بررسی مقاومت و استاندارد های لوله‌ های مانیسمان

07:00930
بررسی مقاومت و استاندارد های لوله‌ های مانیسمان

لوله‌ های مانیسمان به گونه‌ ای تولید می‌ شوند که هیچ درزی بر روی آن به وجود نمی‌ آید. همین مورد باعث مقاومت لوله‌ های مانیسمان شده است. این لوله در مقابل فشار های شدید، مواد شیمیایی و سیالات داغ بسیار مقاوم می‌ باشد. امروزه در صنایع مختلف انواع سایز لوله های مانیسمان بسیار کاربردی است. با توجه به بررسی مقاومت و استاندارد های لوله‌ های مانیسمان پی میبریم این نوع لوله‌ ها به علت مراحل تولید دشوار و پیچیده و قیمت بالاتری در مقایسه با انواع لوله‌ های درزدار تفاوتی دارند.

تاریخچه لوله های مانیسمان

اولین بار لوله مانیسمان، به واسطه برادران مانیسمان ساخته شد. در بین لوله‌ های موجود در بازار، لوله‌ های فولادی بدون درز از اهمیت بالایی برخوردارند و همچنین بسیار کاربردی هستند.

مانیسمان لوله‌ ای است که بدنه صاف و یک دست و بدون درز دارد. همچنین روش ساخت و تولید آن طوری است که هیچ نوع جوشکاری بر روی بدنش کار نشده است.

لوله های مانیسمان در قالب‌ های مختلفی تولید می‌ شوند. این لوله‌ های با ارزش معمولاً از شمش‌ های فولادی ساخته می‌ شوند. این لوله‌ ها با ضخامت های  مختلف تولید شده و هرچه فشار سیال بیشتر باشد ضخامت لوله نیز بیشتر می‌ شود.

کاربرد لوله مانیسمان

کاربرد لوله مانیسمان در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. در بررسی مقاومت و استاندارد های لوله‌ های مانیسمان می ‌توان به حد تحمل دما و فشار بالای آن اشاره کرد. به همین دلیل کاربرد های زیادی دارد که آن ها را  نیز بیان می کنیم.

  • در انتقال آب و آبرسانی
  • صنایع دارویی
  • صنایع غذایی
  • پنل‌ های خنک کننده آب
  • بویلر های فشار قوی
  • صنایع پتروشیمی جهت انتقال نفت و گاز

یکی از ویژگی‌ های لوله مانیسمان این است که به لوله‌ های دیگر جوش داده نمی‌ شود. در بررسی مقاومت و استاندارد های لوله‌ های مانیسمان، هرچه ضخامت لوله بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش می یابد.

مراحل تولید مانیسمان

مراحل تولید مانیسمان

پس از آنکه لوله مانیسمان در حرارت کوره گرم شد با وسیله  لخ پرس آن را سوراخ و وارد دستگاه مخصوص می‌ کنند تا به حالت گرد در بیاید؛ سپس در مرحله پرتاب گیری لوله آن را صاف می‌ کنند و بعد سر و ته لوله را گرد می‌ کنند.

در آخر لوله را در حالت کشش قرار می‌ دهند که به طول استاندارد در بیاید. لوله را با استفاده از آب، سرد می‌ کنند و دستگاه مخصوص، سر و ته آن را صاف می‌ کند. در بررسی مقاومت و استاندارد های لوله‌های های مانیسمان، این مراحل است که باعث استحکام آن ها می‌ شوند.

مهمترین نکات استاندارد لوله مانیسمان

با توجه به نکات مهم، تولید لوله بدون درز، لوله مانیسمان باید دارای ویژگی‌های زیر باشد.

  • لوله‌ ها باید دارای سر و ته صیقلی باشند
  • لوله‌ ها باید بدون پوسته باشند
  • نواقص سطحی مثل زدگی بر اثر جابجایی، نشانه‌ های پرتابگیر، فرورفتگی‌ های کم عمق به عنوان عیب‌ های مضر نیستند.
  • ممکن است سطح لوله‌ ها چسبندگی داشته باشد که به علت روان کننده هستند و جز عیب‌ های مضر به حساب نمی‌ روند.
  • امکان دارد لوله‌ های مانیسمان در محیط نگهداری شده دچار رنگ گرفتگی شوند. اما دقت داشته باشید پوسته جدا نشده باشد.

بهتر است بدانید  انوع مانیسمان دارای چه کاربرد های هستند.لوله مانیسمان در سایزهای ۴۰،۲۰ و ۸۰ در بازار موجود است.

لوله مانیسمان ۲۰:  به جهت گازکشی داخل ساختمان به کار می رود. در یک ساختمان چند طبقه در لوله کشی گاز بایستی از لوله مانیسمان ۲۰ استفاده کرد؛ چرا که در صورت احتمال لرزش یا آسیب لوله ترک نمی خورد.

لوله مانیسمان ۴۰:  این نوع در خطوط آتش نشانی و برج‌ ها مناسب هستند. بیشترین و پر مصرف‌ ترین نوع لوله مانیسمان متعلق به رده ۴۰ است.

لوله مانیسمان ۸۰:  در مکان‌ هایی مانند: نفت گاز پتروشیمی و نیروگاه‌ های حرارتی که فشار کاری و حساسیت بسیار است، از لوله‌ های مانیسمان ۸۰ استفاده می‌ شود.

خرید لوله مانیسمان

اکنون که به بررسی مقاومت و استاندارد های لوله‌ های مانیسمان پرداختیم، می‌ توانید برای خرید آن نیز اقدام کنید.

برای خرید لوله‌ های مانیسمان بهتر است به صورت زیر پیش بروید تا یک خرید آسان و ماهرانه داشته باشید.

برای خرید لوله مانیسمان می‌ توانید از روش‌ های کارخانه‌ ای و شرکت‌ های بازرگانی شروع کنید. هر کدام از این روش ‌ها شرایط مخصوص خود را دارند که در ادامه آنها را نیز بررسی می‌ نماییم.

خرید از کارخانه تولید کننده روشی مطمئن است؛ چرا که دارای کیفیت و برند هستند از جهتی دیگر محدودیت‌ هایی دارند. مثلا، خریدار باید تعداد زیادی خرید کند که ممکن است کاربردی نداشته باشد.

خرید از شرکت‌ ها به علت کمتر بودن محدودیت‌ ها، از محبوبیت بیشتری برخوردار است. در این روش مشتری می‌ تواند هر تعداد که می‌ خواهد سفارش بدهد.

به طور کلی اطلاعات لازم حین خرید شامل موارد زیر هستند.

  • تعداد شاخه
  • نوع لوله و گرید آن
  • رده لوله
  • اندازه لوله
  • طول لوله
  • برند تولید کننده
  • روش تولید لوله
  • گزارش آزمون مورد نیاز
  • پرداخت سطح
  • کاربرد نهایی لوله

به قیمت روز لوله مانیسمان توجه داشته باشید همانطور که گفتیم؛ با بررسی مقاومت و استاندارد های لوله های مانیسمان، قیمت آن نیز بیشتر از لوله‌ های فولادی دیگر مانند استیل درزدار است.

با توجه به طول عمر بیشتر و خصوصیات ویژه این نوع لوله، قیمت بالای آن نیز قابل درک می‌ باشد. جالب است بدانید که قیمت لوله مانیسمان ارتباط مستقیمی با قیمت دلار دارد.

از این سو با توجه به نوسانات دلار و نوسان قیمت آهن به صورت روزانه تغییر می‌ کنند؛ بنابراین بهتر است هنگام خرید مانیسمان از قیمت روز نوسانات مطلع باشید. برای استعلام قیمت‌ ها می‌ توانید در سایت‌ های مختلف پیگیر باشید.

پس از خرید لوله مانیسمان اصلیت لوله را بررسی کنید و به مشخصات ظاهری آن با توجه به نکات زیر بپردازید.

  • بررسی چشمی
  • آزمون کشش و ترکیب شیمیایی
  • بررسی ویژگی‌ های ظاهری که ذکر شد

مقاومت و استاندارد های لوله‌ های مانیسمان

جالب است بدانید که انواع تست ها چگونه هستند.

تست سختی مانیسمان:  برای انجام این کار لازم است سختی دستگاه تستر را بر روی سطح لوله قرار دهید تا مقدار فرورفتگی و سایز آن را اندازه‌ گیری کند.

این نوع تست بسیار راحت و آسان است. اما برای لوله‌ هایی که دارای رنگ تیره هستند و یا سطح ناهمواری دارند پیشنهاد نمی‌ شود.

تست کشش لوله مانیسمان:  برای انجام این کار دستگاهی لوله را تا حد شکستن می‌ کشد. در این آزمایش مقدار استحکام کششی و استحکام عملکرد توسط دستگاه اندازه گیری می‌ شود .

تست فشار لوله مانیسمان:  برای انجام این آزمایش، مانیسمان را داخل دستگاه قرار می‌ دهند و ۵ ثانیه فشار را تحمل می‌ کند. در آخر باید هیچ نوع ترک بر روی سطح لوله مشاهده نشود.

تست خوردگی لوله مانیسمان:  تحمل لوله‌ ها، یکی از ویژگی‌ های قابل توجه آنها در برابر خوردگی هست. در این آزمایش نیز از اسید نیتریک استفاده می‌ شود و غلظت این نوع اسید با توجه به ترکیب فولاد مورد نظر بستگی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مقاومت و استاندارد های لوله‌ های مانیسمان اشاره کردیم و شرح دادیم چه ویژگی‌ هایی باعث مقاومت و استحکام این لوله‌ ها شده‌ اند.

همچنین انواع آزمایش‌ ها برای بررسی مقاومت و استاندارد های لوله های مانیسمان را در اختیارتان گذاشتیم. اکنون با اطلاعات جامع و کامل می‌ توانید با کمترین دغدغه به خرید لوله‌ های مانیسمان بپردازید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3622

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند