مقاوم سازی با فولاد پرمقاومت

07:362150
مقاوم سازی با فولاد پرمقاومت

مصالح فولادی یکی از اجزای اصلی در ساختمان سازی هستند که کاربرد های مختلفی دارند. یکی از انواع مصالح فولادی، فولاد پر مقاومت است. در ساخت این نوع فولاد از عناصر مختلفی استفاده شده است. فولاد پر مقاومت استحکام بیشتری نسبت به فولاد معمولی دارد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. مقاوم سازی ساختمان با استفاده از فولاد پر مقاومت یکی از راه های افزایش استحکام ساختمان در برابر خطرات احتمالی مانند زلزله به شمار می رود. در ادامه این مقاله توضیحی درباره ی انواع و روش های مقاوم سازی ساختمان با استفاده از فولاد پرمقاومت را در اختیار شما همراهان عزیز قرار می دهیم. پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

فهرست

فولاد چیست؟

روش های مقاوم سازی ساختمان

فولاد پرمقاومت چیست؟

عوامل موثر در انتخاب روش مقاوم سازی فولاد

مزایای مقاوم سازی ساختمان با استفاده از فولاد پرمقاومت

تاثیر مقاوم سازی ساختمان با استفاده از فولاد پرمقاومت

هدف از مقاوم سازی ساختمان با فولاد پرمقاومت

ضرورت مقاوم سازی ساختمان

خرید انواع مصالح فولادی معمولی و فولادی پرمقاومت


نحوه مقاوم سازی با فولاد پرمقاومت

فولاد چیست؟

فولاد یکی از مصالح پر کاربرد در صنعت و ساختمان سازی به شمار می رود. در تولید فولاد از آهن استفاده می شود. استفاده از آهن و فولاد کمک زیادی به پیشرفت در صنایع و ساختمان سازی می کند. از زمان های قدیم تولید و ساخت اجزای مختلف فولادی و آهنی در ایران رواج بسیاری داشته است. در ساخت فولاد علاوه بر آهن از کربن با درصد های مختلف نیز استفاده می شود. با مقاوم سازی فولاد، ویژگی های بسیار مفیدی پیدا می کند که از آن در ساختمان سازی و به خصوص صنایع به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های مقاوم سازی ساختمان

روش های مختلفی برای افزایش مقاومت ساختمان وجود دارد. از انواع این روش ها می توان به استفاده از انواع پوشش فولادی، استفاده از انواع بادبند فولادی، دیوار های برشی، استفاده از قاب های ساخته شده با مصالح بنایی، استفاده از پوشش بتنی و مقاوم سازی با استفاده از فولاد پر مقاومت اشاره کرد. در این به بررسی افزایش مقاومت سازه به وسیله فولاد پر مقاومت می پردازیم.

فولاد پر مقاومت چیست؟

یکی از انواع مصالح فولادی، فولاد پرمقاومت یا HSS است. با اضافه کردن کروم، منگنز، نیکل، فسفر، مس و مولبیدن به ترکیب اصلی آهن و کربن فولاد معمولی به فولاد پرمقاومت تبدیل می شود. سپس باید آن را تحت گرما و رسوب گذاری مناسب قرار داد تا به طور کامل مورد استفاده قرار بگیرد. به دلیل انجام عملیات مختلف به جهت افزایش مقاومت فولاد این محصول با قیمت بالایی به فروش می رسد. فولاد پرمقاومت خود به دو دسته ی فولاد پرمقاومت معمولی و فولاد پرمقاومت کم آلیاژ تقسیم بندی می شود. فولاد پرمقاومت کم آلیاژ که با st52 شناخته شده است، در ساختمان سازی بسیار کاربردی است. در ادامه این مقاله توضیحی درباره ی انواع، روش ها و کاربرد مقاوم سازی ساختمان با استفاده از فولاد پرمقاومت در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

عوامل موثر در انتخاب روش مقاوم سازی فولاد

برای تبدیل فولاد معمولی به فولاد پرمقاومت، روش های مختلفی وجود دارد. عوامل مختلفی در انتخاب روش مناسب در مقاوم سازی فولاد دخیل هستند. از انواع عوامل تاثیر گذار می توان به: زمان مقام سازی، هزینه های مقاوم سازی، مکانی که قرار است از فولاد پرمقاومت استفاده شود، نوع عناصری که در ساخت آن استفاده می شود، نوع ساختمان و… اشاره کرد.

مزایای مقاوم سازی ساختمان با استفاده از فولاد پرمقاومت

اصلی ترین مزیت پرمقاومت شدن فولاد، افزایش مقاومت سازه در برابر خطرات جانبی مانند زلزله است. علاوه بر مقاوم سازی، پرمقاومت شدن مزایای دیگری نیز دارد.

  1. کم شدن وزن ساختمان به هنگام استفاده از فولاد پر مقاومت
  2. نصب و اجرای آسان
  3. طراحی و ساخت برخی از اجزای ساختمان با استفاده از فولاد پر مقاومت
  4. نیاز کمتر به فولاد و کمک به حفظ و سلامت محیط زیست
  5. بیشتر شدن مقاومت و کیفیت ساختمان
  6. بالا رفتن روند ساخت و ساز
  7. راحت بودن در حمل و نقل آن
  8. فولاد پر مقاومت قابلیت بالایی در نورد سرد دارد. به همین دلیل از سختی و مقاومت بالایی برخوردار است. به دلیل جوش پذیری بالا و مقاومت در برابر کشش در صنایع مختلف بسیار قابل استفاده است.

تاثیر مقاوم سازی ساختمان با استفاده از فولاد پرمقاومت

  1. فولادی که مقاوم سازی شده باشد دارای مقاومت بالاتری نسبت به فولاد معمولی است ولی خاصیت شکل پذیری آن تا حدی پایین می آید.
  2. در انواع ساختمان سازی ها از انواع فولاد استفاده می شود. در برخی مناطق خاص بهتر است حتما از فولاد پر مقاومت در ساخت و ساز استفاده شود.
  3. استفاده از فولاد پرمقاومت سبب کم شدن وزن فولاد و در نتیجه کاهش وزن کلی ساختمان است.
  4. به دلیل داشتن آلیاژ های کربن و منگنز مقاومت بالایی از خود نشان می دهد که در صنایع با استقبال زیادی رو به رو شده است.

هدف از مقاوم سازی ساختمان با فولاد پرمقاومت

یکی از از اهداف اصلی در مقاوم سازی ساختمان به وسیله ی فولاد پر مقاومت، بالا بردن مقاومت برای جلوگیری از خطرات احتمالی مانند زلزله است. از فولاد پر مقاومت در ساختمان هایی که حساس بوده و نیازمند مقاوم سازی بسیار قوی است، مانند ساختمان بیمارستان، آتش نشانی، ساختمان های نگهداری از میراث فرهنگی و تاریخی و… استفاده می شود. همچنین به دلیل جوش پذیری بالا و مقاومت در برابر خوردگی این نوع فولاد در صنایع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
در ساختمان های معمولی بیشتر از فولاد معمولی یا st37 استفاده می شود و در صنایع خاص و ساختمان هایی که باید مقاومت بالایی داشته باشند و از حساسیت بالایی برخوردارند، فولاد پر مقاومت به کار می رود.

ضرورت مقاوم سازی ساختمان

ساختمان هایی که در ساخت آن ها از مصالح و اجزایی با مقاومت بالا استفاده نشود، بسیار آسیب پذیر بوده و بعد از مدت کمی نیاز به بازسازی پیدا می کنند. بهتر است ساختمان ها را از همان ابتدای کار مقاوم سازی کرد. اگر مهندس ناظر و طراح به سازه و نوع آن اهمیت ندهند با انجام یک سری خطاها سبب پایین آمدن مقاومت و در نتیجه خرابی سازه می شوند. از عواملی که باعث نیاز به مقاوم سازی می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. خطاهایی که ممکن است به علت نظارت کافی نداشتن مهندس ناظر و مجری طرح در هنگام اجرا پیش بیاید.
  2. خطاهایی که در نقشه و طرح ولیه ساختمان وجود دارد.
  3. افزایش بار وارد شده به سازه پس از ساخت.
  4. الزاماتی که در آیین نامه های قدیمی است و در آیین نامه های جدید به روز شده و تغییر می کند.

خوب است بدانید یکی از علت های اصلی که ساختمان ها در قدیم در برابر زلزله آسیب پذیر بود، نبود دانش کافی درباره ی روش های مقاوم سازی بتن به خصوص استفاده از فولاد پرمقاومت بود. اما امروزه با استفاده از مصالح مختلف جهت افزایش مقاومت سازه، ساختمان ها در برابر خطرات احتمالی تا حد زیادی مقاومت از خود نشان می دهند که سبب کم شدن خسارت های جانی و مالی شده است.

خرید انواع مصالح فولادی معمولی و فولادی پرمقاومت

کارخانه های زیادی در ایران به تولید انواع مصالح فولادی و فولادی پرمقاومت مشغول هستند. برای خرید انواع مصالح فولادی علاوه بر خرید از کارخانه می توانید مصالح مورد نیاز خود را از سایت های معتبر در زمینه ی فروش انواع مصالح فولادی خریداری کنید. یکی از این سایت ها، سایت ahan505 است. با مراجعه به این سایت می توانید انواع مصالح مورد نیاز خود را شناسایی و سپس خریداری کنید. با خرید از سایت در وقت و هزینه های شما صرفه جویی می شود.


برای اطلاع از قیمت روز انواع مصالح ساختمانی و دریافت مشاوره رایگان همین حالا با مشاوران ما در آهن505 تماس بگیرید:

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

مصالح فولادی یکی از انواع مصالح پرمصرف در ساختمان سازی و صنایع هستند. برای افزایش مقاومت فولاد راه های زیادی وجود دارد. یکی از این راه ها اضافه کردن عناصر مختلف مانند: مس، منگنز، فسفر و… به ترکیب آهن و کربن است. با انجام این کار فولاد معمولی ما به فولاد پرمقاومت تبدیل می شود. این کار تاثیر زیادی در افزایش مقاومت سازه های فولادی داشته و باعث افزایش استحکام در برابر خطراتی مانند زلزله شده است. از فولاد معمولی بیشتر در ساختمان سازی های معمولی و از فولاد پرمقاومت بیشتر در صنایع و ساختمان سازی های خاص استفاده می کنند. برای خرید انواع مصالح ساختمانی بهتر است آن را از سایت های معتبر خریداری کرد. در این مقاله قصد داشتیم توضیحی درباره ی مقاوم سازی ساختمان با استفاده از فولاد پرمقاومت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1790

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند