10نکته مهم تیرآهن

08:002560
10نکته مهم تیرآهن

برای ایجاد استحکام ساختمان و مقاومت آن در برابر نیرو های جانبی مانند زلزله، سیل، باد و… باید از اجزایی در ساختمان استفاده شود تا ساختمان دچار خرابی نشود و امنیت ساکنین برقرار باشد. تیرآهن یکی از آن پروفیل هایی است که کمک زیادی جهت جلوگیری از وارد شدن تنش های خارجی به ساختمان می کند. در این مقاله قصد داریم 10نکته مهم تیرآهن که لازم است بدانید را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

تیرآهن چیست

مزایای استفاده از تیرآهن

معایب استفاده از تیرآهن

کاربرد انواع تیرآهن

انواع تیراهن

تغییرات قیمت تیرآهن به چه عوامل بستگی دارد

10نکته مهم تیرآهن که لازم است بدانید

خرید تیرآهن در اصفهان


10نکته مهم تیرآهن که لازم است بدانید

تیرآهن چیست

یکی از انواع مقاطع فولادی که توسط نورد گرم ساخته می شوند، تیرآهن ها هستند. تیرآهن ها به دلیل تحمل بالا در برابر تنش های خارجی وارده به سازه در ساختمان سازی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. همچنین تیرآهن ها وظیفه ی تحمل نیروی برشی و لنگر خمشی را نیز برعهده دارند. وجود اسکلت فلزی ساختمان ها بدون تیر آهن بی معنا است. در زمان های قدیم از تیر چوبی استفاده می شد اما امروز آن ها جای خود را به تیرهای آهنی داده اند. هر تیرآهن از دو بخش اساسی جان و بال تشکیل شده است.

مزایای استفاده از تیرآهن

تیرآهن ها بار وارد شده از سمت مصالح را گرفته و آن را روی بقیه ی تیر ها تقسیم می کنند.
باعث ایجاد استحکام سازه در برابر نیروی های جانبی مانند زلزله می شوند.
به راحتی می توان بوسیله جوشکاری اندازه آن را افزایش داد و در جاهای مورد نیاز سازه استفاده کرد.
در همه ی ساختمان ها باید از تیرآهن استفاده شود. اما تیرآهن ها در ساختمان هایی که ارتفاع خیلی زیادی دارند با ایجاد مقاومت بالا از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
نصب آن ها راحت است و سرعت بالایی در ساخت سازه ایجاد می کند.
تیرآهن ها برای ایجاد اتصالات در سازه های فولادی کاربردی هستند.

معایب استفاده از تیرآهن

مقاومت ساختمان با دما رابطه ی عکس دارد. هر چه دمای ساختمان بالا رود مقاومت آن کاهش پیدا می کند. در نتیجه هر چه دما بالا رود مقاومت تیرآهن ها نیز کم می شود.
بدلیل جنس آن در برخی موارد ممکن است دچار زدگی و یا خوردگی توسط آب و هوا شود.
برای جوشکاری آن نیاز به افراد ماهری است. زیرا جوشکاری نامناسب، استحکام سازه را به خطر می اندازد.

کاربرد انواع تیرآهن

از تیر آهن برای ایجاد ستون در اسکلت فلزی ساختمان ها، ساخت پل های لانه زنبوری، پوشش سقف ها، خرپاها، تیرهای اصلی وفرعی، کلاف و… استفاده می شود. تیرآهن ها در آب و هوا های مختلف از خود مقاومت نشان می دهند.

نکات مهم تیرآهن

انواع تیرآهن

تیر آهن ها بر اساس نوع ظاهری، استاندارد های هنگام تولید، علامت اختصاری، سایز و کارخانه ی تولید کننده ی آن دسته بندی می شوند.

تیرآهن بر اساس استانداد ساخت

1) IPE: این نوع تیرآهن ها به صورت I شکل هستند و بال آن ها همواره یکسان است. این تیرآهن فقط در کشورهای اروپایی ساخته می شود.

2) NIP: این تیرآهن در ابتدای تیر نازک است و همین طور که به سمت بالا می رود ضخیم می شود. در ساخت آن بیشتر از استانداردهای چین و روسیه استفاده شده است.

3) IPB: در این نوع تیرآهن، طول بال نسبت به IPE بیشتر است و شکل آن H مانند است. این تیرآهن ها در دو نوع سبک و سنگین موجود هستند.

تیرآهن های I شکل معمولا در قسمت های ساختمان مانند تکیه گاه برای خرپا و در قاب ها مورد استفاده قرار می گیرند. و تیرآهن های H شکل در ساخت پل های طولانی کاربردی هستند.

تیرآهن ها بر اساس علامت اختصاری

تیرآهن ها با توجه به علامت اختصاری که دارند، به چهار دسته ی تیرآهن اروپایی، نیم پهن، بال پهن و لانه زنبوری تقسیم می شوند.

اروپایی یا INP: در ساخت ستون و خرپا مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا با نام تیر آهن معمولی یا نرمال شناخته می شود.

نیم پهن: این نوع تیرآهن در ایران بسیار ساخته شده و معمولا با نام IPE شناخته می شود. این تیرآهن ها بسیار پر کاربرد و سبک هستند.

بال پهن: از دو نوع قبل سبک تر است و در ستون تیرها و خرپا ها مورد استفاده قرار می گیرد و شکل آن H مانند است.

لانه زنبوری: که از آن برای اتصال به تیر اصلی و مهاربند ها استفاده می شود. اما به دلیل اینکه به صورت دستی ساخته می شود و تحت نورد گرم قرار نمی گیرد مقاومت کمی دارد و خیلی از آن استفاده نمی شود.

تیرآهن بر اساس سایز

تیرآهن ها در سایزهای 12،14،16،18،20 موجود هستند. با توجه به نوع سایز هر کدام در قسمت هایی از ساختمان کاربرد دارند و در سازه به اندازه ی خاصی مقاومت ایجاد می کنند.
شما می توانید با توجه به مکان قرار گیری تیرآهن ها سایز دلخواهتان را خریداری کنید.

تیرآهن بر اساس کارخانه تولید کننده آن

تیرآهن ها در ایران توسط کارخانه های مختلف ساخته می شوند. این تیرآهن ها با توجه به نوع ساخت، کیفیت، نوع مواد اولیه و… متفاوت خواهند بود.

کارخانه های تولید کننده ی تیرآهن

در ایران کارخانه های مختلفی از جمله ذوب آهن اصفهان، ناب تبریز، فایکو ساری، ظفر بناب، جهان فولاد غرب کرمانشاه، ناب تبریز، آرین فولاد، ماهکار مشهد و… تیرآهن تولید می کنند.

تغییرات قیمت تیرآهن به چه عوامل بستگی دارد

کم شدن ساخت و ساز و سرد شدن هوا باعث کاهش قیمت تیر آهن می شود.
تغییرات ارز و تورم در کاهش یا افزایش قیمت تیرآهن اثر می گذارد.
کارخانه ی تولید کننده ی تیرآهن
صادرات و واردات تیر آهن
مواد اولیه ی مصرف شده توسط کارخانه ها
هزینه های نگهداری در انبار

10نکته مهم تیرآهن که لازم است بدانید

1)اگر قصد خرید تیرآهن را دارید توصیه می شود آن را از کارخانه ها و یا از سایت های معتبر مثل ahan505 خریداری کنید.

2)در هنگام خرید از نوع تیرآهن مورد نیازتان اطلاع کافی داشته و سپس آن را سفارش دهید.

3)به رنگ تیر در موقع خرید با توجه به نوع منطقه ای که ساخت و ساز انجام می دهید، توجه کنید. تیرآهن های مشکی یا طوسی پررنگ در مکان های مرطوب سریع تر دچار زنگ زدگی می شوند.

4)وزن، ضخامت و شاخه های تیر بر روی وزن کلی تیرآهن شما اثر می گذارد. هرچه وزن تیرهایی که تولید می شود به وزن جدول اشتال نزدیک تر باشد، کیفیت بهتری دارند.

5)حمل و نقل تیرآهن باید به گونه ای باشد که تیرها دچار مشکل نشوند. بهتر است تیرآهن های مورد نظرتان را از نزدیک ترین مکان نسبت به موقعیت خود خریداری کنید.

6)هنگام متصل کردن قطعات با تیرآهن دقت داشته باشید که این عمل به طور دقیق صورت گیرد.

7)اگر قسمت هایی نیاز به جوشکاری و برشکاری داشت سعی کنید از افراد ماهر برای انجام آن استفاده کنید. زیرا در صورت بروز خطا استحکام کل سازه به خطر می افتد.

8)از تیرآهن های با کیفیت و دارای استاندارد استفاده کنید.

9)توجه داشته باشید که نوع تیرآهنی که در سازه های معمولی استفاده می شود با تیرآهنی که در سازه هایی با ارتفاع بالا مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است.

10)توصیه می شود قبل از خرید تیرآهن با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا خریدی مطمئن داشته باشید. مشاوران شرکت ahan505 در هر ساعتی از شبانه روز آماده ی کمک به شما در خرید تیرآهن و دیگر اجزای ساختمان هستند.

خرید تیرآهن اصفهان

خرید تیرآهن در اصفهان

قیمت روز تیرآهن با توجه به نوسانات بازار ارز دائم در حال تغییر است. بهتر است در هنگام خرید تیرآهن از معتبر بودن برند، نوع کارخانه سازنده آن و کیفیت مناسب آن اطمینان داشته باشید. همچنین شما می توانید برای صرفه جویی در وقت و هزینه به صورت آنلاین تیرآهن مورد نیاز خود را از سایت ahan505 به راحتی در اصفهان خریداری کنید.


برای اطلاع از آخرین نوسانات قیمت تیرآهن می توانید با مشاوران ما در شرکت ahan505 در ارتباط باشید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


نتیجه گیری

امروزه تیرآهن ها در اسکلت فلزی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. تیرآهن ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نیاز در ساختمان سازی استفاده می شوند. در هنگام خرید تیرآهن به نکات گفته شده در بالا توجه کنید تا ساختمان شما مقاومت کافی را در برابر خطرات احتمالی داشته باشد. کارخانه های مختلفی در ایران انواع تیرآهن را تولید می کنند. برای خرید تیرآهن آن را از برندهای معتبر خریداری کنید. با مراجعه به سایت های معتبری مانند ahan505 با خیال راحت تیرآهن مورد نیاز خود را در ابعاد و مقدار مورد نیاز خود خریداری کنید. در این مقاله قصد داشتیم 10نکته مهم تیرآهن که لازم است بدانید را به شما معرفی کنیم. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=1652

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند