آیا از فلز آهن خالص میتوان تیرآهن ساخت

07:0022560
آهن خالص در تیرآهن

یکی از انواع مصالح ساختمانی تیرآهن ها هستند که از آن در قسمت های مختلف ساختمانی استفاده می کنند. بسیاری از افراد فکر می کنند که فلز آهن خالص را می توان برای ساخت و ساز به کار برد و آهن خوب آهنی است که فلز خالص آهن داشته باشد، اما این نکته درست نیست و در ادامه به توضیح می پردازیم که چرا فلز آهن را به صورت خالص استفاده نمی کنند و همیشه باید با دیگر مواد ترکیب شود و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

آیا امکان استفاده از فلز آهن خالص در تیرآهن وجود دارد؟

در ساخت انواع مصالح از مواد اولیه ی مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها آهن است. از قدیم تا به امروز در ساخت انواع مصالح به خصوص تیرآهن از آهن استفاده می شود. این فلز باعث افزایش مقاومت در سازه می شود. در هنگام استفاده از آهن باید به این نکته توجه داشته باشید که فلز آهن خالص نرم است. در نتیجه انعطاف پذیری بالایی دارد و باعث می شود هنگام استفاد از آن در تیرآهن به راحتی ترک بخورد. برای اینکه بتوان از آهن در مصالح مختلف استفاده کرد معمولا آن را با کربن ترکیب می کنند. ترکیب کربن با آهن باعث می شود ماده ای شبیه به فولاد تولید شود. استفاده از آهن خالص در ساخت اسکلت ساختمانی باعث شکستگی در قسمت های مختلف آن می شود. به همین دلیل هیچگاه از فلز آهن خالص استفاده نمی شود و برای نتیجه بهتر باید از ترکیب آهن خالص با کربن، کروم یا نیکل بهره برد.

استفاده از آهن خالص در تیرآهن

آلیاژ های مناسب برای ترکیب با آهن

همان طور که به آن اشاره کردیم برای استفاده از آهن در ساخت تیرآهن باید از آلیاژ های مختلف استفاده شود. از نمونه این آلیاژها منگنز است که برای افزایش سختی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا به جای نیکل از منگنز در ساخت تیرآهن استفاده می شود. یکی دیگر از مزایای منگنز این است که استفاده از آن در تیرآهن باعث ضد زنگ شدن آن می شود. در نتیجه می توان در مناطق مرطوب به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. مولیبدون و نیتروژن هم از خوردگی در تیرآهن جلوگیری می کنند. باید بدانید که چه نوع آلیاژی برای استفاده در ساخت و ساز برای شما کارایی بیشتری دارد. سپس از آن در ترکیب با آهن استفاده کنید. از دیگر آلیاژ هایی که در ساخت تیرآهن ها مورد استفاده قرار می گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سیلیکون و نیوبیوم

استفاده از ای نوع آلیاژها باعث می شود مقاومت تیرآهن در برابر حرارت افزایش پیدا کند. از نیوبیوم به عنوان یک ماده ی اکسید کننده در فولاد استفاده می شود.

فسفر و گوگرد

با استفاده از این آلیاژ ها مقاومت تیرآهن در برابر زنگ زدگی و خوردگی افزایش پیدا می کند اما باید بدانید استفاده از گوگرد و فسفر باعث کاهش مقاومت در برابر ضربه می شود. در نتیجه در دمای کم ممکن است شکستگی در آن ایجاد شود.

تیتانیوم

برای افزایش جوش پذیری تیرآهن و استفاده از آن در قسمت های مختلف از آلیاژ تیتانیوم استفاده می کنند. علاوه بر افزایش جوشکاری استفاده از تیتانیوم به افزایش مقاومت در برابر خوردگی کمک می کند.

استفاده از فلز آهن خالص در صنعت

پیش از این اشاره کردیم که معمولا در ساخت تیرآهن ها از ترکیب فلز آهن خالص و دیگر آلیاژ ها استفاده می شود. علاوه بر ساختمان سازی در قسمت های مختلف صنعتی از تیرآهن استفاده می شود. همچنین در ساخت بدنه خودرو و لوازم خانه نیز از ورق های آهنی استفاده می شود. اما باید بدانید استفاده از فلز آهن خالص حتی در بدنه ی خودرو و لوازم خانه توصیه نمی شود. زیرا مقاومت پایینی که دارد باعث کاهش کیفیت می شود.

کاربردهای تیرآهن

  1. از تیرآهن ها با مقاطع تو پر مربعی در ساخت انواع ستون استفاده می کنند.
  2. ضخامت ها در سایز های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود و به همین دلیل در صفحات کفی ستونی و فولادی استفاده می شود.
  3. برای افزایش مقاومت در اسکلت فولادی از تیرآهن استفاده می شود.
  4. برای قرارگیری بهتر از تیرآهن از آن به عنوان شاه تیر استفاده می شود.
  5. در ساخت خرپا در سازه از تیرآهن ها استفاده می شود.
  6. در ساخت پل ها از انواع تیرآهن های لانه زنبوری استفاده می شود.
  7. برای ساخت سازه های مرتفع و سنگین با طبقات مختلف از تیرآهن استفاده می شود.
  8. ساخت انواع نعل

انواع تیرآهن کدام است؟

1. تیرآهن بال پهن

معمولا تیرآهن های بال پهن یا همان تیرآهن هاش را در دو وزن سبک و سنگین تولید و بازار عرضه می کنند. شکل این تیرآهن ها به صورت حرف H انگلیسی است و برای ساخت ستون و خرپا مورد استفاده قرار می گیرد.

2. تیرآهن بال نیم پهن

IPE یا تیرآهن های بال نیم پهن شبیه به حرف I انگلیسی هستند. ضخامت بال و جان در این تیرآهن ها با یکدیگر برابر است.

3. تیرآهن INP

شکل تیرآهن های اروپایی به صورت حرف I انگلیسی است و تفاوتی که با تیرآهن های بال نیم پهن دارد این است که ضخامت بال آن یکنواخت نیست و از لبه های بال به سمت جان، ضخامت بال ها افزایش می یابد.

4. تیرآهن لانه زنبوری

از تیرآهن لانه زنبوری در ساخت انواع پل ها استفاده می شود. در این تیرآهن ها سوراخ هایی وجود دارد و به همین دلیل استحکام سازه در برابر فشار های جانبی کاهش می یابد. علامت اختصاری تیرآهن های لانه زنبوری به صورت CNP است.

بررسی قیمت تیرآهن و عوامل موثر در آن

قیمت تیرآهن نیز مانند دیگر مصالح ساختمانی مدام در حال تغییر است و در نتیجه قبل از خرید باید از قیمت روز آن مطلع شوید. عوامل مختلفی در تغییرات قیمت تیرآهن ها تاثیر گذار است که از انواع این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. میزان عرضه و تقاضای کالا در بازار
  2. نوسانات بازار ارز
  3. حمل و نقل و نگهداری در انبار
  4. نوسانات قیمت نفت در بازار جهانی
  5. کارخانه ی تولید کننده
  6. نوع مصالح مصرفی در ساخت تیرآهن ها
  7. سایز، ابعاد و وزن تیرآهن

خرید تیرآهن در اصفهان

شرکت های مختلفی انواع مصالح ساختمانی را تولید و به بازار عرضه می کنند. توجه کنید که قبل از خرید باید از قیمت روز مصالح اطلاعاتی به دست آورید. نوع کارخانه ی تولید کننده تیرآهن در کیفیت نهایی آن بسیار موثر است. در نتیجه پیشنهاد می شود تیرآهن و دیگر مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را از شرکت های معتبر و با سابقه در این زمینه خریداری کنید. یکی از شرکت های معتبر در زمینه ی پخش انواع مصالح ساختمانی در اصفهان شرکت فیدار مبین آژند است. شما می توانید با ورود به سایت آهن505 از قیمت روز مصالح اطلاع پیدا کنید و مصالح مورد نیاز خود را به راحتی سفارش دهید. در صورت نیاز به مراجعه حضوری می توانید به انبار شرکت واقع در پل تمدن اصفهان مراجعه کنید.

در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.
تلفن ثابت: 31505-031

اهمیت آهن خالص در تیرآهن

سخن آخر

یکی از انواع مصالح ساختمانی میلگرد ها هستند. از تیرآهن و انواع آن برای ساخت قسمت های مختلف سازه مانند سقف، ستون، اسکلت فلزی و… مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت تیرآهن از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود. یکی از انواع مواد اولیه که در ساخت تیرآهن ها به کار می رود، آهن است. استفاده از فلز آهن خالص در تیرآهن پیشنهاد نمی شود زیرا خالص بودن آن تاثیر منفی در مقاومت می گذارد و تیرآهن دچار شکستگی می شود. از آلیاژ های مختلفی برای افزایش مقاومت تیرآهن استفاده می شود. یکی از این آلیاژ ها منگنز است که از تیرآهن در برابر زنگ زدگی محافظت می کند. در این مقاله به طور کامل به بررسی وجود آهن خالص در تیرآهن و مزایای استفاده از آن پرداختیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما می توانید سوالات خود را در رابطه با آهن خالص در تیرآهن با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2998

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند