تاثیر سیمان در مقاومت ساختمان

07:002070
تاثیر سیمان در مقاومت ساختمان

سیمان چیست و چه تاثیری در مقام سازی ساختمان ها دارد؟

مقدمه

یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی بتن است. هنگامی که بتن در کنار میلگرد قرار می گیرد باعث افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای جانبی می شود. بتن از اجزای مختلفی تشکیل می شود. یکی از اجزای اصلی در ساخت بتن سیمان است. نسبت آب و سیمان در بتن دارای اصولی است که در صورت رعایت نکردن بتن خیلی شل و یا خیلی سفت می شود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی تاثیر سیمان در مقاومت ساختمان بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

سیمان چیست؟

تاثیر سیمان در مقاومت ساختمان

رابطه ی مقاومت فشاری بتن با سیمان

نوع سیمان و تاثیر آن در حالت شکست در بتن

عوامل موثر در مقاومت بتن

خرید انواع مصالح ساختمانی مرغوب


سیمان چیست؟

یکی از اجزای پرکاربرد در ساختمان سازی بتن است. بتن از مواد مختلفی تشکیل می شود که مهمترین آن سیمان نام دارد. معمولا سیمان از ترکیب سنگ آهک و خاک رس تشکیل می شود و برای استفاده در ملات بتن به آن شن و ماسه و خرده سنگ نیز اضافه می کنند.

سیمان چیست؟ تاثیر سیمان در مقاومت ساختمان

کاربرد سیمان در بتن

از اصلی ترین وظایف سیمان در بتن چسباندن دانه ها به یکدیگر است. هنگامی که سیمان با آب مخلوط می شود بعد از گذشت مدت زمانی سخت می شود. در نتیجه مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار و نیرو های جانبی در سازه ایجاد می کند.

تاثیر سیمان در مقاومت ساختمان

سیمان به تنهایی قادر به ایجاد مقاومت در سازه نیست و حتما باید با مواد دیگری ترکیب شود. سیمان را با آب و ذرات دیگر مخلوط می کنند تا بتن شکل بگیرد. پس از آن با بتن ریزی در قسمت های مختلف ساختمان، مقاومت سازه افزایش پیدا می کند. نکات مهم در هنگام مخلوط کردن سیمان با آب برای بتن و استفاده از آن وجود دارد. در صورتی که این نکات رعایت نشود ممکن است در بتن تخلخل ایجاد شود که همین تخلخل باعث کاهش استحکام سازه می شود. نسبت آب به سیمان در بتن تاثیر مستقیمی در مقاومت سازه ایجاد می کند. به عنوان مثال اگر این اگر نسبت آب لازم برای سیمان از حد استاندارد بیشتر شود، بتن شل می شود. بتن شل شده هیچ مقاومت و چسبندگی در سازه ایجاد نمی کند و عملا بی فایده است. اگر این نسبت کم تر از حد استاندارد باشد بتن سفت می شود. بتن سفت با کوچک ترین ضربه ای می شکند و مقاومت کل سازه را به خطر می اندازد.

رابطه ی مقاومت فشاری بتن با سیمان

مقاومت فشاری به تحمل یک ماده و یا یک سازه در برابر بار های وارده به آن گفته می شود و نباید هیچ ترک یا تغییر شکلی در آن رخ دهد. در صورتی که از مواد مناسب و ترکیب استاندارد در ساخت بتن استفاده شود، مقاومت فشاری بسیار زیادی پیدا می کند. هر چه زمان بیشتر شود مقاومت فشاری بتن نیز افزایش می یابد.

رابطه مقاومت فشاری بتن با سیمان

یکی دیگر از عواملی که بر مقاومت بتن تاثیر می گذارد تخلخل است. یعنی هر چه تخلخل بیشتر باشد مقاومت فشاری کاهش پیدا می کند. نسبت آب به سیمان در ساخت بتن تاثیر مستقیم و زیادی در تعیین و میزان تخلخل خمیر و ناحیه انتقال و در نتیجه مقاومت فشاری بتن دارد. از موارد دیگری که در مقاومت فشاری و رابطه ی آن با سیمان تاثیر دارد می توان به تراکم و عمل ‌آوری بتن، مواد افزودنی، ابعاد و شکل نمونه، اندازه و کانی ‌های سنگدانه ‌ها، نوع تنش وارد شده، شرایط رطوبتی و سرعت بارگذاری و… اشاره کرد.

نوع سیمان و تاثیر آن در حالت شکست در بتن

در صورتی که ترکیبات بتن و نوع سیمان میزان مناسبی نداشته باشد ممکن است شکست بتن به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد. در مواردی که کشش تک محوری وجود دارد انرژی کمتری برای شروع ترک نیاز است. ترک ‌های موجود در ناحیه انتقال و ترک‌ های جدید که در خمیر وجود دارد علت اصلی شکست بتن می باشند. در آزمایش های فشاری تک محوری در بتن‌ های با مقاومت ‌های نسبتاً پایین و یا متوسط، مهندسین مقاومتی را قبول دارند که در شرایط زیر 50 درصد تنش گسیختگی، ترک جدیدی در خمیر بتن ایجاد نکند. خمیر های به وجود آمده در بتن پس از مدت زمان کوتاهی باعث ایجاد خرابی و شکستگی می شوند.

تاثیر سیمان در مقاومت ساختمان چقدر است

نوع دانه بندی سیمان

یکی دیگر از عوامل مهم که در مقاومت بتن تاثیر می گذارد، نوع و اندازه ی دانه های سیمان است. هر چه دانه بندی ریز تر باشد تخلخل بیشتر و هر چه درشت تر باشد تخلخل کمتر است.
علاوه بر موارد گفته شده درجه ی تراکم و شرایط عمل آوری می تواند تاثیر مستقیمی در مقاومت فشاری بتن داشته باشد.

عوامل موثر در مقاومت بتن

  1. نسبت آب به سیمان. در سیمان ‌های معمولی که سنگدانه‌ های معمولی دارند، تخلخل ناحیه انتقال و تخلخل خمیر تعیین کننده ی میزان مقاومت برشی بتن هستند.
  2. میزان هوا بر مقاومت برشی. در برخی موارد ممکن است به دلیل تراکم نامناسب و یا وجود برخی از مواد حباب زا هوای اضافی در بتن ایجاد شود. این حباب ها باعث ایجاد تخلخل و کاهش مقاومت برشی در بتن می شود. توجه داشته باشید که اگر از سیمان به مقدار خیلی کم استفاده شود، هوای موجود می تواند سبب افزایش مقاومت برشی بتن در حد پایین شود.

عوامل موثر در مقاومت بتن

خرید انواع مصالح ساختمانی مرغوب

استفاده از مصالح مرغوب و با کیفیت تاثیر بسیار زیادی در افزایش مقاومت سازه ایجاد می کند. بنابراین بهتر است مصالح مورد نیاز خود را از شرکت های معتبر در این زمینه خریداری کنید. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در ارائه ی انواع آهن آلات و دیگر اجزای ساختمانی شرکت فیدار مبین آژند(آهن505) است. برای خرید مطمئن و آسان می توانید به سایت آهن 505 مراجعه کنید و پس از مشاهده ی قیمت مصالح مورد نیاز خود را خریداری کنید. قیمت مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است در نتیجه بهتر است قبل از خرید از قیمت روز آن با خبر شوید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:0913114637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

در ساخت انواع سازه مصالح مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مصالح پرکابرد بتن است که در ساخت آن از سیمان استفاده می کنند. تاثیر سیمان در مقاومت ساختمان بسیار زیاد است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. نسبت آب به سیمان در مقاومت فشاری و برشی بتن بسیار تاثیرگذار است. در سیمان ‌های معمولی که سنگدانه‌ های معمولی دارند، تخلخل ناحیه انتقال و تخلخل خمیر تعیین کننده ی میزان مقاومت برشی بتن هستند. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی تاثیر سیمان در مقاومت ساختمان بپردازیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفیده بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در رابطه با تاثیر سیمان در مقاومت ساختمان با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2476

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند