جدول اشتال انواع پروفیل

07:0072210
جدول اشتال انواع پروفیل

جدول اشتال انواع پروفیل و کاربرد آن

مقدمه

جدول اشتال یکی از جدول های پر کاربرد در هنگام ساختمان سازی و طراحی سازه به شمار می رود. یکی از انواع جدول های اشتال، جدول اشتال پروفیل فولادی است. پروفیل فولادی نوعی پروفیل با سطح مقطع ثابت است. در ساختمان سازی، ماشین سازی و قسمت هایی از صنایع مختلف از انواع پروفیل ها استفاده می شود. مهندسان عمران بدون استفاده از جدول اشتال پروفیل نمی توانند اطلاعات مناسبی برای ساخت و طراحی سازه به دست آورند. در نتیجه ممکن است سازه با مشکل مواجه شود و خساراتی به همراه داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل اطلاعات مفیدی در رابطه با جدول اشتال انواع پروفیل و کاربرد آن خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

فهرست

جدول اشتال انواع پروفیل چیست؟

چگونه وزن پروفیل را محاسبه کنیم؟

پروفیل مستطیلی و مربعی و کاربرد آن ها

راهنمای استفاده از جدول اشتال پروفیل

عوامل موثر بر قیمت پروفیل

خرید انواع پروفیل و مصالح ساختمانی


جدول اشتال انواع پروفیل چیست

جدول اشتال پروفیل چیست؟

یکی از منابع مفیدی که مهندسان عمران بسیار از آن استفاده می کنند جدول اشتال است. جدول اشتال اطلاعات سودمندی در رابطه با وزن، سایز، ضخامت، سطح مقطع، گشتاور و… در اختیار مهندسان عمران قرار می دهد. این جداول برای انواع مقاطع مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از آن ها جدول اشتال پروفیل است. پروفیل های فولادی سطح مقطع ثابتی دارند و از آن ها در ساختمان سازی، ماشین سازی، صنایع مختلف و… استفاده می شود.

کاربرد جدول اشتال

  1. درج سطح مقطع محصولات
  2. محاسبه فاصله ی محور ها
  3. در دسترس قرار دادن اطلاعاتی مانند محور های خمش و ممان اینرسی
  4. در دسترس قرار دادن ابعاد و وزن

چگونه وزن پروفیل را محاسب کنیم؟

برای محاسبه ی وزن پروفیل ها باید از جدول اشتال برای به دست آوردن اطلاعاتی در رابطه با پروفیل برای جایگذاری در فرمول زیر استفاده کنیم.

2*(طول (w) + عرض (h) * ضخامت (T) * طول شاخه (L) * (چگالی آهن) 7/86= وزن

وزن هر شاخه پروفیل

دو راه برای به دست آوردن وزن پروفیل وجود دارد. روش اول استفاده از فرمول مطرح شده در بالا و روش دوم استفاده از جدول اشتال پروفیل مربعی و مستطیلی است. از پروفیل ها با وزن های مختلف در قسمت های مختلف استفاده می شود. از پرکاربرد ترین پروفیل ها پروفیل استیل، سبک و آلمینیومی است. علاوه بر پروفیل از قوطب نیز در ساختمان سازی و صنعت استفاده می شود که وزن آن متفاوت است. شما می توانید برای به دست آوردن وزن قوطی نیز از جدول اشتال قوطی استفاده کنید.

پروفیل مستطیلی و مربعی و کاربرد آن ها

پروفیل مربعی

معمولا پروفیل ها در دو نوع مربع و مستطیلی ساخته می شوند. هر کدام از انواع پروفیل های فولادی کاربرد و ابعاد مختلفی دارند. یکی از کاربرد آن ها در ساخت ساختمان های مختلف است همچنین از آن ها در صنعت و راه سازی نیز استفاده می شود. پروفیل هایی که در امر ساختمان سازی استفاده می شوند مقطع کوچکی دارند. کاربرد آن ها به طور معمول در ساخت نرده های فلزی، در، پنجره و… است. ابعاد پروفیل های مربعی بسیار متنوع است. به طوری که در ابعاد 10*10 تا 500*500 متغیر هستند.

پروفیل مستطیلی

از پروفیل مستطیلی برای ساخت انواع درب و پنجره با جنس آلومینیوم و آهن و همچنین ساخت چهارچوب استفاده می شود. پروفیل مستطیلی در ابعاد مختلف وجود دارد. معمولا در ساخت خودرو های نظامی به دلیل مقاومتی که پروفیل ها ایجاد می کنند از آن ها استفاده می شود.


در صورت نیاز می توانید با مشاوران آهن 505 تماس بگیرید. مشاوران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما هستند.


راهنمای استفاده از جدول اشتال پروفیل

قبل استفاده از جدول اشتال باید با یک سری از علائم آن آشنا شوید تا راحت تر بتوانید از آن استفاده کنید. این علائم به خواص و پارامتر های فیزیکی اشاره می کند.

  1. G که علامت اختصاری وزن یک متر از طول است و بر حسب کیلوگرم بر متر محاسبه می شود.
  2. a*b*s/a*s ابعاد قوطی مستطیل و مربع است.
  3. D قطر دایره و بر حسب میلی متر است.
  4. F سطح مقطع
  5. J ممان اینرسی
  6. W مدول مقطع
  7. I ژیراسیون و شعاع چرخش

جدول اشتال پروفیل فولادی با مقطع مربع شکل

جدول اشتال انواع پروفیل مربعی

جدول اشتال پروفیل فولادی با مقطع مستطیل شکل

جدول اشتال انواع پروفیل مستطیلی

انواع دیگر پروفیل های پرکاربرد

1. پروفیل آهنی

این نوع پروفیل بر اساس استاندارد های جهانی ساخته می شود و در دسته ی پروفیل های باز قرار می گیرد. پروفیل آهنی بسیار معروف و پرکاربرد است و زیاد خرید و فروش می شود.

2. پروفیل کامپوزیتی

از انواع پروفیل های کامپوزیتی به دلیل مقاومت بالایی که در برابر زلزله دارند بسیار استفاده می شود. این پروفیل ها برای استفاده در هر آب و هوایی مناسب هستند و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و سایش دارند.

3. پروفیل گالوانیزه

در ساختمان های مرتفع معمولا از پروفیل های گالوانیزه استفاده می کنند زیرا در برابر نیروهایی مانند باد بسیار مقاوم هستند. همچنین در درب و پنجره های upvc نیز از این نوع پروفیل استفاده می شود.

4. پروفیل آلمینیومی

علاوه بر ساختمان سازی در صنایع مختلف نیز از پروفیل آلمینیومی با سایز های مختلف استفاده می شود. استفاده از این پروفیل ها باعث کاهش مصرف انرژی و ذخیر ی آن می شود.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل

قیمت پروفیل نیز مانند دیگر مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است. عوامل مختلفی بر قیمت تمام شده ی پروفیل تاثیر گذار است که در ادامه به این موارد اشاره می کنیم.

  1. میزان عرضه و تقاضا
  2. نوسانات بازار ارز
  3. نوع و مواد اولیه در ساخت مصالح
  4. شرایط آب و هوایی
  5. هزینه های مربوط به نگهداری در انبار و حمل و نقل
  6. میزان رقابت در بازار

قبل از خرید باید از قیمت آن آگاهی پیدا کنید و حتما پروفیل های فولادی خود را از شرکت های معتبر در این زمینه خریداری کنید. شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر با کارشناسان شرکت معتبر آهن505 در ارتباط باشید.


خرید انواع پروفیل و مصالح ساختمانی

برای خرید پروفیل و مصالح ساختمانی باید از شرکت های معتبر در این زمینه کمک بگیرید. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در پخش انواع مصالح ساختمانی شرکت فیدار مبین آژند است. این شرکت دارای انبار بزرگی است و تمامی مصالح در اندازه و ابعاد مختلف در آن وجود دارد. این مصالح با کیفیتی بالا، قیمتی مناسب و در انواع مختلف در اختیار مشتریان قرار می گیرد. قیمت مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است و قبل از خرید بهتر است قیمت آن اطلاعاتی به دست آورید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان


سخن آخر

یکی از انواع مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی و صنایع مختلف پروفیل ها هستند. از پروفیل و انواع آن در قسمت های مختلف ساختمانی و ماشین سازی استفاده می کنند. از پرکاربرد ترین انواع پروفیل ها می توان به پروفیل های مربعی و مستطیلی اشاره کرد. جدول اشتال پروفیل یکی از جداول پر کاربرد در بررسی وزن، سایز، ضخامت، سطح مقطع، گشتاور و… به شمار می رود. توجه داشته باشید که بی توجهی به جدول اشتال باعث می شود کار با مشکل اساسی مواجه شود. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی جدول اشتال پروفیل و کاربرد آن بپردازیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفیده بوده باشد. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در خصوص جدول اشتال با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2740

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند