­مراحل کنترل کیفیت میلگرد

08:293080
مراحل کنترل کیفیت میلگرد

میلگرد و مراحل کنترل کیفیت آن

مقدمه

یکی از انواع مصالح در ساختمان سازی میلگرد است. میلگرد ها انواع مختلفی دارند و برای سنجش مقاومت آن باید آزمایشات کنترل کیفیت بر روی آن انجام شود. روش های مختلفی برای ساخت انواع میلگرد وجود دارد. کارخانه های سازنده ی میلگرد باید کیفیت آن را کنترل کرده و سپس آن را به بازار عرضه کنند. در غیر این صورت ممکن است به دلیل نامرغوب بودن مقاوت سازه به خطر بیفتد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی مراحل کنترل کیفیت میلگرد بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست

میلگرد چیست و انواع آن کدام است؟

خصوصیات میلگرد

مراحل کنترل کیفیت میلگرد

آزمون های کنترل کیفیت میلگرد چیست؟

سنجش میلگرد زنگ زده چگونه انجام می شود؟

خرید میلگرد در اصفهان


میلگرد چیست و انواع آن کدام است؟

میلگرد یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که در ساخت و ساز و صنایع مختلف استفاده می‌ شود. این محصول به عنوان یکی از اصلی‌ ترین عوامل سازنده ساختمان‌ ها، در بسیاری از پروژه‌ های ساختمانی به کار می‌ رود. میلگرد عمدتاً از فولاد تولید می‌ شود و در انواع مختلفی در بازار موجود است.

انواع میلگرد

میلگرد به دو روش میلگرد روغن‌کش و میلگرد خشک تولید می شوند. هر دو نوع میلگرد در انواع مختلفی تولید می‌ شوند که در ادامه به بررسی آن‌ ها می پردازیم.

آشنایی با مراحل کنترل کیفیت میلگرد

میلگرد روغن‌کش

میلگرد روغن‌ کش، میلگردی است که در فرآیند تولید خود با روغن سرد شده آن را می پوشانند تا از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری کند. این نوع میلگرد در انواع مختلفی تولید می‌ شود که به شرح زیر است:

  1. میلگرد آجدار: میلگرد آجدار، نوعی میلگرد است که با عرض ۶ تا ۱۲ میلی‌ متر و طول ۶ تا ۱۸ متر تولید می‌ شود. این نوع میلگرد بیشتر در صنایع ساختمانی و خودروسازی استفاده می‌شود.
  2. آرماتور: میلگرد آرماتور، نوعی میلگرد است که برای تقویت بتن به کار می‌رود.
  3. ربل: برای ساخت سازه‌ های فلزی به کار می‌ رود.
  4. میلگرد تیرآهن نوعی میلگرد است که برای ساخت سازه‌ های بتنی و فلزی به کار می‌ رود.
  5. فولادی: میلگرد فولادی، نوعی میلگرد است که از فولاد تولید می‌شود.

میلگرد خشک

میلگرد خشک، میلگردی است که در فرآیند تولید خود از روغن استفاده نمی‌ شود. این نوع میلگرد در انواع مختلفی تولید می‌ شود که به شرح زیر است

  1. سیاه:  میلگرد سیاه، نوعی میلگرد است که بدون روغن تولید می‌ شود. این نوع میلگرد با عرض ۶ تا ۱۲ میلی‌ متر و طول ۶ تا ۱۸ متر تولید می‌ شود.
  2. میلگرد گالوانیزه نوعی میلگرد است که پوششی از روی آن به وسیله فرآیند گالوانیزه شدن قرار می‌ گیرد. این پوشش از روی میلگرد به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی آن است.
  3. میلگرد ضد زنگ نوعی میلگرد است که پوششی از روی آن به وسیله فرآیند ضد زنگ شدن قرار می‌ گیرد. این نوع میلگرد برای استفاده در محیط‌ های خیلی رطوبتی استفاده می‌شود.

خصوصیات میلگرد

میلگرد دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مختلفی است. خصوصیات فیزیکی میلگرد شامل ابعاد، وزن، شکل و خصوصیات سطح آن است. ابعاد و شکل میلگرد بسته به نوع آن متفاوت است. وزن میلگرد نیز بسته به ابعاد آن تغییر می‌ کند. ازطرفی خصوصیات شیمیایی میلگرد شامل ترکیبات شیمیایی، خواص مکانیکی و تحمل حرارتی آن است. ترکیبات شیمیایی میلگرد بسته به نوع آن متفاوت است. خواص مکانیکی میلگرد شامل مقاومت به کشش، تغییر شکل و سختی آن است. تحمل حرارتی میلگرد نیز با توجه به نوع آن متفاوت است.

مراحل کنترل کیفیت میلگرد

  1. بازرسی و تست مواد اولیه: در این مرحله، مواد اولیه برای تولید میلگرد، یعنی فولاد، بازرسی و تست می‌ شوند. برای این منظور، نمونه‌ هایی از فولاد برای آزمایش در آزمایشگاه‌ های مخصوص جهت تشخیص و بررسی خواص مکانیکی و شیمیایی آن‌ ها، برداشته می‌ شود. از جمله آزمایش‌ هایی که در این مرحله انجام می‌ شود، آزمایش کشش، آزمایش تغییر شکل و آزمایش شیمیایی فولاد است.
  2. تولید میلگرد: در این مرحله، میلگرد تولید می‌ شود. برای کنترل کیفیت محصول، در هر مرحله از تولید، بازرسی و تست‌ های لازم انجام می‌ شود. برای مثال، در مرحله نورد، بازرسی و تست‌ های فنی برای بررسی ابعاد، شکل و خواص فیزیکی میلگرد انجام می‌ شود.
  3. بازرسی و تست نهایی: در این مرحله، میلگرد نهایی بازرسی و تست می‌ شود. با استفاده از دستگاه‌ های خاصی مانند دستگاه آزمایش کشش، آزمایش تغییر شکل و آزمایش شیمیایی، خواص مکانیکی و شیمیایی میلگرد بررسی می‌ شود. در صورتی که محصول با مشخصات مورد نظر تولید شده باشد، به مرحله بعدی ارسال می‌ شود.
  4. بسته‌بندی و حمل و نقل: در این مرحله، محصول بسته‌ بندی شده و جهت حمل و نقل به مقصد ارسال می‌ شود. کنترل کیفیت انجام می‌ شود تا محصول در حین حمل و نقل آسیب نبیند و با مشخصات مورد نظر به مقصد برسد.

آزمون های کنترل کیفیت میلگرد چیست؟

با توجه به اهمیت این محصول در ساختمان‌ سازی، کنترل کیفیت در تمامی مراحل تولید آن بسیار حائز اهمیت است. یکی از روش‌ های کنترل کیفیت میلگرد، آزمون های کنترل کیفیت است. آزمون های کنترل کیفیت میلگرد، به منظور بررسی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن صورت می‌ گیرد. این آزمون ها شامل بررسی ابعاد، وزن، شکل و خصوصیات سطح میلگرد، تحلیل شیمیایی، آزمون های مکانیکی و آزمون های حرارتی است. آزمون های کنترل کیفیت میلگرد شامل آزمون های زیر است.

  1. آزمون تراکم: در این آزمون، نمونه هایی از میلگرد در دستگاه آزمایش تراکم و فشار قرار می‌ گیرند. با اندازه گیری مقاومت فشاری نمونه ها، مقاومت تراکمی میلگرد تعیین می‌ شود.
  2. آزمون خمش: در این آزمون، نمونه هایی از میلگرد در دستگاه آزمایش خمش قرار می‌ گیرند و به آن ها فشار وارد می شود. با اندازه گیری مقاومت خمشی نمونه ها، مقاومت خمشی میلگرد تعیین می‌شود.
  3. کشش: در این آزمون، نمونه هایی از میلگرد در دستگاه آزمایش کشش قرار می‌گیرند.
  4. سختی: در این آزمون، نمونه هایی از میلگرد در دستگاه آزمایش سختی قرار می‌ گیرند.
  5. آزمون تحلیل شیمیایی: در این آزمون، نمونه هایی از میلگرد برای تحلیل شیمیایی به آزمایشگاه فرستاده می‌ شوند. در این آزمون، ترکیبات شیمیایی میلگرد شامل کربن، سولفور، فسفر و غیره بررسی می‌شود.
  6. آزمون حرارتی: در این آزمون، نمونه هایی از میلگرد در دستگاه آزمایش حرارتی و تحت حرارت بالا قرار می‌ گیرند. با اندازه گیری تحمل حرارتی نمونه ها، تحمل حرارتی میلگرد تعیین می‌شود.

مراحل کنترل کیفیت میلگرد چگونه است

سنجش میلگرد زنگ زده چگونه انجام می شود؟

یکی از روش‌ های کنترل کیفیت میلگرد، سنجش میلگرد زنگ زده است. در واقع، زنگ زدگی میلگرد به دلایل مختلفی از جمله ناشی از فرآیند تولید، حمل و نقل، ذخیره سازی و استفاده از آن در ساختمان‌ها، رخ می‌ دهد. بنابراین، سنجش میلگرد زنگ زده به منظور بررسی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن صورت می‌ گیرد. روش‌ های مختلفی برای سنجش میلگرد زنگ زده وجود دارد، اما روش‌ هایی که در ادامه ذکر می‌ شوند، به عنوان روش‌ های استاندارد برای سنجش میلگرد زنگ زده شناخته می‌ شوند.

  1. روش ضربه‌ ای: در این روش، با استفاده از یک دستگاه ضربه‌ ای، میلگرد ضربه می‌خورد و با توجه به صدایی که ایجاد می‌ شود، میزان زنگ زدگی میلگرد تعیین می‌ شود. در این روش، مقادیر خاصی برای صدای زنگ زدگی مشخص شده است و با توجه به این مقادیر، میزان زنگ زدگی میلگرد تعیین می‌ شود.
  2. روش اولتراسونیک: در این روش، از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌ شود. با ارسال این امواج به میلگرد، بازتاب امواج از سطح داخلی میلگرد دریافت می‌ شود. با توجه به این بازتاب، میزان زنگ زدگی میلگرد تعیین می‌ شود.
  3. روش تصویربرداری: در این روش، از دستگاه‌های تصویربرداری مانند رادیوگرافی و اولتراسوند استفاده می‌ شود. با تولید تصاویر از داخل میلگرد، میزان زنگ زدگی و نقاط ضعف در ساختار داخلی میلگرد تشخیص داده می‌ شود. با توجه به اینکه زنگ زدگی میلگرد می‌ تواند باعث کاهش قابل توجه قدرت و دوام آن شود، بسیار حائز اهمیت است که در هنگام خرید و استفاده از میلگرد، سنجش زنگ زدگی آن صورت گیرد. به علاوه، با استفاده از روش‌ های مناسب برای سنجش میلگرد زنگ زده، می‌ توان از خرید میلگرد با کیفیت و دوام بالا اطمینان حاصل کرد.

سنجش میلگرد

خرید میلگرد در اصفهان

شرکت های مختلفی به پخش انواع میلگرد مشغول اند. شما باید میلگرد های مورد نیاز خود را از شرکت های معتبر در این زمینه خریداری کنید. یکی از این شرکت ها، شرکت فیدار مبین آژند است که سابقه ای بالا در تولید انواع مصالح ساختمانی به خصوص میلگرد و تیرآهن دارد. شما می توانید قبل از خرید نیز با مراجعه به سایت آهن505 از قیمت روز میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی اطلاعاتی به دست آورید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

با توجه به اینکه میلگرد یکی از مصالح حیاتی در ساختمان‌ سازی است، استفاده از میلگرد با کیفیت و دوام بالا بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، رعایت استانداردهای کنترل کیفیت میلگرد در تمامی مراحل تولید، حمل و نقل و استفاده از آن، بسیار ضروری است. در این مقاله به طور کامل به بررسی مراحل کنترل کیفیت میلگرد پرداختیم. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه ب مراحل کنترل کیفیت میلگرد با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3181

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند