گاردریل و انواع آن

09:003290
گاردریل و انواع آن

گاردریل چیست و چه کاربردی دارد؟

مقدمه

گاردریل وسیله ای است که از آن در جاده ها استفاده می شود. این محصولات دارای انواع محتلفی هستند و با توجه به نوع آن در قسمت های مختلف جاده استفاده می شود. هدف از ایجاد گاردریل افزایش ایمنی لازم در مسیر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی گاردریل و انواع آن بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست

گاردریل و انواع آن

کاربرد گاردریل

اجزای به کاررفته در گاردریل ها

خرید مصالح ساختمانی در اصفهان


گاردریل و انواع آن

یکی از تجهیزاتی که در جاده ها مورد استفاده قرار می گیرد، گاردریل است. گاردریل ها از انواع حفاظ هایی هستند که برای افزایش ایمنی در جاده ها مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به آب و هوا، محل قرارگیری، کاربرد و… در قسمت های مختلف مسیر استفاده می شود. در ساخت انواع گاردریل ها از ورق های گالوانیزه گرم به دلیل مقاوم بودن آن ها در برابر رطوبت و شرایط مختلف آب و هوایی، سپری، پایه و فاصله انداز ها ساخته می شوند. با توجه به نوع ساخت گاردریل، جنس و مواد اولیه ای که در آن ها به کار می رود انواع مختلفی دارند که در ادامه به ررسی آن می پردازیم.

معرفی گاردریل و انواع آن

انواع گاردریل ها

گاردریل انعطاف پذیر

این نوع از گاردریل ها به دلیل خاصیت ارتجاعی دارای ضربه گیری بسیار قوی هستند و هنگامی که جسمی با آن برخورد کند، مقداری از انرژی ضربه را کاهش می دهند. گاردریل های انعطاف پذیر انواع مختلفی دارند که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

1. دو موج

این نوع گاردریل ها از ورق گالوانیزه گرم ساخته می شوند و در قسمت هایی که امکان برخورد خودرو وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت گاردریل ها معمولا از تیرآهن استفاده می شود و به همین دلیل قیمت تیرآهن بر روی قیمت نهایی گاردریل های دو موج تاثیرگذار است. برای استفاده از گاردریل د موج در کنار جاده و پرتگاه ها باید از یک پایه ی اضافه استفاده شود.

2. سه موج

نحوه ی ساخت گاردریل های سه موج شبیه به دو موج است و تنها تفاوت در عرض سپری است. عرض سپری در گاردریل های سه موج بیشتر از دو موج است. در نتیجه این گاردریل ها تحمل وزن بیشتری از خودرو ها را دارند. از نوع سه موج در مناطقی که سطح دارای ناهمواری است استفاده می شود.

3. حفاظ سه کابلی

هنگامی که سه کابل فولادی بر روی یک پایه قرار گیرد، حفاظ سه کابلی ایجاد می شود. استفاده از این گاردریل ها مزیت های مختلفی دارد مثلا هزینه های استفاه از گاردریل های سه کابلی کم است. همچنین از آن می توان در مناطق برفی و شنی استفاده کرد. باید بدانید در صورتی که ضربه به گاردریل وارد شود، باید به طور کامل تعویض شود و امکان تعمیر آن وجود ندارد.

گاردریل صلب و نیمه صلب

گاردریل های نیمه صلب نسبت به گاردریل های انعطاف پذیر مقاومت کمتری در برابر ضربه دارند. حال باید بدانید که کمترین میزان انعطاف پذیری مربوط به گاردریل های صلب است. این گاردریل ها معمولا از جنس بتنی ساخته می شوند. نام دیگر این گاردریل ها نیوجرسی است که حتما هنگام خرید با آن برخورد کرده اید. به دلیل انعطلف پایین ممکن است شکستگی در قسمت های مختلف آن ایجاد شود. در نتیجه برای جلوگیری از این مشکل باید از آرماتور بندی برای افزایش استحکام آن استفاده شود. اگر نکات مهم در ساخت گاردریل صلب رعایت شود امکان تحمل بار تا 18 تن را خواهد داشت.

گاردریل اتوپان و جان پناه میانی

یکی از مزایای استفاده از گاردریل ها افزایش ایمنی در جاده ها است. گاردریل های اتوبان معمولا به صورت صلب یا نیمه صلب با توجه به حساسیت مسیر ساخته می شود.

گاردریل ضربه گیر

این گاردریل ها بسیار پر کاربرد هستند. گاردریل های ضربه گیر انرژی وارده به خودرو ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. همچنین برای ایجاد تغییر مسیر ها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که مانعی در مسیر وجود داشته که نتوان آن را حذف کرد از گاردریل های ضربه گیر استفاده می شود.


نکته!

در خرید گاردریل باید به نوع و قسمتی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد توجه شود زیرا در صورت بی توجهی به این مورد ممکن است خسارت های جبران ناپذیری به بار آید.


آشنایی با گاردریل و انواع آن

کاربرد گاردریل

  1. استفاده از گاردریل برای کاهش خسارات در جاده ها
  2. افزایش ایمنی
  3. استفاده از گاردریل در انبار ها، پارکینگ ها و پایانه های تخلیه بار
  4. گاردریل ها دارای سه نوع میانی، کناری و ضربه گیر هستند که از هر کدام آن در قسمت های مختلف استفاده می شود.
  5. از گاردریل ها برای جلوگیری از انحراف خودرو و پرت شدن آن ها به پرتگاه ها استفاده می شود.
  6. برای افزایش ایمنی در هنگام مناطقی که امکان ریزش سنگ وجود دارد استفاده می شود.
  7. جلوگیری از انحراف مسیر خودرو ها در جاده و مسیر ها
  8. به عنوان جداکننده مسیر نیز گاردریل به کار می رود.
  9. در محل بارگیری، انبار و پارکینگ نیز می توان از گاردریل و انواع آن استفاده کرد.
  10. برای ایجاد فاصله ی مناسب بین خودرو ها در پارکینگ های چند طبقه از گاردریل استفاده می شود.
  11. برای ساخت قفسه در انبار نیز امکان استفاده از گاردریل وجود دارد.

معایب استفاده از گاردریل

تا اینجا تمامی مواردی که به آن اشاره کردیم همه مزایای استفاده از گاردریل بود. اما استفاده از این قطعات معایبی هم به همراه دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  1. گاردریل نیوجرسی نسبت به گاردریل معمولی سختی بیشتری دارد و در نتیجه زمان زیادی برای اجرای آن باید صرف شود.
  2. قطعات گاردریل ها به صورت پیش ساخته است و به همین دلیل هزینه ی حمل و نقل آن ها به محل پروژه زیاد است.
  3. در فصل های سرد و قسمت هایی که احتمال بارش برف زیاد است در صورتی که از گاردریل با نوع و محل قرارگیری مناسب استفاده نشود ایمنی به خطر می افتد.
  4. در برخی موارد استفاده از گاردریل باعث ایجاد زباله می شود و باید جمع آوری شود.

اجزای به کاررفته در گاردریل ها

سپری

یکی از اجزای به کاررفته در گاردریل ها سپری است. سپری دارای سایز های مختلف است. معمولا سپری ها در سایز های 420 یا 380 سانتی متری تولید و به بازار عرضه می شود. بهترین طولی که برای استفاده از سپری مناسب است، گاردریل با طول 390 سانتی متری است. عرض ورق گاردریل حدود 48 سانتی متر است. در ساخت این قطعه معمولا از فولاد st37 استفاده می شود. پوشش هایی برای سپری وجود دارد که در صورت استفاده از گاردریل در مناطق رطوبتی که احتمال خوردگی وجود دارد باید از پوشش گالوانیزه برای سپری استفاده شود. بر روی سپری ها 8 سوراخ وجود دارد که از هر طرف می توان چند سپری را به آن متصل کرد.

پایه

طول پایه گاردریل معمولا 150 سانتی متر است. پایه ها با شکل ناودانی تولید می شود و جنس آن از فولاد st37 است. رنگ آن ها خاکستری و به صورت خشک استفاده می شود. امروزه برای اتصال پایه را به فاصله انداز متصل می کنند نه به سپری!

فاصله انداز

فاصله انداز ها معمولا بین پایه و سپری نصب می شود و باعث جذب انرژی تصادف می­گردد و در دو حالت یک طرفه و دو طرفه تولید می­ شود. این قطعه معمولا بر اساس استاندارد های اروپایی تولید می شود و در تولید آن از st37 استفاده می کنند.

پیچ و مهره

از پیچ و مهره برای اتصال انواع سپری استفاده می شود. همچنین برای آن ها از پوشش گالوانیزه استفاده می شود که در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و خوردگی مقاومت افزایش پیدا کند.

خرید مصالح ساختمانی در اصفهان

در ساخت گاردریل ها از تیرآهن و در اجرای آن از آرماتور استفاده می شود. به همین دلیل قیمت آن بسته به نوسانات قیمت تیرآهن و آرماتور ها تغییر می کند. تیرآهن یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در قسمت های مختلف ساختمان سازی و صنعتی به حساب می آید. این مصالح به دلیل مقاومت بالایی که دارند در ساخت گاردریل به کار می روند. اگر قصد خرید تیرآهن و آرماتور برای ساخت و اجرای گاردریل ها را دارید باید آن را از شرکت های معتبر پخش کننده خریداری کنید. قیمت تیرآهن و دیگر مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است. در نتیجه این قیمت بر روی هزینه ی نهایی در ساخت و اجرای گاردریل ها نیز تاثیر می گذارد. از عوامل دیگر در تغییرات قیمتی می توان به نوسانات بازار، میزان عرضه و تقاضا، جنس و نوع مواد اولیه مصرفی، کارخانه سازنده و… اشاره کرد. اگر قصد خرید تیرآهن برای ساخت گاردریل را دارید می توانید آن را از شرکت معتبر فیدار مبین آژند خریداری کنید. این شرکت سابقه ای بالا در ارائه انواع مصالح و تیرآهن دارد.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


انواع گاردریل ها

سخن آخر

گاردریل یکی از انواع تجهیزاتی است که از آن برای افزایش ایمنی در مسیر و جلوگیری از بروز خسارت هنگام تصادف استفاده می شود. این محصولات انواع مختلفی دارند و با توجه به کاربرد در قسمت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل اهمیت استفاده از گاردریل در افزایش ایمنی در ساخت آن از مصالح مستحکم مانند تیرآهن استفاده می کنند. در برخی موارد نیز به دلیل اجرای بهتر و مقاوم تر از آرماتور استفاده می شود. در این مقاله به طور کامل به بررسی گاردریل و انواع آن پرداختیم. امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با گاردریل و کاربرد آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=3058

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند