لاپه یا پرلین چیست

07:002820
لاپه یا پرلین چیست

 پرلین یا لاپه چیست و از آن چه استفاده ای می کنند؟

مقدمه

پروفیل ها یکی از انواع پرکاربرد مقاطع فولادی به حساب می آیند. این مقاطع با توجه به اندازه و کاربردی که دارند در قسمت های مختلف ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از انواع پروفیل ها پرلین یا لاپه است که در ساخت سقف های شیب دار استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی اینکه  پرلین یا لاپه چیست و از آن چه استفاده ای می کنند بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

 پرلین یا لاپه چیست ؟

انواع پرلین یا لاپه

نصب پرلین یا لاپه به چه صورت انجام می شود؟

استفاده از پرلین در ساختمان های فلزی

خرید انواع مصالح ساختمانی


 پرلین یا لاپه چیست ؟

یکی از انواع مقاطع فولادی پروفیل ها هستند. پروفیل ها انواع مختلفی دارند و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از انواع پروفیل ها پرلین یا لاپه است. از پرلین در صنایع مختلف و ساختمان سازی استفاده می کنند. لاپه یا پرلین معمولا در ساخت سقف های شیب دار به عنوان تکیه گاه عمل می کند و بار سقف را تحمل می کند. به کمک تیر های عمودی و دیواره ها پرلین در جای مناسب خود قرار می گیرد. نحوه ی استفاده از پرلین با توجه به وزن سقف و طول ورق ها مشخص می شود. این مقطع در بازار معمولا به نام های لاپه، پورلاین، پورلینگ و پرلینگ نیز شناخته می شود.

انواع پرلین یا لاپه

پرلین ها با توجه به وزن سقف و طول ورق ها و یک سری عوامل دیگر انواع مختلفی پیدا می کنند. از انواع پرلین ها می توان به C-Purlins ( سی پرلین ) و Z-Purlins ( زد پرلین ) اشاره کرد که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

1. C-Purlins ( سی پرلین )

علت نامگذاری این نوع پرلین به خاطر شکل ظاهری آن است. معمولا در ساخت سقف های سبک برای سوله ها از این نوع پرلین استفاده می کنند. این پروفیل نقش تکیه گاه دیوار و تیرچه کف طبقات را نیز بر عهده دارد. نصب و استفاده از سی پرلین آسان است و ایمنی بالایی در ساختمان ایجاد می کند.
برای نصب این پروفیل باید آن را با پیچ شدن به نبشی به ستون اصلی متصل کرد. ضخامت و طول سی پرلین معمولا با توجه به نیاز مشتری مشخص می شود. از مهم ترین مزیت های این پروفیل می توان به افزایش طول عمر سازه، نیازمند نبودن آن به برش جانبی، عدم نیاز به حفاری، تغییر طول در قسمت دهانه و… اشاره کرد. با توجه به مزیت هایی که سی پرلین ها دارند در قسمت های مختلف بسیار کاربردی هستند. از کاربرد های مهم این پروفیل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ایجاد پوششی مناسب برای سقف سوله ها
  2. ساخت انواع درب مانند درب‌های mdf و درب‌های چوبی
  3. ناسب برای ساخت قاب های مناسب برای پنجره ها
  4. ساخت ریل و نرده
  5. تقسیم فضاهای داخلی ساختمان در دیوار‌های غیر باربر
  6. پوشش دهی مناسب برای سقف و ستون کارخانه ها
  7. اتصال مناسب به قسمت های مختلف

لاپه یا پرلین چیست و چه کاربردی دارد

2. Z-Purlins ( زد پرلین)

این پروفیل تیرهای افقی است که از آن ها در اجرای سقف سوله ها استفاده می کنند. زد پرلین معمولا مقاومت بیشتری نسبت به سی پرلین دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. از پروفیل زد در قسمت بین ورق سقف و ساختمان استفاده می شود که تکیه گاه مناسبی برای این قسمت باشد.

مزایای زد پرلین

  1. استحکام بالا
  2. قابلیت همپوشانی
  3. وزن سبک
  4. صرفه جویی در فولاد مصرفی
  5. انعطاف پذیری بالا

لاپه یا پرلین چیست و انواع آن


لاپه چوبی چیست؟ لاپه معمولا با استفاده از فولاد معمولی ساخته می‌شود. در برخی موارد به جای فولاد از چوب استفاده می کنند که به آن لاپه یا پرلین چوبی می گویند. لاپه چوبی مقاومت کمتری نیست به لاپه فلزی دارد. لاپه ی چوبی در بعضی از مواقع در قسمتی از اسکلت‌های چوبی پرلین اصلی به موازات تیره بام و نیمه راه تیزه و همچنین تیز نشین قرار می‌گیرد که تا حدی از پرلین‌های افقی خرپاها ضخیم‌تر است.


تفاوت های اصلی پرلین سی و پرلین زد

از اصلی ترین تفاوت های این دو پرلین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. پرلین زد استحکام و مقاومت بیشتری در سازه ایجاد می کند.
  2. توانایی همپوشانی در پرلین زد بیشتر از پرلین سی است.
  3. عملکرد پرلین زد یکپارچه تر از پرلین سی است.

نصب پرلین یا لاپه به چه صورت انجام می شود؟

نصب پرلین ابتدا در قسمت هایی مانند ستون ها و تیرهای اصلی که حساس هستند انجام می شود. در صورتی که فاصله و ارتفاع ستون ها زیاد باشد برای ایجاد پوشش در دیوارها باید با لاپه های افقی ستون ها را به هم متصل کنند. در مرحله ی بعد پرلین ها با استفاده از پیچ و مهره به نبشی و ورق و قاب اصلی متصل می شوند. لاپه های عمودی برای سقف هایی استفاده می شوند که نیاز به اتصال و کم کردن فاصله تیرهای اصلی باشد.

استفاده از پرلین در ساختمان های فلزی

معمولا از پرلین به دلیل اینکه به وسیله ی دیوار ساختمان یا تیرها پشتیبانی و تقویت می شوند در ساختمان های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند. از پرلین به عنوان یک عضو جدا نشدنی از ساختمان‌های فلزی و همچنین برای تکیه‌گاه تیر عمودی استفاده می‌کنند. پرلین باعث می شود سقف ها در برابر عوامل مختلف مقاومت لازم را داشته باشند. اتصال پرلین به تیرها در ساختمان فلزی باعث افزایش دوام سازه می شود.

استفاده از پرلین در ساختمان های فلزیخرید انواع مصالح ساختمانی

روش های مختلفی برای خرید انواع مصالح ساختمانی وجود دارد. یکی از این روش ها خرید از شرکت های معتبر در زمینه ی پخش انواع مصالح ساختمانی است. شرکت فیدار مبین آژند ( آهن505) یکی از شرکت های معتبر در زمینه ی پخش انواع مصالح ساختمانی است که سابقه ی بالایی در فروش انواع انواع مصالح باکیفیت و قیمت مناسب دارد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت آهن505 مصالح مورد نیاز خود را خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

مقاطع فولادی انواع مختلفی دارند. یکی از انواع مقاطع فولادی را پروفیل ها تشکیل می دهند. لاپه یا پرلین یکی از انواع پروفیل های فولادی هستند که از آن ها برای ساخت سقف سوله به عنوان تکیه گاه استفاده می کنند. پرلین ها انواع مختلفی دارند و هر کدام کاربرد خاصی در سازه و صنایع مختلف ایفا می کنند. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی اینکه لاپه یا پرلین چیست بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با پرلین و انواع آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2583

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند