معرفی اسلب فولادی

06:482240
معرفی اسلب فولادی

اسلب یکی از انواع مصالح فولادی است که به صورت فرآورده ی میانی فولاد ساخته می شود. سطح مقطع آن ها مستطیل شکل است و از آن ها برای ساخت اجزای فولادی مختلف استفاده می کنند در این مقاله قصد داریم به معرفی اسلب فولادی بپردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست

 اسلب فولادی چیست؟

ابعاد استاندارد تختال فولادی

مراحل و روش های تولید اسلب یا تختال

کاربرد اسلب فولادی چیست؟

مزایا و معایب استفاده از اسلب

تولید کنندگان اسلب فولادی

چه عواملی در قیمت اسلب فولادی تاثیر گذار است؟

نحوه ی خرید اسلب فولادی


معرفی اسلب فولادی و کاربردهای آن

اسلب فولادی چیست؟

اسلب یا تختال یکی از انواع اجزای فولادی به شمار می رود. این مصالح دارای سطح مقطع مستطیلی هستند. فرایند تولید این محصول به صورت نیمه ساخته است. همچنین برای ساخت اسلب از فرایند ریخته گری استفاده می شود. عملیات مختلفی بر روی اسلب ها ایجاد می شود تا آن ها به صورت ورق فولادی در آیند. اسلب ها معمولا به صورت فولاد کربنی یا فولاد ضد زنگ مورد استفاده قرار می گیرند. از تختال ها بیشتر برای ساخت محصولات نورد تخت مثل ورق نورد گرم استفاده می کنند.

ابعاد استاندارد تختال فولادی

برای تولید اسلب فولادی استاندارد های مختلفی وجود دارد. همان طور که گفتیم سطح مقطع تختال ها به صورت مستطیلی است و ابعاد آن بین 650 تا 2000 میلی متر، طول آن ها 4 تا 12 متر و ضخامت آن ها حدود 200 تا 250 میلی متر است. در ایران بیشتر از این استاندارد برای تولید اسلب فولادی استفاده می کنند.

مراحل و روش های تولید اسلب یا تختال

پس از معرفی اسلب فولادی و شناخت ابعاد استاندارد آن خوب است اطلاعاتی درباره ی مراحل مختلف تولید اسلب فولادی بدست آورید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

ساخت اسلب در کوره بلند

این روش از قدیم مورد استفاده بوده و برای این کار ابتدا باید سنگ آهن را با کک و آهن در کوره قرار داد تا ذوب شود. سپس ناخالصی های بوجود آمده در آن را باید از بین برود و از طریق فرایند ریخته گری به شکل های دلخواه در آورده شود. این فراورده پس از سرد شدن به بازار عرضه می شود.

ساخت اسلب در کوره الکتریکی

مواد اولیه ی مخصوص ( کک، آهک، بنتونیت) را در کوره های الکتریکی ریخته تا ذوب شوند. محصول بوجود آمده دارای ناخالصی است که باید بر طرف شود. پس از این کار مواد درون قالب مسی می ریزند. به کمک آب سطح آن را سرد می شود. در این روش از آهن یا قراضه های آن در زمانی که مواد اولیه کم باشد استفاده می کنند.

ساخت اسلب در کوره القایی

به دلیل استفاده از برق و الکترود فراوان در این روش از نظر اقتصادی به صرفه نیست. مراحل انجام آن مانند دو مرحله ی گفته شده در قبل است. استفاده از این روش دو مشکل اساسی دارد به همین دلیل از این روش در ایران استفاده نمی کنند. از مشکلات این روش می توان به: ناتوانی در کنترل اکسیژن تولید شده و همچنین فسفر و گوگرد زدایی القایی اشاره کرد.

روش شمش ریزی اسلب فولادی

پس از تشکیل مواد مذاب و بدست آمدن فولاد خام برای تولید شمش باید ریخته گری به روش دستی یا مداوم انجام شود. در روش مداوم مواد مذاب با سرعت بسیار بالا درون قالب های مسی ریخته می شود. به دلیل سرعت بالا، این روش به صرفه است. بیشتر از روش دستی در ساخت آن استفاده می کنند. در این روش مواد مذاب بدست آمده به کمک پاتیل درون قالب ریخته می شوند و پس از منجمد شدن مورد استفاده قرار می گیرند.

ابعاد استاندارد تختال فولادی

کاربرد اسلب فولادی چیست؟

اسلب یا تختال خود به تنهایی در ساختمان سازی کاربردی ندارند و از آن ها برای ساخت محصولات دیگر استفاده می کنند. یکی از کاربرد های مهم اسلب استفاده از آن در ساخت ورق های فولادی است. ورق های فولادی که به کمک این روش تولید می شوند ورق سیاه یا ورق گرم نام دارند. از ورق های سیاه برای ساخت محصولات و ورق های دیگر استفاده می کنند. از دیگر کاربرد های آن می توان به تولید تیرآهن هاش، لوله و میلگرد اشاره کرد.

مزایای و معایب استفاده از اسلب

مزایا

  1. دارای سطحی صاف هستند.
  2. روی سطح آن ها هیچ حفره ای وجود ندارد.
  3. لایه ی ضد زنگ روی آن ها قرار می گیرد.
  4. روی سطح آن ها جای جوش و ترک دیده نمی شود.
  5. استفاده در ماشین سازی

معایب

  1. گود افتادگی های طولی و عرضی
  2. ورقه شدن سطح آن ها
  3. خم شدگی قسمت های گوشه
  4. حفره های گازی روی سطح آن
  5. وجود قطراتی از فلز یا لکه بر روی سطح آن به هنگام تولید

تولید کنندگان اسلب فولادی

با اینکه کارخانه های مختلفی به تولید انواع اسلب مشغول هستند اما باید بدانید که مقدار آن محدود است. از انواع کارخانه های تولید کننده ی اسلب می توان به: فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خزر، فولاد کاویان جنوب، فولاد سیرجان، فولاد یزد و… اشاره کرد.

تولید کنندگان اسلب فولادی

چه عواملی در قیمت اسلب فولادی تاثیر گذار است؟

از عوامل مهمی که در قیمت گذاری اسلب فولادی موثر است می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. هزینه های سنگ آهن و دیگر مواد اولیه ی مورد استفاده در ساخت اسلب ها
  2. تغییرات قیمت ضایعات آهن
  3. حمل و نقل
  4. نگهداری در انبار
  5. میزان عرضه و تقاضای این کالا
  6. نوسانات بازار ارز

نحوه ی خرید اسلب فولادی

اسلب فولادی در کارخانه های ایران تولید و به بازار عرضه می شوند. یکی از راه های سریع و آسان برای دستیابی به محصولات ساختمانی خرید از سایت است. توجه داشته باشید که از سایتی برای خرید استفاده کنید که معتبر باشد. سایت آهن505 ارائه کننده ی انواع مصالح ساختمانی به شمار می رود. به دلیل کیفیت بالای محصولات و معتبر بودن برند آن توصیه می شود از این سایت برای خرید محصولات خود استفاده کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی مدام در حال افزایش است. قبل از خرید اطلاعاتی درباره ی آن بدست آورید.

سخن آخر

تختال یا اسلب یکی از مصالح فولادی است که از آن برای ساخت تجهیزات دیگر مانند میلگرد، لوله، ورق فولادی و… استفاده می کنند. روش های مختلفی برای ساخت اسلب ها وجود دارد که از پرکاربرد ترین آن ها می توان به استفاده از روش کوره بلند در ایران اشاره کرد. کارخانه های مختلفی اسلب ها را تولید و به بازار عرضه می کنند. به هنگام خرید اسلب از معتبر بودن آن اطمینان حاصل فرمایید. در این مقاله قصد داشتیم توضیحی در رابطه با معرفی اسلب فولادی خدمت شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2116

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند