لوله‌‌ های داربست دست دوم

07:001330
لوله های داربست دست دوم

اگر از اطراف ساختمان‌ های در حال ساخت که در مرحله انجام نما هستند رد شده باشید؛ قطعاً دسته‌ ای از لوله های داربست دست دوم را که به یکدیگر وصل شده و در مقابل ساختمان‌‌ ها قرار داده شده‌ اند دیده‌ اید.

امروزه لوله های داربست از واجبات ساخت و ساز ساختمان های بسیاری از محتواهای صنعتی هستند. معماران، سنگ کاران و کارگران از لوله های داربست دست دوم برای ساختن تعمیر ساختمان‌ ها استفاده می‌ کنند.

یک داربست مناسب، از مقاومت بالایی در برابر وزن افراد و مصالح برخوردار است. اگر داربست‌ ها به نحوه ی درستی جای گزاری نشوند، امکان ریزش تمامی داربست‌ ها وجود دارد. طی سال‌ های اخیر معمولاً از لوله‌ های ۳ و ۶ متری و همچنین از بست و اتصال داربست برای مقاوم کردن استفاده می شوند.

ابزار لوله‌ های داربست

داربست ها برای متصل شدن نیاز به برخی ابزار جانبی دارند. مانند: انواع بست‌ های فلزی، مغزی‌ ها، لنگر، کفشک‌ ها و…

ابزار اهمیت زیادی در برپا کردن لوله های داربست دست دوم دارند؛ چرا که بست‌ ها دو لوله داربستی را در کنار هم نگه می‌ دارند؛ همچنین مقداری از فشار وارد شده بر داربست را متحمل می‌ شود.

در انواع لوله داربست دست دوم نکته مهمی که وجود دارد این هست، که از صحت و سلامت و بررسی جز به جز قطعات لوله‌ های داربست و اتصالات آن خاطر جمع باشید.

انواع داربست‌ ها

داربست‌ ها در سه دسته تقسیم می‌ شوند؛ داربست فلزی، داربست چوبی و داربست پایه‌ دار که در ادامه بهتر با این داربست ها نیز آشنا می‌ شوید.

  • داربست فلزی:  از لوله‌ هایی از جنس فولاد ساخته می شود. لوله‌ ها بایستی بالای ۴ میلی لیتر ضخامت داشته باشند و همانطور که در ابتدا گفته شد به کمک بست‌ ها به یکدیگر متصل می‌ شوند،
  • داربست چوبی:  این دسته از داربست ها اکثراً ثابت می‌ باشند و با استفاده از نردبان، تخته یا پل ساخته می شوند.
  • داربست پایه‌ دار:  در موقعیتی که نیاز باشد داربست پایه دار به جهت راه اندازی فوری به کار می آید.

کاربرد و مزایای انواع لوله‌ های داربست دست دوم

در نگاه اول می ‌بینید که در بیشتر مواقع داربست‌ ها و لوله‌ های داربست دست دوم را در پروژه های ساختمانی به کار می‌ برند، اما این لوله ها در پروژه های مختلف دیگری نیز کاربردی است. افراد در زمینه های زیادی به لوله های داربست دست دوم احتیاج دارند که در ادامه مطلب ذکر شده:

  • تعمیر و نگهداری پروژه:  برای تعمیر پروژه های ساختمانی جهت رفع نواقص و یکپارچه سازی آنها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به این ترتیب برای رسیدگی دقیق‌ تر و آسان تر لوله‌ های داربست دست دوم کاربردی هستند.
  • برقکاری:  برقکاران برای تعمیر و راه اندازی سازه های الکتریکی به یک تکیه ‌گاه امن نیاز دارند که با استفاده از داربست با خیال راحت به کار می پردازند.
  • نجاری:  در زمینه نجاری برای ساخت اسکلت‌ های چوبی کاربردی هستند؛ چرا که لوله داربست در پیشرفت آنها بی‌ تأثیر نیست.
  • پل سازی:  همیشه پل‌ سازی در داخل شهر ها نیست. نقاط دیگری نیاز به ساخت مطمئن و ایمن دارند که در زمینه فعالیت‌ های عمرانی لوله‌ های داربستی دسته دوم مورد مناسبی است.
  • نقاشی ساختمان: معمولاً نقاش‌ های ساختمان برای سرعت بخشیدن به رنگ کاری و همچنین دسترسی راحت به نقاط مختلف، از داربست و لوله‌ های داربست کمک می‌ گیرند.
  • پالایشگاه ها:  برخی نقاط در محیط پالایشگاه‌ ها نیاز به پشتیبانی و حمایت زیادی دارند. از جهتی دسترسی به آن ها با ابزار خطرناک است.

به همین خاطر معمولاً مهندس هایی که در پالایشگاه‌ ها مشغول به کار هستند، بعضی از سازه‌ های گاز و نفتی را به داربست مجهز می‌ کنند.

  • فعالیت های دریایی: اندازه‌ گیری دکل‌ های دریایی حفاری نفت برای  سازه‌ های حساس بسیار مهم و کاربردی هستند. که با وجود یک مهندس دقیق و متخصص راه اندازی می‌ شوند.

لازم به ذکر است این دکل‌ ها هر چند وقت یک‌ بار نیاز به تعمیر و تمیز کاری دارند، که می‌ توان از لوله های داربست فلزی استفاده کرد.

علاوه بر این موارد سازه های ویژه دیگری نیز هستند که به لوله داربست دست دوم نیاز دارند. مانند: جایگاه تماشاچیان در سالن های ورزشی و استاد یوم‌ ها، سازه های پلکانی، ترمیم آثار باستانی و…

خرید لوله های داربست دست دوم

خرید لوله های داربست دست دوم

در بیشتر مواقع برای پیش بردن کار ساختمانی کوتاه مدت، کسی اقدام به خرید لوله داربستی نمی‌ کند. معمولاً لوله های داربست اجاره می شوند.

البته اگر کرایه کردن لوله ها در طولانی مدت به صرفه نباشد بهتر است که مشتری به خرید لوله های داربست دست دوم بپردازد. پس از اتمام پروژه نیز می‌ تواند لوله های داربست دست دوم خود را به فروش برساند.

بدین ترتیب از نظر مالی خرید لوله های داربست دست دوم در موقعی که پروژه‌ ها به زمان طولانی نیاز دارند، این بهترین گزینه است.

جالب است بدانید با توجه به اختلاف قیمت، افرادی که در این زمینه‌ ها مشغول فعالیت می‌ باشند نیز لوله‌ های داربست دست دوم را ترجیح می دهند.

بد نیست مواردی درباره ی استفاده از لوله های داربست بدانید که در هنگام خرید از آن مطلع باشید. لذا در ادامه به معرفی چند نوع می پردازیم.

لوله‌های داربست فلزی حدود ۳ برابر سنگین تر از آلومینیوم هستند و از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و به علت کاربردهای سنگین معمولاً از فولاد ساخته می‌شوند.

اتصالات لوله های داربست در سه نوع چرخشی زاویه راست و پوتلوگ هستند. علاوه بر این اتصال‌ ها دارای تجهیزات دیگری مانند: جفت کننده‌ های آستین، پین‌ های مفصلی و غیره می‌ باشند که برای متصل کردن لوله ها به هم استفاده می شوند.

کفی هایی که در داربست ‌ها به لوله های آن ها وصل شده است، می‌ توانند از جنس استیل آلومینیوم یا چوب باشند. که در انتهای آن توسط  قطعات فلزی مانند آهن حلقه‌ ای یا میخ مراقبت می‌ شوند. لوله های داربستی که به شکل درز مستقیم هستند، راندمان و توسعه پذیری سریع‌ تری دارند.

برخی از لوله های داربست قابل اتصال از سازه ها را دارند که به صورت معلق است. بدین ترتیب می‌ تواند باعث انتخاب مناسب‌ ترین گزینه در موقعیتی باشد که امکان ساخت پایه وجود ندارد.

لوله های داربستی غیر استاندارد که تایید شده نیستند. مانند لوله‌ های داربستی که با اره بریده شده و لبه خراشیده و تیزی دارند.

لوله های داربستی که بیش از حد ضربه خورده باشند غیر استاندارد هستند. اما برای رفع این موضوع می‌ توان از برخی تجهیزات مخصوص برای صاف کردن آن استفاده کرد.

قیمت لوله های داربست دست دوم

عوامل زیادی از جمله جنس لوله، وزن لوله، ضخامت و سایز لوله در قیمت لوله داربست تاثیر گذار است. در زمینه تولید لوله داربست کارخانه‌ های بسیاری فعالیت دارند.

اما این روز ها استفاده از لوله های داربست دست دوم نیز افزایش یافته است. همان‌ طور که گفته شد قیمت لوله های داربست دست دوم به طور طبیعی کمتر از قیمت لوله های داربست نو است.

سخن پایانی

 انواع داربست‌ ها از لوله‌ های سنگین و سبک، داربست تک پیچ و دو پیچ تشکیل می‌ شوند. در کل لوله های داربست دست دوم به عنوان پشتیبان استفاده می‌ شود؛ چرا که داربست  محل ایمنی کارگران در ارتفاع را فراهم می‌ کند.

در این مطلب هر کدام از لوله‌ های داربست دسته دوم بیان شد که انواع آن ویژگی‌ های خودشان را دارند. خریدار با توجه به دانستن ویژگی‌ هایی که گفته شد می‌ تواند خرید مناسب و مفیدی داشته باشد.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3685

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند