سقف کاذب و انواع آن

09:001580
سقف کاذب و انواع آن

سقف کاذب چیست و در چه ساختمان هایی استفاده می شود؟

مقدمه

سقف کاذب یا سقف مجازی (False Ceiling) در واقع یک سقف فرعی است که به عنوان یک لایه دوم یا بیشتر بر روی سقف اصلی یک محل ساختمانی نصب می‌ شود. این سقف مجازی می‌ تواند از مواد مختلفی مانند گچ، فیبر شیشه، فولاد، چوب و غیره ساخته شود. معمولا برای بهبود کیفیت ظاهری ساختمان ها از انواع سقف های کاذب استفاده می شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی سقف کاذب و انواع آن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست

سقف کاذب و انواع آن

مزایا و معایب سقف های کاذب

کاربرد سقف های کاذب

خرید مصالح ساختمانی برای اجرای سقف


سقف کاذب و انواع آن

False Ceiling، سقف مجازی یا سقف کاذب یکی از انواع سقف هایی است که بر روی سقف اصلی قرار می گیرد. هدف اصلی استفاده از سقف کاذب، بهبود کیفیت ظاهری فضای داخلی ساختمان و همچنین بهبود ویژگی‌ های صوتی و حرارتی آن است. سقف کاذب می‌ تواند از نظر طراحی و زیبایی، مزیت‌ های بسیاری را نسبت به سقف اصلی داشته باشد. همچنین از آنجا که این سقف مجازی به عنوان یک لایه فرعی نصب می‌ شود، می‌ تواند بهبودی در کیفیت هوای داخلی ساختمان نیز به همراه داشته باشد.

انواع سقف کاذب

1. سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب آکوستیک یا سقف آکوستیک معمولاً از مواد با ضریب جذب صوت بالا ساخته می‌ شود که می‌ تواند با کاهش صدای بیرونی و افزایش کیفیت صدای داخلی، برای محیطی بهتر و بیشتر از لحاظ صوتی، مورد استفاده قرار گیرد. در این نوع سقف کاذب، موادی مانند فیبر چوب، مینرال وول، فوم رزینی، متالیک و… به کار می رود. این نوع سقف کاذب معمولاً در فضا هایی مانند استودیو های صدا، سالن‌ های کنفرانس، سینما ها، اتاق‌ های موزیک و… مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

2. سقف کاذب مخفی

این سقف معمولاً از مواد ساختمانی مانند گچ، پلاستر، فیبر چوب و… ساخته می‌ شود. این نوع سقف کاذب در بیشتر ساختمان‌ ها به کار می‌ رود و به دلیل ناپدید شدن در سقف اصلی، قابلیت زیبایی‌ بخشی بیشتری دارد. سقف کاذب مخفی می‌ تواند به عنوان یک سیستم نورپردازی مناسب استفاده شود و می‌ تواند برای کاهش تابش نور و همچنین بهبود توزیع نور در فضای داخلی ساختمان به کار رود.

3. سقف کاذب متحرک

این نوع سقف معمولاً از مواد سبک ساخته می شود و به راحتی قابل جا به‌ جایی است. در فضا هایی مانند سالن‌ های کنفرانس، سالن‌ های بزرگ، تئاتر ها و… سقف کاذب متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف کاذب متحرک می‌ تواند به عنوان یک سیستم نور پردازی مناسب استفاده شود و برای کاهش تابش نور و همچنین بهبود توزیع نور در فضای داخلی ساختمان مؤثر خواهد بود. در ساخت این نوع سقف کاذب، می‌ توان از موادی مانند آلومینیوم، پلاستیک، چوب و… استفاده کرد.

4. سقف کاذب چوبی

سقف کاذب چوبی یا سقف برشی از چوب معمولاً با استفاده از چوب های مرغوب ساخته می‌ شود و می‌ تواند به عنوان یک راه حل زیبا و بی‌ نظیر برای دکوراسیون داخلی ساختمان‌ ها مورد استفاده قرار گیرد. این نوع سقف کاذب معمولاً در فضا هایی مانند رستوران‌ ها، کافه‌ ها، هتل‌ ها و… مورد استفاده قرار می‌ گیرد. سقف کاذب چوبی می‌ تواند به دلیل ظاهر زیبایی که دارد، بهبود کیفیت صوتی و حرارتی فضای داخلی و همچنین عدم نیاز به نصب پوشش دیواری، به یک راه حل مناسب برای دکوراسیون داخلی تبدیل شود.

5. سقف کاذب کشویی

سقف کاذب کشویی معمولاً از مواد سبک ساخته شده و به راحتی قابل جا به‌ جایی است. این نوع سقف کاذب معمولاً در فضا هایی مانند سالن‌ های کنفرانس، سالن‌ های بزرگ و… مورد استفاده قرار می‌ گیرد. سقف کاذب کشویی می‌ تواند برای کاهش تابش نور و همچنین بهبود توزیع نور در فضای داخلی ساختمان مؤثر واقع شود. این نوع سقف کاذب معمولاً از موادی مانند آلومینیوم، پلاستیک، چوب و… ساخته می‌ شود.

معرفی سقف کاذب و انواع آن

مزایا و معایب سقف های کاذب

مزایا

از مزایای سقف کاذب می توان به کاهش هزینه‌ های نورپردازی و صوت‌ پردازی اشاره کرد. سقف کاذب عموماً با یک سیستم نور پردازی مناسب همراه است. می توان از این سقف برای کاهش تابش نور و همچنین بهبود توزیع نور در فضای داخلی ساختمان استفاده کرد. همچنین سقف کاذب می‌ تواند به عنوان یک سیستم صوت‌ پردازی عمل کند و با کاهش صدای بیرونی و افزایش کیفیت صدای داخلی، برای محیطی بهتر و بیشتر از لحاظ صوتی، مؤثر باشد.

1- ساختمان‌ های اداری و تجاری

در ساختمان‌ های اداری و تجاری، سقف کاذب می‌ تواند بهبودی در کیفیت هوای داخلی ساختمان ایجاد کند. این سقف مجازی می‌ تواند به عنوان یک سیستم صوت‌ پردازی عمل کند و با کاهش صدای بیرونی و افزایش کیفیت صدای داخلی، برای محیطی بهتر و بیشتر از لحاظ صوتی، مؤثر واقع شود. همچنین از دیگر مزایای استفاده از سقف کاذب در ساختمان‌های اداری و تجاری، به کاهش هزینه‌ های نور پردازی و صوت‌ پردازی اشاره کرد.

2- ساختمان‌های مسکونی

در ساختمان‌ های مسکونی، سقف کاذب می‌ تواند به عنوان یک سیستم نور پردازی مناسب همراه باشد و می‌ تواند برای کاهش تابش نور و همچنین بهبود توزیع نور در فضای داخلی ساختمان به کار رود. همچنین سقف کاذب می‌ تواند از نظر طراحی و زیبایی، مزیت‌ های بسیاری را نسبت به سقف اصلی داشته و زیبایی را افزایش دهد.

3- ساختمان‌های صنعتی

در ساختمان‌ های صنعتی، سقف کاذب می‌ تواند به عنوان یک سیستم حرارتی عمل کند و با کاهش بار حرارتی، برای افزایش راندمان سیستم‌ های حرارتی، بسیار مؤثر واقع شود. همچنین این سقف مجازی می‌ تواند به عنوان یک سیستم صوت‌ پردازی عمل کند و با کاهش صدای بیرونی و افزایش کیفیت صدای داخلی، برای محیطی بهتر و بیشتر از لحاظ صوتی، استفاده شود.

معایب

با این حال، سقف کاذب ممکن است مشکلاتی نیز داشته باشد. یکی از مشکلات اصلی سقف کاذب، کاهش ارتفاع فضای داخلی ساختمان است. با نصب سقف کاذب، ارتفاع فضای داخلی ساختمان کاهش می‌ یابد و این می‌ تواند در برخی موارد منجر به ایجاد احساس فشار و بدبویی در فضای داخلی ساختمان شود. در مواردی که ساختمان دارای سیستم تهویه مطبوع است، نصب سقف کاذب می‌ تواند باعث افزایش هزینه‌ های انرژی شود. به عنوان مثال، در فصل تابستان، سقف کاذب می‌ تواند باعث افزایش بار حرارتی شود و برای سیستم تهویه مطبوع، تلاش بیشتری برای سرمایش فضای داخلی ساختمان می‌ کند که باعث افزایش مصرف انرژی و هزینه‌ های برق می‌ شود. در مواردی که ساختمان دارای سیستم حریق هست، نصب سقف کاذب می‌ تواند از نظر ایمنی آن مشکل‌ ساز شود. اگر سقف کاذب از مواد آتش‌سوز پذیر شود، در صورت وقوع حریق، ممکن است باعث گسترش آن شود و خسارت های جانی و مالی به همراه داشته باشد. همچنین ساختمان‌ هایی که دارای سقف بلند هستند، نصب سقف کاذب می‌ تواند باعث کاهش فضای داخلی و ایجاد احساس تاریکی و فشار بر روی افراد شود.

کاربرد سقف های کاذب

  1. افزایش زیبایی ظاهری: سقف کاذب چوبی به دلیل طبیعی بودن چوب، ظاهر زیبایی دارد و می‌ تواند به دکوراسیون داخلی ساختمان و فضای داخلی آن زیبایی و جذابیت بیشتری ببخشد.
  2. عدم نیاز به نصب پوشش دیواری: با استفاده از سقف کاذب چوبی، نیاز به نصب پوشش دیواری در فضای داخلی ساختمان کاهش می‌ یابد که در نتیجه، هزینه و زمان ساختمان را کاهش می‌ دهد.
  3. بهبود کیفیت صوتی و حرارتی: سقف کاذب چوبی می‌ تواند بهبود کیفیت صوتی و حرارتی فضای داخلی ساختمان را نیز بهبود ببخشد.
  4. مقاومت در برابر حریق: چوبی که در ساخت سقف کاذب استفاده می‌ شود، معمولاً با روش‌ های خاصی برای مقاومت در برابر حریق تیمار می‌ شود. در نتیجه، سقف کاذب چوبی مقاومت بیشتری در برابر حریق داشته و امنیت فضای داخلی ساختمان را افزایش می‌ دهد.
  5. سازگاری با دیگر روش‌ های دکوراسیون: سقف کاذب چوبی می‌ تواند با دیگر روش‌ های دکوراسیون داخلی سازگار شود و به عنوان یک عنصر دکوراسیونی مهم و کارآمد در فضای داخلی ساختمان عمل کند.

خرید مصالح ساختمانی برای اجرای سقف

حال که با سقف کاذب و انواع آن آشنا شدید باید بدانید در ساختمان سازی به کدام نوع آن نیاز دارید. روش های مختلفی برای خرید انواع مصالح و سقف های کاذب ساختمانی وجود دارد. شما می توانید مصالح را از کارخانه به صورت مشتقیم و یا از شرکت های معتبر پخش کننده خریداری کنید. خرید از کارخانه به دلیل اینکه باید در حجم بالا سفارش داده شود، برای ساختمان سازی در حجم کم مناسب نیست. در نتیجه توصیه می شود که برای کاهش هزینه ها و همچنین راحتی هنگام سفارش مصالح مورد نیاز را از شرکت های معتبر پخش کننده خریداری کنید. یکی از این شرکت ها که سابقه ای بالا در پخش انواع مصالح ساختمانی با کیفیت را دارد، شرکت فیدار مبین آژند است. شما می توانید با رفتن به انبار شرکت واقع در پل تمدن اصفهان مصالح را به صورت حضوری خریداری کنید و یا آن را به صورت آنلاین از سایت آهن505 به راحتی سفارش دهید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

سقف کاذب یکی از راه‌ هایی است که برای بهبود کیفیت ظاهری و ویژگی‌ های صوتی و حرارتی فضای داخلی ساختمان، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در انتخاب مواد مناسب برای ساخت سقف کاذب و همچنین طراحی و اجرای دقیق آن، باید دقت و توجه کافی صورت گیرد. این سقف ها انواع مختلفی دارند و از هر کدام آن ها در قسمت های مختلف ساختمانی به کار می رود. در این مقاله به طور کامل به بررسی سقف کاذب و انواع آن پرداختیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در رابطه با سقف کاذب و انواع آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3261

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند