میلگرد خرک و کاربرد آن

06:382150
میلگرد خرک و کاربرد آن

میلگرد خرک چیست و چه کاربردی در ساختمان سازی دارد؟

مقدمه

میلگرد ها از اجزای پرکاربرد در ساختمان سازی به حساب می آیند. کارخانه های مختلف میلگرد ها را با انواع و اندازه های مختلف تولید و به بازار عرضه می کنند. یکی از انواع میلگرد ها که از آن در آرماتور بندی فونداسیون استفاده می شود میلگرد خرک نام دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی میلگرد خرک و کاربرد آن بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

میلگرد خرک و کاربرد آن

ابعاد و طول میلگرد خرک

نکات مهم در مورد میلگرد خرک و کاربرد آن

اجرای فونداسیون با میلگرد خرک و مراحل آن

خرید میلگرد در اصفهان


میلگرد خرک و کاربرد آن

از میلگرد ها در قسمت های مختلف صنعتی و ساختمان سازی استفاده می کنند. اهمیت استفاده از میلگرد به دلیل ایجاد مقاومت بالا در سازه است. میلگرد ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. یکی از انواع میلگرد های پرکاربرد در فونداسیون سازه میلگرد خرک است. استفاده از میلگرد خرک بخش فوقانی فونداسیون را تقویت می کند. به همین دلیل بسیار با اهمیت است. این میلگرد پس از مش ریزی در قسمت زیرین و فوقانی آن قرار داده می شود. برای استفاده در قسمت پایینی مش ها معمولا میلگرد های خرک را به صورت عمود بر فونداسیون قرار می دهند.

همه چیز درباره میلگرد خرک و کاربرد آن

کاربرد میلگرد خرک

توجه کنید که میلگرد های خرک معمولا در سازه به کار نمی رود و از آن در اجرای فونداسیون و در فاصله ی بین مش ها استفاده می کنند. از کاربرد های میلگرد خرک قرار دادن آن ها در فاصله ی بین مش ها در قسمت فوقانی و تحتانی فونداسیون است. خرک باعث می شود تا قبل از مرحله ی بتن ریزی پی مقاومت لازم ایجاد شود. همچنین از میلگرد خرک در قسمت هایی که تعداد میلگرد های تقویتی زیاد است استفاده می شود.

ابعاد و طول میلگرد خرک

اگر میلگرد خرک در فونداسیون نواری مورد استفاده قرار گیرد، برای به دست آوردن ابعاد و طول میلگرد خرک باید در ابتدا عرض آن اندازه گیری شود. در صورتی که مقدار کاور کنار بتن به 5 سانتی متر در نظر گرفته شود، عرض خرک ها برابر است با عرض فوندانسیون نواری منهای دو برابر ضخامت کاور بتن. ارتفاع میلگرد خرک نیز باید به همین شکل محاسبه شود که میزان کاور کردن بتن برای آرماتورهای بالایی مناسب باشد. به‌منظور اندازه گیری ارتفاع میلگرد خرک، می توان ضخامت فوندانسیون را منهای ضخامت کاور بتن بالایی و پایینی و قطر آرماتورهای طولی و عرضی مش فوقانی و تحتانی کرد. به‌این‌ترتیب می‌توان ارتفاع خرک را به دست آورد.

۲ ×ضخامت کاور بتن – عرض فونداسیون نواری = عرض میلگرد خرک‌

نکات مهم در مورد میلگرد خرک و کاربرد آن

  1. بیشترین فاصله ای که می توان برای خرک در فونداسیون در نظر گرفت یک و نیم سانتی متر است.
  2. میلگرد خرک از آرماتور فوقانی یک الی دو شماره کوچکتر در نظر گرفته می‌شود.
  3. عمق فونداسیون در اجرای خرک بسیار تاثیر گذار است.
  4. عرض پی باید به صورتی طراحی شود که تمام میلگرد های خرک فوقانی را در بر گیرد.
  5. هر چه از تعداد میلگرد های تقویتی بیشتری استفاده شود، به همان نسبت باید استفاده از میلگرد خرک هم افزایش یابد.

نکات مهم در مورد میلگرد خرک و کاربرد آن

اجرای فونداسیون با میلگرد خرک و مراحل آن

مرحله اول

در ابتدای اجرای فونداسیون برای اینکه سطحی صاف ایجاد شود و برای جلوگیری از برخورد بتن اصلی با خاک زمین، از بتن مگر استفاده می‌شود. بتن مگر نوعی بتن ضعیف است که عیار آن بین 100 تا 150 کیلوگرم سیمان در متر مکعب است و ضخامت آن چیزی حدود 10 تا 15 سانتی متر است. میلگرد گذاری فوندانسیون باید روی بتن مگر انجام شود.

مرحله دوم

آرماتور و میلگرد گذاری در پی مرحله ی دوم از اجرای فونداسیون به حساب می آید. بتن مقاومت زیادی در برابر نیروهای کششی ندارد و دقیقا به همین‌ دلیل است که از میلگرد ها برای استحکام بتن استفاده می‌کنند. فوندانسیون بار سنگینی دارد، در نتیجه این مرحله باید بسیار با دقت انجام گیرد. همان طور که قبلا گفتیم میلگرد خرک در سازه اصلی استفاده نمی شود، بلکه به منظور اجرای مش تحتانی و برای ایجاد حد فاصل بین مش زیرین و مش بالایی به کار برده می‌شود. اما توجه کنید که به هیچ عنوان بعد از بتن مگر از میلگرد خرک استفاده شود، به خاطر اینکه باعث زنگ زدگی میلگرد های اصلی سازه می شود.

مرحله سوم

در مرحله ی بعدی برای اجرای میلگرد در فونداسیون باید قالب بندی فوندانسیون به درستی انجام شود. معمولا سه روش برای قالب بندی وجود دارد.

  1. روش اول: قالب بندی به وسیله ی آجر است و معمولا برای اجرای ساختمان های کوچک به کار می رود. برای اینکه ارتباط و تماسی بین بتن و آجر ایجاد نشود از یک لایه کاور پلاستیکی استفاده می‌کنند. در نتیجه هنگامی که بتن سفت می شود آجر به راحتی از آن جدا می شود.
  2. روش دوم: قالب بندی تخته ای روش دیگری برای قالب بندی فونداسیون است که بیشتر برای کلاف های بالایی و قائم به کار می رود. برای اینکه استفاده از این روش راحت تر شود می توان از روغن استفاده کرد. توجه کنید که به هیچ عنوان بر روی میلگرد نباید روغن بریزد زیرا میلگرد ها به یکدیگر نمی چسبند.
  3. نوع سوم: قالب بندی، قالب بندی فلزی است. از این قالب بندی برای کلاف زیرین استفاده می‌کنند. معمولا از این روش قالب بندی در ساختمان سازی های بزرگ استفاده می کنند.

اجرای فونداسیون با میلگرد خرک و مراحل آن

مرحله چهارم

پس از انجام مراحل بالا باید بتن را با استفاده از ماسه ، آب، سیمان و… ساخته شود. البته می‌توان برای سرعت بخشیدن کار از بتن های آماده نیز استفاده کرد.

مرحله پنجم

در مرحله ی آخر و زمانی که بتن کاملا سفت شد، باید قالب‌ها را باز کرد. زمان باز کردن قالب‌ها برای هر سازه با توجه به ‌اندازه آن سازه، متفاوت است.

خرید میلگرد در اصفهان

روش های مختلفی برای خرید میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی وجود دارد. زیرا کارخانه های مختلفی امروزه انواع میلگرد های مورد استفاده را تولید و به بازار عرضه می کنند. یکی از شرکت های معتبر در زمینه ی فروش میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی شرکت فیدار مبین آژند است. شما عزیزان می توانید برای خرید میلگرد در اصفهان به سایت آهن505 مراجعه کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

میلگرد خرک یکی از میلگرد های پرکاربرد در ساختمان سازی است که معمولا در اجرای پی مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام استفاده و اجرای میلگرد خرک باید نکات آن توجه کنید. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی میلگرد خرک و کاربرد آن بپردازیم. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با میلگرد خرک و کاربرد آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2887

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند