محاسبه مقدار پروفیل ساختمان

08:583210
محاسبه مقدار پروفیل ساختمان

محاسبه ی مقدار پروفیل مورد نیاز در ساختمان سازی

مقدمه

در کارخانه ها انواع مصالح ساختمانی را تولید و به بازار عرضه می کنند. یکی از مصالحی که در ساختمان سازی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، پروفیل است. پروفیل ها خود دارای انواع مختلفی هستند و برای استفاده در قسمت های مختلف ساختمان به کار می روند. قبل از خرید مصالح باید از نوع مورد نیاز آن و همچنین محلی که قرار است از آن استفاده شود اطلاعاتی به دست آورید. در این مقاله قصد داریم به بررسی محاسبه مقدار پروفیل ساختمان بپردازیم. زیرا اگر مقدار مناسب و درست این مصالح را ندانید ممکن است مجبور شوید هزینه بالا بپردازید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محاسبه مقدار پروفیل ساختمان ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

فهرست

پروفیل چیست و چه کاربردی دارد؟

محاسبه مقدار پروفیل ساختمان

خرید پروفیل در اصفهان


نحوه محاسبه مقدار پروفیل ساختمان

پروفیل چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مصالح ساختمانی که خود دارای انواع مختلفی است و در قسمت های های گوناگون ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند پروفیل ها هستند. پروفیل ها در کارخانه های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. قبل از خرید باید بدانید قرار است به چه منظور از پروفیل و انواع آن استفاده شود. پروفیل ها معمولا به طور کلی به دو دسته ی پروفیل های باز و بسته تولید می شوند. پروفیل های باز شامل تیرآهن، تسمه، نبشی، ناودانی، میلگرد بوده و پروفیل های بسته برای ساخت انواع لوله و پروفیل مورد استفاده قرار می گیرند. در کارخانه ها معمولا پروفیل ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم تولید می کنند که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

روش مستقیم

نوار ها از بین قالب های بالا و پایین عبور می کنند و شکل می گیرند. پس از جوشکاری در دو لبه ورق توسط جوش های فرکانسی در نهایت در قسمت سایزینگ شکل می گیرند.

مزایا و معایب این روش: پروفیلی که با این روش تولید می شود بسیار مقاوم و با کیفیت تر از روش دیگر است. استهلاک قالب در این روش زیاد است زیرا گوشه ها تیز است و اخلافاتی در قطر مصالح وجود دارد. برای انجام این روش نیاز به دقت بالا در ماشین کاری و عملیات حرارتی است. سرعت تولید در این روش کم است به همین دلیل بازدهی کار هم پایین می آید.

روش غیر مستقیم

ابتدا پروفیل به لوله تبدیل می شود و سپس با جوش دو لبه و در قسمت سایزینگ شکل می گیرد.

مزایا و معایب این روش: با این روش می توان چندین پروفیل تهیه کرد ولی نیاز به داشتن دستگاه های زیادی نیست و با یک دستگاه می توان لوله های متنوع تولید کرد. در دمای بالا استفاده از این پروفیل امکان پذیر بوده و سرعت تولید در این روش بسیار بالا تر از روش مستقیم است. از نظر کیفیت به دلیل گوشه ها گردتر و اندازه ی اضلاع و خط جوش و انحنای سطحی با دقت پایین تری نسبت به روش مستقیم دارد.

کاربرد پروفیل ها

  1. ساخت انواع در و پنجره های آهنی
  2. استفاده در قسمت های مختلف ماشین سازی
  3. نرد کشی و ساخت انواع راه پله
  4. ساخت انواع نبشی، ناودانی، میلگرد
  5. ساخت پایه برای مبل و میزها
  6. تولید انواع کرکره مغازه ها
  7. استفاده از پروفیل نبشی برای قسمت های مختلف ساختمان مانند در های بزرگ
  8. ساخت دیوار کارخانه ها و خیابان ها
  9. مناسب برای استفاده در پوشش سقف سوله ها

محاسبه مقدار پروفیل ساختمان آنلاین

محاسبه مقدار پروفیل ساختمان

پروفیل ها انواع مختلفی دارند و برای ساخت انواع آن باید محاسبات جداگانه ای انجام شود. یکی از انواع پروفیل های پرکاربرد قوطی ها هستند. از دیگر پروفیل ها در ستون، تیر، سقف و… استفاده می شود. به عنوان مثال پروفیل با سطح مقطع مربعی و مستطیلی برای ساخت و اجرای انواع ستون ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بررسی نحوه ی دقیق محاسبه ی  انواع پروفیل ها می پردازیم. می پردازیم.

محاسبه مقدار قوطی مورد نیاز

برای ساخت سازه های پایدار باید از قوطی استفاده شود. این پروفیل ها باید به نحوی قرار گیرند که بتوانند بار ها را از تیر و ستون به زمین منتقل کنند. در صورتی از قوطی ها در جای مناسب استفاده شوند، مقاومت سازه در برابر زلزله و بار های جانبی افزایش پیدا می کند. از قوطی ها برای ساخت تجهیزات مختلف در صنایع دریایی، پزشکی و نیروگاه‌ ها و… استفاده می شود. برای استفاده از پروفیل ها باید بدانید پروفیل شما قادر است چه میزان باری را تحمل کند. سطح قوطی ها یکنواخت است و به وسیله ی جوشکاری می توان از آن در قسمت های مختلف ساخت و ساز استفاده کرد. انتخاب بهترین نوع پروفیل بسیار مهم است زیرا ایمنی سازه به آن وابسته است. در نتیجه قبل از خرید علاوه بر محاسبه مقدار پروفیل ساختمانی مناسب باید به استاندارد بودن و محل قرار گیری آن توجه شود.

وزن قوطی ها

یکی از موارد مهم که باید مورد محاسبه قرار گیرد، وزن قوطی است. این وزن با استفاده از فرمول زیر به دست می آید.

وزن پروفیل قوطی = وزن مخصوص پروفیل ها برحسب کیلوگرم * طول پروفیل برحسب متر * تعداد

در صورتی که در کارخانه ها پروفیل ها با وزن استاندارد و نزدیک به مقادیر جدول اشتال تولید شوند می توان با استفاده از جدول میزان تحمل بار هر پروفیل را به دست آورد.

برای به دست آوردن وزن سایر پروفیل ها می توانید با توجه به نوع آن از فرمول های زیر استفاده کنید.

1. فرمول محاسبه وزن قوطی فولادی

طول پروفیل*ضخامت (cm) *طول (cm)*عرض (cm) * چگالی فولاد بر حسب گرم بر سانتیمتر مکعب = وزن قوطی بر حسب گرم

2. فرمول محاسبه وزن پروفیل آلومینیوم

ضخامت (cm) *طول (cm)*عرض (cm) * چگالی آلومینیوم = وزن پروفیل آلومینیوم بر حسب گرم

3. فرمول محاسبه وزن پروفیل با سطح مقطع نامنظم

مساحت سطح مقطع بر اساس مترمربع * طول پروفیل  بر اساس متر * وزن مخصوص پروفیل بر اساس کیلوگرم بر متر مکعبوزن پروفیل (کیلوگرم)

4. فرمول محاسبه ی وزن پروفیل z

1000 / ضخامت (میلی متر) * عرض (سانتی متر) * طول (سانتی متر) * چگالی = وزن پروفیل (کیلوگرم)


خوب است بدانید که به طور کلی وزن پروفیل ها از فرمول زیر محاسبه می شود و فرمول های بالا در واقع توسعه یافته فرمول اصلی هستند.

۲*(طول (w) + عرض(H)) * ضخامت (T) * طول شاخه (L) * (چگالی آهن) ۷٫۸۶ = وزن پروفیل


برخی از سایت ها وجود دارند که با دادن اطلاعاتی مانند ابعاد پروفیل، طول، ضخامت و تعداد وزن پروفیل های مورد نیاز را برای شما محاسبه می کنند. اهمیت محاسبه وزن تیرآهن ها به این دلیل است که وزن در قیمت نهایی پروفیل و مصالح تاثیر مستقیم دارد. از عوامل دیگری که در قیمت پروفیل ها تاثیرگذار است می توان به کیفیت مصالح، کارخانه سازنده، وزن پروفیل، نوع ساخت، نوع و کیفیت مواد اولیه، هزینه های مربوط به نگداری و حمل و نقل، نوع پروفیل و محل استفاده از آن و… اشاره کرد.

اهمیت محاسبه مقدار پروفیل ساختمان

خرید پروفیل در اصفهان

یکی از مواردی که در خرید پروفیل باید به آن توجه کنید علاوه بر وزن پروفیل ها این است که در چه قسمتی مورد استفاده قرار می گیرد. زریا همان طور که گفتیم پروفیل ها انواع مختلفی دارند. هر کدام از انواع پروفیل ها در قسمت های مشخصی از صنعت و ساختمان سازی به کار می روند. در نتیجه بدون دانستن محل قرار گیری نمی توانید مناسب ترین آن را انتخاب کنید. کیفیت یکی از مهمترین مواردی است که باید در خرید پروفیل به آن توجه شود. زیرا پروفیل ها تا حدی وظیفه ی ایجاد ایمنی در سازه را بر عهده دارند و اگر کیفیت آن ها پایین در نظر گرفته شود امنیت سازه به خطر می افتد. شرکت های مختلفی به پخش انواع پروفیل ها مشغول اند زیرا امروزه کارخانه های زیادی در ایران پروفیل ساختمانی را تولید می کنند. به دلیل خرید در حجم بالا از کارخانه بهترین راه سفارش از سایت های اینترنتی و شرکت های معتبر پخش کننده است. یکی از این شرکت ها، شرکت فیدار مبین آژند است.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

یکی از مصالح ساختمانی پروفیل ها هستند که به دو صورت باز و بسته در کارخانه ها تولید و به بازار عرضه می شوند. این پروفیل ها دارای کاربرد های مختلفی مانند استفاده در ساخت در و پنجره، سقف سوله ها، کرکره مغازه، ساخت پایه مبل و میز و… مورد استفاده قرار می گیرد. روش تولید پروفیل ها به دو صورت مسقیم و غیر مستقیم است. پروفیل ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها دارای فرمولی برای محاسبه ی دقیق تر هستند. برای خرید پروفیل ها باید از فرمول های مربوطه برای به دست آوردن وزن مورد استفاده قرار گیرد. بدون دانستن وزن مورد نیاز پروفیل ها پس از خرید ممکن است با مشکل مواجه شوید. در نتیجه توصیه می شود قبل از خرید و سفارش پروفیل ها باید وزن و مقدار مورد نیاز آن را بدانید. در این مقاله به طور کامل به بررسی محاسبه مقدار پروفیل ساختمان پرداختیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده و از خواندن آن لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با محاسبه مقدار پروفیل ساختمان با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3039

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند