ورق هاردوکس چیست

06:192410
ورق هاردوکس چیست

معرفی ورق هاردوکس یا ورق ضد سایش و مشخصات فنی آن

مقدمه

ورق های فولادی در انواع مختلف تولید می شوند. از این ورق ها در قسمت های مختلف ساختمانی و صنعنی استفاده می کنند. یکی از پرکاربرد ترین ورق های فولادی که توانایی تحمل سایش را دارد، ورق هاردوکس یا ضد سایش است. در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه ورق هاردوکس چیست بپردازیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست

ورق هاردوکس چیست ؟

انواع ورق هاردوکس

خصوصیات فنی و کاربردهای ورق ضد سایش

عوامل موثر در قیمت ورق هاردوکس چیست؟


ورق هاردوکس چیست ؟

ورق های فولادی انواع مختلفی دارند. از هر نوع این ورق ها در قسمت های مختلف ساختمانی، صنعتی، راهسازی و… استفاده می کنند. یکی از پرکاربرد ترین ورق های فولادی، ورق ضد سایش بوده و این ورق ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر سایش دارند بسیار پرکاربرد هستند. در بعضی قسمت ها برای اینکه ورق دچار خوردگی و سایش نشود باید از ورق های هاردوکس استفاده کرد. این عوامل باعث می شود طول عمر قسمتی که در آن استفاده شده است کاهش پیدا کند.

ورق هاردوکس چیست و چه کاربردی دارد

انواع ورق هاردوکس

با توجه به میزان مقاومتی که هر ورق در برابر سایش تحمل می کند دارای انواع مختلفی خواهد بود. ورق های هاردوکس ها در سایز های بزرگ و کوچک می سازند. از انواع ورق های ضد سایش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ورق هاردوکس 400

معمولا از این نوع ورق ها برای افزایش مقاومت در برابر ضربه استفاده می کنند. این ورق در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل سختی بالا، قابلیت خمش مناسب و جوشکاری آسان مورد استقبال مهندسین قرار گرفته است. سختی این ورق ها حدود 387 تا 400 برینل و ضخامتی به اندازه ی 3 تا 130 میلی متر دارند.

ورق هاردوکس 450

برای ساخت انواع ماشین آلات به خصوص ماشین آلات مخصوص حفاری از این ورق ها استفاده می کنند. سختی این نوع ورق های ضد سایش حدود 425 تا 475 برینل و ضخامتی حدود 30 تا 80 میلی متر دارند. اتصال پذیری و خاصیت جوشکاری در این ورق ها بسیار بالا است. طول عمر و مقاومت ورق های ضد سایش 450 بیشتر از نوع 400 آن است.

ورق هاردوکس 500

از کاربرد های این ورق می توان به ساخت نوار نقاله، چرخ ‌دنده، سطل بیل مکانیکی، ابزارهای برشی و انواع تیغه اشاره کرد. توجه داشته باشید که استفاده از این ورق ها برای دما های بالاتر از 250 درجه ی سانتی گراد توصیه نمی شود زیرا دمای زیاد باعث از بین رفتن و کاهش مقاومت ورق ها می شود.

ورق هاردوکس 550

این نوع ورق نیز مانند ورق هاردوکس 500 با افزایش دما بیش از 250 درجه ی سانتی گراد مقاومتش کاهش پیدا می کند. معمولا از این نوع ورق ها به علت سختی بالا در ساخت تیغه ‌های بسیار مقاوم، دستگاه ‌های حفاری، چرخ ‌های خرد کننده قوی در کارخانه ‌ها و… استفاده می شود.

ورق هاردوکس 600

مقاومت این ورق ها نسبت به انواع دیگر آن بسیار با است در نتیجه می توان از آن در قسمت هایی که نیاز به مقاومت بسیار بالا در برابر سایش و خوردگی است استفاده شود. طول عمر بالا، ضربه ‌پذیری بسیار بالا، مقرون‌ به ‌صرفه بودن و عدم نیاز به حرارت اضافی از مزایای استفاده از ورق های ضد سایش نوع 600 است. از این ورق ها به دلیل ویژگی هایی که دارد معمولا در ساخت ناودان، خردکن ‌های بزرگ و پر قدرت، چکش و سنگ ‌شکن ‌های صنعتی به کار می رود.

ورق هاردوکس HI Tuf

سختی این ورق ها نسبت به انواع دیگر آن بسیار کمتر است و بیشتر در قسمت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که سختی بالا نیاز نباشد.

خصوصیات فنی و کاربردهای ورق ضد سایش

همان طور که به آن اشاره کردیم انواع ورق های هاردوکس بر اساس میزان سختی و ضخامتی که دارند به انواع مختلف تقسیم می شوند و کاربرد های مختلفی ارائه می کنند. هر چه مقدار سختی در ورق ها بیشتر باشد مقاومت بالاتری خواهند داشت. از خواص دیگر این نوع ورق ها می توان به جوش پذیری، ماشین کاری و اتصال پذیری بالا اشاره کرد. از آلیاژ هایی که در ساخت ورق های ضد سایش مورد استفاده قرار می گیرد می توان به بور، منگنز، نیکل، سیلیسیم، مولیبدن، گوگرد و فسفر اشاره کرد.

کاربرد ورق های ضد سایش

  1. استفاده از این ورق ها در معادن
  2. ساخت انواع ماشین آلات کشاورزی
  3. فولاد و سیمان سازی
  4. ساخت انواع گاوصندوق
  5. استفاده در قسمت های مختلف ماشین آلات حفاری
  6. به دلیل مقاومت بالا از این ورق ها می توان در قسمت هاییکه گرد و غبار و آلودگی زیاد است استفاده شود.

ویژگی ورق های هاردوکس

  1. مقاومت بالا در برابر سایش
  2. قابلیت برش پذیری بالا به کمک لیزر
  3. جوش پذیری مناسب و آسان

ورق هاردوکس چیست و چه انواعی دارد

عوامل موثر در قیمت ورق هاردوکس چیست ؟

ورق های ضد سایش در انواع مختلفی تولید می شوند. هر کدام از این ورق ها دارای طول، عرض، ضخامت و سختی مختلف هستند. در نتیجه هر چه سختی در این ورق ها زیاد شود قیمت آن نیز افزایش می یابد. تمامی ویژگی های ورق های هاردوکس بر قیمت نهایی آن ها تاثیر گذار خواهد بود. از عوامل موثر دیگر در قیمت ورق های ضد سایش می توان به نوسانات بازار، تغییرات در قیمت موارد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، نگهداری و حمل و نقل و… اشاره کرد.

خرید انواع ورق های ضد سایش

برای خرید انواع ورق های ضد سایش کافی است آن را از شرکت های پخش کننده ی معتبر در این زمینه خریداری کنید. یکی از این شرکت ها، شرکت فیدار مبین آژند(آهن 505) است. این شرکت انواع آهن آلات، ورق ها و دیگر مصالح ساختمانی را در دسترس کاربران قرار می دهد. برای خرید محصولات مورد نیاز خود کافی است به سایت آهن 505 مراجعه کنید.


در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن ثابت: 31505-031 ( شماره تلفن 5 رقمی با پیش شماره اصفهان)


سخن آخر

ورق های هاردوکس یا ضد سایش از انواع ورق های فولادی است که به دلیل مقاومت بالایی که در برابر ضربه، خوردگی، پوسیدگی و سایش دارد در قسمت های مختلف صنعتی، ساختمانی، راه سازی، ماشین سازی و… مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوعشان خواص مختلفی ایجاد می کنند. سختی ورق های هاردوکس 600 بالا تر از انواع دیگر آن است که در صنایع حساس کاربرد دارد. در این مقاله قصد داشتیم به بررسی اینکه ورق هاردوکی چیست و چه کاربردی دارد بپردازیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با ورق هاردوکس و کاربرد آن را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه
https://ahan505.com/mag /?p=2573

224 نوشته

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند