لوازم حمل بتن

06:143000
لوازم حمل بتن

لوازم مورد نیاز برای حمل بتن

مقدمه

برای ساخت سازه از مصالح مختلفی استفاده می کنند. یکی از انواع این مصالح سیمان، بتن، میلگرد، تیرآهن و… است. بتن یکی از مصالح کاربردی است که از آن برای ایجاد چسبندگی در قسمت های مختلف سازه استفاده می شود. بتن پس از سفت شدن باعث افزایش مقاومت خواهد شد. برای حمل بتن از ماشین آلات مخصوصی استفاده می کنند تا در هنگام حمل و نقل سفت نشود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی لوازم حمل بتن بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

بتن ریزی و نکات آن

لوازم حمل بتن

خرید آهن آلات و انواع مصالح ساختمانی


بتن ریزی و نکات آن

در قسمت های مختلف سازه برای افزایش مقاومت و قرارگیری بهتر مصالح کنار هم از بتن ریزی استفاده می کنند. اینکه در چه آب و هوایی بتن ریزی انجام شود اهمیت بسیار زیادی دارد و در کیفیت آن تاثیر می گذارد. برای بتن ریزی باید نحوه بسته شدن، قطر، تعداد و فاصله آرماتور ها را بررسی و کنترل کرد. پس از آن لقمه گذاری در زیر و کنار آرماتور ها قرار می گیرد. سطح بتن باید تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و مواد اضافی باشد. توجه داشته باشید که فاصله ی بین محور ها، ابعاد فونداسیون و شناژ باید بررسی شود. انکر بوت ها را به صورت عمودی قرار داده و فاصله گذاری باید بررسی گردد. پس از اتمام این مراحل باید کنترل نهایی بر روی بتن انجام شود.

نکات مهم در بتن ریزی

  1. انجام کار باید به صورت سریع و با استفاده از افراد ماهر در این زمینه انجام شود. با این کار خطاهای اجرایی کاهش و سرعت انجام کار افزایش پیدا می کند.
  2. پس از مخلوط کردن سیمان و آب روند سفت شدن بتن شروع می شود. پس از مخلوط کردن آن باید بتن را مدام هم زد. در غیر این صورت بتن سفت می شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
  3. برای مخلوط کردن بتن از دستگاه و ماشین آلات مخصوصی استفاده می کننده که یکی از آن ها کامیون مخلوط کن است. بتن تا یک و نیم ساعت پس از هم خوردن متراکم می گردد.
  4. اگر بتنی دارای سنگدانه درشت کمی باشد ممکن است باعث جمع شدگی آن شود و ترک بخورد.
  5. اگر در بتن سنگدانه درشت وجود داشته باشد اصطلاحا کرمو شدگی رخ می دهد و همین امر باعث عدم تراکم و پرداخت در بافت بتن خواهد شد.

لوازم حمل بتن

برای استفاده از بتن در محل سازه باید از دستگاه و ماشین آلات مخصوصی استفاده شود. البته استفاده از هر نوع دستگاه و تجهیزاتی به مواردی مانند مسیر حمل، حجم بتن، شرایط محل بتن ریزی مسائل فنی و اقتصادی پروژه و… بستگی دارد.

کامیون مخلوط کن بتن

برای رسیدن تا محل پروژه و مخلوط کردن همزمان آن از این وسیله استفاده می شود. بتن در زمان حمل تا رسیدن به محل پروژه مخلوط می شود و تخلیه ی آن راحت تر اتفاق می افتد. حداکثر زمان حمل بتن با میکسر تا محل بتن ریزی 45 دقیقه است. از مزایای این دستگاه می توان به همزدن بتن بدون ضربه به آن، تخلیه ی سریع و یکنواخت، عدم چسبیدن آن به دستگاه، تخلیه ی بدون پاشش و… اشاره کرد.

انواع لوازم حمل بتن

جرثقیل و جام

برای بتن ریزی در ساختمان هایی با ارتفاع و حجم بالا لازم است از جرثقیل استفاده شود. وجود جام و جرثقیل در تمیز انجام شدن روند بتن ریزی تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

فرغون

از این وسیله برای حمل بتن به قسمت های مختلف که مسافت کم است استفاده می کنند. نوع فرغون بستگی به جنس چرخ (پلاستیکی، فولادی) دارد که استفاده از فرغون با چرخ پلاستیکی باعث کند شدن روند انجام کار می شود. در هنگام استفاده از فرغون باید حجم جابجایی با فرغون حدود 50 تا60 لیتر در نظر گرفته شود و تنها تا فاصله ی 100 متری حمل شود. همچنین سطح فرغون باید مسطح باشد.

فرغون از لوازم حمل بتن

شوت

از این وسیله در مواقعی استفاده می شود که قرار باشد بتن به مکانی پایین تر از سطح زمین حمل شود. استفاده از این ابزار کم هزینه است.در هنگام اجرا باید نوک شوت پایین قرار گیرد تا در هنگام اسفاده جدا نشود. شوت ها دارای دو نوع خرطومی و قائم هستند. در زمان استفاده از این وسیله امکان جدا شدن دانه های بتن در اثر سقوط به حداقل می رسد.

تسمه نقاله

اگر در محلی نیاز به بتن ریزی در ارتفاع بالا و به صورت افقی باشد می توان به جای استفاده از جرثقیل که هزینه زیادی را در بر می گیرد از تسمه نقاله استفاده کرد.

پمپ بتن

پمپ بتن لوله ی بلندی دارد و از آن برای انتقال بتن به قالب استفاده می شود. میزان فاصله افقی تا 800 متر و فاصله های عمودی تا 300 متر توسط این پمپ قابل بتن ریزی است. در پمپ کردن بتن ابتدا باید ملات شل کم سیمانی را تلمبه کرد تا لوله های پمپ لیز شود.

بتن پاش بادی

از بتن پاش در مواقعی که باید سطح مقطع های نازک را با سطوح وسیع درست کرد، استفاده می کنند.معمولا این وسیله برای استفاده در موقعیت های سخت بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد.

بتن پاش از لوازم حمل بتن

لوله سر قیف دار

هنگامی که نیاز باشد بتن ریزی در زیر آب انجام شود از لوله های سرقیف دار استفاده می کنند. عموما قطر لوله استاندارد بین 250 تا 300 میلی متر است.

خرید آهن آلات و انواع مصالح ساختمانی

در ساختمان سازی مصالح مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. روش های زیادی برای خرید انواع این مصالح وجود دارد که راحت ترین آن سفارش از سایت های اینترنتی و شرکت های معتبر است. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در زمینه ی فروش انواع مصالح ساختمانی و آهن آلات شرکت فیدار مبین آژند( آهن505) است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت روز انواع مصالح و خرید آسان آن به سایت آهن505 مراجعه فرمایید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان


سخن آخر

بتن یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت و ساز است که از آن برای ایجاد چسبندگی و افزایش مقاومت استفاده می کنند. برای استفاده از بتن در محل قرارگیری سازه باید از تجهیزات مختلفی به جهت حمل و بتن ریزی استفاده کرد. از انواع این تجهیزات می توان به میکسر، فرغون، بتن پاش، لول سر قیف دار، پمپ بتن و… استفاده کرد. در صورتی که قصد خرید مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را دارید بهتر است از قیمت روز و کیفیت آن آگاه باشید. در این مقاله به بررسی لوازم حمل بتن پرداختیم. امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با لوازم حمل بتن با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2699

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند