بازیافت و استفاده مجدد از بتن

07:561740
بازیافت و استفاده مجدد از بتن

بازیافت و استفاده مجدد از بتن به چه شکل انجام می شود؟

مقدمه

پس از تخریب ساختمان ها معمولا بتن در محل تخریب باقی می ماند. بتن را می توان بازیافت کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد. بازیافت بتن تاثیر بسیار زیادی در کاهش ضایعات ساختمانی و افزایش عمر محل های دفن زباله و همچنین کاهش هزینه ها می گذارد. در ادامه قصد داریم به توضیح کاملی در رابطه با بازیافت و استفاده مجدد از بتن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

بازیافت و استفاده مجدد از بتن

مزایای بازیافت بتن

کاربرد بتن بازیافتی

تجهیزات مورد استفاده برای بازیافت بتن

اهمیت استفاده مجدد از بتن

تفاوت بتن های بازیافتی با بتن تازه

خرید بتن و دیگر مصالح ساختمانی


نحوه بازیافت و استفاده مجدد از بتن

بازیافت و استفاده مجدد از بتن

بتن باقی مانده پس از تخریب سازه را به کمک دستگاه خرد کن صنعتی و با استفاده از ضربه گیر های بزرگ بازیافت می کنند. پس از شکسته شدن بتن دوباره آن را از یک ضربه گیر دیگر عبور می دهند و قطعات درشت و ریز را از یکدیگر جدا می کنند. از ابزار های دیگری مانند شناور آب ، انواع جدا کننده ها و آهن ربا نیز می توان برای این کار استفاده کرد. در برخی موارد نیز با پودر کردن بتن آن را بازیافت می کنند اما این روش توصیه نمی شود. زیرا جداسازی ذرات از یکدیگر بسیار مشکل است و ممکن است باعث ایجاد آلودگی شود.

مزایای بازیافت بتن

برای ساخت بعضی از سازه های بتنی در ابتدای کار باید تخریب انجام شود که شامل تخریب دیوار، پایه بتنی، پیاده رو و … می باشد. با انجام عملیات تخریب مقداری نخاله ی بتن یا همان ضایعات آن باقی می ماند که بهتر است بازیافت شود. از مزایای بازیافت و استفاده ی مجدد از بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. کاهش هزینه ها به دلیل نیازمند نبودن به حمل بتن برای بردن به محل دفن
  2. با بازیافت دفع بتن کاهش پیدا می کند.
  3. آسیب کمتری به محیط زیست وارد می شود.
  4. با بازیافت بتن می توان از آن به عنوان شن در برخی قسمت ها استفاده کرد.
  5. نیازی نیست بتن به قسمتی دیگر برای بازیافت فرستاده شود و در همان نزدیکی های محل تخریب می توان عملیات بازیافت را انجام داد.
  6. مشکلاتی که با تخریب به وجود می آید در بازیافت بتن از بین می رود و بتن همیشه در حال گردش در چرخه ساخت و ساز باقی می ماند.
  7. استفاده از منابع تجدید پذیر
  8. مقاومت بالا

در کنار مزایایی که مطرح شد استفاده از بتن بازیافتی معایبی هم دارد. از معایب آن می توان به به‌صرفه تر بودن استفاده از سنگ دانه‌های طبیعی به جای سنگ دانه های بازیافتی، نیازمند به مدیریت دقیق برای انجام عملیات و کیفیت کمتر بتن بازیافتی نسبت به بتن تازه اشاره کرد.


مزایای بازیافت و استفاده مجدد از بتن

کاربرد بتن بازیافتی

بتنی که بازیافت می شود را می توان در قسمت های مختلف استفاده کرد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

1. سیستم های فاضلابی

به منظور کاهش روانابی که باید توسط سیستم های فاضلاب انجام شود، از بتن نفوذ پذیر در مسیرهای رانندگی، پارکینگ‌ها و مسیرهای پیاده روی استفاده می‌ کنند. بتن نفوذ پذیر همچنین به پر شدن دوباره ی سطح آب های زیرزمینی کمک می‌کند. در برخی از مناطق می‌توان از بتن بازیافتی در این سیستم استفاده کرد.

2. روسازی آسفالت جدید

با استفاده از سایش می توان سنگ فرش های قدیمی را خرد کرد و در محل های دیگر مانند پایه های بتنی دوباره مورد استفاده قرار داد.

3. ترانشه های تاسیساتی

از بتن بازیافتی به جای شن و ماسه می توان در محل زهکشی ترانشه ها استفاده کرد.

4. سنگدانه بتنی

از بتن بازیافتی می توان در سنگدانه ی بتنی به جای شن استفاده شود.

5. کنترل فرسایش ساحل رودخانه

هنگامی که بتن خرد می شود و عملیات غربال برای جدا سازی قطعات کوچک و بزرگ آن انجام می شود می توان از قطعات بزرگ آن برای جلوگیری از فرسایش استفاده کرد.

6. مالچ محوطه سازی

در صورتی که بتن به طور مناسب خرد شود می توان از آن برای مالچ یا پوشش زمین استفاده کرد.

7. توری گابیون

برای تزئینات و دیوارهای محافظ جهت حفظ حریم خصوصی از توری های سیمی یا گابیون استفاده می کنند که می توان برای پر کردن قسمت هایی از طوری از بتن بازیافتی استفاده شود.

تجهیزات مورد استفاده برای بازیافت بتن

برای خرد کردن و سپس بازیافت بتن باید از دستگاه های مخصوصی استفاده کرد. بهتر است از دستگاهی استفاده کرد که بتوان آن را به محل پروژه آورد. در نتیجه معمولا از دستگاه سنگ شکن قابل حمل استفاده می کنند و آن را در محلی متمرکز قرار می دهند. دستگاهی که انتخاب می کنید باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

  1. برای جدا کردن بتن از فولاد دستگاه باید دارای آهنربای الکتریکی یا شناور آب قدرتمند یا سیستم جداکننده هوا باشد.
  2. داشتن پایه های هیدرولیکی الزامی است به دلیل اینکه امکان تنظیم دستگاه را سریع تر می کند.
  3. به کمک سیستم های دارای نوار نقاله، فک و مخروط این عملیات با سرعت بیشتری انجام می شود.
  4. سیستم های کنترل می توانند به صورت خودکار، دستی و یا از راه دور مورد استفاده قرار گیرند.
  5. استفاده از هود های مخصوص برای جداسازی ذرات گرد و خاک
  6. جداسازی پرتابی با توجه به وزن ذرات
  7. حرارت دهی برای جداسازی مجدد نخاله ها و ذرات اضافی
  8. استفاده از جداسازی بادی برای ذرات سبک

اهمیت استفاده مجدد از بتن

تخریب باعث به وجود آمدن زباله به مقدار زیاد می شود. پس از تخریب اگر نیاز به دفن و یا دفع بتن باشد، به محیط زیست آسیب وارد می شود. زیرا این کار آلودگی محیط زیست را به همراه دارد. در نتیجه توصیه می شود از عمل بازیافت برای بتن های تخریب شده استفاده کرد. از اهمیت بازیافت بتن می توان به کاهش آلودگی، صرفه جویی در فضای دفن زباله، ایجاد اشتغال، کاهش ضایعات و هزینه ی انتقال آن و… اشاره کرد.

تفاوت بتن های بازیافتی با بتن تازه

  1. مقاومت بتن های بازیافتی حدود 10 تا 15 درصد کمتر از بتن معمولی است. برای جبران آن می توان از مواد مخصوص به منظور افزایش مقاومت بتن بازیافتی استفاده کرد.
  2. دانه های بتن بازیافتی دارای زاویه می باشند و به دلیل اینکه قدیمی هستند در سطح آن ها ممکن است تخلخل وجود داشته باشد. در صورتی که سطح بتن تازه صاف و یکدست است.
  3. به دلیل وجود ملات قدیمی بر روی بتن نفوذ آب به داخل بتن سریع تر از بتن تازه اتفاق می افتد.
  4. هوای موجود در بین ذرات بتن بازیافتی بیشتر از بتن تازه است، زیرا فاصله ذرات بتن بازیافتی زیاد است و هوا به راحتی بین ذرات آن را پر می کند.
  5. کارایی اسلامپ در بتن تازه بیشتر از بتن بازیافتی است.

اهمیت بازیافت و استفاده مجدد از بتن

خرید بتن و دیگر مصالح ساختمانی

روش های مختلفی برای خرید انواع مصالح ساختمانی وجود دارد که یکی از راحت ترین آن ها خرید از شرکت های پخش کننده است. برای خرید باید از معتبر بودن شرکت و کارخانه ی سازنده آن اطمینان حاصل کنید. برخی از این شرکت ها با طراحی سایت فروش خود را راحت تر می کنند. یکی از شرکت های معتبر در فروش آهن آۀات و دیگر مصالح ساختمانی شرکت فیدار مبین آژند است. با مراجعه به سایت آهن505 می توانید مصالح مورد نیاز خود را به آسانی خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

در ساختمان سازی از بتن استفاده می کنند. بازیافت و استفاده مجدد از بتن تاثیر بسیار مثبتی بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست و کاهش هزینه ها می گذارد. از بتن بازیافتی می توان در توری گابیون، سنگدانه های بتنی، مالچ محوطه سازی، ترانشه های تاسیساتی و… استفاده کرد. درست است که استفاده از بتن تازه مزایای زیادی دارد اما به دلیل کاهش آلودگی و موارد دیگر استفاده ی مجدد از بتن توصیه می شود. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی و اهمیت استفاده از بتن بازیافتی بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با بتن بازیافتی و مزایای آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2483

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند