اشتباهات در هنگام تخریب ساختمان

09:432040
اشتباهات در هنگام تخریب ساختمان

اشتباهات رایج در هنگام تخریب ساختمان

مقدمه

پس از گذشت چند سال از ساخت انواع سازه بر اثر عوامل مختلف ممکن است نیاز به تخریب آن باشد. زمان و علت تخریب ساختمان بستگی به نوع آن و منطقه ای دارد که در آن ساخته شده است. تخریب ساختمان دارای اصول و نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در برخی موارد می توان از مصالح پس از تخریب سازه نیز استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی اشتباهات در هنگام تخریب ساختمان و نکات مربوط به آن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

علت تخریب ساختمان ها چیست؟

اشتباهات رایج هنگام تخریب ساختمان

انواع روش های تخریب ساختمان

دستگاه های مناسب برای تخریب ساختمان

خرید انواع مصالح ساختمانی


علت تخریب ساختمان ها چیست؟

پس از گذشت مدتی از ساخت انواع سازه بر اثر عوامل مختلف دیگر ساختمان ها مقاومت لازم را نخواهند داشت. در نتیجه برای جلوگیری از تخریب و آسیب به آن نیاز است که قبل از بروز مشکل آن را تخریب کرد. عوامل طبیعی نیز می توانند بر تخریب انواع سازه تاثیر گذار باشند. توجه داشته باشید که عملیات تخریب ساختمان کار بسیار حساسی است که باید نکات مربوط به آن مد نظر قرار گیرد. در بعضی موارد برای تغییرات در زیبایی ساختمان نیز آن ها را تخریب و بازسازی می کنند.

خطرناک ترین اشتباهات در هنگام تخریب ساختمان

زمان تخریب ساختمان و عوامل موثر بر آن

زیربنا و گستردگی ساختمان بر زمان و هزینه های مربوط به تخریب اثر می گذارد. هر چه متراژ زیربنای ساختمان بیشتر باشد عملا زمان و هزینه های زیادی باید صرف تخریب آن شود. هر چه عمر سازه کوتاه تر باشد به دلیل تازه بودن مصالح و مقاومت بیشتر سازه برای تخریب نیاز است انرژی و وقت بیشتری صرف شود. برای تخریب انواع ساختمان باید از ماشین آلات مخصوصی استفاده شود. استفاده از ماشین آلات به عواملی مانند استحکام و کیفیت مواد اولیه سازه، عمق تخریب، محل تخریب سازه و… بستگی دارد. نوع سازه نیز می تواند بر تخریب آن موثر باشد. ساختمان های بتنی به دلیل وجود بتن مسلح در آن سخت تر از ساختمان های آجری و فلزی تخریب می شوند. تخریب ساختمان کار حساسی و نباید ساده از کنار آن عبور کنید. برای تخریب لازم است حتما از کارگرانی استفاده کنید که اصول مربوط به آن را بدانند.

اشتباهات رایج هنگام تخریب ساختمان

همان طور که گفتیم اشتباهاتی در هنگام تخریب ساختمان ممکن است به وجود آید که باید از بروز آن جلوگیری کرد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

  1. حتی الامکان بهتر است از لودر برای بارگیری ضایعات ساختمان استفاده نشود. توصیه می شود به جای لودر برای این منظور از بیل مکانیکی استفاده شود.
  2. باید از برش زدن یکباره ی تیر های موجود در ساختمان خودداری کرد زیرا علاوه بر آسیب به کارگران باعث می شود سازه به طور کامل فرو بریزد. قبل از تخریب در این شرایط باید از مصالحی برای مهار صدمات ناگهانی به آن استفاده کنید.
  3. قسمت هایی از ساختمان که وزن زیادی دارند مانند سقف ها بهتر است به یکباره تخریب نشوند. زیرا وزن زیاد آن ها به قسمت پایینی سازه فشار زیادی وارد می کند. در نتیجه دیگر نمی توان عملیات تخریب را در بخش های پایینی سازه انجام داد.
  4. در هنگام تخریب و یا حتی بازسازی ساختمان ها باید آن را بیمه کرد. بیمه کردن ساختمان اجباری نیست اما برای کاهش هزینه های احتمالی بهتر است این کار انجام شود.
  5. هنگامی که شروع به تخریب سازه می کنید مصالح تخریب شده بر روی زمین فرو می ریزند. اگر ماشین آلاتی که هنگام تخریب از آن استفاده می کنید در محل مناسب قرار نگیرد ممکن است مصالح تخریبی بر روی آن بریزد و آسیب ببیند.
  6. یکی از عوامل مهم که در هنگام تخریب ساختمان باید به آن توجه شود ساختمان های مجاور است.
  7. قسمت های مختلف ساختمان باید کم کم تخریب شود. تخریب ساختمان به صورت یکباره باعث وارد شدن شوک به آن می شود.
  8. در هنگام تخریب، بعضی از مصالح ممکن است دوباره قابل استفاده باشند که از آن ها به عنوان مصالح دست دوم یاد می شود. در نتیجه بهتر است تخریب به صورت یکباره انجام نشود تا این مصالح از سازه جدا شوند.
  9. اگر در هنگام تخریب به پیاده رو ها و افرادی که از آن عبور می کنند توجه نشوند، ممکن است به افراد پیاده آسیب برسد.
  10. در هنگام تخریب باید از نقشه ی ساختمان استفاده شود. در صورت بی توجهی به نقشه علاوه بر آسیب رسیدن به لوله ها ممکن است خسارت هایی به ساختمان های اطراف وارد شود که باید به این موضوع توجه شود.

نکات مهم در جلوگیری از این اشتباهات

  1. انجام محاسبات دقیق قبل از انجام عملیات تخریب
  2. شناخت نوع دیوار و توجه به ساختمان های مجاور آن
  3. در نظر گرفتن نوع و جنس سازه و استفاده از روش مناسب تخریب با توجه به آن
  4. کنترل لوله ها و جلوگیری از نشتی در آن
  5. خرید کمربند ایمنی برای کارگران جهت جلوگیری از آسیب در هنگام تخریب
  6. مشخص کردن محل چاه و آبریز ها قبل از انجام عملیات

اشتباهات در هنگام تخریب ساختمان چیست

انواع روش های تخریب ساختمان

روش های مختلفی برای تخریب انواع ساختمان ها وجود دارد. استفاده از هر روش بر اساس نوع مکان، مصالح ساختمانی، هدف تخریب و نحوه دفع آوار و… انتخاب می شود. در ادامه به انواع روش های تخریب ساختمان اشاره می کنیم.

1. تخریب به صورت انفجاری

یکی از روش های تخریب ساختمان به صورت انفجاری است. این روش به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا با انفجار کل سازه همزمان فرو می ریزد و ممکن است به ساختمان های اطراف نیز آسیب وارد شود. به همین علت روش متداولی به حساب نمی آید.

انواع اشتباهات در هنگام تخریب ساختمان

2. تخریب به صورت مکانیکی

برای تخریب ساختمان از بالا به پایین معمولا از ماشین های مجهز و دارای بازوی تخریبی بلند استفاده می شود. بهتر است این روش برای تخریب ساختمان های مرتفع مورد استفاده قرار گیرد. در ساختمان های بتن مسلح، بنایی، فولادی و مصالح مخلوط برای تخریب بهتر است از این روش استفاده شود.

جلوگیری از اشتباهات در هنگام تخریب ساختمان

3. تخریب به صورت توپ تخریب

توپ تخریب مانند آونگی است که از یک جرثقیل آویزان می شود و روی ساختمان می افتد. این روش بسیار حساس است و باید از افراد ماهر برای کار با جرثقیل استفاده شود. استفاده از این روش به دلیل به وجود آوردن گرد و غبار و صدای زیادی که دارد توصیه نمی شود.

4.تخریب به صورت انتخابی

در این روش ساختمان به صورت قطعه قطعه تخریب می شود. مزیت روش انتخابی به خاطر این است که برخی قطعات که امکان بازیافت و استفاده ی مجدد از آن ها وجود دارد از قسمت های دیگر جدا می شود. با اینکه زمان بسیار زیادی برای این کار لازم است اما به دلیل حفظ محیط زیست مورد استقبال قرار گرفته است.

5. تخریب با استفاده از مواد شیمیایی

یکی از روش های مورد استفاده در تخریب ساختمان ها استفاده از مواد شیمیایی است. از این روش بیشتر در سازه هایی که درون کوه قرار دارند استفاده می کنند. هزینه ی این عملیات بالا است اما سر و صدا، لرزش و گرد و غبار در آن کمتر از روش های دیگر است.

6. تخریب با روش برش اره ای

این روش تخریب بیشتر در مواقعی استفاده می شود که علاوه بر تخریب همزمان عملیات دیگری هم بر روی سازه انجام شود. حساسیت این روش از روش های دیگر بیشتر است و همچنین آلودگی صوتی نیز ایجاد نمی کند.

دستگاه های مناسب برای تخریب ساختمان

حال که با اشتباهات در هنگام تخریب ساختمان و روش های تخریب آن آشنا شدید خوب است اطلاعاتی در رابطه با دستگاه های انجام دهنده ی این عملیات به دست آورید که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

دستگاه پنوماتیکی

یکی از دستگاه های جدید دستگاه پنوماتیکی و هیدرولیکی است. اندازه ی آن از بیل مکانیکی بزرگ تر است اما ظاهری شبیه به بیل مکانیکی را دارد. با افزایش بیل هزینه های مربوط به عملیات تخریب افزایش می یابد اما سرعت این کار بیشتر می شود. برای تخریب قسمت هایی مانند پیاده روها، جاده‌ها، فنداسیون و عرشه اسکله‌ها، پل‌ها و… می توان از این دستگاه استفاده کرد.

مزایای و معایب استفاده از دستگاه پنوماتیکی و هیدرولیکی

مزایا
  1. دسترسی آسان
  2. امکان کنترل از راه دور
  3. استفاده از آن حتی در زیر آب
معایب
  1. تولید سر و صدای بسیار زیاد
  2. ایجاد گرد و غبار بسیار زیاد در هنگام عملیات تخریب
  3. بروز لرزش های شدید

دستگاه کرگیری مکانیکی

برای تخریب بتن تحت فشار معمولا از دستگاه کرگیری مکانیکی استفاده می کنند. این دستگاه دیوار ها را به آرامی برش می دهد و سر و صدای زیادی هنگام تخریب ایجاد نمی کند. برای انتقال نخاله و ضایعات ساختمانی پس از برش دیوار از دستگاه دیگیری استفاده می شود.

مزایای و معایب استفاده از دستگاه کرگیری مکانیکی

مزایا
  1. ایجاد سر و صدا و لرزش کم
  2. هزینه ی عملیاتی پایین
  3. کنترل ترک های احتمالی در هنگام تخریب بتن
معایب
  1. ممکن است در این عملیات میلگرد های تسلیح به یکدیگر برخورد کنند.
  2. برخورد میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی در این روش یکی از اشتباهات در هنگام تخریب ساختمان است.

خرید انواع مصالح ساختمانی

شما می توانید مصالح ساختمانی مور نیاز خود را از شرکت های معتبر در این زمینه خریداری کنید. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در فروش انواع مصالح ساختمانی با کیفیت شرکت فیدار مبین آژند ( آهن505) است. قیمت انواع مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است و توصیه می شود قبل از خرید از قیمت روز آن اطلاع داشته باشید. شما عزیزان می توانید اطلاعات لازم را با مراجعه به سایت آهن505 به دست آورید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

تخریب ساختمان به دلیل حساسیت بالایی که دارد باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد. اشتباهات در هنگام تخریب ساختمان باعث وارد شدن خسارت های جانی و مالی می شود. در نتیجه باید به نکات مربوط به آن توجه شود. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی اشتباهات در هنگام تخریب ساختمان و انواع روش های تخریب بپردازیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفیده بوده باشد. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با این مقاله با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2493

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند