین تجربه را با این کابل‌ها داشته باشید زیرا عمر زیادی دارند و حتی امکان استفاده به صورت موقتی را نیز دارند.

3- مقاوم در برابر خوردگی

کابل‌های افشان در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند. آنها قدرت بیشتری به کابل می‌دهند که باعث افزایش طول عمر کابل می‌شود. این کابل‌ها به دلیل داشتن انعطاف پذیری بالا، بسیار پر استفاده هستند. کابل‌های افشان می‌توانند طیف وسیعی از کاربردها را پوشش دهند.

4- فوق العاده انعطاف پذیر

تنظیم این کابل‌ها برای استفاده در هر مکانی، بدون مشکل خواهد بود. کابل افشان انعطاف پذیر است و هر مشکل مربوط به پیچش و خمیدگی را می توان با آن حل کرد. نصب، مونتاژ و جداسازی این کابل‌ها بسیار آسان است. کابل‌های افشان می‌توانند فضای ایجاد شده توسط کابل‌های استاندارد را کوتاه کنند. این مورد باعث یک مزیت اضافی برای سازماندهی بیشتر کابل‌ها می شود.

5- چند کاره بودن

کابل های افشان، ویژگی‌ها و عملکردهای مختلف بسیاری دارند که باعث می‌شوند برای پروژه‌های موقتی که نیاز به مدیریت مناسب کابل دارند، بسیار ایده آل باشند. این کابل‌ها می‌توانند تمام سیم‌های سیگنال را در خود داشته باشند و آنها را درون یک لایه محافظ و رسانا قرار دهند. چند کاره بودن باعث می‌شود بتوانیم از این سیم‌ها برای کارهای مختلف استفاده کنیم.

معایب کابل افشان

معایب کابل افشان

  • مقاومت اهمی در کابل‌های افشان کمتر است .
  • کابل های افشان از نظر هزینه‌ای گران هستند و هزینه‌های تولید آن‌ها بالاتر از انواع دیگر کابل‌هاست.
  • کابل‌های افشان به دلیل خوردگی ناشی از عمل مویرگی، به احتمال زیاد پاره می‌‎شوند.
  • این کابل‌ها برای جلوگیری از تداخل الکترونیکی مناسب نیستند. کانال‌های هوایی موجود بین هر رشته باعث می‌شود تا اثر پوسته‌ای ایجاد شده از طریق میدان‌های مغناطیسی در طول سطح کابل تقویت شود.

مقایسه کابل افشان و مفتولی

کابل‌های افشان و کابل‌های مفتولی را می‌توان در ویژگی‌های زیر مقایسه کرد:

انعطاف‌پذیری: کابل‌های افشان انعطاف‌پذیری بیشتری  از نوع مفتولی دارند. این به دلیل وجود ساختار رشته‌ای در این نوع کابل ها است .

کاربرد: انعطاف‌پذیری بالاتر در کابل‌های افشان در عملکرد آنها تاثیر دارد، تفاوت این نوع کابل با کابل مفتولی از لحاظ کاربرد کاملا مشخص است. برای مثال، کابل افشان در ماشین‌آلات و تابلوهای فرمان استفاده می شود و کابل مفتول به دلیل مقاومت کمتر در سطوحی که مقطعی بزرگتر دارند بیشتر استفاده می شود.

مقاومت:  انعطاف پذیری زیاد کابل‌های افشان باعث می شود که در شرایط سخت هم مقاومت خود را حفظ کنند و به‌راحتی دچار قطعی نشوند. درحالی که کابل‌های مفتول از مقاومت کمتری برخوردار بوده و بیشتر در معرض شکستگی قرار می‌گیرند. در مقاومت اهمی نیز کابل های مفتول بهتر هستند. دلیل آن به خاطر پیچش رشته سیم‌ها و اندازه طول کابل است.

 اتصال: تک رشته‌ای بودن کابل‌های مفتولی باعث کم شدن احتمال اتصالی کردن در آن می شود.

میزان خوردگی: کابل افشان در برابر کابل مفتولی مقاومت کمی  در برابر پوسیدگی و خوردگی دارد. به همین دلیل اگر احتمال خوردگی برای کابل وجود داشته باشد، از کابل های مفتولی جهت اتصال استفاده می کنند.

قیمت: کابل های مفتولی نسبت به افشان قیمت بهتری دارند. همچنین در میزان هزینه ها نیزبهتر عمل می کنند.

خرید کابل مفتولی و افشان

خرید کابل مفتولی و افشان

راه های زیادی برای خرید انواع کابل وجود دارد. یکی از ساده ترین روش های خرید کابل سفارش از طریق سایت می باشد. یکی از سایت های معتبر در زمینه ی ارائه ی انواع اجزای ساختمان سایت آهن505 است. شما می توانید با مراجعه به سایت آهن505 محصولات مورد نیاز خود را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

از کابل های افشان و مفتولی در قسمت های مختلف ساختمان سازی و صنعت استفاده می کنند. هر کدام از این کابل ها دارای کاربرد و ویژگی های مخصوصی هستند که در هنگام استفاده باید مد نظر قرار گیرد. در این مقاله به مقایسه ی کابل افشان و مفتولی پرداختیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در رابطه با انواع کابل های افشان و مفتولی با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2184

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند