کاهش عمر سازه

09:001210
کاهش عمر سازه

عوامل موثر در کاهش عمر سازه چیست؟

مقدمه

ساختمان هایی که در آن زندگی می کنیم باید مقاومت لازم را در برابر نیروهای جانبی داشته باشند تا دچار مشکل نشوند. در قدیم که دانش کافی در ساختمان سازی وجود نداشت عوامل مختلفی باعث کاهش عمره سازه می شد. یکی از دلایل رفع خطاهای گذشته استفاده از مصالح مدرن و جدید است. علاوه بر مصالح دانش مهندسان هم در این زمینه بیشتر است. در ادامه ی این مقاله به طور کامل به بررسی عوامل موثر در کاهش عمر سازه می پردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

سازه ی بتنی و عمر مفید آن

عوامل موثر در کاهش عمر سازه بتنی

تاثیر رعایت نکات اجرایی بر عمر سازه

عمر مفید ساختمان ها در ایران

میلگرد و تاثیر آن در افزایش مقاومت سازه

خرید آهن آلات و دیگر مصالح ساختمانی


سازه ی بتنی و عمر مفید آن

در زمان های گذشته مخصوصا در شهر هایی با آب و هوای خشک سازه ها را با استفاده از خشت و گل می ساختند. سازه های خشتی مقاومت و طول عمر بسیار پایینی دارند در نتیجه امروزه دیگر از آن ها استفاده نمی شود. یکی از مصالح معروف در ساختمان سازی امروزی استفاده از بتن است. توجه داشته باشید که بتن به تنهایی نمی تواند در برابر نیروهای جانبی مقاومت داشته باشد زیرا به خاطر عناصری که دارد بسیار شکننده است. برای افزایش مقاومت ساختمان های بتنی از میلگرد در آن استفاده می کنند. وجود میلگرد پایداری و استحکام سازه را در برابر نیرو های داخلی و خارجی افزایش می دهد.

عمر مفید سازه بتنی

عمر مفی سازه های بتنی به کیفیت مصالح به کاررفته و ساختار آن بستگی دارد. برای به دست آوردن عمر سازه باید مراحل زیر انجام شود.

  1. سن واقعی سازه: مدت زمانی که از ساخت سازه می گذرد را سن واقعی آن در نظر می گیرند. برای به دست آوردن سن واقعی باید به پروانه ی بهره برداری و ساخت پروژه مراجعه کنید.
  2. سن سندی سازه: برای به دست آوردن سن کلی سازه یکی از عواملی که باید بررسی شود، سن سندی سازه است. زمانی که سازه بتنی سند می خورد مشخص است و البته این کار مراحل اداری زیادی دارد.
  3. سن بهره برداری سازه: سن بهره برداری سازه به زمانی گفته می شود که در افراد در ساختمان زندگی کننند. در غیر این صورت ساختمان ها خالی و دست نخورده باقی می مانند.

حال که با سازه ی بتنی و محاسبه ی عمر مفید آن آشنا شدید در ادامه به بررسی عوامل موثر در کاهش عمر سازه می پردازیم.

دلایل کاهش عمر سازه

عوامل موثر در کاهش عمر سازه بتنی

1. رطوبت

آب و رطوبت از عواملی هستند ک تاثیر بسیار زیادی در کاهش عمر سازه دارند. وجود موادی در بتن هنگام ترکیب با آب واکنشی می دهد و کاهش مقاومت را به همراه دارد. در نتیجه به یکی از مکات مهمی که باید توجه شود آب های زیر زمینی است. آب های زیر زمینی اگر قبل از اجرای سازه مورد بررسی قرار نگیرند به پی سازه آسیب می رسانند.

2. بارن های اسیدی

ترکیب گاز های سمی و شیمیایی با آب باران سبب بارش باران اسیدی می شود. باران اسیدی بیشتر در شهر های صنعتی به دلیل وجود کارخانه ها اتفاق می افتد. تاثیر باران اسیدی بر سازه بسیار بیشتر از رطوبت است.

3. دما

هنگامی که هوا سرد و گرم می شود بتن منقبض و منبسط می شود. این انقباض و انبساط تاثیر زیادی در ایجاد ترک در بتن می گذارد. این تغییرات ممکن است هم به صورت شبانه روزی و هم فصل به فص اتفاق می افتد. در هر صورت چه کم چه زیاد بر خرابی بتن و کاهش طول عمر آن تاثیر می گذارد.

کاهش عمر سازه

علاوه بر ساختمان های بتنی در ساخت سازه های دیگر نیز عواملی بر کاهش عمر مفید آن تاثیر می گذارند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  1. خطاهایی که به دلیل بی توجهی ناظران در هنگام اجرا رخ می دهد.
  2. طراحی نادرست سازه
  3. بی توجهی به عوامل موثر در افزایش عمر سازه پس از ساخت
  4. خطاهای محاسباتی
  5. در نظر نگرفتن منطقه ی جغرافیایی که سازه در آن اجرا می شود.

تاثیر نکات اجرایی در کاهش عمر سازه

تاثیر رعایت نکات اجرایی بر عمر سازه

رعایت نکردن نکات اجرایی و عوامل تاثیرگذار در آن سبب کاهش عمر سازه می شود که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

  1. استفاده از مصالح و تجهیزات نامناسب هنگام ساخت و ساز
  2. استفاده از افراد ناآگاه در اجرای سازه
  3. خطاهای اجرایی و نبود ناظران در هنگام اجرا
  4. کنترل نکردن کیفیت
  5. در نظر نگرفتن عواملی مانند سیل و زلزله در هنگام طراحی و اجرای سازه
  6. تغییرات به وجود آمده در مصالح با گذشت زمان
  7. استفاده از مصالح ارزان و بی کیفیت برای کاهش هزینه ها
  8. رعایت نکردن نکات مربوط به کنترل کیفیت

عمر مفید ساختمان ها در ایران

تمامی عواملی که در مقاله به آن اشاره کردیم باعث تغییر در طول عمر سازه و کاهش آن می شود. عمر سازه ها در کشور ایران در مقایسه با کشور های دیگر جهان سازه هایی بسیار کمتر است و علت آن هم بی توجهی به خطاهای پیش رو و در برخی موارد استفاده از مصالح بی کیفیت برای کاهش هزینه ها است. کاهش کیفیت سازه تاثیر مستقیمی بر طول عمر آن می گذارد و در صورتی بی توجهی به آن تمام وقت و هزینه هایی که صرف ساخت و نگهداری آن می شود به هدر می رود. امروزه در ایران به دلیل نوسانات قیمت و رشد بیش از حد آن خرید و فروش به راحتی انجام نمی شود و فعالیت های ساختمانی نسبت به کشور های دیگر با کاهش شدیدی رو به رو شده است.

میلگرد و تاثیر آن در افزایش مقاومت سازه

یکی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی میلگرد ها هستند. میلگرد ها با اندازه های مختلف برای افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل جانبی مانند زلزله ساخته می شوند. استفاده از میلگرد به خصوص در سازه های بتنی ضروری است. زیرا بتن به تنهایی مقاومت لازم را در برابر نیروها ندارد و با کوچکترین ضربه ای کل سازه آسیب می بیند. استفاده از میلگردهای آجدار باعث می شود که بتن با آج میلگرد درگیر شود و در نتیجه استحکام سازه افزایش پیدا می کند. نوع میلگرد و کیفیت آن تاثیر بسیار زیادی در سازه می گذارد. در صورتی که کیفیت میلگرد مناسب نباشد ممکن است در هنگام اجرا آسیب ببیند و به خوبی با بتن درگیر نشود.

گرید میلگرد

میلگرد ها در گرید های مختلف مانند میلگرد ساده، آجدار، جناقی و… ساخته می شوند. هر کدام از این میلگرد ها کاربرد خاصی دارند و در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. در ساختمان های بتنی نمی توان از میلگرد ساده استفاده کرد زیرا نداشتن آج درگیری بین بتن و میلگرد ایجاد نمی کند. به همین علت مقلومت کاهش می یابد. در نتیجه باید بیشتر از میلگرد های A2 و A3 برای این کار استفاده شود.

جنس میلگرد

کیفیت میلگرد بسیار مهم است. زیرا هنگامی که میلگرد ترک بخورد اکسیداسیون اتفاق می افتد و باعث خوردگی میلگرد ها می شود. میلگرد هایی که در معرض خوردگی قرار دارند مقامت آن ها بسیار کم می شود. میلگرد های گالوانیزه و استیل دو نوع از مقاوم ترین میلگردها هستند اما استفاده از آن ها هزینه های بسیار بالایی به همراه دارد. در نتیجه از آن ها در ساخت سازه های معمولی استفاده نمی شود. به جای این میلگرد ها از میلگرد های فولادی استفاده می کنند. استفاده از میلگرد فولادی در صورتی که ضوابط و نکات اجرایی آن به درستی رعایت شود بلامانع است.


نکته!

نحوه ی نگهداری میلگرد ها بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. قبل از استفاده از میلگرد ها باید نکات لازم جهت جلوگیری از زنگ زدن و نحوه ی نگهداری آن ها مورد توجه قرار گیرد. اگر میلگرد به صورت سطحی زنگ بزند می توان برای جلوگیری از وارد شدن خسارت و پیشرفت این مشکل از روش سند بلاست استفاده کرد. این کار باعث جلوگیری از کاهش عمر سازه می شود. همچنین توجه داشته باشید که قبل از استفاده از بتن باید سطح روی آن از گرد و غبار و آلودگی پاک شود. یکی دیگر از عوامل موثر در کیفیت میلگرد ها نکاتی است که هنگام نگداری باید رعایت شود. میلگرد ها نباید در مقدار زیاد روی هم قرار بگیرند و حتما باید از زمین فاصله داشته باشند.


عوامل موثر در کاهش عمر سازه

خرید آهن آلات و دیگر مصالح ساختمانی

شما می توانید مصالح مورد نیاز خود را به طور مستقیم از کارخانه و یا شرکت های پخش کننده آن خریداری کرید. برای خرید از کارخانه باید مصالح مورد نیاز خود را به مقدار بسیار زیاد خریداری کنید در نتیجه بهترین راه خرید از شرکت های پخش مصالح است. توجه داشته باشید که شرکت معتبر باشد و بهترین مصالح را در اختیار شما قرار دهد. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در این زمینه شرکت فیدار مبین آژند(آهن505) است. برای آسان تر شدن مراحل خرید می توانید با مراجعه به سایت آهن505 و کسب اطلاع از قیمت، مصالح مورد نیاز خود را به راحتی سفارش دهید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

یکی از عوامل مهم که باید به آن توجه شود مقاومت و طول عمر سازه می شود. عوامل مختلفی در کاهش عمر سازه تاثیر گذار هستند که باید به آن ها توجه شود. در هنگام اجرا و حتی پس از آن باید به عوامل مخرب در سازه ها توجه کرد و از آسیب رسانی آن ها به سازه جلوگیری کرد. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی عوامل موثر در کاهش عمر سازه بپردازیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با عوامل موثر در کاهش عمر سازه با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2463

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند