نبشی کشی ساختمان بتنی

11:022180
نبشی کشی ساختمان بتنی

چگونگی درست اجرای نبشی کشی ساختمان بتنی

مقدمه

برای ایجاد مقاومت در سازه روش ها و مصالح مختلفی وجود دارد که کمک می کنند تاثیر نیروهای جانبی بر سازه کاهش یابد. یکی از روش های مقام سازی، نبشی کشی ساختمان بتنی و فولادی است. در صورتی که به نبشی کشی و اهمیت آن در ساخت و ساز توجه نشود قطعا با وارد شدن کوچکترین نیرویی سازه به طور کلی تخریب می شود. در ادامه ی این مقاله به توضیح چگونگی درست اجرای نبشی کشی ساختمان بتنی می پردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست

نبشی کشی ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه ی اجرای نبشی کشی در ساختمان ها

ضوابط نبشی کشی ساختمان بتنی و فولادی

آیا نبشی کشی ساختمان همان وال پست است؟

اجزای به کار رفته در نبشی کشی ساختمان بتنی

سه قسمت مهم که نبشی کشی در آنجا صورت می گیرد

انواع نبشی های کاربردی در نبشی کشی ساختمان

قیمت نبشی کشی ساختمان و عوامل موثر بر آن

خرید نبشی و دیگر مصالح ساختمانی


آشنایی با نبشی کشی ساختمان بتنی

نبشی کشی ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

برای ایجاد مقاومت در سازه روش های مختلفی وجود دارد که باید حتما مد نظر قرار گیرد. استفاده از مصالح و روش های گوناگون برای افزایش استحکام سازه باعث کاهش بسیار زیاد خسارت و صدمات هنگام وارد شدن نیروهای جانبی به آن می شود. نبشی کشی ساختمان بتنی و فولادی روشی برای افزایش مقاومت سازه ها به حساب می آید. یکی از نیرو های جانبی که می تواند تاثیر زیادی در ایجاد خرابی در سازه های بدون نبشی کشی ایجاد کند، زلزله است. علاوه بر زلزله جالب است بدانید که نیروی باد که از نظر مردم ممکن است مورد توجه قرار نگیرد می تواند باعث ایجاد صدمه و خسارت به سازه ها شود. در نتیجه نمی توان از اهمیت نبشی کشی در جلوگیری از این دو نیرو چشم پوشی کرد.

کاربردهای نبشی کشی

از کاربرد های نبشی کشی در ساختمان می توان به افزایش مقاومت در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله و باد، انتقال نیروهای وارد شده از دیوار ها و دیگر قسمت های سازه به زمین، جلوگیری از خسارت های جانی و مالی و… اشاره کرد.

نحوه ی اجرای نبشی کشی در ساختمان ها

از عواملی که تاثیر زیادی در نبشی کشی دارد مصالحی است که در هنگام کار مورد استفاده می شود. نبشی ها باید در هنگام اجرا طوری قرار بگیرند که به دیوار ها متصل و در آنجا محکم شوند. دیوار چینی حتما باید پس از انجام نبشی کشی در ساختمان انجام شود. بی توجهی مهندسان ناظر در هنگام اجرای نبشی کشی می تواند کاهش مقاومت را به همراه داشته باشد زیرا مرحله ی مهمی است و حتما باید با دقت و ظرافت کافی انجام شود. یکی از مسائلی که باید در هنگام نبشی کشی به آن توجه کرد، اجرای نبشی دوبل است. در هنگام اجرای نبشی دوبل باید دهانه پروفیل یک سانتی‌متر بیشتر از ضخامت دیوار در نظر گرفته شود. برای اجرای نبشی کشی باید به محلی که قرار است این عمل انجام شود توجه داشته باشید. بهتر است از نبشی های ضد زنگ استفاده شود تا پس از گذشت چند سال خوردگی و زنگ زدگی در قسمت های مختلف ساختمان ایجاد نشود. همچنین برای جلوگیری از ترک دیوار در مرحله انجام نازک ‌کاری از توری‌ مرغی و رابیتس در دو طرف دیوارها به کار می رود و برای افزایش اطمینان آن را با سیم گالوانیزه می بندند.

ضوابط نبشی کشی ساختمان بتنی و فولادی

  1. برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی باید از نبشی های ضد زنگ استفاده شود.
  2. از رابیتس و توری های مرغی برای جلوگیری از حرکت دیوار ها و تغییر شکل آن ها هنگام وارد شدن نیرو های جانبی استفاده می شود.
  3. در اجرای وال پست به کمک دو میلگرد باید نبشی را به دیوار ها متصل کرد و برای افزایش مقاومت باید محل مورد نظر را جوش داد.
  4. توجه داشته باشید که هم راستا بودن افقی نبشی کشی را باید در نظر بگیرید. برای تست آن معمولا از ریسمان کشی استفاده می شود.
  5. ضخامت نبشی که استفاده می شود مهم است و این میزان با محاسبه ی میزان لنگر وارد شده به بال افقی نبشی به دست می آید.
  6. اجرای نبشی های افقی و عمودی باید دو طرفه باشد. در صورتی که اجرای نبشی پشت به پشت انجام نشود مقاومت سازه افزایش پیدا نمی کند.

ضوابط مربوط به نبشی کشی به نمونه هایی که در بالا مطرح شد ختم نمی شود. موارد زیادی وجود دارد که در کتاب مقررات ملی ساختمان به طور کامل به آن اشاره است.


برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به شما توصیه می کنیم به مقاله ی ضوابط نبشی کشی ساختمان مراجعه فرمایید.


نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان بتنی

آیا نبشی کشی ساختمان همان وال پست است؟

نبشی کشی را نباید با وال پست اشتباه گرفت. وال پست در واقع مصالحی است که با آن عملیات نبشی کشی انجام می شود. از دیگر مصالح به جز وال پست مانند قوطی، ناودانی، کلاف و… نیز استفاده می شود. اما به دلیل کاربرد هایی که وال پست ها دارند معمولا از آن استفاده می کنند.

اجزای به کار رفته در نبشی کشی ساختمان بتنی

دیواره ی اصلی

یکی از اجزای به کار رفته در نبشی کشی دیواره است که معمولا آن را از بتن مسلح می سازند. در این قسمت با توجه به نوع سازه می توان دیوار ها را در ضخامت های مختلف طراحی و بتن ریزی کرد. استفاده از میلگرد در این قسمت کمک زیادی به افزایش مقاومت می کند.

بولت یا پیچ اتصال

بال عمودی نبشی در نبشی کشی باید به یک طریقی به قسمت های اصلی متصل شود. به کمک اجزایی مانند بولت یا پیچ اتصال این روند انجام می شود. نشیمنگاه بولت ها باید به وسیله ی ورق های آهن ایجاد شود. در مواقع خاص می توان از میلگرد به این منظور استفاده کرد.

نبشی آهنی

افزایش مقاومت فاکتور اصلی در استفاده از نبشی کشی ساختمان می باشد. اما باید به یک نکته توجه داشته باشید که آن هم محدودیت فضای اجرایی است. باید از سایز قسمتی که قرار است نبشی کشی صورت گیرد اطلاعاتی داشته باشید تا اندازه ی نبشی را به درستی انتخاب کنید. بی توجهی به این مورد باعث می شود مثلا در قسمتی که نیاز به نبشی بزرگ است از سایز کوچک استفاده کنید که این کار باعث ایجاد خرابی و کاهش مقاومت سازه می شود.

از دیگر اجزای نبشی کشی ساختمان می توان به، بلوک پشتیبان نمای بتن، سنگ نما (یا آجر نما)، گروت ساختمانی، تقویت اتصال عمودی، وصله دیواری، فوم عایق یک اینچی، عایق فضای خالی، درزگیر لبه تیغه ای، روزنه هوا، ماده آب بندی، اتصال انبساطی افقی، نبشی و بتن آرمه استراکچر اصلی اشاره کرد.

سه قسمت مهم که نبشی کشی در آنجا صورت می گیرد

در ساخت سازه های بتنی و فولادی و همچنین نمای ساختمان از نبشی کشی استفاده می شود. نبشی کشی مسئله ی مهمی است که باید به آن توجه شود. در صورت رعایت نکردن اصول نبشی کشی در این قسمت ها سازه با کوچکترین نیرویی تخریب می شود. در ادامه توضیح کاملی در رابطه با این سه قسمت مهم در نبشی کشی ارائه می کنیم که خوب است به آن توجه داشته باشید.

نبشی کشی ساختمان بتنی

در برخی سازه ها از دیوار های بتنی استفاده می شود. بر روی این دیوار ها باید سوراخ کاری انجام شود. معمولا با در نظر گرفتن سایز بولت و از طریق روش هیلتی این عمل انجام می شود. اندازه ی سوراخکاری باید متناسب با رول بولت باشد در غیر این صورت باعث آسیب رسیدن به دیوار های بتنی می شود.

نبشی کشی در ساختمان فولادی

در سازه های فولادی انجام وال پست و اجرای عملیات نبشی کشی راحت تر از سازه های بتنی انجام می شود. علت آن قرار گرفتن صفحات ستون و پیلت از قبل درون سازه است. مزیت ویژه ای که برای نبشی کشی ساختمان های فولادی وجود دارد این است که در سازه های فولادی برای ایجاد اتصال فلزی در ساختمان، دیگر نیازی به تخریب و اضافه کردن یک بخش به سازه مانند پلیت نیست. برای این کار می توانید نبشی های عمودی را با استفاده از جوشکاری به تیرهای افقی بالا و پایین و همین طور ستون ها متصل کنید.

نبشی کشی نمای ساختمان

در نما باید نبشی کشی با ظرافت بالایی انجام شود و حتما مهندسین ناظر در هنگام اجرای آن حضور داشته باشند زیرا مسئله ی بسیار مهمی است. مصالحی که در این بخش استفاده می شود بسیار مهم هستند. در واقع نبشی کشی نما، شالوده و بنیان طراحی نما بوده و فرورفتگی یا برجستگی‌های مورد نیاز را در سازه ایجاد می کند. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که در نبشی کشی نما های سنگی و سیمانی حتما باید نبشی افقی و عمودی در ابتدای کار به تیر و ستون ها جوش داده شود. پس از آن با اجرای زیر سازی به کمک میلگرد اطراف کلاف نبشی باید با سیم گالوانیزه و رابیتس بسته شود.

نبشی کشی ساختمان بتنی و فولادی

انواع نبشی های کاربردی در نبشی کشی ساختمان

از انواع نبشی های پر کاربرد می توان به نبشی پرسی، فابریک، بال مساوی، بال نامساوی، لقمه و اسپیرال اشاره کرد. حال که با انواع نبشی در نبشی کشی آشنا شدید خوب است اطلاعاتی در رابطه با انواع روش های نبشی کشی نیز بدست آورید که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

نبشی فابریک

در تولید نبشی از همان اول کار آن را به صورت فابریک می سازند. در نتیجه در هنگام استفاده دیگر نیاز نیست تغییری در آن به وجود آورد.

نبشی پرسی

جنس این نبشی فولادی است و در تولید، آن را به طول 6 متر می سازند و از وسط عرض خم می کنند. برای استفاده باید حتما تغییراتی در آن ایجاد شود.


نکته!

تنها تفاوت این دو نبشی در این است که نبشی فابریک در هنگام استفاده نیازی به تغییر ندارد ولی نبشی های پرسی باید با دستگاه های مخصوص به نام فرمینگ تغییر داده شوند.


قیمت نبشی کشی ساختمان و عوامل موثر بر آن

عوامل مختلفی می تواند در قیمت نهایی نبشی ها تاثیر گذار باشد در نتیجه در هنگام خرید حتما باید این عوامل را در نظر بگیرید تا نبشی کشی با کیفیت و قیمتی مناسب انجام شود. طول سازه، کیفیت نبشی، جنس، هزینه های مربوط به حمل و نقل، میزان عرضه و تقاضا، هزینه های مربوط به نگهداری در انبار، ضخامت، وزن، برند و کارخانه ی تولید کننده و… از عواملی هستند که تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی ایجاد می کنند. در هنگام خرید باید به مواردی که مطرح شد توجه بسیار زیادی داشته باشید تا در هنگام استفاده از آن دچار مشکل نشوید.

خرید نبشی و دیگر مصالح ساختمانی

امروزه با گسترش فضای اینترنتی خرید محصولات بسیار آسان است. شرکت های مختلف با طراحی سایت برای کسب و کار خود آن را به راحتی در دسترس کاربران قرار می دهند. برای خرید نبشی و دیگر مصالح ساختمانی می توانید آن را به طور مستقیم از شرکت های پخش مصالح و یا از طریق اینترنت خریداری کنید. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در این زمینه شرکت فیدار مبین آژند (آهن505) است. شما می توانید با ورود به سایت آهن505 محصولات مورد نیاز خود را با قیمت و کیفیتی مناسب خریداری کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن همراه:09131184637

تلفن ثابت:03131505


سخن آخر

برای ایجاد مقاومت از مصالح و روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها استفاده از نبشی کشی ساختمان بتنی است. نبشی کشی را نباید با وال پست اشتباه بگیرید. در واقع وال پست از مصالح مورد نیاز برای نبشی کشی به حساب می آید. هنگام انتخاب نبشی باید به نکاتی توجه داشته باشید تا این عمل به بهترین نحو انجام شود. در آیین نامه ی 2800 و مقرات ملی ساختمان به طور کامل به ضوابط مربوط به نبشی کشی اشاره شد. نوع منطقه در انتخاب جنس نبشی های مصرفی تاثیر گذار است. مثلا در مناطق مرطوب باید از نبشی های ضد زنگ استفاده شود تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت لازم را داشته باشند. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به توضیح نبشی کشی ساختمان بتنی و ضوابط مربوط به آن بپردازیم. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در خصوص نبشی کشی ساختمان بتنی با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2395

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند