تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

06:003360
تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

در ساخت سازه ها اجزا مختلفی به کار می رود. علاوه بر اجزای اصلی مانند تیر و ستون که وظیفه ی تحمل نیروهای وارد شده به سازه را دارند باید از اجزای دیگری برای بالا بردن مقاومت استفاده کرد. میلگردهای ادکا و ممان منفی برای این کار بسیار مناسب هستند. این نوع میلگرد ها با توجه به نوع کاربردی که ارائه می دهند در ساختمان سازی بسیار پرکاربرد و قابل استفاده هستند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری در رابطه با تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست

میلگرد ادکا چیست؟

میلگرد یا آرماتور ممان منفی چیست؟

تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

خرید میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی

شباهت میلگرد ادکا و ممان منفی

در هنگام اجرای میلگرد ادکا و ممان منفی به چه نکاتی باید توجه شود؟


5 تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

میلگرد ادکا چیست؟

یکی از انواع میلگرد ها که برای وصل کردن تیرچه به سقف از آن استفاده می کنند، میلگرد ادکا است. در طراحی و اجرای سقف های تیرچه بلوک ممکن است فضای نشیمن تیرچه مناسب نباشد. این امر باعث در رفتن آن هنگام عملیات بتن ریزی یا تردد بر روی آن می شود. در ساختمان های فولادی استفاده از میلگرد ادکا برای جلوگیری از این خطر بسیار ضروری است. برای بر طرف کردن این مشکل می توان قسمت مورد نظر را جوش داد و یا از میلگرد ادکا در محل اتصال استفاده کرد. هنگام اجرای میلگرد ادکا باید ضوابط آیین نامه ای مربوط به آن در نظر گرفته شود. از قابلیت های این میلگرد می توان به خم شدن تا 180 درجه، قرار گیری آن روی هر نوع تیرچه، جلوگیری از ترک سقف و حفظ آن در برابر زلزله، کاهش خیز و دامنه ارتعاشات سقف و… اشاره کرد.

مزایای میلگرد ادکا

  1. افزایش مقاومت سازه
  2. کاهش اثرات ناشی از زلزله و نیروهای دیگر به سقف سازه
  3. جلوگیری از ترک بتن
  4. قابل استفاده بر روی انواع تیرچه ها
  5. جلوگیری از خیزش در سقف

میلگرد یا آرماتور ممان منفی چیست؟

از میلگرد ها با سایزهای کوچکی مانند سایز 8،10،12 در قسمت بالای دال بتنی بین دو دهانه که در مجاورت هم هستند استفاده شده که به آن میلگرد ممان منفی می گویند. محل قرارگیری این میلگردها در قسمت ابتدا و انتهایی تیرچه است. وظیفه ی میلگرد ممان منفی خنثی کردن نیروی کششی در دال بتنی سقف است. از کاربردهای دیگر میلگرد ممان منفی می توان به: جلوگیری از ترک سقف در محل قرارگیری تیر، کاهش بار وارد شده به میلگرد های کششی، کاهش خیزش سقف و… اشاره کرد. این میلگرد قابلیت خم به اندازه ی 90 درجه را دارد و می توان از آن بر روی هر تیرچه ای استفاده کرد.

مزایای میلگرد ممان منفی

  1. افزایش مقاومت در سقف سازه
  2. جلوگیری از ترک سقف در محل قرارگیری تیر حمال
  3. جلوگیری از فروپاشی سقف
  4. مقاومت در برابر ارتعاشات وارد شده به سقف

5 تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

  1. هنگامی که مقاومت برشی در انتهای تیرچه کافی نباشد از میلگرد ادکا استفاده می کنند. در صورتی که اجرای میلگرد ممان منفی در هر شرایطی لازم و ضروری است.
  2. میلگرد ادکا از ترک برشی جلوگیری می کند ولی میلگرد ممان منفی برای خنثی کردن نیروی کششی در دال بتنی سقف استفاده می شود.
  3. از نظر شکل میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی با هم متفاوت هستند. میلگرد ادکا شبیه گردن اردک و میلگرد ممان منفی شبیه عصا است.
  4. قواعدی که باید در هنگام اجرای میلگرد ادکا و ممان منفی در نظر گرفته شود با هم متفاوت است.
  5. قیمت میلگرد ادکا با میلگرد ممان منفی متفاوت است و برای خرید آن باید قیمت هر کدام به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفیخرید میلگرد ادکا و ممان منفی

قیمت روز میلگرد مانند دیگر اجزای ساختمانی مدام در حال تغییر است. برای خرید انواع میلگرد ابتدا لازم است قیمت آن مورد بررسی قرار گیرد. همچنین قبل از خرید بهتر است از نوع برند و کیفیت آن اطلاعاتی بدست آورد. برای خرید آسان انواع میلگرد می توانید به سایت آهن505 مراجعه کنید. سایت آهن505 یکی از سایت های معتبر در فروش انواع اجزای ساختمانی به حساب می آید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با مشاوران ما در شرکت آهن505 تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


شباهت میلگرد ادکا و ممان منفی

از شباهت های بارز این دو میلگرد می توان به قابلیت قرارگیری آن بر هر نوع تیرچه ای اشاره کرد. هر دو این میلگردها باعث افزایش مقاومت سقف می شوند. همچنین میلگرد های ادکا و ممان منفی باعث افزایش مقاومت در برابر زلزله و جلوگیری از ارتعاشات و خیزش در سقف می شوند. از دیگر شباهت های کاربردی میلگرد ادکا و ممان منفی می توان به جلوگیری از ایجاد ترک در بتن اشاره کرد.
بهتر است از میلگرد ادکا و ممان منفی در ساختمان سازی استفاده شود ولی توجه داشته باشید که استفاده از میلگرد ممان منفی بسیار لازم و ضرروری است و نمی توان از اهمیت آن چشم پوشی کرد.

در هنگام اجرای میلگرد ادکا و ممان منفی به چه نکاتی باید توجه شود؟

به هنگام اجرای میلگرد ادکا و ممان منفی باید به نکات زیر توجه شود:

  1. در اجرای میلگرد ادکا باید 12 سانتی متر از آن در داخل تکیه گاه وارد شود.
  2. میلگرد ممان منفی در وسط دهانه ی با 15 درصد لنگر خمشی باید اجرا شود.
  3. در دو سر تیرچه ها لنگر منفی وجود دارد. در نتیجه باید در ابتدا و انتهای تیرچه از میلگرد ممان منفی استفاده شود.

نکات اجرای میلگرد ادکا و ممان منفی

سخن آخر

میلگرد ادکا و ممان منفی دو نوع از انواع میلگرد های پرکاربرد در ساختمان سازی به حساب می آیند. هر کدام از این میلگرد ها وظایفی را بر عهده دارند. میلگرد ادکا برای اتصال تیرچه به سقف استفاده شده و باعث افزایش مقاومت سازه و جلوگیری از ترک بتن می شود و میلگرد ممان منفی نیز در قسمت سقف ساختمان به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و به جهت خنثی کردن نیروی کششی در دال بتنی سقف ها استفاده از آن ضروری است. میلگرد ادکا و ممان منفی دارای تفاوت و شباهت های مختلف هستند. در این مقاله به تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی پرداخته شد. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما دوستان عزیز مفید بوده باشد.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2021

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند